Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door stompie76 »

Pietje schreef:Dit lijkt mee een geweldige kans om ervaring op te doen met deze rocket. Inderdaad met waterbuffer er bij; dat vergroot de mogelijkheden van de experimenten.
Met Rits (en Stompie) eens dat ik ook niet te vaak heen- en weer wil. Misschien moeten we het project in een aantal duidelijke stukken hakken, waarvan het (ontwerpen/)aanleggen en testen van het waterdeel los staat van het bouwen van de fysieke kachel. "ontwerpen" tussen haakjes, want dat kan op het forum al gebeuren.
Mooi forum-project!
Zoals ik al zei:Als meerdere mensen voorbereiden of zoal Pietje het mooi omschrijft,het project in stukken hakken kunnen we echt resultaat boeken.
Wat betreft de ontwikkelingen kan ik niet over mee praten,nog geen ervaring,maar wel heeeeeeeeeeel veel gelezen hier!
Maar als ik een tekening heb,kan ik heel veel maken :D
Groet Ferdinand
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

De rocket 177 is een geweldig stukje simpele techniek, dankzij Peter vd Berg.

Je kunt er qua warmtetechniek van alles mee doen, ik heb er een aantal weken mee getest op allerlei manieren met als doel de "back end". (warmteterugwinning t/m condensatie).

Zelf ben ik tot de concusie gekomen dat na de riser een centrale vlamkast de beste keus is. (een vereiste, een kleine bell).
Vanuit de centrale vlamkast kun je de warmte schakelen naar alles wat je maar wilt.

Het makkelijkste is om tijdens de bijeenkomst een centrale vlamkast voorhanden te hebben die bijvoorbeeld naar 4 uitgangen kan schakelen.
Zie het als een klep in een bell die je in een bepaalde stand zet.

Heel veel tijd heb je niet tijdens een bijeenkomst, eigenlijk moeten er kant en klare modellen gestookt worden.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Holteres Bell brengt de warmte over op het water.
Klopt,
Ook haalt hij voldoende hoge temperaturen. Dat is ook logisch, want hij tapt de warmte direct af waar het systeem het heetst is.
Een mengventiel 60 graden zonder flowmeter of debietmeting wil niets zeggen over de hoeveelheid afgetapte warmte, dit is gissen.
Vraag maar eens aan Rits hoe moeilijk dat is in of aan een Bell.
Rits weet precies wat hij bij mij heeft gezien, en stond versteld, inclusive zijn zoon stan.
Een vlampijpwisselaar haalt mogelijk een hoger rendement, maar is moeilijker te isoleren.
Wat weet jij van boiler rendement? ik heb de rekenvoorbeelden gemaakt, de testen gedaan, alles.
Isoleren gaat juist perfect, stelt helemaal niets voor, temperaturen onder de 100 graden zijn peanuts. :wink:
En het hogere rendement schiet zijn doel mogelijk ook voorbij als je slechts een deel aan het water kwijt WIL.
Dat is ook onzin, je wilt juist zoveel mogelijk energie binnehouden, cq afdragen aan het water, let op : condensatie bij 30 graden.
Van mijn hand is het niet neen. Zal ook nooit van mijn hand komen, want ik kan niet lassen en ga er ook niet aan beginnen.
Dat doe ik wel voor je als het zover is met je eigen systeem. Ik kom je helpen, graag zelfs.
Maar mijn uitspraken mag je zelf naar je eigen waarde-standaard inschatten. Dat doe ik zelf ook altijd.
Soms zoals vandaag, lees ik 2 uitspraken, dan denk ik, eerst haal de splinter uit mijn eigen oog, maar dan nog jeetje.
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door 12much »

:?: :?:
@Frans:
sorry, heb je per ongeluk verwisseld met hein uut mooi drente, die had nl nog een stuuk spoorstaaf liggen...
Never burn faster than your Wocket.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Johndc »

Zonder roet in het eten te gooien hé jongens (en meisjes :mrgreen: )
Maar wat te denken van een..." rond-trekkend-cirkus"?
Dus met zen allen op bezoek bij...
Dan hoef je in wezen niks op te stellen of te bouwen. Maar kom je nog eens ergens.
En krijg je alle systemen te zien.
Voor wat mij betreft heb ik dan nog wel een 177 nodig die omgebouwd moet naar het stoken van SZ en in/naar mijn kachel moet aansluiten
Ik ben er al uit hoe dit in zijn werk moet, dus een beetje tijd en dat lukt wel.
Wat de forumleden weer wat tijd geeft om volgend jaar data af te spreken :mrgreen: .
(Michel, ik zal toch eens om dat ding moeten komen) al is het maar om al die artiesten hier te laten zien wat er allemaal kan met Peter zijn ontwerp :wink:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@John,
Op zich is bij kockie thuis de ideale plek.
Daar kun je kacheltjes eindeloos uitproberen, net zolang tot de zon weer opkomt.
Beetje gitaarmuziek erbij van 12much, wat wil je nog meer?

