Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik heb mijn hout nog steeds gratis. Mag wat bij de buurman halen en mocht tot het voorjaar ook nog in een populierenbos in de buurt zagen. Binnenkort maar eens vragen of dat komend jaar weer mag. Het populierenbos is helaas erg nat (is niet voor niets populierenbos), dus uithalen is erg lastig. Morgen nog een eik omzagen in een tuin. Rotwerk. Kost veel tijd en je wint er eigenlijk niets mee. Verder heb ik geen kachel om eik te stoken. Ik heb liever zachthout.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Met een beetje rondvragen kom je een heel eind. Jagers hebben een onderhoudsplicht voor houtwallen. Die zijn al lang blij dat iemand zich erover ontfermt. Een trekkertje is wel meestal onontbeerlijk.
Hier in de straat is een bedrijf in opdracht van de gemeente de laan aan het opsnoeien. Voor een kop soep, koffie en een lekker broodje is veel te regelen. Inmiddels bijna 40 m3 inlands Eiken bijeengesprokkeld... Nu nog 40 m3 Elzen om het mee te mengen.

60 euro voor hout op stam? Waanzin. Koop dan een bos. Heb je het perceel er gratis bij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jan. »

Jagers hebben een onderhoudsplicht voor houtwallen.
Dat zal ik eens na moeten vragen.

Hier in de straat is een bedrijf in opdracht van de gemeente de laan aan het opsnoeien. Voor een kop soep, koffie en een lekker broodje is veel te regelen.
Bij ons ook, maar dat bedrijf kan niet zoveel zagen dan er vraag naar is. 40 euro per ton.
Wordt verkocht in percelen, door de gemeente die je op een lijst zet.
Lijst van een jaar of drie.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
fransf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012, 13:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door fransf »

Hallo,

Dit jaar heb ik langs de weg best veel (half) dode Essen gezien. Op het journaal vertelden ze dat het ging om een uit Polen overgewaaid zwammetje gaat. De verwachting is dat zo'n 15% van de aangeplante essen (dus niet de zaailingen, die schijnen resistent te zijn) de zwam zullen overleven.

Daar essen mooi brandhout is, is het misschien een tip om rond te kijken voor mooie essen. waarschijnlijk genoeg mensen die van een dode boom af willen.

Groeten,

Frans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Hier mag ik wat amerikaanse vogelkers afdoen in de stadsbossen. klein boompje,s maar free is free. en het is mooi brandhout
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Gemeentes hanteren vaak een kaplijst. Het hele jaar door verzamelen ze bomen die weg moeten op een lijst, vragen de raad toestemming en gaan dan wijk voor wijk aan de slag. Sommige gemeenten halen alleen het takhout weg en laten de stammen liggen; die gaan namelijk "vanzelf" weg... Een belletje naar de gemeente kan geen kwaad.
Boomverzorgers hebben vaak een lijstje met mensen die hout willen; boomverzorgers hebben meestal niet de machinerie om grote stammen te handelen en zijn al lang blij als er iemand komt helpen met kleinzagen en weghalen van stammen. Uit de eerste hand :lol:

Vragen staat vrij.. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jan. »

Ik merk dat er per streek een verschil in aanbod en afname is.

Dat zegt toch iets over de vrijheid van de bos en of plantsoenbeheerder en de levenstijl van de mensen in die omgeving.

M.a.w. het is nog steeds soepel en niet echt gebonden aan regelgeving.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Bij ons in de buurt let ik een beetje op en probeer mijn netwerk uit te breiden.
Ik heb een boer waar ik een bosperceel uit mag dunnen waar enkel eik en grove den moet blijven staan. Komt veel berk uit. Heb ik vorig jaar aangehaald en loopt goed. Moet wel iets betalen maar ik zat toen een beetje omhoog, had even geen eigen mogelijkheden.
Met een kameraad doen we het uitsnoeien van perceeltjes in opdracht van een jachtcombinatie, dat is zijn contact.

Bij de jaarvergadering van onze ijsvereniging zat ik naast iemand, je praat wat, vroeg ik wat hij beroepsmatig doet.
Blijkt de man ecoloog te zijn bij Staatsbosbeheer. Mijn interesse voor brandhout aangegeven waarna hij aangaf dat men meer aanvragen heeft dan men kan honoreren.
Zo'n half uur later komt hij aan met de vraag "en dennenhout dan?". Ik zeg dat dit prima gaat in mijn houtvergasser. Hij noemde mij de collega die er over gaat en hij zou hem in de loop van de week even aanschieten.
Het verhaal is nog niet helemaal af maar ik heb de collega gesproken die aangaf nogal eens groepjes grove dennen in de weg te hebben staan waar aannemers van grote werken geen interesse in hebben. Hij zou er graag van af komen en het hout kon voor een erg sportieve prijs weg. Wiskundig gezegd 'nadert tot nul'.

Zo moet je overal je oor te luisteren leggen en iedereen heeft daar niet dezelfde mogelijkheden. Het is naar mijn ervaring nog steeds mogelijk goedkoop aan brandhout te komen. Je moet net als een handelaar ook eens durven gokken en dan later erkennen dat het niet je beste partijtje was, dat hoort er bij en daar leer je van. Als elke actie prijs moet zijn wordt het te krampachtig en kom je tot weinig.
Grote kerels doen grote zaken en zeuren niet.

Heb laatst met mijn 90cc Echo voor iemand twee dikke eiken stammen aan plakken gezaagd omdat hij er met zijn zaagje lang niet door kwam.
Heb een paar uurtjes mijn dikke zaag uit kunnen laten en met een brede grijns staan zagen. De beloning was een kuub amerikaans eiken terwijl ik het ook voor niets had willen doen. Die grote zaag moest inlopen na revisie en had eigenlijk te weinig werk.
Zo brengt je hobby al weer een weekje warmte.

