Houtbriketten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Houtbriketten

Bericht door trikke2705 »

Hallo beste mensen allemaal. Ik zit met de volgende vraag. Mijn hoofdverwarming is een kachel (Efel harmony 3). Ik heb deze nu twee jaar en stook tot op heden berkenhout. Is het de moeite waard om over te schakelen naar houtbriketten? Ik bedoel daar mee is het een even gezellige warmte, is het prijs kwaliteit beter, enz.....enz.....
Bedankt voor jullie reactie.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtbriketten

Bericht door bertocello »

Warmte is beter en gelijkmatiger.
Minder asse.
Veel hoger rendement per kg.
Minder snel bijvullen.
Gemakkelijk te stockeren.
Uitvissen waar je de beste en /of goedkoopste kan bemachtigen is een leuke hobby.
Prijs per kg is gemakkelijk het dubbele van gewoon brandhout.

Bertocello
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houtbriketten

Bericht door pelletpower »

Je zult de vlammen missen. Briketten gloeien meer. En in het algemeen moet je voor briketten betalen, ongeveer 60euro per bigbag als je geluk hebt. Ze zijn lastiger in de opslag, bij vocht vallen ze uit elkaar namelijk. Dus zorg dat ze eind van het seizoen op zijn.
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Houtbriketten

Bericht door trikke2705 »

Bedankt, dat is info waar ik al wat mee kan. Morgen de proef eens op de som nemen en een pakketje in de plaatselijke bouwmarkt gaan halen en testen.
Deyle.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2013, 19:17
Locatie: Koog aan de Zaan
Contacteer:

Re: Houtbriketten

Bericht door Deyle.nl »

Wij stoken veel Hout briketten in ons CV-fornuis met buffertank. Het voordeel hiervan is dat deze veel langer branden dan gewoon hout, wat er op neer komt dat wanneer je de kachel even vergeten bent deze niet meteen weer uit is. Ook bruinkool briketten doen het goed. Deze houden het wel 3 tot 8 uur vol!

Het is wel verstandig briketten en hout door elkaar heen te stoken. Aanmaken met briketten werkt ook niet zo goed.

Wanneer je in de zomer zoekt naar houtbriketten kun je ze hier en daar gratis ophalen omdat ze er niet af kunnen komen!
Deyle.nl is werkzaam in houtgestookte cv Installaties, kachels en haarden
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Houtbriketten

Bericht door RicharddeBlauw »

Bruinkool...???

Is dat niet het smerigste wat je je maar kunt voorstellen?!
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Houtbriketten

Bericht door 12much »

Tsja,.
wat doe je daar aan? Bruinkool heeft natuurlijk ook al een nare geschiedenis wat milieuverontreiniging betreft (in de toenmalige scheiding tussen oost en west Duitsland. In de DDR was bijna geen alternatieve brandstof voorhanden...

Maar nu krijg ik een behoorlijke hoeveelheid bruinkool aangeboden, voor weinig of niets, wat deo je dan? Het zijn echte bruinkoolbriketten van Union, de originele dus. Die in principe een hogere verbrandingswaarde hebben dan hout (bijna 2x!!) Omdat ze potentieel meer smeulen dan branden, minder wenselijk waarschijnlijk, maar ik ga toch een proefje doen op de forumdag als Peter dat goed vind, om de uitlaatgassen te meten als de Rocket goed brand.

Hoe dan ook doet het zeer, totdat ik de brokken in mijn hand had...loeizwaar, stevige massa, ik ga ze aan wat warmteaccumulatietestjes onderwerpen. Als het ergens in de buurt van steen of zand komt, kan ik ze natuurlijk ook in mijn warmtebank gebruiken als massa ipv van brandstof :mrgreen:

Ze zien er zo uit:
Bijlagen
Union Briket.JPG
Never burn faster than your Wocket.
Deyle.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2013, 19:17
Locatie: Koog aan de Zaan
Contacteer:

Re: Houtbriketten

Bericht door Deyle.nl »

Er bestaan inderdaad schonere brandstoffen, maar er wordt ook nog steeds in grote hoeveelheden kolen gebruikt. Deze zijn ook niet zo goed voor het milieu.
Dat anderhalve pakje bruinkool dat wij in de kachel stoppen wanneer hij goed heet is.....Het is ook wel verstandig eerst goed hout te stoken voordat er overgegaan wordt op briketten. Volgens mij wordt het in duidsland ook veel gebruikt?

Hout stoken blijft inderdaad het milieu vriendelijkste en over het algemeen het goedkoopst.
Deyle.nl is werkzaam in houtgestookte cv Installaties, kachels en haarden
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtbriketten

Bericht door Dutch John »

12much schreef: Bruinkool heeft natuurlijk ook al een nare geschiedenis wat milieuverontreiniging betreft (in de toenmalige scheiding tussen oost en west Duitsland. In de DDR was bijna geen alternatieve brandstof voorhanden...
Is nog steeds actueel. Weliswaar schoner dan vroeger, maar zowat heel Nordrhein-Westfalen draait op bruinkool. In de driehoek Keulen-Aken-M.Gladbach worden nog steeds complete dorpen weggebaggerd door de RWE. Het landschap ziet er wat vreemd uit en het klimaat ter plaatse is veranderd. Tot in Nederland toe is het grondwaterpeil gezakt. Alles om te voorkomen dat die gaten van een halve kilometer diep vollopen. Daar staat tegenover dat het in dat gebied wel veel meer regent dan vroeger...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Houtbriketten

Bericht door 12much »

Het is ook wel verstandig eerst goed hout te stoken voordat er overgegaan wordt op briketten. Volgens mij wordt het in duidsland ook veel gebruikt?
Dat eerste is natuurlijk evident voor onze manier van houtstoken. Maar ik moet eerst 6kg zwaar hout verstoken, voordat de temperatuur in de primaire vuurkamer boven de 600 graden Celsius uit komt. Volgens diverse bronnen is dan pas een schone verbranding van bruinkoolbriketten mogelijk. Dan ben ik dus al een paar uur verder! Die briketten branden niet echt en ik heb de keramische huls van mijn thermokoppel gebroken dus die moet eerst gerepareerd worden voordat ik écht kan meten wat er met die temperatuur gebeurt gedurende dat "smeul"traject.

Ze worden in de regel dan ook gebruikt in de nachtelijke uren, zodat je er 's morgens alleen nog maar nieuw hout op hoeft te gooien. Dat betekent dat ze de hele nacht liggen te smeulen met een bijna gesloten luchttoevoer. Let wel, in een conventionele kachel, dus die heeft hoogstwaarschijnlijk de hele avond daarvoor al niet efficiënt genoeg gebrand.

Dat ze dus in Duitsland ook veel worden gebruikt, is niet equivalent aan schone verbranding. We kennen allemaal de lobby van kernenergie van de laatste 2 jaar, waarbij hun grootste argument was/is dat kernenergie CO neutraal is omdat er geen fossiele brandstoffen worden verbrand en het tien keer schoner in uitstoot is dan houtstook! Duitsland en dan met name West Duitsland, is nu pas ernstige maatregelen aan het nemen om de milieuproblemen grootschalig aan te pakken. Maar dat betekent een zo grote maatschappelijke en economische ommezwaai, dat het niet realistisch is om te denken dat het op korte termijn te realiseren is. Ik las dat 25% van de arbeid gerelateerd is aan de bruinkoolindustrie en dat het percentage gezinnen dat bruinkool gebruikt omdat ze andere energiebronnen niet kunnen betalen, meer dan 38% is. Dan snap je ook waarom het geaccepteerd word dat, zoals DJ al terecht opmerkt, complete dorpen afgebroken worden en hele landschappen vernield worden, het grondwaterpeil in heel zuid Limburg gedaald is omdat al dat water in die bruinkool-afgravingen verdwijnt....in Aken en verder!!

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag,van Trikke2075, houtbriketten is wel een ander verhaal. Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe het met dat smeulen zit. Ik heb twee soorten geperst hout in in handen gehad waarvan de hardhoutsoort (azobe) rook alsof er iets van parafine in zat. Het liet na 2 dagen op een krant ook olievlekken achter, maar dat kan ook uit de azobe komen natuurlijk. Het zachthout was zo snel weggefikt dat ik me afvroeg hoeveel ik daarvan nodig zou gaan hebben. Ik heb wel weer een paar interessante vergelijkingen ivm verbrandingswaarden etc gevonden die ik eerst maar eens op een rijtje ga zetten. Iedereen heeft vanzelfsprekend zijn eigen (economische) redenen om alleen die getallen te laten zien die voor hem/haar belangrijk zijn.

wordt vervolgd.
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Houtbriketten

Bericht door rastaman »

12much schreef: Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag,van Trikke2075, houtbriketten is wel een ander verhaal. Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe het met dat smeulen zit. Ik heb twee soorten geperst hout in in handen gehad waarvan de hardhoutsoort (azobe) rook alsof er iets van parafine in zat. Het liet na 2 dagen op een krant ook olievlekken achter, maar dat kan ook uit de azobe komen natuurlijk. Het zachthout was zo snel weggefikt dat ik me afvroeg hoeveel ik daarvan nodig zou gaan hebben.
Ik heb zelf ervaring met van die ronde azobe/hardhout briketten.
Die stookten in een Jotul 501 perfect, maar die is door z'n opbouw natuurlijk ook gewoon geschikt voor kolen.
In de Jotul turbo (met rooster onderin) deden ze het ook goed , maar wel vooral gemengd met zachter stookhout.
Aansteken is een ramp, dus eerst je kachel op temp met ander hout en dan pas de briketten erin.
Ik twijfel wel heel erg hoe dit brand op een gesloten stookvloer, het heeft voor mijn gevoel wel onderbeluchting nodig om een beetje schoon/efficiënt te branden.
groeten Menno
trikke2705
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012, 23:21

