Een warmtewisselaar van een boiler maken.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo Dirk
Voorlopig laat ik het hierbij.
Eerst maar een tijdje zien hoe dit werkt.
n.b. Vandaag bleek mijn geheel in het vergeet hoekje geraakte zonnecollector al weer gloeiend heet te zijn, prachtige dag hier vandaag.
Groet,
Frans.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Vreemde zaken die ik zie:

Je regelt de retourtemperatuur naar de ketel op basis van de vloertemperatuur. Normaal hoort dit in de aanvoertemperatuur te zitten.

Je boiler zal in dit principe nooit Gemakkelijk op temperatuur komen, dit omdat de vloer bepaald wat de temperatuur mag zijn en die zal nooit hoog zijn.
In het schema is het cv water gedwongen om eerst door de boiler te stromen om dan vervolgens je vloer te voorzien. Dit is ten nadelen van je totale warmteopslag en temperatuur van je boiler.
Beter is om dit te scheiden.

De omleidingsklep reageert alleen als de spanning weg valt, wat ik mis is als er te weinig warmtevraag is en de temperatuur gaat te ver oplopen.
Is het niet een idee om in de aanvoer een maximaal thermostaat te plaatsen die de klep sluit als het uit de hand gaat lopen.
Of dit afdoende is is de vraag omdat het geheel in een hete omgeving staat, in ieder geval zal het de opwarming wel verminderen en wellicht is dit voldoende.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Volgens schema sta je je zonneboiler te verwarmen met je kachelwisselaar, dit moet je zien te voorkomen het is toch niet de bedoeling dat je de mussen gaat verwarmen.

Als je zonneboiler de vloer gaat verwarmen gaat deze ook de kachelwisselaar verwarmen.

Als de driewegklep op je vvw stand staat is er geen circulatie over je kachelwisselaar. :oops:

Hydraulisch zal je toch zaken moeten aanpassen voor een goede en veilige werking van het systeem.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

chathanky schreef:Volgens schema sta je je zonneboiler te verwarmen met je kachelwisselaar, dit moet je zien te voorkomen het is toch niet de bedoeling dat je de mussen gaat verwarmen.

Als je zonneboiler de vloer gaat verwarmen gaat deze ook de kachelwisselaar verwarmen.

Als de driewegklep op je vvw stand staat is er geen circulatie over je kachelwisselaar. :oops:

Hydraulisch zal je toch zaken moeten aanpassen voor een goede en veilige werking van het systeem.
Ik heb de opmerking van de verwarmde mussen al eens eerder gelezen.
Geloof het of niet, dankzij de driewegklep gaat het water door de zonnecollector of door de kachel.
Die keuze wordt straks door een schakelaar gemaakt.(zon/hout)
n.b. Ik heb bewust niet voor kranen gekozen i.v.m. kans op vergissingen.

De opstart van het houtgedeelte is redelijk sukkelproof.
Eerst moet je een schakelaar omzetten.
Daarna de kachel opstoken en goed op temperatuur laten komen om vervuiling van de ww tegen te gaan.
Als je de schakelaar niet omzet, of de pomp is stuk, of er is een stroomstoring dan is de klep in de kachel niet in de verwarmstand vast te zetten.(dit is al op de site te zien)
In serie met de flow sensor komt ook een thermostaat schakelaar voor te hoge temperaturen
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

De plaats van de drieweg klep beinvloed inderdaad de stroming over de collector niet, vergissing mijnerzijds.
Zolang je de vergissing zonneboiler hout stand niet maakt loopt het wel los.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

chathanky schreef:Vreemde zaken die ik zie:

Je regelt de retourtemperatuur naar de ketel op basis van de vloertemperatuur. Normaal hoort dit in de aanvoertemperatuur te zitten.

Je boiler zal in dit principe nooit Gemakkelijk op temperatuur komen, dit omdat de vloer bepaald wat de temperatuur mag zijn en die zal nooit hoog zijn.
In het schema is het cv water gedwongen om eerst door de boiler te stromen om dan vervolgens je vloer te voorzien. Dit is ten nadelen van je totale warmteopslag en temperatuur van je boiler.
Beter is om dit te scheiden.

