Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

Misschien is er nog een veel simpeler warmtewisselaar mogelijk, waarbij je bovendien niet geplaagd kunt worden door inferieur laswerk. Een oude, kaal gemaakte gasboiler nemen. Of twee. De rookgassen erdoor en omheen leiden, al dan niet in tegenstroom. Volgens mij zijn die dingen van binnen geëmailleerd en kunnen wat hebben.
kockie schreef:Dunning Kruger effect?
Dat lijkt er inderdaad sterk op. Ongelofelijk dat we tegenwoordig overal een etiket op kunnen plakken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Misschien eerst eens beslissen wat er gebouwd gaat worden ?
Het is nogal een verschil als je voor een CV-opstelling gaat , danwel over een combi-toestel: massakachel met een gedeelte naar het water.

Ik had begrepen dat het hier over het laatste ging.
(Hoewel dat in een onverwarmde stal ook al niet echt evident is)

En even in deze veronderstelling verder denkend: dan kan je het warme water op verschillende plaatsen in de massakachel aftappen. Maar het makkelijkst zal dat toch zijn aan het begin. Al was het maar om het beschikbaar vermogen en de geconcentreerdheid van dat vermogen op deze plaats.
Een condenserende wisselaar aan het eind van het traject, dat klinkt wel mooi, maar hoeveel vermogen is daar nog te halen ?
Bankjes daarentegen kunnen goed overweg met restwarmte.
Dus het lijkt mij op de vraag of we het paard best voor de wagen, dan wel achter de wagen spannen.
Voor mij is het onomstreden dat de condenserende vlampijpwisselaar als concept het beste rendement kan halen.
Ik vermoed dat Gandalf dit niet kan weerleggen.
In een CV-opstelling wordt het rendement van de wisselaar veel belangrijker.
Wat de wisselaar er niet uit haalt gaat in de schoorsteen.
Een vlampijpwisselaar met de juiste afmetingen zal er wel alle warmte uitkrijgen. Net zoals alle andere types van (plaat)wisselaars met de juiste afmetingen. Maar dan zal die evengoed in een watermantel moeten zitten. Hoge temperaturen krijg je op geen enkele andere manier veilig en voldoende geïsoleerd. Ook de zones vóór en achter de wisselaar moeten afdoende geïsoleerd kunnen worden of ze kelderen alsnog het systeemrendement.
Toch in een betrekkelijk eenvoudig zelfbouwproject.

Ook de vraag hoe achteraf alles te onderhouden is, is niet onbelangrijk. (Dit pleit dan wel weer voor de vlampijpen)
Veiligheid, kostprijs, materiaalverbruik en interne vervuiling bepalen in mijn ogen allemaal het eindrendement.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Ik heb een aantal voorzetten gegeven over wat er gebouwd -kan- worden. Het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten. Ik denk dat een massakachel met warmtebank het eenvoudigst te bouwen is, je hebt in principe alleen stenen en vuurvilt oid nodig. Een warmtewisselaar vergt al weer meer (las) werk, iets wat beter al in de voorbereidende fase gedaan kan worden. Met 5 man naar een lasser kijken is ook niet te adviseren.

Om er met een forumdag en of workshop echt wat aan te hebben is warm water ook wel erg wenselijk.

Het gaat er mij in eerste instantie om, om iets werkends te kunnen laten zien waar mensen evt ook naar kunnen komen kijken. Ik wil dan af en toe wel gastheer spelen.

Decisions, decisions.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Het experiment met de CV vorm moet inderdaad nog worden afgerond. Dan maar twee experimenten!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Ook de vraag hoe achteraf alles te onderhouden is, is niet onbelangrijk. (Dit pleit dan wel weer voor de vlampijpen)
Veiligheid, kostprijs, materiaalverbruik en interne vervuiling bepalen in mijn ogen allemaal het eindrendement.
Sluit ik mij bij aan. Een berekening van extra benodigd hout ter compensatie van het verloren rendement, door niet te condenseren, is op zijn plaats. Zou het een kuub hout per jaar uitmaken, dan is voor mij de afweging duidelijk: liever een halve dag per jaar extra oogstwerk, dan continu met een condensaatprobleem of erger: met een mogelijk corrosieprobleem te moeten kampen. In geval van gewoon staal is het laatste namelijk niet te vermijden, anders konden we wel zonder Laddomats en andere mengkleppen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Heb er ook over gedacht naar aanleiding van de Rocketbuffer-luchtfietserij.
Een Koperen wisselaar is gevoeliger bij het schoonmaken.
Staal gaat niet heel lang mee gaan.
RVS wordt duur en wordt groter, want geleid minder goed warmte.

Ook bij een zelfbouw cv-systeem zou ik kiezen voor niet-condenserend en me alle (elaktra) beveiligingen/pompen uitsparen.

UItgespaarde kWh/hout ? Ja wat zal het verschil zijn ?
In de praktijk kan je niet lager gaan dan de watertemperatuur in het systeem/buffer. Dat is op het einde van de stook ook al niet zo laag, wellicht.
Hoeveel hout spaar je uit door de rookgassen in een schoorsteen te laten zakken van pakweg 80°C naar 40°C ?
En is het condensaat van houtstook wel veilig te condenseren ? Of wordt het een stroop die alles verstopt ?

