Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Pedro,
die onderzijde moet je aan een constructeur vragen.

Leem metsel ik met leem.

Metselstenen in een kachel met een kalkspecie.

1 deel kalk (me kal verkrijgbaar bij de Hornbach)
3 1/2 delen metselzand

Eventueel met een beetje cement.

de vuurstenen met chamotteklei.

Ik zou de bodem van de kachel in de bel een laag van 5 cm vermiculiet cement uitvlakken.

groet RS
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

ritsaert snijder schreef: Metselstenen in een kachel met een kalkspecie.

1 deel kalk (me kal verkrijgbaar bij de Hornbach)
3 1/2 delen metselzand

Eventueel met een beetje cement.
Das het recept zoals ik voor schreef dus ok dank ervoor.
ritsaert snijder schreef:de vuurstenen met chamotteklei.
Welke klei is dit dan.
ritsaert snijder schreef: Ik zou de bodem van de kachel in de bel een laag van 5 cm vermiculiet cement uitvlakken.
Zou je deze laag dan als eerste op de beton vloer plaatsen en dan pas de stenen waar de rocket op komt of als vervanger van de stenen onder de rocket.
Of anders om eerst de stenen en dan daar de laag vermiculiet op.
Waarschijnlijk raad je deze extra aan om een isolerende werking te hebben naar de ondergrond of ben ik verkeerd.
Men vermoeden gaat hier naar uit omdat ik uw topic gelezen heb van hoer massa kachel tegen buiten muur plaatsen.
Hier word ook 1 zijde tegen de buiten muur gezet dacht van gewoon een 3 a4cm dikke isolatie aan te brengen maar is dus blijkbaar niet genoeg ha het als volgt aan pakken dan.
1 laag spauw isolatie met reflectie erop kan je tegen woordig zo kopen.
1 spauw van een 3 cm breed.
De zijde die daar tegen komt zou ik dubbelwandig maken zowel eerste als 2de bell.
De kachel staat dan volledig los van de 2 muren waar hij tegen komt en is boven aan open waar de isolatie ruimte zich bevind.

mvg pedro
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

chamotteklei = vuurvaste klei
niet de stenen op de vermiculliet cement laag!

zo nu wordt mijn snor geplakt!

zie jullie vanavond,

Sinterklaas
groet!

Ritsaert
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Update
Intussen ben ik gisteren om een 680 handvorm stenen geweest moet er nu nog eens zoveel ophalen beetje bij beetje komt de kachel in zicht.
De stenen zijn 2de keus en deels moeten ze nog gepoetst worden maar das geen probleem wegen doen ze in ieder geval wel amai.

Volgende week ha ik waarschijnlijk de moule maken om de vuurhaard te storten ben dan een weekje in verlof.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Heb nog een vraagje.
Gisteren heb ik de stenen eens uit gelegd hoe de kachel zou moeten komen van maat voering om op die wijze zo dicht mogelijk bij de cm² oppervlak te komen dat peter voor stelde.
Ben er achter gekomen ik met de maten ik nu heb ik de schouw in de eerste bell eigenlijk tegen de linker hoek zou moeten bouwen en dit tegen de binnen mantel aan kan dit kwaad.
De reden is dat ik anders geen schouw van 15/15 binnen maat kan plaatsen naast de rocket zelf en ik dan ook nog rekening moet houden daar een veeg luik naast moet komen ook.

Rond de binnen mantel moet daar iso deken rond of is een spauw van 1cm ook voldoende uiteraard komt iso deken tussen rocket en binnen mantel aan de deur.

Vandaag normaal om de chamotte stenen.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

niemand :(

mvg pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

Pedro,
Ik denk dat je je vragen bondig moet stellen, met een vraagteken er achter. Het is nu niet duidelijk of je een vraag stelt of een bouwproces toelicht.

Maar als ik in mag gaan op de laatste alinea van je bericht: er moet inderdaad een vuurdeken tussen binnen- en buitenmantel. Overal waar in de tekening een spouw van cm zit is dat de bedoeling. Een lege spouw is niet voldoende, dan loop je de kans dat er toch een klodder mortel in de spouw terechtkomt en dan drukt de binnenmantel de buitenste kapot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Pedro,
Ik denk dat je je vragen bondig moet stellen, met een vraagteken er achter. Het is nu niet duidelijk of je een vraag stelt of een bouwproces toelicht.

Maar als ik in mag gaan op de laatste alinea van je bericht: er moet inderdaad een vuurdeken tussen binnen- en buitenmantel. Overal waar in de tekening een spouw van cm zit is dat de bedoeling. Een lege spouw is niet voldoende, dan loop je de kans dat er toch een klodder mortel in de spouw terechtkomt en dan drukt de binnenmantel de buitenste kapot.
Ok peter dank u.

Heb je ook raad naar de schauw zelf of die in de hoek tegen de binnen mantel mag of niet?.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Kerst avond in ieder geval gelukkig kerst aan iedereen .
Toch ne update, Deze namiddag toch begonnen de 2de hands stenen te kuisen met de hoge druk daar deze in zavel gemetst waren en niet erg vuil spuit dat er makkelijk af intussen groen en mos er ook af gespoten zo zijn ze goed om te beginnen metselen.

Woensdag de rest en dan nog een voerke halen en dan kan ik beginnen.

Iemand nog raad over de schouw in de hoek???

mvg pedro
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door deleted »

Pedro,

De inwendige schouw in de onderste bell kan gerust tot quasi tegen de binnenwand.
Met "quasi" wordt dan bedoelt dat er hier ook minstens vuurdeken tussen moet zodat de wanden elkaar niet werkelijk raken.
Zolang de afzonderlijke delen apart kunnen 'uitzetten' is er geen probleem.

In de bovenste bell gaat de uitgang naar de schoorsteen wel best buiten de bell naar het schoorsteen-kanaal.(die van het huis)
Een inwendige schoorsteen in de bell gaat immers de koude gassen terug een beetje opwarmen op hun weg naar buiten. En dat wil je zeker in de laatste bell vermijden. (die warmte ben je immers kwijt)


G
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Dank u g
In de bovenste bell gaat de uitgang naar de schoorsteen wel best buiten de bell naar het schoorsteen-kanaal.(die van het huis)
Een inwendige schoorsteen in de bell gaat immers de koude gassen terug een beetje opwarmen op hun weg naar buiten. En dat wil je zeker in de laatste bell vermijden. (die warmte ben je immers kwijt)

G
Moet ik dan langs de onderzijde van de 2de bell horizontaal naar buiten dit zou het beste zijn dan in plaats zoals het nu getekend staat 40 cm pijp tot boven de bell.
Mvg pedro
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door deleted »

Inderdaad.
De koudste gassen zitten onderin de tweede bell. Die wil je naar buiten evacueren zonder ze eerst doorheen de hetere bovenlagen te voeren. Dus horizontaal naar de schoorsteen is prima.
Ik neem aan dat het geen grote afstand is dat horizontaal stuk.
Persoonlijk zou ik het ook enkele cm afschot geven richting kachel.

Als je dat horizontaal stuk centraal plaatst kan je het ook als schoonmaakluik gebruiken.
In de onderste bell voorzie je toch ook een schoonmaakluik ?

G
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Het horizontale stukje word max 1 m maar daar zal nog en bocht in zitten daar de schouw zij Waarts zal aan gesloten worden en de uithang van de bell achter zit.
Een veeg luik komt inderdaad in de 2de bell in de onderste komen er 2 langs beide zijde van de rocket.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Hoi
Omdat een massa kachel maar goed werkt als het huis goed geisoleerd is heb ik vandaag een prijs opgave laten maken voor spauw isolatie.
Het gaat over de knauf supafil isolatie waarvan ik een gemiddelde dikte van 6cm kan laten in blazen dit zou erop neer komen ik met deze investering al een 400 euro gas minder kan gaan verbruiken.
Met de maatregelen ik nu al neem of ha nemen bespaar ik normaal gezien al een 850 euro op jaar basis 450 euro omdat energie contract is aan gepast en 400 euro van de isolatie van de spauw we komen dan al op een 1550 euro gas op jaar basis met het bij plaatsen van de massa kachel wil ik een stuk onder de 1000 euro gaan hopelijk word dit alles mogelijk.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Nog een vraagje voor de kenners.
Iemand enig idee hoeveel de rocket 177 in combinatie met de bell kachel aan kwh zou opleveren met bv 2 stookbeurten met 4kg hout?

Heb berekening gemaakt de ruimte samen met de keuken waar de kachel komt om deze op 22°c te krijgen zou daar indien ik het huis laat zoals het nu is dus geen spauw isolatie een 8900 watt nodig zijn.
Normaal gezien zal alles geïsoleerd worden dus met de berekening zou ik over hebben maar speel op safe.

Berekening is als volgt 7m op 5m 35m² *2.6m hoogte das 91m³ *85watt per m³ das 7743watt+15% verlies (slecht geisoleerde ruimte) das 8895watt of 8,89kwh.
let wel das de wattage ik nodig heb met men cv installatie om het zo warm te krijgen vermoedelijk zal dit hetzelfde zijn met de massa kachel of sla ik nu de bal volledig verkeerd.???

mvg pedro
Plaats reactie