Re: Houtbriketten

Bericht door trikke2705 »

Ondertussen al wel een paar verschillende soorten briketten gestookt en ik heb zo het idee dat het een dure verwarming is. Het verwarmen op zich verloopt prima, lekker warm, ook met deze temperaturen. Ideaal is zoals ik hier hoger ook al gelezen heb dat is een combinatie van briketten en hout.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Houtbriketten

Bericht door RicharddeBlauw »

12much schreef:
Het is ook wel verstandig eerst goed hout te stoken voordat er overgegaan wordt op briketten. Volgens mij wordt het in duidsland ook veel gebruikt?
Dat eerste is natuurlijk evident voor onze manier van houtstoken. Maar ik moet eerst 6kg zwaar hout verstoken, voordat de temperatuur in de primaire vuurkamer boven de 600 graden Celsius uit komt. Volgens diverse bronnen is dan pas een schone verbranding van bruinkoolbriketten mogelijk. Dan ben ik dus al een paar uur verder! Die briketten branden niet echt en ik heb de keramische huls van mijn thermokoppel gebroken dus die moet eerst gerepareerd worden voordat ik écht kan meten wat er met die temperatuur gebeurt gedurende dat "smeul"traject.

Ze worden in de regel dan ook gebruikt in de nachtelijke uren, zodat je er 's morgens alleen nog maar nieuw hout op hoeft te gooien. Dat betekent dat ze de hele nacht liggen te smeulen met een bijna gesloten luchttoevoer. Let wel, in een conventionele kachel, dus die heeft hoogstwaarschijnlijk de hele avond daarvoor al niet efficiënt genoeg gebrand.
Een vriend van mij stookt inderdaad 's nachts bruinkool in een stalen kacheltje, zo één met 2 speksteenplaatjes bovenop, weet het merk niet. Luchttoevoer gaat dicht (zal dus wel iets van 90% zijn). Als die kachel 's avonds brandt kun je al bijna niet door het zwarte ruitje kijken dus inderdaad slechte verbranding. Feit is wel dat het lekker warm blijft dus het werkt in deze stalen kachel. komt wel een hoop troep uit de schoorsteen.

Maar in een massakachel bruinkool verbranden? Je begint met bruinkool als je kachel op temp. is begrijp ik. Hoe heet wordt dat smeulvuurtje? Ben je niet net zoveel warmte aan het afvoeren als aan het produceren? Dat rendement kan alleen maar erg laag zijn denk ik omdat de geproduceerde warmte van de bruinkool wel door de gehele kachel (die al op temp. is) moet. De in verhouding lage temp. van de bruinkoolgassen kan moeilijk afgegeven worden aan de al warme stenen massa.

Ik heb dat idee nu al als ik het laatste restje hout(kool) met veel lucht aan het wegwerken ben. Om de laatste vlammen weg te krijgen geef ik veel lucht en dan vraag ik me al echt af hoeveel warmte er nog afgegeven wordt aan de stenen. De buitenmantel is dan al 80-120 graden, afhankelijk van de hoeveelheid hout die ik heb verbrand.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtbriketten

Bericht door deleted »

Hoe zijn de ervaringen met zachthout (den) briketten in een massakachel ?
En wat is een gangbare prijs voor deze briketten ?

G
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Houtbriketten

Bericht door 12much »

@Richarddeblauw:

je hebt helemaal gelijk en het is ook niks voor mij. Ik heb het geprobeerd en het werkt voor mij alleen in het begin van mijn laatste stookbatch met licht hout. Als ik hardhout gebruik, zit er al snel een groot gloeibed van 20x20x35cm in die stookkamer. Temperatuur is dan al boven de 600 graden maar het voelt niet goed. Ik heb dan ook besloten ze als ondersteunende bouwmassa te gebruiken en dan alleen nog op en paar plekken omdat ze niet hetzelfde accumulerende vermogen hebben als leemstenen of bouwleem.

@G:

ik heb maar 1 zak van plusminus 12 kilo houtbriketten van vurenhout gebruikt. Was binnen 2 uur kompleet weg, alleen maar een handje vol witte as. 25cm2 toevoer continue open plus de P-channel. Kost ook nog eens 250 euro per kub, dus wat mij betreft geen enkele optie voor onze kachels. (dat is eerlijkheidshalve bijna 900kg, omdat het hutjemudje gestapeld is. Dat lukt met gewoon hout niet) Als je de kachel smoort, gloeien ze de volgende morgen nog en dat is nou juist wat wij niet willen...
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie