Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Goeie link Peter. Misschien moet Van Geel dit eens lezen dan begrijpt 'ie 't misschien wel. Is redelijk Jip en Janneke, dat was toch het toverwoord een aantal jaar geleden. Ga deze link ook in de volgende Pttp plaatsen.

Trouwens net mijn huidige jaarverbruik vastgesteld, 4 personen 1.400 kWh. Zal nog minder worden door het gebruik van de Tigchelkachel waardoor die @% cv pomp minder draait. Gas gaat van 2600 naar circa 1.500 m3. 2007 ga ik mijn panelen beter plaatsen en nieuwe omvormer inzetten.

Patrick
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

polderjongen schreef:

Je kunt uiteraard ook een stukkie touw nemen, scheelt weer een hoop CO2 uitstoot van het menselijk bestaan.


:twisted:
Doet me denken aan de uitspraak van Midas Dekkers: Als je geen kinderen hebt, kun je alle afval gewoon laten vallen. Na jouw dood wordt er toch niets meer vervuild of verbruikt.

Zit wel iets in. Mijn grootouders hebben inmiddels 100 nog levende nazaten.

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

polderjongen schreef:
chathanky schreef: Om aan de kyoto protocol te voldoen ga je dan niet investeren in dingen die aan het protocol afbreuk doet.
zaken zoals isoleren zonnenpanelen, die doen in eerste instantie een grote afbreuk aan het protocol. Als hier massaal in geinvesteerd wordt neemt de Co uitstoot alleen maar toe.
Eeeuuhhh.... cynisme???

Je kunt uiteraard ook een stukkie touw nemen, scheelt weer een hoop CO2 uitstoot van het menselijk bestaan.

Maar inderdaad, zolang besparing en energieverspilling voorkomen niet keihard ?ber alles worden gesteld, blijft het water naar de Noordzee dragen, daar geef ik je gelijk in. Als je dat bedoelde.

Geef het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen.

1200 kWh/jaar (70% zelf opgewekte zonnestroom; gemiddelde NL verbruik is 3500 kWh/jaar zonder eigen opwek), 30 kuub kookgas, 7,7 GJ stadswarmte (gemiddelde is 36,3 over 2006), 29 m3 drinkwater (plus 7 m3 regenwater voor toiletspoeling; gemiddelde jaarverbruik in NL is 105 m3 drinkwater), etcetera. Oh ja, ik ben bewust autoloos. En een comfortabel leven dat we hebben!

Dan "mogen" die "miljeuverwoestende" (niet mijn bewoordingen) zonnepanelen toch wel op mijn dak, wat jij?

:twisted:
Dit was inderdaad sinistisch en ook niet mijn zienswijze.
Je kunt je wel voorstellen dat als je puur zakelijk gaat kijken dat dit de manier is om je doel te bereiken om eenvoudig aan de eis voldoen.
Laat je de co belastende zaken uit het buitenland importeren houd je ook nog eens je eigen straatje schoon.
Er zijn genoeg slechte voorbeelden om op een eenvoudige manier aan het "mooie"Kyotoprotocol te voldoen zonder het werkelijke doelstelling te bereiken.

Mischien is Nederland een goed voorbeeld hier van.

Handel is handel en het doel is om van zo min mogelijke inspanning een zo groot mogelijke winst te maken.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Bericht door polderjongen »

chathanky schreef: Er zijn genoeg slechte voorbeelden om op een eenvoudige manier aan het "mooie"Kyotoprotocol te voldoen zonder het werkelijke doelstelling te bereiken.

Mischien is Nederland een goed voorbeeld hier van.

Handel is handel en het doel is om van zo min mogelijke inspanning een zo groot mogelijke winst te maken.
Nou, "misschien"??? In Nederland hebben ze de miljeumaffia volgens mij uitgevonden, of in ieder geval van een krijtstreep pakkie voorzien, gezien die schandalige palmolieaffaire (en, niet te vergeten, van die te-nen-krom-men-de affaires zoals Otapan en dat soort gifschepen...).

Palmolie:

http://www.polderpv.nl/nieuws_DEactueel ... cf_VNO_NCW

en diverse andere berichten op de DE nieuwspagina's van Polder PV....

