Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door gerard »

12much schreef:@Gerard:

toevallig had ik ook 50mm gekocht omdat ze daar niets anders hadden liggen, 128 kg/m3 temperatuur die op de verpakking vermeldt staat is 1200 graden Celsius. Er zijn heel veel verschillende dichtheden te koop uitgedrukt in de soortelijke massa. Toeval dat op deze MP foto hetzelfde spul vermeldt staat voor een veel lagere prijs. Ik heb mijn leverancier er op aangesproken en die zei dat het lager was dan zijn inkoopprijs.

Dat bedrijf op MP heeft verschillende diktes in voorraad. Maar inderdaad ook van een ander merknaam: Insulfrax. In hun datasheet geven ze ook een temperatuur van 1200 graden Celsius aan. Hier een datasheet als voorbeeld.
Dus ze hebben ook de originele ThermalCeramics Superwool? Da's inderdaad zeer goedkoop... maar ik gebruik helaas alleen de dunne versies, 6/10/13 mm.
TC is wel officieel Exonerated from any carcinogenic classification... is ook wel wat waard
groet,
Gerard
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@Gerard,

Haha, zo ver ga ik niet in de materie, behalve TS, thermal shock bij vuurbeton, da's belangrijk.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door account verwijderd »

@12Much,

Ik zit nog is goed naar die foto op marktplaats.nl te kijken, maar waarom zijn de meeste dozen open gemaakt?
De pallets die vooraan staan hebben waarschijnlijk achterin de container gestaan en zijn gedeeltelijk open.

Zou het een cocaïne container zijn geweest? En moeten ze het spul dumpen tegen een bodemprijs?
**71-3319700**

@Boy, P.s. jouw foto van je eigen project, mijn complimenten,
Mooi werk.....
Heb je nog meer foto's? Dan kan ik weer verder met kachelstruberen.... :mrgreen:
Bijlagen
Cocaine.jpg
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

Ik denk dat dat door klanten gedaan wordt. Op hun website staat ook een uitnodiging om eventueel de hele voorraad te inspecteren. Dat kan dan wel alleen op afspraak, maar ik kan me voorstellen dat mensen dan dozen open beginnen te trekken. Ze verkopen van alles in outletpartijen, eenmalig wel te verstaan, en het liefst per pallet, dus op=op.

Ik probeer de foto's in een filmpje te publiceren, maar dat zijn hele grote bestanden die dan weer op Vimeo geplaatst moeten worden om de server van Kockie te ontzien...

Wordt vervolgd.....en wat in hemelsnaam is struberen???
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door Tim »

12much schreef:Wordt vervolgd.....en wat in hemelsnaam is struberen???
Lol....typfout.

Probeer het eens in te vullen met Rocket Mass Heater :mrgreen:.

Tim
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door 12much »

Is dat op zijn Michels? En dat jij dat dan snapt.... :lol:
Never burn faster than your Wocket.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef: Er zitten barstjes in, natuurlijk, dat komt door de optredende spanningen, niet zozeer door de temperatuur schokken want daar kan die beton wel tegen.

Een andere plek 10 cm verderop die minder snel opwarmt blijft achter en wordt dus door de hete plek uit elkaar getrokken.

Als het mogelijk was om die twee zones van elkaar te scheiden dan gebeurde er niets.
Zo natuurlijk is het niet dat er scheurtjes in komen te zitten. In Tigchelkachels zitten toch ook geen scheurtjes. Wel gaat er een steen nogal eens aan de wandel.

Je 2e punt, wellicht bedoel je het heel anders dan je zegt maar volgens mij kan deze iets minder snel opwarmende steen nooit uit elkaar getrokken worden. Een hete steen ernaast duwt hooguit maar meer dan dat niet. En daar is een naad voor.

