Rocketbouw Axel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Ik vind het prachtig hoe de rocket verder wordt uitgewerkt. Het mooie vind ik wel bij de uitvoering met een oliedrum, dat je meteen warmte hebt (oliedrum) voor als je bijv. laat thuis komt in een koud huis en daarnaast ook een enorme buffer hebt van warmte (bank). Zelf wil ik er ook één gaan bouwen in de zomer.

Nu heb ik nog wel twee vragen :

- Ik zou de verbrandingskamer graag langer willen, zo'n 55 cm. Volgens mij maakt dat qua verbranding weinig uit. Weet iemand dat ? Voor m'n andere kacheltjes zaag ik m'n hout op +/- 45 cm.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat als de kachel op schaal vergroot wordt dat de verbrandingskamer steeds even lang blijft.

- Ook lijkt me de luchtinlaat van het deurtje nog een grote rol spelen bij de verbranding. Tot nu toe heb ik m'n kacheltjes van LPG auto tankjes gemaakt. Daar heb ik gemerkt dat verschillende luchtinlaten ook een verschillende verbranding laten zien. Als je een raampje in je deurtje hebt dan is het handig om de verse lucht langs het glas te laten strijken. Het mooist vind ik om via steeds breder en platter uitlopende buis van achter op de kachel naar voren uit te komen boven het glas van het deurtje. zie foto. Het geeft een heel rustige verbranding. Een directe toevoer van lucht onder in het deurtje geeft een heel onrustig vuur. Zelf denk ik dat dat minder goed is maar misschien klopt dat niet.

Overigens gebruik ik altijd de raampjes uit bouwlampen voor m'n kacheldeurtjes.
IMG_9345.JPG
Afgesplitst uit rocketbouwdag
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: De vragen en kachels van Axel

Bericht door peterberg »

axel schreef:- Ik zou de verbrandingskamer graag langer willen, zo'n 55 cm. Volgens mij maakt dat qua verbranding weinig uit. Weet iemand dat ? Voor m'n andere kacheltjes zaag ik m'n hout op +/- 45 cm.
Helaas, dat maakt qua verbranding wel degelijk uit. Het gaat feitelijk niet om de hoeveelheid hout in kilogrammen, des te meer om het totaal brandend oppervlak. Als dat kleiner is, wordt er minder houtgas tegelijk gevormd en is een overload aan brandbare gassen minder waarschijnlijk. Kortom, met wat dikker hout zou het dan toch nog goed kunnen gaan. Geen garantie want deze variant is niet getest, je kunt het alleen maar proberen en kijken of er rook uit komt.
axel schreef:Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat als de kachel op schaal vergroot wordt dat de verbrandingskamer steeds even lang blijft.
Dat was inderdaad zo volgens de lijst van Michel maar die is inmiddels achterhaald. Zie hiervoor deze pagina van het "Rocket stove maar dan anders" onderwerp. Het kan trouwens geen kwaad om die hele draad door te lezen, dan ben je meteen op de hoogte van alle ins en outs.
axel schreef:- Ook lijkt me de luchtinlaat van het deurtje nog een grote rol spelen bij de verbranding. Tot nu toe heb ik m'n kacheltjes van LPG auto tankjes gemaakt. Daar heb ik gemerkt dat verschillende luchtinlaten ook een verschillende verbranding laten zien. Als je een raampje in je deurtje hebt dan is het handig om de verse lucht langs het glas te laten strijken. Het mooist vind ik om via steeds breder en platter uitlopende buis van achter op de kachel naar voren uit te komen boven het glas van het deurtje. zie foto. Het geeft een heel rustige verbranding. Een directe toevoer van lucht onder in het deurtje geeft een heel onrustig vuur. Zelf denk ik dat dat minder goed is maar misschien klopt dat niet.
Het lijkt me dat je vraagt naar de zin van de lucht inlaat in de onderkant van het deurtje.
Dat is vrij eenvoudig: het was de optie die de beste resultaten gaf volgens de Testo gas analyser waarmee 120 test runs gemeten zijn. Alles wat hier door mij wordt aangeraden is uit en te na geprobeerd, gemeten, uitgekauwd en wat al niet meer. Maar als je het anders wilt doen, ga gerust je gang.
Ik ben het overigens wel met je eens, normaal gesproken gaat het op deze manier niet zo goed met een andere kachel. Maar die batch box rocket is niet normaal, het gaat er heel heftig aan toe, in feite is het een aangeblazen vuur.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocketbout Axel

Bericht door kockie »

Zo Peter, je laat er geen gras over groeien! Ik heb een en ander maar even gekopieerd en aangepast.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocketbout Axel

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Zo Peter, je laat er geen gras over groeien! Ik heb een en ander maar even gekopieerd en aangepast.
Sorry Kockie, het was niet mijn bedoeling om je werk te bezorgen. Mocht het van toepassing zijn, dan meld ik mij bij deze aan als modderator, anders blijft het maar aanmodderen... :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocketbout Axel

Bericht door account verwijderd »

Axel,

Leuk dat je ook meedoet op het forum.

Die foto van de kachel met luchtinlaat bovenlangs, daarbij kan ik me voorstellen dat deze kachel rustig brandt zoals je zelf zegt.
Mooi gemaakt, mijn complimenten.

Die tip van een kachelruit uit bouwlamp, ga ik ook eens proberen.
Volgens mij is dit glas gehard en geheatsoaked, maar het is geen vuurvast glas.
Vuurvast glas is namelijk niet gehard.
Je herkent vuurvast glas aan de rode gloed die verschijnt als je kijkt naar de kopse zijde van het glas.

Je kunt de stalen kachel op de foto, model buller jan zonder convectie buizen zeker nog optimaliseren.
Als je zoekt op tunneloven, dan zie je al een paar voorbeelden, en die zijn ook rookgas analyse getest.
Verwijderd
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Dus de kachel kan theoretisch opgeschaald worden en dan doet de lengte van de verbrandingskamer gewoon mee. Maar .. we weten niet of dit werkelijk zo is.

Verder vraag ik me af hoe ongeveer het temperatuur verloop is in de ruimte zelf waar alleen de rocket met oliedrum en warmtebank wordt gestookt.
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Hallo Michel,

Ik heb het glas uit een bouwlamp proberen te snijden, dat lukt wel maar het breken lukt niet.
Het is dus inderdaad gehard glas en de kleur aan de rand is ook groenig en niet rood.
Toch gebruik ik al 20 jaar zonder probleem deze raampjes ik kachels (geen rocket).

Ook gebruiken we al heel lang een wasmachine deurtje als ovenschaal.

Axel
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

ROCKET 186

De vormgeving van de kachel is iets simpeler. Het begon met de rizer. De rizer is naar mijn idee pas ideaal als hij rond en glad is. Hij is te gieten met als kern een kartonnen koker en als buitenkant 2 halve PVC pijpen. De kartonnen koker wordt ingepakt met huishoudfolie. Later wordt de kartonnen koker er met vuur uitgebrand.
De rest van de kachel is zo’n beetje gelijk aan de verlengde rocket 177.
Veel metselwerk en 3 gietstukken ; pijp, bovenblad met gat en onderkant.

buitendiameter diameter kartonnen koker 154 mm (kon geen 150 vinden)
De riser wordt natuurlijk 120 cm lang.

Is er nog wat aan te verbeteren ?

Axel
Bijlagen
IMG_9663.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door hotglass »

Heb je het al eens getest om een kartonnen buis ergens uit te branden? en welke dikte karton ga je mee werken?
Ik kan namelijk me voorstellen dat een dikwandige kartonnen koker bij uitstoken je riser van binnenuit behoorlijk onder druk zet.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
axel
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 12:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door axel »

Hallo Ed,

Nee ik heb het nog niet geprobeerd de koker uit te stoken, wel heb ik een hele dunne kartonnen koker.
De rol waarop de koker gewikkeld wordt is 150 mm de minimale wanddikte is bij dat bedrijf is 2,2 mm.
Ik hoop ook dat de koker stevig genoeg is bij het gieten, ik heb 'm nog niet in huis.

Verder kreeg ik nog een reactie om de brievenbus aan te passen door deze net als het originele ontwerp 5 cm diep te maken en niet 2,5 cm zoals bij mijn ontwerp. Zou het uitmaken ?

Axel
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door hotglass »

Het verschil maakt vast 2,5 cm uit, maar moet je het niet gewoon omdraaien?
Maakt het jou wat uit om het volgens het uitvoerig geteste ontwerp te maken en dan zeker te weten dat het goed gaat?
Maak je variaties - vooral als je meerder variaties tegelijk maakt- dan is er geen enkel houvast als de kachel niet goed,
of niet zo goed mogelijk werkt. Dat is echt zonde van je tijd en materiaal

Ik denk niet dat een kartonnen koker van 2,2 mm problemen op gaat leveren met uitstoken. Ik heb hier kokers van 12 mm
liggen en die durf ik niet zomaar uit te stoken.

groet,

Ed
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door account verwijderd »

Het uitstoken van een binnenmal van karton hoeft niet.

Een binnenmal uitstoken doe ik nooit meer, da's niet goed voor de verse vuurbeton.

Een kartonnen buis snij je spiraalvormig in over de gehele lengte, alvorens het storten. (verloren mal methode)
Voor het storten plak je hem af met tape op de snijnaad, aan de stortzijde.
Meer hoef je niet te doen, het karton wel insmeren met olie of glijmiddel aan de stortzijde. :mrgreen:

Na het storten draai je de kartonnen buis er zo uit. :wink:
En klaar is Axel. :wink:
Verder kreeg ik nog een reactie om de brievenbus aan te passen door deze net als het originele ontwerp 5 cm diep te maken en niet 2,5 cm zoals bij mijn ontwerp. Zou het uitmaken ?
Die pb kwam van mij....

