Rocket-stove of een batch-rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

ritsaert snijder schreef:Pedro,
Ik kan je aanraden om een kant en klare rocket 177 vuurkamer bij Michel te bestellen. Kost 225,- en is super netjes gemaakt in twee delen.

Zelf een mal maken en vuurbeton, valt duur uit want vuurbeton is bepaald niet goedkoop! Ik denk ook niet dat het zomaar in een keer goed gaat.

Hij is ook bezig met de vuurbeton riser.

groet!
Ritsaert
Is die riser buis daar bij inbegrepen wand opteer niet voor een stalen of inox buis daar eens de kachel gebouwd is deze niet meer uiteen gaat eventueel de meer prijs daarvoor zou ook welkom zijn.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:
pedro koi schreef:Moet deze dan ook in 2 delen worden gemaakt zoals de vuurhaard die jullie hebben gemaakt als mal omdat de eerste versie barstte of kan de riser in 1 stuk gegoten worden.
De riser in een stuk gieten is gewoon kansloos wat heel blijven betreft. De onderste 15 cm zet veel harder uit dan de rest, dus die scheurt gewoon uit elkaar. Het enige wat wel heel blijft is juist het deel wat het heetst wordt.

Op de foto van michel is die buis nu toch ook uit een stuk.

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 29 nov 2012, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Op de foto van mees is die buis nu toch ook uit een stuk.
Als je met het woord buis de stalen p-channel beluchting bedoelt dan heb je gelijk. Die is inderdaad uit een stuk en blijft heel.

De riser, het stuk schouw wat achter de vuurkamer zit: als je dat bedoelt dan is het een ander verhaal. Die van Mees* blijft wel heel, maar in de batch rocket is er laag in de riser een "hot spot" die tenminste 1100 graden wordt en als gevolg daarvan heftig uitzet. De rest van de riser koker daarboven gaat niet zo snel mee en scheurt dus kapot. Deling van de riser is daarom absoluut noodzakelijk. Vanwege die hoge temperaturen wordt een batch rocket van staal in no time kapot gestookt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Bedoel dus het stuk na de stookkamer de riser zelf die bij michel 8 hoekig is die moet als ik het dan goed voor heb overlangs gedeelt worden.

Mvg pedro
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Hallo heb nog een wiskundig vraagje in verband met het ontwerp.
Ben zo geen formule kenner vandaar de vraag zoals je ziet zou ik de kachel 5 hoekig maken nu had ik graag het oppervlak berekend gezien van de 5 hoek als je weet dat de vlakken van de binnen mantel.

33/85/33/94/94 zijn.

Dit heb ik nodig om de mantel te kunnen verschalen naar 62690cm² deze maat is de cm² maat van de rocket bell skf rb pd6 tekening van peter waar de batch rocket 177 ideaal voor zij zijn.

De zijde oppervlakten heb ik zelf berekend de oppervlakten van de 1ste etage van de bell en de boven zijde 2de bell is de 5 hoek en daar geraak ik niet uit.

Wie kan me helpen.

mvg pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

Je hebt SketchUp, teken het gevraagde vlak en open via het menu "window" de item "entity info" klik de oppervlakte van je tekening aan en de oppervlakte verschijnt in dat kleine venster. Kind kan de was doen.

Het kan zijn dat je een Nederlandse versie hebt, dan heet het menu "venster", wat ik bedoel is de tweede optie vanaf boven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Bedoel dus het stuk na de stookkamer de riser zelf die bij mees 8 hoekig is die moet als ik het dan goed voor heb overlangs gedeelt worden.
Mees heeft geen 8-hoekige riser. Er zijn hier en daar foto's van de vuurkamer die Michel heeft gemaakt, daar zie je dat het hele ding een verticale deling heeft van voor naar achter.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Als ik het dan goed begrijp is de vuurhaard de riser daar is een mal van die gedeelt is.
Het stukje schauw die er dan op komt wat heet dat dan die is toch 8 hoekig op de foto van michel en voor een rocket 177 tussen de 88 en de 105 cm hoog.

Mvg Pedro
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote vewijderd, Cp mm
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Bedankt peter voor de info van het vlak.

Daar kon ik mee aan de slag.
Als ik de maten verder gebruik zoals ik het nu tekende kom ik op 64054cm² oppervlakte wat nog een 1300cm² groter is dan het geen peter voor schrijft als ideaal als ik de batch rocket in rb pd6 rocket bell zou plaatsen als vergelijking.

Buiten maten worden dan 116/116/32/32/85/175cm
De eerste bell word dan 130cm hoog de tussen plaat van de bell 5cm en de 2de bell 40cmhoog.

Als ik nu deze vorm kachel aan hou gaat die dan goed werken een recht hoek zou beter uit komen maar dat zie ik niet zo zitten daar deze te veel plaats vraagt in de woon ruimte omdat die in de hoek zelf mij niet mooi zou staan.

