Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

Beste Mede-stokers,

zoals in een ander topic al bekend is heb ik sinds kort een cv houtkachel aangesloten in mijn huis. De houtkachel betreft een Prity 26KW (21KW water, 5KW ruimte) welke ik tweedehands heb kunnen overnemen (1 jaar oud).

In mijn garage heb ik een 2000 liter buffervat met 2 spiralen welke ik heb doorverbonden en gekoppeld heb aan mijn houtkachel(circuit). Als mengklep heb ik nu een Duco mengklep welke instelbaar is van 30 - 70 graden.

Het stoken gaat super al valt het mij nog wel een beetje tegen hoe snel een vat van 2000 liter op temperatuur is (sterker nog: ik heb het gehele vat nog geen enkele keer volledig op de 80 graden kunnen krijgen).

Nu mijn vraag! Ik heb het mengventiel op 70 graden ingesteld. Als ik flink stook (4 houtblokken erin + aslade 2 cm open) is mijn uitgaande temperatuur ongeveer 92 - 93 graden. Bij heel rustig stoken is de uitgaande temperatuur 80 graden. Als ik hem flink opstook zie ik wel de kachel van binnen langzaam maar zeker witter / grijzer worden (de vorige eigenaar heeft zonder mengklep gestookt denk ik aangezien de kachel vol met aanslag zit). De verbranding is dus super en de kachel heeft ook genoeg warmte aan de ruimte af. Toch zou ik graag willen weten of de uitgaande temperatuur niet te hoog is? Als hij namelijk op volle kracht brandt lijkt me dat het buffervat veel sneller geladen zou moeten zijn en de kachel langzaam maar zeker helemaal schoon brandt. Daarnaast heb ik nog de vraag of ik zelf de kachel van binnen kan schoonmaken zodat de warmte overdracht naar het water wordt verbeterd..

Alvast bedankt voor de tips / adviezen!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door kockie »

Als je mengventiel op 70 graden is ingesteld, je buffer relatief koud is en je toch temperaturen meet van 93 graden, moet je toch eens kijken of de pomp wel pompt cq er voldoende circulatie is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

kockie schreef:Als je mengventiel op 70 graden is ingesteld, je buffer relatief koud is en je toch temperaturen meet van 93 graden, moet je toch eens kijken of de pomp wel pompt cq er voldoende circulatie is.
Mengventiel staat inderdaad op 70 graden. De buffer is onderin rond de 20. De retour van de buffer naar de kachel (vanuit de spiraal) is rond de 25 graden. De pomp die pompt en is een Grundfoss 25-40 pomp (van een vloerverwarmingverdeler). Als ik normaal rustig stook dan is bij 70 graden retour de aanvoer netjes 80 graden. Zodra ik de kachel echt vol gooi met hout (4 grote houtblokken) dan krijg ik een aanvoer van > 90 graden. Zou de pomp dan toch de boosdoener zijn?

In de toekomst wil ik de kachel direct op het buffervat plaatsen in plaats van door de spiraal (de kachel heeft nu dus zijn eigen circuit met pomp, expansievat en water). Zou dat nog schelen? 2 weken geleden had ik een ander mengventiel (ESBE) welke het water met 45 graden retour stuurde (hoger kon deze niet ingesteld worden). Ook hier had ik met stevig stoken een aanvoer van 65 graden.

Ben heel benieuwd waar dit nu mee te maken heeft ..

Heb zojuist nog even naar de buffer gekeken en die is wel tijdens mijn (heftige stooksessie tussen de middag) behoorlijk warmer geworden (in de 40 minuten durende stook is mijn buffer (bijna) bovenin van iets minder dan 30 graden naar 38-40 graden gegaan).

Edit:
Niet geheel onbelangrijk: de pomp staat in stand 3 (maximaal).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door kockie »

Het zou ook nog kunnen zijn dat je mengventiel je circulatie teveel knijpt. Heb je foto's, merk en typenummers?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door bertocello »

Als ik lees dat de uitgaande watertemperatuur van de kachel + 90° is dan lijkt het mij toch waarschijnlijk dat af en toe de noodkoeling opengaat en warm water in de riolering loost.
Ik heb hetzelf ooit voorgehad en werd gewaarschuwd door het herhaaldelijk aanslaan van de hydrofoorgroep.
Nu kan ik mij voorstellen dat iemand's systeem dat op stadswater draait niet gealarmeerd word door een te hoge stooktemperatuur/ te weinig warmteafname.
Ook het feit dat de buffer niet over de 80° komt laat mij vermoeden dat de noodkoeling haar werk doet.

Bertocello
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

kockie schreef:Het zou ook nog kunnen zijn dat je mengventiel je circulatie teveel knijpt. Heb je foto's, merk en typenummers?
Hoe bedoel je teveel knijpt? Mijn complete kachelcircuit (van kachel naar spiraal buffervat) is 28mm en het mengventiel is 22mm. Een foto zal ik proberen te maken.

Hopelijk wordt dit niet als reclame gezien maar het gaat om dit mengventiel:

Mengventiel

Ik zal ook nog even kijken of ik het precieze typenummer kan vinden!
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

bertocello schreef:Als ik lees dat de uitgaande watertemperatuur van de kachel + 90° is dan lijkt het mij toch waarschijnlijk dat af en toe de noodkoeling opengaat en warm water in de riolering loost.
Ik heb hetzelf ooit voorgehad en werd gewaarschuwd door het herhaaldelijk aanslaan van de hydrofoorgroep.
Nu kan ik mij voorstellen dat iemand's systeem dat op stadswater draait niet gealarmeerd word door een te hoge stooktemperatuur/ te weinig warmteafname.
Ook het feit dat de buffer niet over de 80° komt laat mij vermoeden dat de noodkoeling haar werk doet.

Bertocello
Ik heb geen noodkoeling. In mijn kachelcircuit heb ik een thermische klep opgenomen welke op de aanvoer is geplaatst en opent bij 95 graden. Zodra deze opent wordt er een radiator (type 22, 2.60 x 0.60) bij het circuit geschakeld welke de boel koelt.

De buffer komt niet over de 80 graden omdat dat het warmst is tot nu toe dat ik heb gestookt (de buffer was bijna bovenin 80 graden en onderin 40 graden). De buffer zal dus in de top misschien wel 85 graden zijn geweest ..
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Chicken Power »

Ben86 schreef:
kockie schreef:Het zou ook nog kunnen zijn dat je mengventiel je circulatie teveel knijpt. Heb je foto's, merk en typenummers?
Hoe bedoel je teveel knijpt? Mijn complete kachelcircuit (van kachel naar spiraal buffervat) is 28mm en het mengventiel is 22mm. Een foto zal ik proberen te maken.

Hopelijk wordt dit niet als reclame gezien maar het gaat om dit mengventiel:
Mengventiel
Buiten alle andere problemen met deze kachel, Kockie zat op het juiste spoor.

Deze klep is bedoeld om sanitairgebruikswater af te mengen. Dat gaat bij een heel andere flow en drukval, dan in een CV installatie.

Ook is deze klep niet berekend op de vervuiling zoals in een CV- installatie.

Oplossing is dus een voor dit doel ge-eigende klep te gebruiken, zoals Esbe, Kunzle, Wipex, Thermovar, Oventrop, MHG-Heimeier e.d.


Groet, Cp
Verwijderd.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door bas-hilversum »

Om aan CP's correcte analyse van het gebruikte mengventiel nog iets toe te voegen:
het Duco T-vormig mengventiel met aansluitingen van 22 mm is intern hetzelfde als de gewone 15 mm versie. Dat betekent dat de stromingsweerstand ook voor deze te groot is voor deze toepassing.
Bas.
hendrik1973
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 dec 2012, 19:27

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door hendrik1973 »

Dag c.p. zou jij voor mij een goede menklep kunnen aanwijzen ik bemerk dat jij daar best wel meer kaas van gegeten hebt dan de doornee kachelverkoper gr hendrik :?:
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

bas-hilversum schreef:Om aan CP's correcte analyse van het gebruikte mengventiel nog iets toe te voegen:
het Duco T-vormig mengventiel met aansluitingen van 22 mm is intern hetzelfde als de gewone 15 mm versie. Dat betekent dat de stromingsweerstand ook voor deze te groot is voor deze toepassing.
Bas.
Kijk dat is helemaal verhelderend!