Als je wilt kun je volgens mij overal een nieuw element beginnen en een naad creëren. Het kost alleen wat meer werk maar ik denk persoonlijk dat je een beter produkt krijgt.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Je 2e punt, wellicht bedoel je het heel anders dan je zegt maar volgens mij kan deze iets minder snel opwarmende steen nooit uit elkaar getrokken worden. Een hete steen ernaast duwt hooguit maar meer dan dat niet. En daar is een naad voor.
Ik had het over een enkelvoudig gietstuk waarvan een deel sneller wordt opgewarmd dan een ander deel 10 cm verder in hetzelfde stuk. Heet worden betekent onvermijdelijk uitzetten, hoe gering dat ook is. Dan kan het koele deel door het hete uit elkaar getrokken worden. Beton kan prima tegen samendrukken maar helemaal niet tegen uitrekken. En ga nou niet tegenwerpen dat er bruggen en overspanningen van gebouwd worden, daar zit staal in om de trek spanningen op de vangen. In heet wordend beton kan geen staal gebruikt worden want dat zet sneller uit dan de beton. Is dit nu wel duidelijk?
RicharddeBlauw schreef:Als je wilt kun je volgens mij overal een nieuw element beginnen en een naad creëren. Het kost alleen wat meer werk maar ik denk persoonlijk dat je een beter produkt krijgt.
Ah, volgens mij weet jij precies hoe het zit met dit extreme ding. En volgens mij is het mogelijk om zo'n gietstuk in heel kleine stukken op te delen en dan doemen er volgens mij andere problemen op die ik al genoemd heb. Daar voel ik niets voor dus dat doe ik niet. Ik denk persoonlijk dat jij precies weet hoe het wel moet, ga je gang, volgens mij kun jij een betere maken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

12much schreef:De flexibele vuurkit is trouwens bijna overal tussenuit gefikt:-)
Wat is de temperatuur bestendigheid van die kit? Het gebreide glasband dat ik voor de demo in Zeddam heb gebruikt was hard en kruimelig geworden. Weet iemand wat de specificaties hiervan zijn?

Dit soort dingen kan een aanwijzing zijn van hoe heet het tussen die vlakken wordt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

Bericht door 12much »

Oeioei,

temperatuursbestendigheid tot 1250 graden Celsius. Als ik er doorheen probeer te prikken stopt het na plusminus een cm. Dus alleen de eerste 10mm zijn er uit over de hele naad trouwens en voor zover ik door de vuurkamer in de riser kan kijken, daar ook.

Ziet er dus naar uit dat die temperatuurbestendigheid wel goed zit, maar niet het contact met het vuur, of de zuurstof?

Mijn glasband kan maar tot 600 graden Celsius verdragen, mijn keramische koord D=8, 10draads gedraaid tot 1100 graden Celsius. De geweven brede band die ik om de 177 heen heb gebruikt is 50mm breed en 3mm dik tot 1200 graden Celsius, maar op de prijs van die laatste loop je leeg:-)
Never burn faster than your Wocket.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef:In heet wordend beton kan geen staal gebruikt worden want dat zet sneller uit dan de beton. En volgens mij is het mogelijk om zo'n gietstuk in heel kleine stukken op te delen en dan doemen er volgens mij andere problemen op die ik al genoemd heb. Daar voel ik niets voor dus dat doe ik niet. Ik denk persoonlijk dat jij precies weet hoe het wel moet, ga je gang, volgens mij kun jij een betere maken.
Niet zo heetgebakerd...je laatste punt, ik denk niet dat ik precies weet hoe zaken wel/niet moeten, zo hooghartig ben ik niet hoor. Ik kan slechts niet anders dan logisch te denken en dan is het volgens mij volkomen logisch om op een punt waar een temperatuurverschil zit waardoor een scheur ontstaat met een nieuw element te beginnen. Probleem opgelost.

Waarom zou je "zo'n gietstuk" in heel kleine gietstukken opdelen? Je kan enkel een naad creëren daar waar de scheur is ontstaan en dat is denk ik niets anders dan elke andere naad.

Zei ik ergens dat je staal in beton moet verwerken?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:...om op een punt waar een temperatuurverschil zit waardoor een scheur ontstaat met een nieuw element te beginnen. Probleem opgelost.
Nou nee, dat is te kort door de bocht. Je hebt dan alleen gezorgd voor het ontstaan van een en mogelijk twee nieuwe problemen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

Bericht door RicharddeBlauw »

Natuurlijk is dat kort door de bocht maar zeggen dat er scheuren in horen te zitten lijkt me de bocht geheel missen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

Bericht door deleted »

Opdelen in kleine stukken.
Persoonlijk zie ik dan geen reden meer voor gietstukken.
Dan kan je beter ineens naar chamotte-stenen grijpen.
En het hele ontwerp afstemmen op de vervang/repareer-mogelijkheid van brandkamer en riser.

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Natuurlijk is dat kort door de bocht maar zeggen dat er scheuren in horen te zitten lijkt me de bocht geheel missen.
In mijn opinie komt het neer op een keus maken. Een barst op een niet kritische plaats kan te verkiezen zijn boven veel naden, veel mallen, wandelende onderdelen en een steunframe. Ik heb mijn keus gemaakt, alles wat er over te melden valt heb ik al gedaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie