isolatie voor hoge temperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

isolatie voor hoge temperatuur

Bericht door mickenhans »

Er schijnt een nieuw isolatiemateriaal in de handel te zijn:
http://www.xire.com/
Lijkt me wel wat voor bepaalde toepassingen.
Ik gebruik een materiaal op basis van aluminiumoxide, gegarandeerd tot 1300 graden Celsius, maar dit schijnt nog beter te zijn!
Wat denken jullie?
Groetjes,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hans,

Volgens die website is het een soort opgeschuimd glas. Er worden nauwelijks specificaties voor het product gegeven. Ik vind ook geen informatie wat betreft de kostprijs.

Omdat het meer dan waarschijnlijk gemaakt wordt op basis van afvalglas heeft het een aantal kenmerken van dit glas. Het meeste glas begint te verweken vanaf temperaturen boven de 500 graden. Het materiaal is daardoor zeker niet vuurvast. Het zal wel goed isolerend en brandvertragend werken wanneer het beschermd is aangebracht. Maar een open vlam zal het materiaal volgens mij erg snel aantasten.

Voor welke toepassing had je het eventueel willen toepassen?

Dirk
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

verwerkingstemperatuur glas

Bericht door geert »

dirk,

glas voor glaswol wordt verwerkt op 1280 à 1300 graden, dan is het wel in redelijk vloeibare toestand, en dan wordt er nog warmte bijgevoegd bij het spinnen met gasbranders,maar bij 1000 graden is het al niet meer te verwerken, heb zelf jaren aan een glasoven gestaan voor isolatiewol en weet dat er met glas isolatie kan gemaakt worden tot 800 °C
vormvast
groeten
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Foamglas zelf geeft een maximum bedrijfstemperatuur van 430 graden Celcius aan.

Dirk
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

toegevoegde produkten

Bericht door geert »

de temperaturen worden meestal beperkt door de bindmiddelen en toegevoegde middelen van de isolatie, zolang wij werkten met bakeliet waren de produkten ook niet zo brandvast maar eens we werkten met een bindmiddel op waterbasis konden we hogere temperaturen aan
groeten
Geert
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Voor zover ik het lees, wordt bij de productie van Foamglas geen enkel bindmiddel gebruikt.
Het is glas dat men laat smelten (bij 900 graden) en opschuimen in vormen.
Daarna wordt het mechanisch op maat gebracht.

Dirk
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

Bericht door geert »

misschien dat het in die vorm wat minder goed tegen hoge temperaturen kan, maar wij maakten platen die gebruikt werden voor ovens en andere toepassingen die tot 800 C mochten gebruikt worden, weliswaar met glaswol dan en die vormvast bleef zitten, de kleur van de isolatie was wit en enkel heel beperkt gemaakt daar het bindmiddel vele problemen gaf, was produktie draaien en dan enkele uren stilleggen om de boel op te kuisen.
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Sommige glassoorten zoals bijvoorbeeld kwartsglas (smeltpunt 1600 graden) zijn om verschillende redenen wel vuurbestendig, maar veel duurder om te maken dan standaard glas. Met dergelijke glassoorten zal men zeker ook isolatiematerialen kunnen maken, maar tegen welke prijs?

Foamglas wordt voornamelijk gemaakt van erg goedkoop verkrijgbare glasafval en is als eindproduct toch vrij duur (vanaf 20-25 euro per vierkante meter). Wat moet isolatie op basis van veel moeilijker smeltbare glassoorten (waar bovendien geen afval van bestaat) dan gaan kosten?

Het belangrijkste voordeel aan foamglas (en waar schijnlijk ook die Xire isolatie) vind ik dat het geen water kan absorberen en dat het erg drukvast is. Grote massieve broodbakovens worden soms gebouwd bovenop een laag foamglas.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De dikte van de glascoating is te variëren. Hiermee is de brandwerendheid te verhogen of te verlagen. Dit heeft ook invloed op de isolatiewaarde van het eindproduct. Een dikkereglascoating geeft namelijk een lagere isolatiewaarde.Gemiddeld varieert de lambda-waarde rond de 0,04 W/mK. De druksterkte droog ligt afhankelijk van de uitvoering ergens tussen de 150 en 300 kPa.

