Constructie zonnepanelen plat dak

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Plat dak constructie met instelbare hoek voor zonnepanelen in landscape.
Op marktplaat alu koker 60x60x3 1,25 meterland a 5 euro..er liggen er genoeg….http://link.marktplaats.nl/572878727
Daarnaast koker 15 vierkant 1,5mm dik a 1 €/m

Per paneel 1 koker60)( plus koker(15)…. 1,60 x2 + 0,67x4 + 0,40x4 =7,5 meter
Dus 5 +7,5=12,5 euro ..per paneel ( meeste prijzen zijn per beugel a 40 €….2 nodig)
platdak constructie 1.jpg
Als je het geheel correct maakt kan je je paneel op 90 graden zetten en rustig werken.
Kokers(15 x15) voor 35 graden kan je naar beneden draaien als je je panelen op 20 graden staat.
platdak constructie 3.jpg
Van grote koker 60x60 twee ongelijkzijdige U profielen maken (45x60x10)
platdak constructie 2.jpg
Voldoende ruimte voor tegels 30x30 cm

Hoek draai constructie voorzijde panelen.
platdak constructie 4.jpg
platdak constructie 5.jpg


koker 60x60 x3 verwerken zoals de volgende plaatjes.
platdak constructie 6.jpg
platdak constructie 7.jpg
en wat extra hoekjes.


Met een beetje slimmigheid kan je de boel aanpassen op bredere tegels of ander montage gaten..
De kokers die voor en achter alle unit doorverbinden (geklemd)hoeven alleen trek krachten te verwerken ..dus stevig genoeg en het U profiel met de stenen er in mag niet twisten..
Voor koker 15x15 kan je ook 20x20 nemen..even opnieuw tekenen en rekenen ;-)

Dus nog even na denken …maar het lijkt wel wat ;-)
voor sketchup
koker.skp
(177.44 KiB) 190 keer gedownload
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Afbeelding

Constructie is bijna uitgevoerd zoals op de tekening..hier nog een detail van de voorste rij..panelen moesten iets lager..(frame ging omhoog)
Afbeelding
Wel makkelijk werken zo
Afbeelding
Voorste rij is vast gekoppeld aan de rij daar achter….. en voor de achterste aan de rij er voor.
De voorste rij is direct aan het dak boven water spiegel vast gemaakt(en aan de rij daar achter)

De achterste vast aan de gevel als zekerheid( en aan de rij daar voor).
Afbeelding

Materiaal kosten rvs boutjes moertjes=75€, aluminium koker 60x60xx1250=100€ alu koker 25x25x2 9 lengtes van 6 meter =205€ inc bezorging, alu strip 50x5 x3m a 10€ =390€
Dus valt wel mee

Begin ..
Welke idioot kan dit nu bedenken ..en waarom ..
Ik wil behalve de meeste kWh opbrengst per € , ook in de winter meer kWh er uit halen(om diverse redenen…. ;-))
Dus dit is de WINTER stand (zomerstand is top geheim)
Dus moet ik niet alles op 15 a 20- graden zetten ..
Maar ja dan kom je al gauw in de problemen met de schaduw .. en de lage hoek van de zon.

Ik denk dat ik op deze m2 de ruimte volledig benut heb …om ook in de winter een redelijke opbrengst te kunnen halen..
Dus nu de uitvoering..en de hoeken …
Info ..
Afbeelding

Panelen 260Wp 1,6 x 1,06meter Impp 5,7A Umpp 46,6V, 5 bypass diodes , 2 stings a 6 panelen
Dak ZZO gericht 5,3 bij 8,5 meter , 4 rijen van 3 panelen breed, Voor en Achter is een string en de middelste twee zijn een string.(beide paralle op een MPP tracker)( zon is om 12:30 zomertijd haaks op de gevel)
Een bypass diode geactiveerd betekend 1/5 minder vermogen En 1/5 minder spanning van EEN paneel.
Omvormer delta solivia3.0 minimum MPP 125V ..dus

Nu hebben panelen ook een rendement grafiek( net zoiets als een omvormer rendement grafiek..)
Hoe meer instraling er is hoe beter het rendement.
Afbeelding
Je ziet meer instraling ..geeft meer vermogen er uit( % gezien klein beetje ..maar alles telt )
Een bijkomt reden om de panelen zo stijl neer te zetten (45 graden)in de winter.

