Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter,
Ja een deurtje specifiek voor de 177. Tekening volgt.
groet!

Ritsaert
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door martinus »

@ Peter, Gandalf

Korte stukken chamotte pijp, 33 cm, worden ook standaard gemaakt. Er zijn verschillende soorten chamotte met uiteenlopende kwaliteiten afhankelijk van de soort klei die gebruikt wordt en hoe die 'gebakken' is.
Ik kwam dikwandig, 2-3 cm, chamotte pijp tegen. Deze heeft een ruwe buitenkant en is geel van kleur en heeft een open grofkorrelige structuur. En ook dunwandige, 6-10 mm, chamotte pijp. Deze heeft een gladde buitenkant en is terracotta van kleur en heeft een gesloten structuur. Ook in korte stukken van 33 cm verkrijgbaar.
Men spreekt ook over 'hoogwaardige' chamotte.
Er zijn dus wel wat mogelijkheden om misschien tot een goede samenstelling van de riser te komen. Ik ben geen chamotte-bakker en weet niet of dit een experiment waard is. Hierbij moet ik gelijk een kanttekening maken dat ik nog geen chamotte pijp met inwendige diameter van 150 mm ben tegengekomen. Wel 140-160-180-200mm (voor de rocket 314).

Een ander idee is om het onderste deel, 20-30 cm, van de riser mee te gieten in vuurbeton.

Groet,
Maarten
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door frans »

Het is dat ik een bocht heb in de riser....
Anders had ik zeker mijn oude idee eens geprobeerd met gasbeton blokken.
Die stapelen en daar een gat van de gewenste diameter in maken.
De binnnen kant aansmeren met klei, en de buitenkant voor de sterkte omwikkelen met kippengaas en cement.
Gasbeton is isolerend en kan veel hitte aan. en zeker de klei die tot steen bakt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

frans schreef:Gasbeton is isolerend en kan veel hitte aan. en zeker de klei die tot steen bakt.
Isolerend? jazeker. Hittebestendig? zeer beperkt.
Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat een goedkoop materiaal per ongeluk vuurbestendig zou zijn als dat niet nadrukkelijk door de fabrikant aangeprezen wordt. Vuurvaste materialen zijn duur en met reden, de prijs van gasbeton is al een aanwijzing. Het bestaat uit materialen die ook in gewone beton voorkomen, met toeslag stoffen om waterstofgas te vormen. Het product is wel brandvertragend, 70 mm dik houdt het tenminste 60 minuten uit. Zie hiervoor dit Wikipedia artikel.

Maar zoiets in een riser willen stoppen die alle temperaturen tussen 800 en 1200 graden kan bereiken? En indien van 3 cm dik vuurbeton gebouwd aan de buitenkant roze kan gaan doorschijnen? Dat lijkt me een beetje al te veel vertrouwen in dit bouwmateriaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

martinus schreef:Korte stukken chamotte pijp, 33 cm, worden ook standaard gemaakt. Er zijn verschillende soorten chamotte met uiteenlopende kwaliteiten afhankelijk van de soort klei die gebruikt wordt en hoe die 'gebakken' is.
Nog niet zo'n slecht idee, dat er geen 150 mm voorhanden is geeft niets, die 160 mm is ook prima. Het zou de moeite kunnen zijn om het eens te proberen. Het grootste probleem gaat dan de verbinding met de rest van de vuurkamer zijn. Maar: waar in Nederland is dit materiaal te koop?
martinus schreef:Een ander idee is om het onderste deel, 20-30 cm, van de riser mee te gieten in vuurbeton.
Dat wordt nu al gedaan, zelfs de gietstukken van de demo in Zeddam zijn zo gemaakt. De spanningen in het materiaal zijn erg groot omdat de naverbrander vlam zich in zo'n beperkt gebied bevindt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door holtere »

N.a.v. die riserpijp:

Loop al even te piekeren maar volgende was er uit gekomen:

Neem een plaat van silicium carbide (pottenbakkersbenodigdheden) en zaag die in acht repen met een hoek van 22 graden.
Plak ze vast met goede vuurvaste kit tot een 8-hoekige pijp. Omwikkelen met vuurvaste deken en schuif er een rvs-pijp strak omheen. Slijp er een poort in met de benodigde afmeting en klaar is de riser!
Bestendig tussen 1400 en 1700 graden als ik de cijfers mag geloven 8)
Boven deze pijp weer verder met rvs dacht ik?
Als die aan de onderzijde goed draagt kan het nergens meer heen.