Het procedé is door middel van waterglas en een chemisch goedje te mengen hierdoor onstaat het glas.
De eps parels worden bewerkt en tot platen of gewenste vorm geperst.

Op een bouwbeurs lieten ze zien dat keukenpapier gedrenkt in dit goedje ook onbrandbaar is.

De temperatuursbereik die gebruikt worden voor de demo`s liggen rond de 1000 en 1100 graden.
Dit mag toch wel voldoende zijn waar het voor ontwikkeld is dacht ik.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:De dikte van de glascoating is te variëren. Hiermee is de brandwerendheid te verhogen of te verlagen. Dit heeft ook invloed op de isolatiewaarde van het eindproduct. Een dikkereglascoating geeft namelijk een lagere isolatiewaarde.Gemiddeld varieert de lambda-waarde rond de 0,04 W/mK. De druksterkte droog ligt afhankelijk van de uitvoering ergens tussen de 150 en 300 kPa.

Het procedé is door middel van waterglas en een chemisch goedje te mengen hierdoor onstaat het glas.
De eps parels worden bewerkt en tot platen of gewenste vorm geperst.

Op een bouwbeurs lieten ze zien dat keukenpapier gedrenkt in dit goedje ook onbrandbaar is.

De temperatuursbereik die gebruikt worden voor de demo`s liggen rond de 1000 en 1100 graden.
Dit mag toch wel voldoende zijn waar het voor ontwikkeld is dacht ik.
Chatanky,

Was deze webpagina jouw bron van informatie?

In ieder geval maakt het duidelijk dat dit product totaal iets anders is dan Foamglas.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit was inderdaad een van de bronnen waar duidelijkheid geschept wordt wat het is en wat de verwachte prestaties zijn.

Vaak ligt de info voor het oprapen Dirk.
Ik ben ook niet alles wetend, dan was ik vast rijk geweest. :lol:
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

@ Dirk nav. vraagje op zaterdag 14-4:
Ik dacht aan verschillende toepassingen, bijv. camping houtvergassers of zo. Of bijvoorbeeld om de venturi in mijn houtkachel verstelbaar te maken.
Groeten,

Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:@ Dirk nav. vraagje op zaterdag 14-4:
Ik dacht aan verschillende toepassingen, bijv. camping houtvergassers of zo. Of bijvoorbeeld om de venturi in mijn houtkachel verstelbaar te maken.
Ik denk dat het product volledig vernietigd wordt bij dergelijke toepassingen.

Dirk
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

mickenhans schreef:Ik dacht aan verschillende toepassingen, bijv. camping houtvergassers of zo. Of bijvoorbeeld om de venturi in mijn houtkachel verstelbaar te maken.
Hans,

Kachelboeren hebben "vuurvaste", isolerende plaat. Het is een lichte grijs/blauwe schuimachtige stof. Het laat zich met eenvoudig gereedschap uitstekend bewerken. Ik gebruik dit spul nu een jaar in m'n olieketel. De vlam strijkt er noodgedwongen op een plaats langs. Dat plekje op voorhand voorzien van 0.3 mm RVS. Het RVS begint nu weg te branden, maar de plaat houdt zich prima. Helaas weet ik de benaming niet meer. Ik heb ook witte plaat gebruikt (Promatek?) Houdt zich redelijk, maar heeft slechte isolerende eigenschappen.

Groet,
Jon
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Dat witte spul heeft inderdaad slechte isolerende eigenschappen. Ik gebruik het alleen om de vlam een beetje te geleiden. Makkelijk te bewerken, inderdaad. Het is nog beter dan Frenzelit Isoplan 100. Ik had een monster gekregen van een vierkante meter.
Eriks en Econosto verkopen dat spul.
Groeten,

Hans
Plaats reactie