Nu als je twee strings parallel zet op een MPP tracker .. loop je zo gezegd tegen een MMpp % verlies op omdat je niet op het ideale punt zit… hoe groot is dat “verlies” ??.
Afbeelding
Nu dit geld bij een temperatuur van 25 graden … nu kan je rustig zeggen dat een paneel welke meer instraling heeft ..ook warmer word.
Dus temp verschil kan best 20 graden zijn.
Dus als je die 1000W/m2 20 graden lager uit rekent zit zijn Vmpp bij 20 *0,35mv%/c = 1,3Volt lager.. dus zit je bijna dicht tegen het een ideaal punt van 200W/m2.( spanning gaat van punt 1 naar punt 3).
Dus te verwachten verlies is niet erg groot <1% (voordeel winterstand is veel groter).

Nu de hoeken bij mijn opstelling op het dak..en bij welke hoek is een bypass diode ingeschakeld.
De voorste en achterste panelen staan onder 45graden.
Afbeelding

De middelste panelen staan beide in een string en staat onder 15 graden en geeft in de winter alleen maar een toevoeging van diffuus licht (of meer als het kan).

Nu op 30 sept doet hij na 10:15 volledig mee.(rond 09:15 is de achterste rij al volledig schaduw vrij)
Afbeelding
En voor 10:15 op 80% ( ook duidelijk te zien aan de spanning die de omvormer ingaat)
Door dat V&A (Voor en Achterste panelen)en de Mid string parallel staan werkt de V&A string ook op 80 %.
Nu zag ik een vermogen van 1100W .. wat langzaam omhoog liep tot iets van 1300W.
Die langzame stijging was ook te zien in de spanning,en was omdat de schaduw maar 1/8 en kleiner werd op de laatste rand van de zonnecell.
Daarna was het snel een sprong naar de 1500W en bleef daar staan (100%) om 10:15.

De oplettende kijker ziet natuurlijk dat boven de 25 graden, de achter rij volledig belicht is door de zon…
De omvormer had ook op een hogere spanning kunnen gaan staan ..zodat de achterste rij.. volledig vermogen kan geven..maar dan had hij alles gemist van de middelste string..dus omvormer heeft het goed gedaan.
LET OP % vermogen is gelijk aan % spanning ..!! omvormer probeer het meeste vermogen er uit te halen..

En als we het over schaduw hebben ..is het eigenlijk altijd vermogen verlies(schaduw van ene boom..etc)
Maar als we schaduw hebben van onze eigen panelen..is het heeeel anders.
Vandaar dat ik over 90 % minder vermogen=spanning heb…strakjes zal je het zien… er is geen verlies als je eigenpaneel de zon vangt en daardoor schaduw geeft aan de volgende.
Afbeelding
Bij de”blauwe cellen” word de bypass diode geactiveerd..maar is niet erg..kost niet..is geen verlies.

-------
Mocht ik de panelen allemaal gelijk onder de zelfde hoek willen hebben(fig6 onderste gedeelte) …kom ik niet hoger dan 20 graden voor de panelen ..en betekend zon <30 graden schaduw ..en bovendien ..lage instraling op de panelen dus lager rendement.
Afbeelding

Dus eens gerekend wat er aan instraling valt bij de twee voorbeelden ( 45-15-15-45 en 20-20-20-20)
Afbeelding
Als de zon met 10 graden instraalt jan –dec dan heb ik 29% meer instraling op de panelen… Plus hoger rendement van je paneel !!!!


Bij de zon op 25 graden( Okt en Feb zijn best interessant )haal in nog altijd 16% meer instraling..
Afbeelding
Feitelijk kan je zeggen .. bij 25graden instraling heb ik 16% MEER instraling op de panelen.
En ik heb op alle panelen 1bypass diode ingeschakeld…maar daar valt bijna geen directe zon .. dus geen verlies..(wat instralings verlies..maar niet noemens waardig..)

