Isolerende ruitfolie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Isolerende ruitfolie?

Bericht door RicharddeBlauw »

Mijn vader woont in een oude verbouwde boerderij die opgesplist is in meerdere woningen. Hijzelf woont op de hoek en heeft een speksteenkachel die recht tegenover een raam staat op ong. 4 meter. De kachel kan nergens anders staan.

Omdat het een monumentaal pand is mag er weinig aan gebeuren en dubbel glas is niet mogelijk vanwege de dunne kozijnen. Het raam bestaat uit allemaal kleinere ruitjes.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een isolerende heldere ruitfolie die de warmte van de kachel binnenhoudt.

Ik heb wel gezocht maar er zijn ontzettend veel folies maar ben benieuwd of iemand ervaring heeft.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 09 dec 2012, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door le_pilaf »

Isolatie folie werkt door middel van reflectie de folie is het meest geschikt om intense zonnestralen buiten te houden en minder grschikt om de warmte binnen te houden.
Er bestaat vacuüm glas +- 6 tot 8 mm dik dit word veel voor monumentaal panden gebruikt.
dit Vacuüm glas bestaat uit twee glasplaten met een spouw die vacuüm gezogen is.
Voor vacuüm glas is een isolatiewaarde (U-waarde) van Ug 0,4 W/m²K haalbaar.
vacuüm glas is wel duurder maar als je geen keus heb dan is vacuüm glas een optie.
En anders kun je met gordijnen ook goed isoleren.

Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door deleted »

In aanvulling van Frank:
En misschien kan je met houten binnenluiken werken ? Dat deden ze vroeger ook.

Een andere mogelijkheid is een volledig nieuw raam langs binnen erbij zetten.
Voorzien van HR++. Die houden de kortgolvige stralen (zoals een massakachel) grotendeels tegen en laten langgolvige stralen (zoals de zon) door. (Volgens de boekjes toch.... Het zou eens geverifieerd moeten worden ...)

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door Chicken Power »

Zoek is op postings van forumlid Gotty.

Die is er ook mee bezig geweest.


Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Speksteen Tulikivi en massa

Bericht door RicharddeBlauw »

Enige bijdrages over raamfolie uit de draad "Speksteen Tulikivi en massa" (zie titels) naar deze draad over gezet. Cp mm
Gandalf schreef: HR++ is voor de stralingsverliezen van je kachel helemaal zo slecht nog niet. HR++ houdt in principe het meeste van de langgolvige stralingswarmte tegen (zoals de tegelkachel) en laat de kortgolvige door (zoals de zon).
G
Ik had een topic geopend over warmtewerende folie maar haak even in met een vraag.

Ik wist niet dat zonnestralen kortgolvig zijn, met een eventuele folie aan de binnenkant van je ruiten moet je daar dus wel erg rekening mee houden.

Nog even kort zoek ik ook een oplossing in een warmte isolerende folie aan de binnenkant van enkel glas. Deze kleine ruitjes in een groot raam staan staat recht tegenover een speksteen kachel. Hierbij straalt de warmte voor best wel een groot deel (voor zover ik begrijp) dwars door het glas naar buiten. Dit is overdag dus gordijnen en luiken sluiten is geen optie. Dubbelglas is ook geen optie door smalle constructie.

Op zoek naar een geschikte folie moet ik dus zoeken naar een folie die langgolvige straling enigszins tegenhoudt van de kachel. Maar zijn de stralen van het vuur zelf dan ook langgolvig? Voor mijn gevoel komen die meer met de natuurlijke zonnestralen overeen en dan zouden ze kortgolvig zijn. Weet iemand dit?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Speksteen Tulikivi en massa

Bericht door deleted »

Richard,

Een eenvoudige samenvatting wat ik er van begrepen heb:

Een lichaam dat warmer is dan zijn omgeving, zendt stralingswarmte uit.
Hoe heter het lichaam, hoe korter de golflengte.
De zon zendt dus voornamelijk kortgolvige straling uit. Sommige (de helft) zo kortgolvig dat het in het spectrum van zichtbaar licht zit.

Een massakachel zendt door de matige oppervlaktetemperatuur (<100°C) vooral langgolvige warmtestralen uit.

Nu zou HR++ vooral de langgolvige stralen tegenhouden.
De folies (waar ik niets vanaf ken), daar lees ik van dat ze de bedoeling hebben de kortgolvige stralen (zonnewarmte) tegen te houden.
Dat zijn dus twee heel verschillende zaken.

Volgens mij moet je dus oppassen als je een folie aan de binnenzijde van een HR++ glas plakt. De zonnestraling wordt dan in het glas tegengehouden, wordt daar omgezet in warmte en teruggekaatst als langgolvige stralen, maar die laat het HR++ dan weer niet ontsnappen. Volgens mij is het in deze situatie dat het glas erg heet kan worden.

Voor je kachel in het stookseizoen moet je volgens mij dus HR++ glas hebben aan de binnenzijde.
De folies zijn bedoeld om een huis tijdens de zomer koel te houden. Als je daar ook een probleem mee hebt dan zou ik die aan de bestaande ramen aan de BUITENZIJDE plakken.
Maar nogmaals, dit uit loutere logische deductie uit hetgeen ik lees. Ik heb er geen ervaring mee. Ik zou de vraag aan een glasfabrikant stellen.


G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Speksteen Tulikivi en massa

Bericht door RicharddeBlauw »

Bedankt Gandalf,

Het gaat om enkel glas, er kan geen dubbel glas aangebracht worden. Het risico van heet worden is dus niet aanwezig.

Ik ben een folie aan het bekijken van Luxasolar (http://luxasolar.nl/particulieren/overzicht.html) waarvan men zegt dat het de warmte binnen houdt. Het tekeningetje laat alleen een convectie warmte van een radiator zien.