De omleidingsklep reageert alleen als de spanning weg valt, wat ik mis is als er te weinig warmtevraag is en de temperatuur gaat te ver oplopen.
Is het niet een idee om in de aanvoer een maximaal thermostaat te plaatsen die de klep sluit als het uit de hand gaat lopen.
Of dit afdoende is is de vraag omdat het geheel in een hete omgeving staat, in ieder geval zal het de opwarming wel verminderen en wellicht is dit voldoende.
Ik benader het als volgt.
Als de vloerverwarming pomp uit is wordt het geheel vlot warm.
En bij mijn laatste proef is het water in de boiler op c.a.60C gekomen terwijl de vloerverwarming pomp aan stond.
De temperatuur voeler is nog niet aangesloten dus blijft de vloerpomp nu nog altijd draaien.

Later laat ik de circulatie water temperatuur de vloerverwarming pomp regelen op max 40 C. en stop ik met er hout bij te gooien.(in de zomer)
En in de winter beschouw ik de vloer als een behoorlijk groot opslag medium voor warmte, daarom kan ik nu ook met de turbo aan branden.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Kan iemand me de temperaturen van de afgassen van een finoven in de verschillende brand fases geven?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Het laatste dat ik nu heb toegevoegd isi de beschrijving van de werking.
Ook is nu te zien hoe ik de veiligheid van het geheel heb geregeld.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:Kan iemand me de temperaturen van de afgassen van een finoven in de verschillende brand fases geven?
Hallo Frans,

De volgens mij beste uitvoering en stookwijze van de finoven, kent eigenlijk maar 1 brandfase, waarbij hout en houtskool tegelijkertijd verbranden.

De temperatuur van de rookgassen hangt vooral af van het ontwerp van de finoven. Grotere finovens hebben rookgastemperaturen die moeiteloos lager kunnen zijn dan 100 graden.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Het blijkt dat ik zonder kunstmatige trek (overdruk m.b.v. de ventilator )de zaak kan laten branden.
Om de trek op te voeren is nu een gek op de schoorsteen geplaatst.

Omdat hergebruik hoog in het vaandel staat heb ik een gek van de gesloopte boiler gemaakt.
Nabouwers gaat uw gang.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Mooie hergebruik gek heb je op je dak staan. Wel even elke week met koperpoets behandelen zal mijn oma zeggen :D .

Mark
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hoi Mark,
Een koperen dak is er nooit van gekomen maar nu is in ieder geval de gek van koper.
Voorlopig heb ik nu mijn hele huis verwarmd met mijn knutsel project.
Ik heb er vandaag in totaal c.a. 25 kg doorgestookt.
Groet,
Frans.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Frans,

Zoals Dirk al schreef nu kun je je de navelstreng van de gasleiding doorhalen. Dat heb je mooi voor elkaar gekregen met je werk. Pet je af.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Zoals Dirk al schreef nu kun je je de navelstreng van de gasleiding doorhalen...
Ik heb die mooie vergelijking inderdaad gebruikt, maar ik krijg er ondertussen wel wat spijt van.
Al die aansluitingen beginnen steeds meer te lijken op een voet tussen de deur, die men eigenlijk liefst wil dichtslaan. Helaas.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Dirk Bauwens schreef:
mark schreef:Zoals Dirk al schreef nu kun je je de navelstreng van de gasleiding doorhalen...
Ik heb die mooie vergelijking inderdaad gebruikt, maar ik krijg er ondertussen wel wat spijt van.
Al die aansluitingen beginnen steeds meer te lijken op een voet tussen de deur, die men eigenlijk liefst wil dichtslaan. Helaas.

Dirk
Verduidelijk je spijt eens Dirk?
Ik ben nu eigenlijk aan een duurproef bezig en ik denk dat een dagelijks gasverbruik van 0,2 m2 goed mogelijk is.
Bij een jaar verbruik van 80m2 wordt het toch wel interessant om de volgende stap te overwegen.
groet,
Frans.
Plaats reactie