Grz,
Holtere
Bijlagen
Pijp 8-zijdig.skp
(77.86 KiB) 146 keer gedownload
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

TOP.

Dat lijkt me een prima concept voor een riser.


Als de maatvoering een beetje meevalt kan het zo ook met de buizen van Martinus. Die dan eventueeel in twee helften in de lengte doorgeslepen om te anticiperen op ongecontroleerde spanningsbreuken.

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door benthuis »

Chamotte Rohr is hier te bestellen: http://www.rakuten.de/kaminzubehoer/sch ... stock=true
Ik wil hier wel ea bestellen en zorgen dat het bij Maarten komt.
Als iemand kan zeggen of dit gaat passen natuurlijk. (pagina is niet erg overzichtelijk)

Wilde hier toch wat platen bestellen voor de bekleding van mn eigen kachel.
Hebben verder ook veeeeeel op gebied van deurtje, luikjes etc.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

benthuis schreef:Ik wil hier wel ea bestellen en zorgen dat het bij Maarten komt.
Als iemand kan zeggen of dit gaat passen natuurlijk. (pagina is niet erg overzichtelijk)
Op de webpagina kan ik geen specificaties vinden. Zoals wanddikte en temperatuur bestendigheid.

Twee stuks is een beetje te kort, drie stuks te lang. We zouden er twee kunnen gebruiken als bovenste deel en het onderste inkorten op de hoogte van de poort. Dan de poort breedte er uit slijpen en aan de achterkant nog een keer verticaal door, dan hebben we twee helften. Die moet dan rondom ingebouwd worden in een behuizing die met vermiculiet gevuld wordt. Ik heb nog geen beeld hoe we gaan zorgen dat de boel niet aan de wandel gaat door het uitzetten en afkoelen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door incus »

Kan de vuurbetonnen riser van 500 mm die Marcel kan leveren niet gewoon gebruikt worden?

groeten


Bertus
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Ik neem aan dat je Michel bedoeld?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door incus »

Ja sorry,

Ik bedoel Michel
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door martinus »

peterberg schreef:Maar: waar in Nederland is dit materiaal te koop?
benthuis schreef:Ik wil hier wel ea bestellen en zorgen dat het bij Maarten komt.
De kwaliteit van chamotte kan verschillen afhankelijk van vindplaats en produktieproces. In welke mate weet ik niet. Er schijnt ook slechte kwaliteit te bestaan. Maar misschien is dit een verkoopspraatje. Het lijkt me zinnig eerst te onderzoeken wat de fabrikant hier over te melden heeft. En misschien voldoet een mindere kwaliteit prima met de nodige dilletaties.

Tijdens het googlen kwam ik Tona ultrasan tegen. Deze is wat duurder maar heeft mooie specificaties (4 mm wanddikte!) en hoeft misschien in wat minder mootjes gehakt te worden ;-)
Link: http://www.tona-schornsteine.de/de/Prod ... a+san.html
Onder het kopje Blatterprospekt vind je meer info. En een prijslijst is ook aanwezig.
peterberg schreef:martinus schreef:
Een ander idee is om het onderste deel, 20-30 cm, van de riser mee te gieten in vuurbeton.
Dat wordt nu al gedaan, zelfs de gietstukken van de demo in Zeddam zijn zo gemaakt. De spanningen in het materiaal zijn erg groot omdat de naverbrander vlam zich in zo'n beperkt gebied bevindt.
Betekend dit dat de grootste spanningen al opgevangen worden in het gietstuk zelf? Heeft een keramische/chamotte pijp hier dan een grotere kans te overleven? en niet zoals bij uw franse contact uiteenscheurt.
peterberg schreef:Ik heb nog geen beeld hoe we gaan zorgen dat de boel niet aan de wandel gaat door het uitzetten en afkoelen.
Ik lees hieruit dat er geen gegoten rocket geplaatst gaat worden. Jammer, want dit leek me nu zo leuk als demo-model. Of lees ik dit verkeerd?

Maarten
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Volgens mij is er nog geen enkel hard besluit genomen, dus van wel- of geen gietstuk is nog zeker geen sprake.

Ik heb zelf een gietstuk staan, maar die is eigenlijk bedoeld voor in de werkplaats.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Kockie heeft gelijk, er is nog helemaal niets beslist. Ik ben alleen nog maar bezig om te inventariseren wat voor materialen we bij elkaar kunnen grabbelen. De uitkomst daarvan bepaalt wat er gebouwd kan worden.

Bovendien: er staat al een demonstratie model in Zeddam, tijdens de forumdag had je het ding in werking kunnen zien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gesloten