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 30 nov 2012, 05:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Als ik het dan goed begrijp is de vuurhaard de riser daar is een mal van die gedeelt is. Het stukje schauw die er dan op komt wat heet dat dan die is toch 8 hoekig op de foto van michel en voor een rocket 177 tussen de 88 en de 105 cm hoog.
Waar het hout in ligt is de vuurkamer. Daarachter staat een stukje schouw dat zit er aan vast, ja, dat is het onderste deel van de riser. Daar komt nog een stukje buis bovenop, bij elkaar vormen zij de riser, en dat is 88 tot 105 cm vanaf de bodem van de vuurkamer.

Als je dit niet begrijpt en nogmaals op een andere manier dezelfde vraag stelt, geef ik geen antwoord meer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Sorry peter maar was een mis verstand doordat je hier enkele berichten boven schreef de riser niet 8 hoekig was bij mees maar dat moest michel zijn.
Daarom begon ik te twijfelen.
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Nog een vraagje had
De stenen (binnen mantel)van de eerste bell die dus een 140 cm hoog word moeten dat allen vuur vaste stenen zijn volgens men berekening zijn dit 12 lagen.
Of mag dit ook de onderste 6 lagen in maat vaste en de bovenste 6 lagen in vuurvaste stenen.

Mvg pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:De stenen (binnen mantel)van de eerste bell die dus een 140 cm hoog word moeten dat allen vuur vaste stenen zijn volgens men berekening zijn dit 12 lagen.
Of mag dit ook de onderste 6 lagen in maat vaste en de bovenste 6 lagen in vuurvaste stenen.
Ja. Zie de tekening.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Daarnet eens via een calculator berekening gemaakt als ik 60% van men verwarming kan over nemen met de rocket kachel zou ik op jaar basis een 1000 euro moeten kunnen besparen.
Hopelijk word dit de waarheid en als we het dan ook nog iets warmer zouden kunnen krijgen met onze besparing zou dat helemaal perfect zijn.
Vandaag ook prijs opgave gevraagd voor vuurvast beton mortel iso deken veeg luiken.
Als alles mee zit is het mogelijk ik in het kerst verlof eraan begin.

Men ontwerp is gemaakt en behoud de vorm de vijf hoek alle maten zijn aan gepast waar nodig om het volume oppervlak van de rocket bell stove te kunnen benaderen en er is gekozen voor de batch rocket 177 versie.

mvg pedro
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Rocket-stove of een batch-rocket?

Bericht door pedro koi »

Intussen nog wat opzoek werk gedaan naar mortel enz.
Een bastaard mortel of leem mortel is de uit komst volgens ik zie kan ik daarmee de ganse kachel op bouwen zowel binnen mantel als buiten mantel.
De reden ik dit vraag is als ik prijzen zie van kant en klare mortels deze de pan uit rijzen 5kg voor 30 euro amai een leem mortel komt dan op 10 euro voor 25 kg of misschien nog beter eigen gemaakt maar dan zoek ik wel een recept die zeker werkt en de hitte kan verdragen.
recept ik vond is.
bastaardmortel
1 eenheid portlandcement
1 eenheid gebluste kalk (luchtkalk, vette poederkalk of calciumhydroxide zijn andere benamingen voor gebluste kalk.)
6 eenheden rijnzand
water bijvoegen tot je een lijvige massa krijgt
leem mortel
2 eenheden leemgrond
3 eenheden rijnzand
eventueel gebluste kalk om de mortel elastischer te maken hoeveel delen ???
water bijvoegen tot je een lijvige massa krijgt

Welke van de 2 zou ik gebruiken of alle bijdede leem voor de binnen mantel de bastaard voor de buiten mantel.


Ook zal ik waarschijnlijk de plaats waar de kachel komt te staan een beton vloerke moeten gieten kan moeilijk de kachel op de bestaande ondergrond plaatsen wand die is waarschijnlijk zavel met daarop de tegel als ik ooit de living opnieuw wil gaan her doen kom ik dan in de problemen te zitten dus van plan om er een fundering beton onder te zetten de dikte van de beton ondergrond boven zijde tegel vermoed een 10 cm.
1) is dit voldoende voor het gewicht.
2) moet hierin een isolerend product aan toegevoegd worden perliet vermuculiet argex iets dergelijks.
3) recept van de beton indien er toevoeging moet gebeuren of aan te raden is wil tevens niet dat de warmte in de grond kan opgeslagen worden.
Receptje ik vond .
Maak de specie aan met een betonmolen (met deze hoeveelheden bekom je een specie van 100 à 130 l):

zet de betonmolen aan;
giet 12,5 l water in de kuip;
voeg er 12,5 kg (1/4 zak) portlandcement of vuurvast beton en laat draaien tot je een homogene gietklei verkrijgt;
voeg 50 l (1/2 zak) vermiculiet (hier éfibéton omdat deze zich beter bindt met water en cement) aan toe;
laat gedurende 2 à 3 minuten draaien: het beton is klaar als er luchtbellen aan het oppervlak verschijnen;
hou rekening met een volumevermindering van 25 %: 100 liter vermiculiet , cement en water geven maar 75 l beton;
voor het ledigen van de kuip van de betonmolen, plaats een kruiwagen of een metselkuip onder de bewegende betonmolen en breng de kuip beetje bij beetje naar beneden. Laat nooit de betonmolen stilstaan gevuld met mortel!

mvg pedro
Plaats reactie