Ik ben benieuwd of de infrarode straling van een houtkachel dan ook wordt tegengehouden. Per mail heb ik het bedrijf gevraagd maar krijg geen reactie.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Speksteen Tulikivi en massa

Bericht door deleted »

Zou kunnen, maar dan zou het betekenen dat er twee soorten folies bestaan: één die langgolvige tegenhoudt en één die kortgolvige tegenhoudt.
Dan moet je de juiste kiezen.


Als ze beide tegenhouden is het nog maar de vraag of je dat wil. De winst in de winter (kachelwarmte binnenhouden) wordt dfan teniet gedaan door het verlies in voor- en najaar (gratis zonnewarmte wordt buitengehouden). Minder stoken in de winter, maar een aanzienlijk langer stookseizoen ???

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door deleted »

R,

Afgaande op de infofolder van je link moet je besluiten dat deze folie zowel het grootste deel van de kort-golvige als de langgolvige straling tegenhoudt (Deze specifieke folie dus).

Besparingen TOT 30%
En ze hebben het voortdurend over winter en zomer ...
Winter de gewenste warmte binnenhouden. Zomer de ongewenste warmte buitenhouden...

Eigenaardig toch dat ze het niet over het voor- en najaar hebben. Of de vele kwakkeldagen in de zomer , als de gratis zonnewarmte wél gewenst is... idem de zonnige winterdagen... Dat zal de winst van 30% weer ruim overtreffen !

Misschien kan je die vraag ook eens nasturen.

Het is altijd hetzelfde met die virtuele winsten in procenten ...
We gaan het milieu weer via de winkel redden ... NOT!


G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door Mees* »

Ik voor m'n voorzetramen Van Ruysdaelglas gebruikt. Speciaal voor de onmogelijke oudheden; misschien kun je er wat mee:

http://www.vanruysdael.com/glas/item4
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door RicharddeBlauw »

Mooie link en interessant.

Mijn vader heeft ook allemaal van die kleine ruitjes. Dit zou een mooi compromis kunnen zijn tussen mooi, makkelijk en toch meer isolerend. Hier ga ik eens meer mee doen.

Nog een vraagje, welke straling stralen radiatoren uit. Is dat kort- of langgolvig ?
Ik meet soms dat de betonnen wand van mijn kachel wel 120 graden wordt een uurtje na het stoken. Als het zo heet is is het dan nog steeds langgolvige straling?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door deleted »

Om de wildgroei ( en de bijhorende broodjes-aap-verhalen) bij infraroodstralers te reguleren heeft men er normen voor opgelegd.
-een kortgolvige IR straler moet minstens 80% van zijn energie uitstralen tussen de 0,76 en 1,5 micron. Om dit te kunnen verwezenlijken moet de temperatuur van zijn stralingsoppervlak zich situeren tussen maximum 3538°C en minimum 1658°C.

-een middengolvige IR straler moet minstens 80% van zijn energie uitstralen tussen de 1,5 en 5,6 micron. Om dit te kunnen verwezenlijken moet de temperatuur van zijn stralingsoppervlak zich situeren tussen maximum 1658°C en minimum 244°C.

-een langgolvige IR straler moet minstens 80% van zijn energie uitstralen tussen de 5,6 en 1000 micron. Om dit te kunnen verwezenlijken moet de temperatuur van zijn stralingsoppervlak grotendeels onder de 244°C liggen.
http://www.biozendo.be/biozendo-nl/infr ... ologie.asp

Maw alles onder 244°C manteltemperatuur kan je als langgolvig beschouwen.
De zon heeft een oppervlaktetemperatuur van 5500 °C en lijkt me daarmee de enige mogelijke bron van echt kortgolvige stralen.

G
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 11 dec 2012, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmaak quote aangepast, Cp mm
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door RicharddeBlauw »

Maar een radiator van de CV produceert convectiewarmte terwijl die temp. toch ook niet boven de 244 uitkomt.

Hierdoor wordt ik altijd in verwarring gebracht en dat gebeurt nu dus weer. Na zoeken heb ik een pdfje gevonden waarin staat dat alle materialen infrarood langgolvig uitzendt maar dat staal daar een uitzondering op is.

Zou het dan mogelijk zijn om een radiator in bijv. leem te hullen om zo toch langgolvige straling te krijgen? Je zou dan misschien met lage temp. kunnen werken in het waterdeel. Of is het zo dat de korte golven uit het staal ook kort blijven hoewel ze daarna door een stenen mantel gaan?

mijn vader vraagt dat wel eens of hij niet gewoon zijn radiator in leem kan hullen en daar kan ik nog geen goed antwoord op geven.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door deleted »

R,

Interessant gegeven. Maar ik geloof niet dat het van het type materiaal afhangt. Enkel van de temperatuur.
Wel is het zo dat gepolierd metaal zo goed als geen straling uitzendt (dus geen lange; en zeker geen korte)
Vandaar zijn radiatoren ook geverfd.
Het is de emissiviteit van het oppervlakte dat de straling bepaald. De verf dus.
Maakt trouwens geen bal uit welke kleur die verf heeft (wat ook wel eens gedacht wordt ...)

Post de link naar die pdf eens ?

G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Isolerende ruitfolie?

Bericht door RicharddeBlauw »

Klopt wat je zegt over glanzend staal en kleuren, dat lees ik ook in dit pdfje.

Ik vind het op zich voor mij wel een verhelderende uitleg. Op pagina 8 staat een samenvatting waar staat dat staal een uitzondering vormt. Ook op pagina 7 bovenaan.

http://www.roelhendriks.eu/Natuurkunde/ ... armte.html
Plaats reactie