Verhogen rendement benzinemotor?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik lees op het forum het één en ander over condenserende ketels e.a. kachels. De enige ervaring die ik met condens heb is dat als ik mijn gordijn 's morgens open doe er op de onderste 40cm flinke condens kan zitten. Als ik vervolgens in mijn auto stap zie ik al na enkele seconden condens aan de binnenkant van de ruit verschijnen. Verder wordt er condens veroorzaakt wanneer rookgassen langs een WW gaan met een temp. onder de 60 graden in een kachel.

Wellicht een vreemd idee maar het laat me de laatste tijd niet meer los dus hoop dat jullie je licht erop willen laten schijnen. Ik heb 2 vraagjes.

1)
Kan ik een rendementsverhoging krijgen als ik het vocht zoveel mogelijk uit de ingaande lucht naar de carburateur haal van mijn auto? Ik stel me voor dat er voldoende warmte voorhanden is om lucht te verwarmen vanaf het spruitstuk en er relatief voldoende koude (rijwind) lucht is om deze weer te koelen om te laten condenseren.

2)
Het volgende wat voor mij onduidelijk is. Wat veroorzaakt vooral condens. Het verschil in temp. tussen warm en koud of vooral de hoogte en hoe verhoudt zich dit tot elkaar?

Wat ik bij mijn bovenste 3 voorbeelden van mezelf opvalt is dat als het in de kamer 's morgens 15-17 graden is er achter het gordijn onder de 10-12 graden al condens optreedt bij een buitentemp. van minder dan 6 graden. Bij de auto is er nauwelijks een verschil tussen binnen- en buitentemp. neem ik aan (nooit gemeten). Zodra ik erin ga zitten met mijn 37 graden is er vrijwel direct condens. Bij de kachel van iemand hier ging het over hoge temperaturen (hoe hoog?) die neerwaarts door een buizensysteem gaan. Vanuit mijn vorige kachel weet ik dat wanneer er een temp. onder de 60 graden is van water in de WW er in de rookgassen al condens optreedt.

Kan iemand meer vertellen met welke temperaturen ik zou kunnen werken en of het sowieso nut heeft.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 17 dec 2012, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb al veel gezocht en heb jouw linken ook gelezen. Helaas ben ik maar een eenvoudige leek op dit gebied en ik kwam dus niet verder. Vandaar dus mijn vraag.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door 12much »

Wat je auto betreft, denk ik niet dat je het rendement verhoogd. Als het mistig weer is, is de vullingsgraad van je brandstofmengsel juist beter. Rijdt je een beetje constant, dan zul je merken dat je minder brandstof verbruikt. Bij regen is de relatieve luchtvochtigheid weliswaar nog hoger dan bij mist, maar is de weerstandscoefficient voor je auto weer groter.

Er zijn in de jaren '80 inspuitsystemen te koop geweest om water te vernevelen in je inlaatspruitstuk mbv injectors of sproeiers die in de venturie van de carburator werden gemonteerd. Dat begon op rocket science te lijken, maar de resultaten waren volgens de ombouwers altijd positief, op een enkel puntje na: roestvorming, met name na (langdurige) stilstand, in de cilinders.

Er is een mooi boek over geschreven:


Titel Waterinspuiting in dieselmotoren, voor de reductie van NOx emissies
Auteur H.A. Fransbergen
Uitgever Koninklijk instituut voor de marine, 1996
Lengte 148 pagina's

Misschien dat je die nog ergens in een bibliotheek kan vinden. Dan had je nog de waterinspuiting in zgn gloeikopmotoren. Een overgangsvorm van de benzinemotor naar de diesel. Het grote verschil was de lage compressiehouding, maar daarvoor moest de kop met een bunsenbrander worden voorgegloeid, Werd bij grote belasting de kop te heet, dan werd een waterinjector ingezet, waardoor de motor er een paar pk's bij kreeg!! Sect gezien, kon bij gelijkblijvende belasting het vermogen van de motor dus opgevoerd worden door er enkel water bij in te spuiten, waardoor het brandstofverbruik daalde. Zakte het toerental echter naar stationair of iets daarboven al, dan sloeg de motor af al de inspuiting niet op tijd gestopt werd. (en dat allemaal zonder ECU's:-) Maar ja, wie gaf daar nou om? Het zou een ideale stationaire motor zijn geweest voor onze PPO'ers, want het ding vrat eenmaal op temperatuur, alle denkbare brandstoffen, zoals afgewerkte olie en zelfs vet.