Juist daar loopt de temperatuur naar de 1200 graden. Da's de meest kritieke plek van de Rocket. :wink:
Feitelijk de Rocket G-spot. (lees als Gandalf spot, vrouwen zijn er dol op)
Na verloop van tijd hoor ook je dat ook aan het vuurbeton, het wordt zo licht als een veertje, althans zo klinkt het als je er op klopt.
Verwijderd
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Hierbij 2 sketchup tekeningen van de rocket187, die ik volgens de tekening van Axel gemaakt heb. Het is de bedoeling dat we hier twee exemplaren van maken: één om een RMH kachel te maken voor Axel en één om een werkplaatskachel te maken voor mijzelf.

De rocket wordt gemaakt van een combinatie van vuurvaste stenen en gegoten onderdelen van vuurbeton.
Voor de bodem gieten we een plaat van vuurbeton. Daarop wordt van vuurvaste stenen de vuurkamer met de poort "gemetseld". De vuurkamer wordt afgedekt met een gegoten vuurvaste plaat. Daarna kan de vuurbetonnen riser er aangemetseld worden.
De riser is een cylinder waar een hoek uit is, waardoor deze een opening heeft die overeenkomt met de opening van de poort.

Voor de volledigheid geef ik maar even de gebruikte maten weer:
afmetingen van de stenen: 211x102x53 mm
voegdikte: 1 mm (ik weet nog niet of dat in de praktijk gaat lukken)
basismaat voor rocket 187: 11,17 cm
==>
vuurkamer normaal: 22,3 x 33,5 x 44,7 cm
verlengde vuurkamer: 22,3 x 33,5 x 50 cm (met dank aan Peter en Michel voor het uittesten)
poort: 5,6 x 24,6 cm
riser hoogte: 111,7 cm
p-channel oppervlakte 12 cm (6% vd riser = 11,2 cm)

De riser gieten we in één stuk. Misschien gaat hij scheuren, maar dat zien we dan wel.
rocket187.png
De volgende stap is het isoleren van het geheel en het inbouwen in een stalen behuizing.
Eén exemplaar wordt aan de onderkant geïsoleerd met een plaat calcium silicaat van 6 cm. De zijkanten, de bovenkant en de hele riser worden geïsoleerd met 5 cm superwool. (Misschien wat overdreven, maar dit materiaal heb ik liggen)
Het tweede exemplaar wordt aan de onderkant geïsoleerd met foamglass en de rest van de vuurkamer en riser met 2,5 cm superwool.

Dit geheel komt op een staalplaat van 8 mm te staan. Dit is dan de bodem van de vuurkamer. De rest van de vuurkamer en de riser worden ingepakt in 2 of 3 mm staalplaat. Door deze ombouw wordt isolatie op de plek gehouden en blijft de vuurkamer igv optreden van scheuren goed in model.
Aan de stalen behuizing worden scharnieren voor de deur gelast.
rocket187 geisoleerd.png
Axel maakt nu mallen voor de riser en de platen. Zodra er iets klaar is zullen we het melden.

Voor mijn werkplaats wil ik graag een snelle kachel, daarom zet ik de vuurkamer in een ijzeren bel in de vorm van een menhir, om de restwarmte die hieruit komt nog op te vangen zet ik er voor de zekerheid nog 2 kleinere bellen bij. Mocht het niet bevallen dan wordt hij gedegradeerd tot tuinkachel en maak ik een nieuwe voor de werkplaats.

Hierbij een impressie van wat het moet worden.
werkplaatskachel.jpg
Hierbij nog de sketchup tekeningen:

http://www.incusart.nl/rocket187.skp
http://www.incusart.nl/rocket187%20geisoleerd.skp
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door peterberg »

incus schreef:De riser gieten we in één stuk. Misschien gaat hij scheuren, maar dat zien we dan wel.
Dat is geen kwestie van misschien, dat gaat onherroepelijk gebeuren. Het is waarschijnlijk het beste om de riser in twee delen te maken. Het stuk wat boven de vuurkamer uitsteekt apart, het onderste deel wordt onfatsoenlijk heet en scheurt het bovenste deel kapot als ze aan elkaar vast zitten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Het is waarschijnlijk het beste om de riser in twee delen te maken
Mee eens. Dat gaan we doen. Er zijn dan twee mallen nodig, maar die zijn per stuk eenvoudiger.

Een andere verbetering is om de 3e laag stenen te verplaatsen naar de beneden. Deze dunne laag was aangebracht om een hele steen over de bovenkant van de poort te krijgen.

Ik zou ook wel willen isoleren met vermiculiet aan de zijkanten, omdat het goedkoper is, maar ik ben bang dat er door de metalen behuizing dan problemen ontstaan bij uitzetting van de stenen. De superwool is indrukbaar, vermiculiet niet?
Plaats reactie