@12much,
die had nl nog een stuuk spoorstaaf liggen..
Kachelpook nodig?
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

.
Laatst gewijzigd door deleted op 12 dec 2012, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Als je eerst zegt dat er geen beter wisselaar is dan de holtere wisselaar en je geeft inhoudelijk 0,0 bewijs, in de vorm van
meetresultaten etc. Hoeveel betekenis heeft jouw antwoord dan? Dat is puur gissen in het ongewisse.
Dan is het eigenaardig dat alle geïsoleerde bochten roodgloeiend staan doorheen de isolatie op de verschenen foto's.
Ik geloof ook dat het te warm werd in je stookruimte ?
Dat heeft niets met boiler rendement te maken.
Een heat riser is altijd roodgloeiend, 1200 graden is normaal bij een rocket 177 met heat riser.
Ja dan mag jij eens uitleggen hoe Kockie de stal dan warm gaat krijgen ?
Da's niet zo moeilijk Gandalf, energie terugkoelen tot 30-40 graden, dat kan iedereen, mits dat je dat wilt.
Achteraf is alles makkelijk.
Ik zal mijn plan wel trekken. Bedankt.
Dat hoef je niet te doen. Je kunt ook vragen aan iemand of hij je wil helpen.
Ik kom graag bij je helpen of ik bouw graag wat voor je omdat ik je respecteer.
De splinters kunnen op vervelende plaatsen zitten.
idd. momenteel heb ik last van mijn rechteroog, dus goed geraden.
het is geen splinter maar een chronisch terugkerende onsteking, doorgaans 1x per jaar aan het bovenste ooglid. hoe ik eraan kom weet ik niet.
Het begint met het gevoel van een vuiltje en duurt een weekje ongeveer. Het bovenste ooglid blijft het langste rood en dik.
Ik druppel een antibiotica zalfje 2 to 3x per dag.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Veel beterschap.

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Sorry dat ik je op je lazer heb gegeven. :wink:

Bedankt voor de beterschap,
Ik ben eerder bang voor de toekomstvoorspellingen van Dutch John, die blijven
toch in mijn achterhoofd hangen, in zekere zin heeft hij me bang gemaakt, terwijl
ik nog niets spannends heb meegemaakt na veelvuldig proefstoken.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door deleted »

Sting.
The lazarus Heart.

G
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door incus »

Hallo Kockie en anderen,

Ik heb mij vandaag aangemeld als nieuw forumlid, maar ik ben al een paar week lang allerlei forumdraadjes aan het lezen. Het is prachtig om de ontwikkelingen te volgen mbt de rocket/bell.

Ik heb ervaring in werken met hout, metaal en keramiek en heb misschien ook wel materiaal dat gebruikt kan worden voor het project.
Het lijkt me leuk om mee te doen. Ik woon ergens boven Groningen en kan eventueel mensen uit het noorden meenemen.

Een aantal dagen in het voorjaar lijkt me prima, maar iets anders is ook goed.


groeten



Bertus
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

michel schreef: Ik ben eerder bang voor de toekomstvoorspellingen van Dutch John, die blijven
toch in mijn achterhoofd hangen, in zekere zin heeft hij me bang gemaakt, terwijl
ik nog niets spannends heb meegemaakt na veelvuldig proefstoken.
Bedoel je m'n algemene, globale verwachtingen of specifieker: je turboproject? Het eerste sluit het tweede uit. Hint: zelfs de techneut in mij gelooft niet meer in fossiel gerelateerde techniek. Zo bezie ik tegenwoordig m'n houtgaspassie slechts als een methode om verbrandingsmotoraangedreven objecten tijdelijk aan de gang te houden. Hoe wanhopig kunnen we zijn.
Wat betreft het tweede, jouw turboproject: het wordt pas spannend, als de vergasser witheet staat en tegelijkertijd de inwendige druk oploopt.

G is een denker waar we (tenminste ik) veel aan hebben. Minstens één keer heeft hij me behoed voor een drastisch project, dat achteraf waarschijnlijk op een teleurstelling zou zijn uitgelopen. Ik ben hem zeer erkentelijk voor zijn diepgravende onderzoeken. En dan kan het zijn dat ook teveel kennis iemand hindert....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

DJ: doel je dan op het Dunning Kruger effect?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door ritsaert snijder »

Mogguh,
Laten we inderdaad, het soms messcherpe, meedenken koesteren op dit forum. Het komt soms hard aan, maar je hebt er heel veel aan. Gandalf en Cp zijn de meesters op dit gebied. Ieder met een eigen stijl. Gandalf heeft daarbij de neiging de messen nog eens extra aan te zetten als hij het vermoeden heeft dat de tunnelvisie (in allerlei gedaantes) toeslaat.

Ik heb de vlampijpwisselaar bij Michel aan het werk gezien. Michel heeft het concept met kennis van zaken uitgeprobeerd. Voor mij is het onomstreden dat de condenserende vlampijpwisselaar als concept het beste rendement kan halen.

Ik vermoed dat Gandalf dit niet kan weerleggen. Zijn eigen ontwerp (prachtig) is ook een vlampijpwisselaar. Maar het gaat hem om uitvoerbaarheid, duurzaamheid en isolatie en praktisch rendement.

Dat is terecht. In een opstelling enkel voor CV is de vlampijpwisselaar goed toe te passen. De opstelling van Michel, met een wat langere riser en geplaatst in een bak met vermiculiet/cement...zoiets moet kunnen. Uitgevoerd in de Michel stijl met dik steigerpijp, dat moet heel lang goed gaan.

Een opstelling in een bell met een warmtewisselaar is moeilijker. Ik ga zoiets bouwen en dan wordt het met een vlampijpwisselaar gecompliceerd. De wisselaar is groot en zwaar, niet makkelijk te bouwen. De centrale kast wordt heel heet en er moeten meerdere kleppen in komen. Ik ben er van afgestapt maar ik wil dan ook een kachel bouwen en gelijk kunnen gebruiken.

De rocket met bell en met een condenserende vlampijpwisselaar is wel de ideale uitdaging om gezamenlijk onze tanden in te zetten! Het concept is veelbelovend.

RS
groet!

Ritsaert
Gesloten