Dus nu een poging zoals je hem eigenlijk moet zien ..”instralings rendement” (vermelde waardes op het piek moment !!)
Dus een anders getekend….. de hoeken ..en schaduw..en bypass diodes..en de hoek van de zon.
.
Afbeelding
100%= geen bypass diode actief,80%= op alle 6 panelen 1 diode geactiveerd..,60% op alle panelen 2 diodes geactiveerd.(voor de middelste twee rijen aan panelen= een string).
Denk er om bypass diode geactiveerd betekend niet zo maar verlies..

Nu de Voorste en Achterste rij
Afbeelding
Voorste rij heeft nooit schaduw.


Als ik dan nog eens kijk en vergelijk met een 20-20-20-20 systeem kom ik op het volgende plaatje.
Eigenlijk hebben we het dan over instralings rendement (van de zon naar je panelen..hoeveel vang je werkenlijk op tov de straling die je op vangt)
Afbeelding

De bovenste lijn 100 is al 112% meer dan bij een 20-20-20-20 systeem
De middelste lijn 100% is al 116% meer dan bij een gelijk 20-20-20-20 systeem.
De onderste lijn 100% is al 129% meer dan een 20-20-20-20 systeem.

En boven die + 112% word waarschijnlijk de tijdsduur dat de zon er is belangrijker !

Nu sprak ik al over wat er gebeurde op 30 september om 10:15 ..alles schaduw vrij en dit klopt netjes in de grafiek.

6 maanden van het jaar kan ik een voordeel van ongeveer +10% halen ..
Op jaarbasis is dat richting de + 5% extra op jaarbasis tov een 20-20-20-20 systeem in de winter
En dit is de winter stand… zomer weer ander verhaal ;-)


…dus ik weet genoeg …jullie hebben genoeg lees en denk voer.

Dus verlies valt reuze mee …( ik zie alleen maar winst ..zelfs paneel rendement gaat omhoog ;-) )
Winst zal ook wel relatief zijn… je word er niet rijk van … lol

Maar meer kwh in de winter is belangrijker..
Dus ben benieuwt hoeveel en welk voordeel ik werkelijk ga behalen…meten is weten.
En dit is de winter stand… zomer weer ander verhaal ;-)

Met dank aan weerstation uithoorn voor de zonnestand.

Als afsluiter…
Nu 2 MPP trackers zou interessant zijn…ik heb daar niet voor gekozen..
En dus EVENTUELE meer waarde is niet ter discussie…;-)
En dan krijgen we natuurlijk OPG .. OptiTrac Global Peak. Die bij sommige wonderen verricht…..
Daar wil ik helemaal niet over spreken .. sommige beweren dat als ze een deken er over heen gooien dat OPG beter werkt.. en sommige ..hebben het over impedantie…

OPG kan beter werken ALS het algoritme van het de software MpP tracker niet lekker werkt…
SMA heeft daar voor gekozen..kost wel % aan kWh als je het inschakelt !!

Nu OPG moet de fout die het algoritme maakt van de MPP tracker corrigeren..

Het gaat meestal namelijk om kleine veranderingen ( dus niet een deken over de panelen heen gooien)
De MPP tracker kan de “fout”maken bij een verkeerd MPP punt te blijven hangen..
Zie plaatje…..

Als de band breedte niet breed genoeg is zal hij niet over gaan naar het nieuwe punt.. tenzij de hoek van stijging stijl is(bij nieuw punt boven huidige spanning)

Nu mijn Solivia spring met ongeveer 10 Volt rond het gevonden MPP punt heen ..dus dit is leuk.. want 1 bypass diode is 9,6V ..
Dus grote kans dat deze omvormer een nieuw punt NA een bypass diode kan vinden)En wat hij ook dus doet..

Nu hier onder eens grafisch proberen uit te legen wat er gebeurt.
Fig 1 kennen we..fig2 MPP punt gevonden fig 3..fig4 fig 5 fig6 schaduw verdwijnt langzaam.
Afbeelding
Er ontstaan nu een diep dal ..waar de omvormer bang voor is ;-)
Als de band breedte niet groot genoeg is (blauwe cirkels) zal hij het nieuwe punt B niet vinden.
Hoe meer de schaduw verdwijnt des te minder diep het dal is ..dus hij vind vanzelf wel het nieuwe punt.

Nu .. als je meerder schaduw’s heb .. dan zal bij ieder bypass diode het vermogen iets doen stijgen…stroom blijft het zelfde… maar ja ..als ik 6 bypass diodes in serie heb staan heb ik een spanning sprong van 6Volt voor dat het vermogen echt begint te stijgen…
Zie fig 7..en verkeerd algoritme welke belangrijk vind om niet lager in vermogen te gaan ..kan blijven hangen.
Dus de diepte . en de breedte van het dal …en de bandbreedte van de MPPtracker…alles is belangrijk…

Maar je begrijpt dat als onder je spanning van nu A.. fig 8 …er een beter punt is…
Een ander string die er bij komt waarvan er een aantal bypass diode geactiveerd moet worden.
Beschaduwde string EN Onbeschaduwde string worden voor X diodes uitgeschakeld zodat de spanning van de twee strings gelijk is..en er dus veel meer vermogen is ,en zo kan je het punt B vinden.
Die is niet zo maar te vinden is met een gewoon eenvoudig algoritme..en dan kan een sweep ( cq OPG) interessant zijn (power spike is scherp..).

Op 30 september voor 10:15 had ik eigenlijk dezelfde situatie..mijn omvormer had op het verkeerde punt kunnen staan ..maar heeft het goed gedaan.(zonder OPG)

Nu zal bij “flitsende” bewolking steeds het geheel gereset worden ..en de MPPtracker van vooraf aan beginnen..
Het zijn bijna altijd de mooie onbewolkte dagen ..met in de ochtend een stukje schaduw welke verdwijnt…waardoor de problemen ontstaan .

FIN
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door Albert van WdJ »

x21r,

Ik vind het fantastisch hoe je dit allemaal uitzoekt en uitwerkt in de praktijk.
Inspirerend voor velen.

Maar er zullen er ook zijn die halverwege de post ophouden met lezen. Veel te moeilijk.......
En alleen bewonderend plaatjes kijken :?

Ik zie ook dat het 'panelenvirus' bij jullie goed toegeslagen heeft in de wijk. Verderop zie ik links en rechts ook panelen prijken op de daken.
Lijkt me ook interessant om met degene (in jouw wijk) die een vaste opstelling hebben een vergelijk in opbrengst te maken tzt.

Best wel benieuwd wat daar dan uit komt.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Albert van WdJ schreef:x21r,

Ik vind het fantastisch hoe je dit allemaal uitzoekt en uitwerkt in de praktijk.
Inspirerend voor velen.
Maar er zullen er ook zijn die halverwege de post ophouden met lezen. Veel te moeilijk.......
Goed zo inspirerend ..en dat je wat opsteekt ..misschien onthoud... en later kan gebruiken...en daar gaat het om ;-)

De rest van de wijk heeft al 10a 15 jaar die panelen liggen ..de wijk was vooruitstrevend...toen.
(was wel bijna gratis actie van energie leverancier)

Zij hebben maar 1500Wp liggen ..en normaal kan je op zo'n dak 2000Wp kwijt.
Ik zit op 3120 WP ..en das veel.

Daarom ook alle data en gedachte op papier gezet ....insiprerend ...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door ritsaert snijder »

X21r,
Interessant, maar de opbrengst in niet heel veel...
Mijn inzet was juist om de panelen per dag met de zon mee te laten draaien. Ik heb geprobeert om dat uit te rekenen maar ik kwam niet heek ver....Kanjij daar iets over zeggen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

http://big-thunder.com/solarpv/Tracked_fixed.pdf

Het verschil was 18%
(Tracking genereerd 18% meer dan stationair)

Waarschijnlijk vanuit een EI/EO verhouding niet interresant.

PS: Kan voor verschillende breedte graden natuurlijk wel anders zijn
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door ritsaert snijder »

OBL-Rien,
Kijk dat zijn onderzoeksresultaten! Super.
Die 18% in het artikel was voor een specifieke dag. Voor de onderzochte week in het artikel was het voordeel 27% (het gebruikte model berekende een 30 %). Op basis van het model (wat zijn nut heeft bewezen) zou je op jaarbasis uitkomen op 42%. Of heb ik het verhaal te optimistiche gelezen?

Dat zou bij bijvoorbeeld 14 panelen met een Watpiek van 3640 de opbrengst verhogen van 640 eoro naar 909 euro. Voor die 270 per jaar kun jen nog wat bouwen!
groet!

Ritsaert
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

ritsaert snijder schreef:Die 18% in het artikel was voor een specifieke dag. Voor de onderzochte week in het artikel was het voordeel 27% (het gebruikte model berekende een 30 %).
Oeps, sorry, je hebt gelijk.
Op de een of andere manier was die 18% in m'n geheugen blijven zitten ipv de 27%.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Ahum.. dat zijn geen onderzoeks resultaten … geen info betreffende de gebruikte tracker… etc.

Laat ik eerst beginnen dat (zelfs bij een volle zonnige dag) je minimaal 10-15% van je vermogen komt uit het diffuus licht (zelfs op die mooie zonnige dagen….).

Nu een “Full tracker” kijkt naar de volledige hemel en probeert het meeste vermogen er uit te halen..
In het aan gehaalde voorbeeld is het geen “full tracker” kan je zien aan iets voor en na het tijdstip 09:36.

Je hebt ook de wat simpeler (en goedkopre) trackers …. Een paal richting zuid onder 30 graden..waarop je paneel de zon volgt.
Heel simpel en effectie (zoek op zonnestaal naar tcbelgium)..% van 20% is haalbaar..als ik het goed heb..moet je even zoeken.

Nu mijn installatie.. die heeft nu twee standen..zomer/winter… en hij kan bewegen om een as..dus neer en op klappen(zie foto 90 graden recht omhoog).
Deze as kan ik gebruiken..om de zon beter op mijn panelen te laten vallen(betere invals hoek..meer straling) .
Ik weet uit berkening dat ik met deze beweging max 10% meer kan krijgen op jaar basis..

Ja ja maar 10% dan een ideaal systeem wat onder 30 graden staat…maar de dak ruimte is te kort om dit te doen…

Dan zou ik minder vermogen kunnen neer leggen ..maar dat wil ik niet… dus wat en hoe moet ik het dan doen.
Door 2 rijen op te offeren(niet echt natuurlijk..geven nog altijd behoorlijke opbrengst aan diffuus licht)

Vandaar mijn gehele berekening en uitleg…. Hoe kan ik mijn dak beter benutten.

Het kan nog beter door de panelen niet alleen naar voren te laten kantelen..maar ook zijdelinks…zie mijn eertse systeem.

Link http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 487#p32567

Dit moet ik wel omdat de buurman een box heeft staan welke schaduw geeft…
En ik ga toch voor een behoorlijke kWh aan opbrengst.
Ook hier in de winter gaat de voorste rij plat…en achterste .. zo recht mogelijk omhoooooogg.
Op een rij staan er 3 panelen op een stecca 500 en 2 op een stecca 300.

Het geheel staan nu nog gewoon vast gemonteerd…. Alle onderdelen..motor en mech driver staan klaar..
Alleen nog kleine wijziging aan basis chassis nodig….maar ja kWh nog niet echt nodig..en andere dingen zijn belangrijker ;-)
Ps toch wel leuk .. iets van 200 kijkers uit tweakers getroken ..in de afgelopen twee dagen;-)

En waarom die extra kWh in de winter…. Zelf voorziening.. geen net koppeling…zeker geen terug levering..dus niets betalen …

zit nu zelf in alanya .. meer zon ;-)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door Sandman79 »

yep, ook ik ga een enkel as tracker maken, binnen 1-2 jaar als ik het dak toch moet vervangen... heb nu 4800 wp liggen, dus dat wordt nog een mooi schanske om te maken :). (20 panelen).

En misschien ook met de zonneboiler hetzelfde doen... (10 vierkante meter) wel wat puzzelen op het dak dan....
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

x21r schreef:FIG 7
Ik zit nog eens naar je post te kijken, en ik denk dat je in figuur 4, 5, 7 en 8 een foutje hebt gemaakt.
Met name in fig 7 is de invloed behoorlijk:
Je schrijft dat je 29% wint met je opstelling in dec-jan, maar de tekening laat zien dat je het onderste deel van de panelen op de eerste rij niet meetelt.

De winst is denk ik lager: 117/4 + 117 = 146 dus 151/146 => ca 2% meeropbrengst ipv 29%
Wel heb je natuurlijk de hogere efficiëntie van je paneel vanwege lagere reflecties.

Het lijkt er op dat je in je model de achterste rij en voorste rij aan elkaar gelijk hebt veronderstelt.
Ik zie in de foto's van de opstelling echter geen aanleiding die dit zou kunnen verklaren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Ik zit nog eens naar je post te kijken, en ik denk dat je in figuur 4, 5, 7 en 8 een foutje hebt gemaakt.
Met name in fig 7 is de invloed behoorlijk:
Je schrijft dat je 29% wint met je opstelling in dec-jan, maar de tekening laat zien dat je het onderste deel van de panelen op de eerste rij niet meetelt.
leuk een Kritische lezer ...;-)

Die 29% meer is aan instraling ..van uit de zon gezien..en ten opzichte van een 20 graden systeem( dus meer vermogen..hoeveel blijft er dan nuttig over...in deze situatie precies 29%...als de achterste onderste rij niet mee doet....

Die onderste rij cellen van de achterste rij .... heb ik niet meegeteld in de instraling..omdat deze doormiddel van de Bypass diode worden uitgeschakeld.
Lijn van 117 en 151 zijn opgemeten maten loodrecht op de zonnestralen (de hele boel uitgetekend op papier(in de computer...lol))

Nu hoe ik de bypass diodes in de panelen ook schakel ... ik kijk eerst naar de totale hoeveelheid aan zonnestraling die ik nuttig kan ontvangen(dat ik daarbij een serie zonne cellen uitschakel is niet zo interessant..
EN dat ik de beide middelste panelen ook niet gebruik ...is niet erg( ze leveren wel een redelijke hoeveelheid aan diffuus licht energie..dus niets is verloren)


Dus nog eens anders geformuleerd.
In figuur 7 alles onder 20 graden zou beteken dat in alle panelen op de helft werken...( van de spanning..dmv bypass diodes)
En ik een instraling ontvang van de zon van 117 eenheden.
Dus 117 eenheden die omgezet worden door 50% van alle zonnecellen.( string spanning word dan wel erg laag voor de MPP tracker)

Het onderste figuur ..krijg ik een instraling van de zon a 151 eenheden (29 % meer).(op 43.7% van alle zonnecellen ( 50% -(50*1/2 *1/4) ).
Als ik dan kijk hoe de panelen zijn doorgeschakeld...de voorste volledig..de achterste op 1/4 van de spanning.
De middelste geven alleen vermogen van het diffuus licht (is altijd behoorlijk..)
Dus eigenlijk meer dan 29% ..diffuus licht moet er nog bij ;-)

Ik word er niet rijk van ..maar als ik inderdaad meer kwh moet halen in de winter ..is dit een methode.

Schaduw betekend niet per definitie VERLIES ...( leuk he ..)

Dus kan je de gedacht van uit de zonnestraling volgen ...
Het lijkt er op dat je in je model de achterste rij en voorste rij aan elkaar gelijk hebt veronderstelt.
Ik zie in de foto's van de opstelling echter geen aanleiding die dit zou kunnen verklaren.
De voorste en achter rij staan elektrisch in een string ..dus allemaal in serie.
De twee middelste is een andere string.
Bedoel je dat ?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door OBL-Rien »

x21r schreef: Dus nog eens anders geformuleerd.
In figuur 7 alles onder 20 graden zou beteken dat in alle panelen op de helft werken...( van de spanning..dmv bypass diodes)
Alleen de drie achterste panelen zouden op de helft werken.
Het voorste paneel zou op 100% werken. Het voorste paneel heeft geen last van schaduw.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

OBL-Rien schreef:
x21r schreef: Dus nog eens anders geformuleerd.
In figuur 7 alles onder 20 graden zou beteken dat in alle panelen op de helft werken...( van de spanning..dmv bypass diodes)
Alleen de drie achterste panelen zouden op de helft werken.
Het voorste paneel zou op 100% werken. Het voorste paneel heeft geen last van schaduw.
Neen.
(even ter gedachte deze installatie bestaat uit 2 strings, 6 panelen in serie en deze twee strings dan parallel aan elkaar).

Als alles onder 20 graden staat en twee strings....dan heeft de omvormer de keuze uit 2 mogelijkheden.
-1 ..de voorste 100% spanning en de achterste50% spanning.(en dus middelste twee alleen diffuus licht)
Of
-2 ALLES op 50% spanning.

In geval 1 komt er bij een string 117/4 er bij ,dus krijg je 29,5+117= 146,25 ( de voorste rij)
Maar de middelste serie geeft alleen diffuus licht ..dus moet ik die er af trekken(117/4 *2)
Geeft 146,25-86=59 aan instraling

In geval 2 dan krijg je 117. Aan instraling.
Dus de omvormer zal voor keuze 2 vallen ,die geeft het hoogste vermogen.

Nu deze installatie bestaat uit 2 strings …en is deze berekening waar…

Als het EEN string zou zijn…zou jou gedachte waar zijn …van 146,25 aan instraling.

Maar dan is de spanning veelste hoog..en gaat de omvormer stuk.
De open klem spanning is 60Volt x 12 panelen x 0,34%/graad x 40 graden(verschil tussen +25 en -15)=13,6% meer spanning..geeft dus 12x60Vx1,136 (0,34*40=13,6% meer) ~813Volt.
Ik heb nu met twee strings de halve spanning ..en dus met dubbele stroom ..als de zon schijnt ;-)
Vandaar 2 strings..

Zou ik voordeel gehad hebben door een string te maken…
Probleem een is de omvormer..met 3000W vind je geen hoge ingangs spanning(bovendien type was goed en koopje ….. en 10 jaar garantie.
Het bereik van de MPPtracker heeft zijn boven grens ..maar ook zijn onder grens aan spanning..dus een beetje schaduw laat de spanning 2x zo snel zakken(in de winter….) met een string.

Bovendien is nu de instraling per cel hoger..en dus beter elektrisch rendement van de zonnecel..

Was weer even leuk …bedenken wat ik eens bedacht heb ;-)

En waarom dan wel strings parallel.
Stel een cel heeft schaduw..maar deze produceert nog wel energie(uit diffuus licht).
Dan zou deze cel de stroom bepalen van de gehele string tot dat je de omringende cellen (1 /4 van je paneel )uit schakelt door middel van je bypass diode.

Als een cel beschaduwt word, beperkt hij de stroom..maar de omringende cellen gaan dan een hogere spanning af geven.
Dus als zonnige cellen 10W geven en er is een beschaduwde van 5 W in serie zullen de 10W cellen een vermogen geven van ongeveer 6..7 W…
(let op als de zon fel schijnt is het verschil groter dan 1:2 en moet je de bypass diode inschakelen
voor diffuus licht kan je rustig zo rekenen).

Nu terug naar figuur 7 onderaan..daar reken ik niet de middelste strings mee..alleen als zijnde diffuus licht….maar eigenlijk mag ik daar wel iets meer dan diffuus licht voor rekenen..
..van de 3 rij staat minimaal 1 /4 in “volle zon”. Hoe hoger de hoek van de zon ..des te meer ik er bij krijg..
Goed van al dat extras… extras worden we niet rijk….er.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Constructie zonnepanelen plat dak

Bericht door x21r »

Nu heb ik als “ voorbeeld” even de power grafiek van een paneel gepakt.
En dit zou je door 72 moeten delen…
Maar principe blijft.
half schaduw.png
Stel een “cel met 240W en een beschaduwde cel die maar 112,5W oplevert.
Deze beperkt de stroom… tot iets van 2,7ampere.Dus goede cel zet ik op 2,5Amper(lijn horizontaal door trekken.
(door dat ik meer stroom ga afnemen zakt het vermogen naar iets van 112,5W naar 110W bij 2,5Ampere).

En dan omhoog naar power lijn (paars met oranje dot)
Dan heb ik voor de beschaduwde cel een vermogen van 112,5/240= 46,8%
Maar de “goede”cel levert nog altijd een vermogen op van 150W = 62,5%

Nu dit is met volle zon…maar met diffuus licht zijn de power curves platter..dus “verlies” word nog minder.

Maar stel er is 1 cel van 112W en 7 cellen van 240W … dan zie je dat het je een pak aan vermogen verliest.
Maar …..in mijn voorbeeld (twee middelste rijen) met 7 cellen a 112W en 1 cel a 240W is het verlies zeer beperkt ….
en eigenlijk meer toegevoegde winst …(meer kan ik er toch niet uithalen).
Plaats reactie