:shock:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

chathanky schreef: Handel is handel en het doel is om van zo min mogelijke inspanning een zo groot mogelijke winst te maken.
Oke daar gaat het om.
Is een prijs van 5 euro per peak watt een goede prijs?
m.a.w. Kan iemand met praktijkervaring mij eens uitleggen hoelang het dan in Nederlandse omstandigheden duurt voordat ik het geinvesteerde geld dan terug heb verdient?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Daar mag je zelf een rekensommetje aan vast hangen Frans.

Ga uit dat je voor elke 100 watt piek jaarlijks een opbrengst hebt van 80kw/h.
Houd rekening wat je aan rente mis kan lopen en tel dit op.
De levensverwachting van een omvormer die gebruikt wordt om de panelen aan het net te koppelen zo`n 10 a 15 jaar is.
Wil je een autonoom systeem heb je het onderhoud en vernieuwing van de accu`s. De levensduur is mij zo niet bekend, maar dit is vast ergens te vinden.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

frans schreef:Hallo John,


Terwijl ik dit schrijf en aan je verhaal van de nieuwe meter denk bedacht ik hetvolgende.
Je moet als buurt al haast samen een z.g. paralel net opzetten met verbruiks meters.
Met een tijd schema van het gebruik van de grote piek slokoppen zoals wasmachines.

Frans.
Zo net op het nieuws gezien dat dit de "Richard Branson prijs" van een half miljoen euro heeft opgeleverd.
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

frans schreef:Hallo John,

Terwijl ik dit schrijf en aan je verhaal van de nieuwe meter denk bedacht ik hetvolgende.
Je moet als buurt al haast samen een z.g. paralel net opzetten met verbruiks meters.
Met een tijd schema van het gebruik van de grote piek slokoppen zoals wasmachines.
Frans.
Jammer Frans,

Goed idee, misschien is het schema van de wasmachines nog uit te werken en de drogers niet te vergeten :) , Is best een ton waard!
Zonder gein, er is nog hoop, ook voor dit forum en haar leden!

Marcel
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

frans schreef: Zo net op het nieuws gezien dat dit de "Richard Branson prijs" van een half miljoen euro heeft opgeleverd.
Troost je Frans,

Als ik zie dat 4 van de 5 finalisten Nederlanders zijn èn het programma door de Postcode Loterij gesponsord wordt, riekt het naar een doorgestoken kaart. Bovendien zullen aan zo'n prijs de nodige verplichtingen en mitsen en maren verbonden zijn. Vraag de winnaar over een jaar is wat hij overgehouden heeft.....

Groet,
DJ
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

frans schreef:Kijk, dit gaat er op lijken!!
http://www.nanosolar.com/blog3/2007/12/ ... st-panels/
Ik heb me direct op de wachtlijst gezet!
Benieuwd wat de uiteindelijke prijs voor de europese consument gaat worden..$.99 per Watt zou dé doorbraak van zonne-energie betekenen 8)
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

New York Times schreef:
Nanosolar’s founder and chief executive, Martin Roscheisen, claims to be the first solar panel manufacturer to be able to profitably sell solar panels for less than $1 a watt. That is the price at which solar energy becomes less expensive than coal.

“With a $1-per-watt panel,” he said, “it is possible to build $2-per-watt systems.”

According to the Energy Department, building a new coal plant costs about $2.1 a watt, plus the cost of fuel and emissions, he said.
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door polderjongen »

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVactueel ... _van_start

E-bay link werkt inmiddels niet meer.

Wie heeft het mooie ding voor 20.000 dollari besteld?

:mrgreen:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
polderjongen
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:46

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door polderjongen »

Ah, ik heb het bericht al gevonden, waar dat mysterieuze tweede paneeltje is gebleven. Back into the office. Curieus bericht...

http://www.nanosolar.com/blog3/2007/12/ ... ble-angle/

:roll:
De Aarde is groot genoeg voor onze primaire behoeftes maar te klein voor onze hebzucht
(vrij naar Ghandi)
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Wie heeft belang bij zonnepanelen?

Bericht door mark »

Inderdaad apart bericht. Waarom e-bay hem er af gehaald wordt mij niet helemaal duidelijk.

groet Mark
Plaats reactie