+_40°C meer of minder op een totaal van een +_ 800°C te oogsten ? 5% extra houtverbruik als je altijd condensatie haalt ? Hoelang bypass je ? Hoelang is je bufferwater boven 40°C ?
Hoe druk je extra problemen en extra materiaal-slijtage uit in houtverbruik ?

G
G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

@G.
Condenserend of niet condenserend,
Volgens mij maakt het voor de opzet maar heel weinig uit. Die reinigingsopening waar Michel het condensaat opvangt moet er toch zijn voor het schoonmaken.

Hoe lang denken jullie dat het duurt voordat een steigerpijp is weggerot. Ik geloof niet dat dit heel snel - bijvoorbeeld binnen een jaar - gebeurt.

Van heel groot belang is natuurlijk ook de gebruikte temperatuur. Als je met een hele lage temperatuur werkt wordt het rendement een heel ander verhaal.

Ik weet dat je sceptisch bent over de rocket - buffer - wisselaar opzet. Ik vind alleen de term luchtfietserij wel wat doorschieten.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

De luchtfietserij sloeg op m'n eigen topic met deze titel. (Rocketbuffer)
Mijn luchtfietserij dus :mrgreen:

En ik ben niet sceptisch, ik ben louter theoretisch. :fff
Erg lage temperaturen ... ja met regelingen en pompen dan. 't Is maar hoe je telt natuurlijk.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 12 dec 2012, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

G :lol:
ik vond dat je echt te ver ging :lol:
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

Ritsaert,

Zuur condensaat weet wel raad met zink. En als je een systeem bouwt, anders dan een prototype, dan wil je dat het minimaal 10-20 jaar meegaat. Met een beetje rustende zure modder ergens in een vergeten stalen hoekje gaat het heel rap achteruit.

En zeg nou zelf, niemand die de Laddomat of mengklep van zijn dure hout(gas)ketel weglaat voor wat meer rendement.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Rits,

In de context van deze draad moeten we trouwens niet filosoferen over lage temperaturen, want Kockie wil de ruimte gaan verwarmen via de massa. En het water inzetten voor SWW (douches).
Dat vereist hoge temperaturen in redelijke hoeveelheden.
Deze hoeveelheden en temperaturen vallen volgens mij niet te halen aan het eind van het rooktraject.
Ook niet met een condenserende wisselaar. (zonder iets over de wisselaar te willen zeggen, louter en alleen al op de plaats in het traject)
Akkoord ?

Dus binnen deze draad moeten we daar geen tijd en energie in steken, naar mijn mening. (?)

G
PS Riser die wegrot: inderdaad de samenstelling van een goede Riser is nog een interessant topic. Maar in ieder geval is een (vroegtijdig) weggerotte riser wel vervelend , maar niet gevaarlijk. Dat is wel even anders met onderdelen waar een hoop water inzit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:En is het condensaat van houtstook wel veilig te condenseren ? Of wordt het een stroop die alles verstopt ?
Het condensaat van houtstook in de batch rocket bij mij thuis is een heldere vloeistof. De Testo meter accumuleert er nogal wat van, vandaar dat ik het weet zonder een condenserende kachel te hebben. Het ruikt inderdaad een beetje zurig, hoe corrosief het is heb ik geen idee van.
Wat langer geleden was het condensaat wel eens wat gekleurd, een klein beetje bruinig zou ik zeggen, zeker geen thee kleur. Kwam vooral voor als de kachel waar ik mee bezig was wat minder goed brandde.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

euhm,
Ja...idee is dat we een kachel gaan bouwen voor daar.

Ik ben meer voorstander van het experiment. Op zoek gaan naar de grenzen van de techniek. Leren en ontwikkelen. Dat zie ik meer als een forumklus. En het resultaat gebruiken voor de varkensstal.

Maar dat ga ik gewoon thuis maar een beetje doen.

RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

:mrgreen:
Sorry zo bedoelde ik het niet.

Ik ben ook best nieuwsgierig naar een CV-systeem met Rocket.
(Al vind ik natuurlijk mijn eigen luchtfietsproject daar het meest geschikt voor :fff ; trouwens bij dit project volstaat het om de vlampijpen naar onderen te verlengen en op een bepaald moment condenseert het ...)

Maar goed , ik kan niet lassen, dus wat wil je dat ik zeg ... (Neen Michel, jij moet deze retorische vraag niet meer beantwoorden ! :mrgreen: )

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Ik heb nog even naar je tekening gekeken. Ik zie het als een verbetering van de vlampijpwisselaar. De top van de riser is gekoeld, bij de opstelling van Michel is die heel heet en kwetsbaar. De wisselaar is gelijk het buffervat en dat scheelt een hoop heisa en pompgedoe. De bovenste kamer kan gelijk het punt zijn waar de warmte wordt omgebogen naar een bell voor een combinatietoepassing. Dan heb je een stukje warmte in de buffer en een warme bell.

Wat mij betreft gaan we de vlampijpbuffer met een gekoppelde bel bouwen op de forumdag. Dat lijkt me;
· Experimenteel, uitdagend en er valt veel te leren
· Verschillende clubjes kunnen tegelijkertijd aan de slag (als Kockie dat wil)
· We voldoen aan de criteria van Kockie (euh…toch)

Dus ook nog een houtfornuis, maar naar mijn idee is een rocket batch dan niet ideaal vanwege de lange riser.


Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gesloten