Tim 177 Rocketbell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Hey,

Daar ik al een tijdje low cost spullen aan het verzamelen ben voor een Massa kachel, had me eerst gericht op de RB-PD6 van Peter. Nu met de 177 glij ik een beetje van die keus af, met name ook door de "basis" van 12much.

Dus een opzetje gemaakt, zou dit goed werken? Het gele is chamotte steen, groen is een broodoven. De riser ben ik nog niet uit (pijp/steen) en de overige stippellijntjes de rookgasopeningen.

Ik zou nog wel een warmtebank links van de kachel willen, maar heb een uitnodiging nodig van een ervaren gebruiker, om mijn vrouw te overtuigen :mrgreen:.

Pls Shoot!

Tim
Bijlagen
TIMECO-177 Mass Heater.JPG
TIMECO-177 Mass Heater.pdf
(4.06 KiB) 195 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Tim op 14 jan 2013, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door account verwijderd »

:kwijl: Struber de struiner,

Kun je geen plaatje posten, ik kan geen pdf lezen.
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Ziet er goed uit! Ik ben ook aan het denken over een double bell met een 177 (maar dan een bell in prefab leemplaat).

Haal je zo heel veel warmte uit! Wordt een compacte kachel met veel massa! Die broodbakoven zit dus in de tweede bell bovenin en is van baksteen? Ben benieuwd hoe snel die op broodbaktemperatuur zal zijn! Ik twijfel aan de lengte van de riser. Hoe staat je 177 tegen de chamotte? Hij lijkt er in te zitten? Goede spleet er tussen met superwool?

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Dus een opzetje gemaakt, zou dit goed werken? Het gele is chamotte steen, groen is een broodoven. De riser ben ik nog niet uit (pijp/steen) en de overige stippellijntjes de rookgasopeningen.
Tim,
Nee, dat gaat niet goed werken. Een van de wanden staat bovenop de 177, dat is geen goed idee want dat ding wordt knetterheet en tilt dus die wand op. Krijg je scheuren in de eerste bell.

De oven wordt net warm genoeg om soep op te warmen, niet om brood te bakken. Om dat laatste te kunnen moet-ie in de eerste bell zitten boven de riser, daar komt 800 graden uit.

De bell opzet klopt weer wel, daar hebben de meeste mensen juist problemen mee. Het is niet gemakkelijk af te stappen van gedwongen rookgas geleiding. Het formaat zal wel weer te maken hebben met de beschikbare ruimte. Je zou er voor kunnen kiezen om een bredere eerste bell te bouwen, de oven boven de riser en een smalle hoge bell er naast. Of een bank natuurlijk, die kan prima als bell fungeren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Oke...hij staat zelfs op de rockett! Kan je niet een omkasting maken waarin de rocket ruimte heeft om uit te zetten en waarbij de muur op de omkasting staat? Of was dat ook het idee?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door 12much »

Ik heb de wandjes aan weerszijden van de 177 zo hoog gemaakt dat deze los onder de bovenplaat staat. (fermacel en superwoolplaat ertussen) Dan zou je de rechterwand van de eerste bell weer op die plaat kunnen laten rusten. De enige belasting op de rocket is de riser, in mijn geval van staal, met 3mm canvas band ertussen. Mijn lasapp is stuk, maar als die gerepareerd is, zal ik een stalen ring op die riser lassen, zodat deze de 177 niet meer met zijn gewicht belast, maar met de ring op de 7-8cm dikke betonnen plaat rust.

Staat deze straks op een betonnen vloer? Onder die van mij zit een betonnen plaat met vermiculite als vulmiddel. Dan staat de 177 nog op een 12mm fermacel plaat en toch wordt het onder de betonnen vloerplaat nog 100 graden celsius!! (houten vloer bij mij:-)

De oven moet inderdaad boven de riser. Een testplaat beton op mijn drum wordt niet warmer dan 240 graden en dat is te laag om er met goed fatsoen pizza's in te bakken. Ik ga dus boven de riser een verwisselbare plaat maken (150mm gat in de bodem van de oven) zodat de oven in dat geval van binnenuit door de riser gevoed wordt. Als de temperatuur dan hoog genoeg is (plusminus 450 gradenC) dan gaat het gat weer dicht, deur verder naar binnen schuiven om de schoorsteen kort te sluiten. Je kunt dan net 1 pizza bakken en 1 brood en dan is ie alweer teveel afgekoeld. Dat kun je verlengen door de oven in een dikke isolatielaag in te pakken, maar dat moet je dan weer willen...

Zou je de tweede bell niet 90 graden naar links kunnen kantelen? Dan kun je er op zitten....Als die van mij af is ben je welkom om er met je vrouw op te komen zitten. Als ze in slaap sukkelt is ze voorgoed verkocht :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Kijk! Dat is pas een oven! Ik moet die van mij uit koude toestand even goed stoken (rockett batch 340) en dan wordt hij ook 475 - 500 graden. In 3 minuten klaar.
Maar nu vriest het...en de dagen lengen weer!
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door frans »

Een tip voor temperatuur instelling van de oven.
Mijn pizza oven die van onder en er om heen wordt verwarmt werd te heet.
Je doel is een pizza te bakken in ca. 2 minuten, en niet om hem binnen een minuut te cremeren, iets dat bij mij gebeurde.
Ik heb het opgelost door de steen waarop de pizza wordt gebakken d.m.v. een paar dunne ijzeren draden (waslijn o.i.d..) van de ondervloer te verhogen.
De steen zelf is ca. 4cm. dik en zorgt ervoor dat de temperatuur behoorlijk stabiel blijft. en het vuur stook je op een vaste wijze.
Dan kan je op deze manier de ovenvloer in een werkbare temperatuur brengen door met de luchtspleet te variëren.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door account verwijderd »

@Tim,

Bedankt voor je jpeg, dan is het gelijk voor iedereen duidelijk die deze site bezoekt.

Qua ontwerp techniek zul je meer van hoge naar lage temperatuur moeten ontwerpen. :mrgreen:

Geisoleerde R&R (Rocket & Riser), daarna eerst de hoogste temperatuur gebruiken voor een doel, daarna een 2e doel verzinnen (broodoven?), etc.
Zo moet het ontwerp eruit komen te zien. Temperatuur van hoog naar laag af laten bouwen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Hey,

Mies: Np.

Rits: De Riser is 50cm bovenop de 177 riser, zou dat voldoende zijn? Ik heb in een nieuwe tekening de riser volledig los van alles gezet.

Peter: De bedoeling was, net als Boy, de 177 volledig "los" in de onderste sectie te zetten. Dus alleen glasband en vermiculiet moet hem op z'n plaats houden. De oven moet dus anders, ook aangapast. Zo meer succes?

12Much: Hij komt op een betonnen broodjesvloer. Ik heb 4 stalen steunen, die onder de betreffende T balken komen. Deze weer op een los betonplaatje die het gewicht verdeeld. De vloerverwarming zal dus moeten circuleren (100grC :shock:).

Frans: Ik denk dat ik er dan een extra chamotte plaat in leg, zou dat ook werken? Iets meer massa, dus wellicht wat trager.

Bijgaand het nieuwe ontwerp. Ik wil wel graag een bank, maar de missus vindt dat groot (de grootte van de kachel is ze inmiddels overheen :mrgreen:).

Tim
Bijlagen
TIMECO-177 Mass Heater v2.JPG
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door frans »

De losse plaat op de bodem is wat ik bedoel.
Het afstellen kan je dan altijd later doen.
Ik zou wel er naar streven om de warme lucht om de oven te laten stromen.
Zoals jij het hebt moet de onderkant en inhoud de oven wand verwarmen, i.p.v. het omgekeerde.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim, staat de rockett nu opgesloten in de constructie? Met die plaat er op?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door Tim »

Rits,

Precies zo als die van 12Much, vastgehouden door vermiculiet, net los van de plaat erboven.
Rocket in vermiculite.jpg
Rocket in vermiculite.jpg (37.81 KiB) 4257 keer bekeken
Frans, you're right! De heat riser komt achter de oven uit, maar toch, hoogte is niet echt een beperking. Dus een steen erbij.

Tim
Bijlagen
TIMECO-177 Mass Heater v3.JPG
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door gerard »

@Tim,

Houdt je voor het gebruiksgemak nog rekening met de hoogte van de oven?
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tim 177 Rocketbell

Bericht door ritsaert snijder »

Tim,
Oke, maar dan ligt de plaat op de verlengde P-channel? Dat ziet er dan anders uit als op je tekening? Ik bedoel er is ruimte voor het uitzetten van rockett batch? Waarvoor is de plaat eigenlijk nodig? Als deksel voor het rockett batch pakket. Dan kan je hem toch even goed kleiner maken?
RS
groet!

Ritsaert
Plaats reactie