Ik heb vorige week mijn "oude" ESBE mengventiel teruggeschroefd en de temperatuur blijft nu netjes op 60 graden (bij 50 graden retour aangezien de ESBE niet hoger kan mengen). Inmiddels heb ik een TacoNova DN25 mengventiel besteld welke van 30 - 70 graden kan mengen.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Chicken Power »

Ben, heb je ook een link van die TacoNova?

Iets zegt me dat dit ook een SWW/Solar ding is.

Ik ben voor hendrik aant zoeken bij ESBE, alleen veranderen ze daar alles om de maand.
Staat me bij dat ook ESBE, evenals Thermovar en Laddomat, losse patronen had in diverse temperatuurranges.

De 30 - 70 range is meestal niet de goeie, zoek is op 50 - 95 of zo.


Groet, Cp
Verwijderd.
Ben86
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jul 2012, 21:47

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door Ben86 »

Chicken Power schreef:Ben, heb je ook een link van die TacoNova?

Iets zegt me dat dit ook een SWW/Solar ding is.
Nee helaas .. Zag hem op marktplaats staan en heb het nagevraagd bij de verkoper of hij ook geschikt is voor een houtkachel en hier kreeg ik een positief antwoord op .. Aangezien de mengklep DN25 is en beschikt over 28mm aansluitkoppelingen lijkt mij dat voldoende doorstroming wel verzekerd is bij dit model?
Chicken Power schreef: Ik ben voor hendrik aant zoeken bij ESBE, alleen veranderen ze daar alles om de maand.
Staat me bij dat ook ESBE, evenals Thermovar en Laddomat, losse patronen had in diverse temperatuurranges.

De 30 - 70 range is meestal niet de goeie, zoek is op 50 - 95 of zo.
Daar was ik inderdaad ook al achter; sowieso blinkt de site van ESBE niet uit in overzichtelijkheid :fff


Voor de volledigheid:

Marktplaats link
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door bonkelaar »

Beetje andere benadering, geen vast ingestelde thermostaat maar een per knop regelbare.

http://www.taheimeier.de/de-DE/Produkte ... uchfuhler/

Hun programma lijkt uitgebreid, ze hadden in het verleden maar twee modellen, en die gingen ook niet tot 90°C. De reden dat ik toen een MNG knop heb gekozen. Is nu binnen Heimeier prima op te lossen.

Past hierop: http://www.taheimeier.de/de-DE/Produkte ... elventile/

De afstandvoeler vind ik prachtig, die kun je op de leiding klemmen die de kachel ingaat en zo kun je precies de ingaande temperatuur regelen. Mooi is dat je er nog een beetje mee kan spelen, de mengtemperatuur eens hoger of lager instellen. Je bent flexibeler en je kunt nog eens wat uitproberen.
Als je eenmaal tevreden bent is de praktijk dat je de knop met rust laat, of enkel af en toe beweegt om hem gangbaar te houden.


groet Jos.
hendrik1973
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 dec 2012, 19:27

Re: Uitgaande temperatuur Houtkachel CV

Bericht door hendrik1973 »

Dag c.p. heb je al wat gevonden,ik heb even de enkelwandige pijp van de kachel eraf gehad om te kijken hoe het in de pijp gesteld was .
Kon zo naar boven kijken erzat niets in ook niet in de kachel helemaal niets,desondanks heb je toch gelijk er een menger tussen te zetten om zo die retour temperatuur sneller omhoog te krijgen, ik hoor wel van je.

Gr,H.L.
Plaats reactie