Creativiteit is de sleutel tot brandhout.

groet Jos.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Noestig hout kloven kun je niet met een luxe bijltje, dat moet met massa. De modificatie was eigenlijk bedoeld als steelbescherming, maar het extra gewicht vergemakkelijkt het kloven. De bijl vast slaan behoort tot het verleden. De kloofblokken slijten wel sneller....
Afbeelding 076.jpg
Afbeelding 075.jpg
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Pietje schreef:Gemeentes hanteren vaak een kaplijst. Het hele jaar door verzamelen ze bomen die weg moeten op een lijst, vragen de raad toestemming en gaan dan wijk voor wijk aan de slag. Sommige gemeenten halen alleen het takhout weg en laten de stammen liggen; die gaan namelijk "vanzelf" weg... Een belletje naar de gemeente kan geen kwaad.
Boomverzorgers hebben vaak een lijstje met mensen die hout willen; boomverzorgers hebben meestal niet de machinerie om grote stammen te handelen en zijn al lang blij als er iemand komt helpen met kleinzagen en weghalen van stammen. Uit de eerste hand :lol:
Houd ook het lokale suffertje ( gratis weekblad in de bus ) voor aangevraagde en verleende kapvergunningen in de gaten.De desbetreffende mensen zijn dikwijls al blij als je aanbiedt om het gratis :wink: af te voeren.

Gr.Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Pieke schreef:Houd ook het lokale suffertje ( gratis weekblad in de bus ) voor aangevraagde en verleende kapvergunningen in de gaten.De desbetreffende mensen zijn dikwijls al blij als je aanbiedt om het gratis :wink: af te voeren.
Niet lang meer; de meeste gemeenten hebben hun kapvergunningbeleid zodanig uitgekleed dat er nauwelijks meer vergunningen nodig zijn. 8)

Ennehh... hou het veilig, Pieke! Als boomverzorger hoor ik van vakgenoten bijna wekelijks van (zeer) ernstige ongevallen, juist door amateurs die graag wat hout willen hebben. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben/was op zoek naar een zaagje er bij. Aanvankelijk de Stihl ms200, maar eigenlijk is die net te licht. Het moet wat meer ms240 of ms260 achtig zijn.

Nu kreeg ik een Jonsered aangeboden. Met dat merk heb ik geen ervaring, maar slecht schijnt het niet te zijn. Het zou het type 2055 moeten zijn. Bouwjaar is onbekend, weet iemand de jaren van die serie?

Het ding heeft hooguit 6 uur gedraaid, en altijd op stihlmix.

Iemand kennis van dit merk/type?
Ben zelf wel van de Stihl, maar waarom eigenlijk, de kosten van een Stihl liegen er ook niet om.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik kreeg er ook eentje aangeboden (een Johnsored) 200 euro nieuw. Ik vraag me voor die prijs af of het geen brol is. De aanbieder, een prima bekend staande reparateur, vertelde mij dat hij er geen problemen mee zag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Jonsered is Electrolux / Husqvarna, eigenlijk het tweede A merk van Husqvarna.
Er zijn dacht ik minder dealers van in Nederland.
Het lijkt er op dat men in bepaalde landen (Duitsland o.a.) geen Jonsered importeert en in andere landen de merken naast elkaar laat bestaan.
Welke omzettactiek daar achter zit is niemand duidelijk.

Prima zagen, veel onderdelen uitwisselbaar met husqvarna.
Voor zover je een prof of farmer model hebt kun je er met een beetje beleid en geluk, als brandhoutzager, de rest van je leven mee.

Voor de allerlichtste modellen, ongeacht welk merk, zou ik oppassen. Ze zijn vaak niet krachtig genoeg en dan voor te zware werkzaamheden misbruikt door amateurs, botte ketting, ketting te slap of te strak, ketting-smeerboring verstopt en dan doorgaan tot het zwaard verkleurt. Van alles komt er dan voorbij.

Zelf houd ik het liever bij Echo, moest even gezegd worden.

Groet Jos.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Het blijkt een Jonsered 2050 te zijn. Volgens mij is het bouwjaar 1998, er stond een nummer in wat met 98 begon, daar trek ik die conclusie uit.
Hij had hooguit een uur of 6 a 8 gedraaid aldus de oud eigenaar. Daarvan had hij ook nog bij een zwager van hem gedraaid, sloophout kort gezaagd. Dat was hem aan te zien, althans de ketting. Zwaard en ketting waren wel nog de originele, maar een ketting die met een slijptol is geslepen kun je beter weg gooien. 2 Tanden ontbraken, andere tanden te diep in geslepen, diverse verbindingsschakels ingeslepen, kortom: baggerzooi. Hij zal wel flink in de spijkers gezeten hebben.

Afijn, nieuwe ketting er op en zaterdag een mooi 4 kuub amerikaans eik mee omgedaan en kort gezaagd. Het ding loopt als een tierelier. Hij zou 3pk moeten hebben, voor dit werk heeft ie een prima vermogen. Het verbruik lag ook niet zo hoog. M'n zaagcollega deed hetzelfde werk met mijn Stihl MS180 (die eigenlijk TE licht is) en die heeft 2x zo veel getankt als ik met de Jonsered. Nou weet ik niet hoe groot de tankinhoud is, maar het zal ook te maken hebben met 'makkelijk aankunnen' of 'op vol vermogen moeten werken'.

In elk geval, ik ben er erg over te spreken. Werkt prima, start goed, ligt goed in de hand, prima verbruik. Op termijn zal kwaliteit zich moeten bewijzen.
Plaats reactie