Ik denk dus persoonlijk, dat het anticondenseren van je brandstof geen positief effect op je rendement heeft. Wél een leuk onderwerp trouwens....
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door supersports400 »

Bovenop de genoemde punten door 12much heeft water, zoals dat in de motoren werd toegepast, op de wat langere termijn een desastreus effect op de inwendige onderdelen, met name de zuigerveren, cilinderwanden etc. Ook dit is een reden dat er vanaf is gestapt, ondanks het feit dat het wel degelijk een (positief) effect heeft op het vermogen.

Toch is er nog een maar, om water te verdampen (in de cylinder) is energie nodig, deze energie wordt indirect geleverd door de brandstof, het heeft ook een negatief effect op de efficiëntie, maar de positieve effecten zijn netto iets groter.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door RicharddeBlauw »

Hmm... toch ingewikkelde materie hoor. En ik ben iemand die nogal eens te simpel denkt.

Grappig 12much te lezen dat je dus eigenlijk zegt dat je een hoger rendement hebt wanneer er wat meer vocht in de lucht zit. Heb ik niet een veel brandbaarder mengsel als er minder water in de aangevoerde lucht zit? Of moet ik zeggen, een minder hete vonk nodig.

Ik rij in een Eend op LPG en dacht dus een meerwaarde te krijgen door van te voren enkel het water uit de aanvoerlucht te halen. Dus vóórdat de lucht in het luchtfilter belandt naar de carbu. Op LPG loopt de Eend al veel gelijkmatiger dan op benzine. Waarschijnlijk omdat 2 gassen (lucht en gas) met elkaar beter mengen dan een gas/vloeistof mengsel. Weet niet of er in LPG ook water zit net als in benzine.

Zoals supersports400 zegt dacht ik dus ook dat er (veel) energie nodig is om het vocht te laten verdampen in de cilinder. Die energie komt er met water/condens weer via de uitlaat uit en en lijkt mij dus weggegooide energie. Ik dacht dus...dat is zonde. Heb ik een bepaalde hoeveelheid energie gebruikt die vervolgens weggegooid wordt.

Ik ga er tenminste vanuit dat het laten verdampen van vocht vrij veel energie kost. Dat is ook de reden dat ik het condens netjes 's morgens weghaal van mijn ruiten in de woonkamer. Als ik dat de kachelwarmte laat doen kost dat toch veel energie (warmte).
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door David86 »

Condens in de lucht heeft maar een scheet nodig om omgezet te worden in stoom. (oppervlak/massa verhouding is ideaal voor verdamping)

Op het moment dat het in de cilinder plof zegt word die condens dus stoom en helpt het mee de zuiger een lel naar beneden te geven. Het verbrandingsproces in de cilinders is behoorlijk exothermisch (er komt heel veel (onbenutte) warmte vrij) het afkoelende effect van die water nevel is niet noemenswaardig.

Er zijn waterstof auto's waar men naast waterstof ook water inspuit, zo werkt hij als een stoommachine en ottomotor tegelijk.

Het percentage water in benzine en LPG is volgens mij verwaarloosbaar.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door Dutch John »

RicharddeBlauw schreef: Grappig 12much te lezen dat je dus eigenlijk zegt dat je een hoger rendement hebt wanneer er wat meer vocht in de lucht zit.
Waterinjectie is nooit bedoeld geweest voor een beter rendement, maar alleen voor meer vermogen. Zo werken bij trekkertrek intercoolers niet (of ze zouden heeeel groot moeten zijn) en pomp je koelend water in voor een betere vullingsgraad. Sommige oude jachtvliegtuigen maakten op grote hoogte ook gebruik van waterinjectie voor meer vermogen.

Als je meer vermogen uit je eend wilt of zuiniger wilt rijden zonder al teveel werk, verhoog dan de compressieverhouding wat. Op LPG kan hij dat wel hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Verhogen rendement benzinemotor?

Bericht door RicharddeBlauw »

hmmm...jammer maar ik merk dat ik op een verkeerd spoor zat.
Plaats reactie