Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Mijn eerste 'lanceerpoging' rocket!

Bericht door frans »

Heb de eerste opstelling met de rocket geprobeerd.
Echt wel met de minimale inspanning, dat was door de ontwerpers en fabrikant al gedaan.
Mijn complimenten heren!!

Het slopen van de oude kachel was voor mij voorlopig de grootste klus.

En voor mij altijd wel weer een goed teken, schoorsteen rookloos.
n.b.1 gisteren was het wat kouder en vochtig, toen kwamen er grote wolken damp uit de schoorsteen.
n.b.2 De ventilator motor en fan is ondertussen vervangen door een toch wat beter exemplaar van een cv ketel.

eerste opstelling.JPG
Bijlagen
rookloos.JPG
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 13 jan 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door peterberg »

Hihihihi... Leuk ding toch?
En ik maar propageren dat deze rocket ruimte boven de riser nodig heeft. Jij zet er een bocht op en hij doet het nog steeds! Maar dat zal wel komen door de ventilator, wat weer een bevestiging is van de aanname dat de luchtstroom snelheid de belangrijkste factor is. Zolang dat maar goed aan de gang blijft maakt het ding dat typische geluid en heb je zonder mankeren een goeie verbranding.

Succes verder en ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door peterberg op 26 nov 2012, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door 12much »

En hier is de mijne....Ook een 177, ietsje anders ingepakt :)

Het wordt lastig om een Rocket groep te kiezen: we hebben nu al 7 stuks die specifiek over Rockets gaan..Reeks met foto's volgen nog, ze zijn wél gemaakt.

Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door ritsaert snijder »

Gefeliciteerd,
Hij brand.&...altijd goed!
12much schreef: Het wordt lastig om een Rocket groep te kiezen: we hebben nu al 7 stuks die specifiek over Rockets gaan..Reeks met foto's volgen nog, ze zijn wél gemaakt.
Er komt een nieuwe subrubriek, maak voorlopig maar gewoon een nieuwe draad!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door peterberg »

Boy,
Het lijkt mij dat de opening onder de ruit wat aan de grote kant is. Vooropgesteld dat je een redelijke schoorsteen er aan hebt hangen kan die primaire inlaat 25 cm2 zijn.

Het hout er kruislings inleggen kan wel, maar je krijgt betere resultaten als alle hout in de lengte richting ligt. De kiertjes tussen de stukken hout zijn al genoeg om het ding fors aan de gang te krijgen.

Instoken moet met dit ding ook gebeuren. Het duurt niet lang en als het achter de rug is dan gaat het opstarten duidelijk beter. Als het ding heet is kan-ie ook klossen van pallets opvreten, een stuk of 6 tegelijk.

Altijd oppassen voor brugvorming, als er een (flink) gat onder het hout ontstaat gaat de kwaliteit van de verbranding achteruit. Waarom dat is heb ik nog geen idee over, ik heb het alleen maar geconstateerd. En als er een stuk brandend hout in de poort ligt of onder de p-channel heb je hetzelfde effect.

Ach, ik babbel maar wat zonder duidelijke lijn of doel. :wink:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door 12much »

Peter, dit soort opmerkingen van jou:
Ach, ik babbel maar wat zonder duidelijke lijn of doel.
daar doe ik een moord voor :lol:

Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik samen met mijn meisje naar het vuurtje heb zitten kijken, met zo'n gevoel van, ergens gaat er hier iets fout:-) Na jarenlang iedereen te belagen met mijn omgekeerd stoken, leg ik de kranten.....onderin!!! Alleen maar omdat ik zat te denken: hoe leg ik nou een klein vuurtje aan in zo'n 177 ??? Toen ik het hardop zei, piepte ze heel zachtjes: ik durfde het niet te vragen :lol: Moet je nagaan hoe ik met mijn liefdes omga..

De pijp op de riser heeft een binnendiameter van 159mm en een wanddikte van 5mm. Lengte van de stalen riser is iets van 860mm (750mm als ze onder de oliedrum staat, de ruimte tussen de met vermiculite gevulde 60 liter drum en het 200 liter vat is iets van 100mm, ook aan de bovenzijde. Ik wil daar nog een speciale bell bovenop zetten, die alleen selectief gebruikt gaat worden (pizza- en broodoven) dus heb ik die speling nodig. Ze gaan nu rechtstreeks via een 150mm pijp (1500mm) over op een dubbelwandige pijp door het dak (D=185-200) van 2mtr. Zodirect gaat er een pijpenlus achter van 200mm doorsnede....Alleen nog uitvinden hoe lang die kan worden in strekkende meters.

Die primaire opening 25cm2 staat al op de tekening van nog te laseren voorzijde inclusief deur en is een permanent gat. Ik zat later nog een beetje met de restjes hout te spelen en heb toen met een opgevouwen krant het gat kleiner gemaakt, toen begon het houtskool weer te branden. En instoken? Bedoel je eerst een kleine batch hout en daarna volstoppen en dan opnieuw beginnen?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door peterberg »

12much schreef:Na jarenlang iedereen te belagen met mijn omgekeerd stoken, leg ik de kranten.....onderin!!! Alleen maar omdat ik zat te denken: hoe leg ik nou een klein vuurtje aan in zo'n 177 ??? Toen ik het hardop zei, piepte ze heel zachtjes: ik durfde het niet te vragen :lol: Moet je nagaan hoe ik met mijn liefdes omga..
Vergeet alles nou maar weer wat je geleerd hebt. Uiteraard heb ik alle mogelijke manieren geprobeerd en voor de beste resultaten is dit het recept:
Gooi een handvol splinters of kleine stukjes vlak voor de poort. Leg er een aanmaakblokje voor de barbecue bij en steek dat aan. Leg er voorzichtig nog een paar kleine stukjes op, zodanig dat het blokje niet opgesloten wordt. Dan wacht je hooguit 3 minuten totdat er een vlam in de riser begint en het geluid start. Dan leg je er een paar grotere stukken bij, alleen maar in de lengte. En dan kan je het hele ding volladen met stukken van maximaal 5x5 cm, tenminste 5 cm ruimte tussen hout en glas houden. Deurtje dicht of glas ervoor en na een 15 minuten heb je een brullende kachel. De hoeveelheid rook die uit de schoorsteen is gekomen in de tussentijd is ongeveer wat een flinke kaars produceert.
12much schreef:En instoken? Bedoel je eerst een kleine batch hout en daarna volstoppen en dan opnieuw beginnen?
Nee, er zit nog vocht in de vuurbeton, die moet er eerst uit voordat je het ding vol gaat belasten. Dus eerst een aantal keer met kwartvol stoken, af laten koelen en dan weer kwartvol. Het is niet nodig om een opwarm vuur te hebben, het recept geeft dat al aan. Die twee gietstukken wegen 25 kg per stuk, erg lang kan het instoken niet duren. Zeg maar een keer of 5 of 6 voorzichtig aan en dan kan de beuk er in.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door 12much »

Peter....
Vergeet alles nou maar weer wat je geleerd hebt
Ik ben zo'n ouwe stomp (=grote padvinder) die alles in de hens probeert te steken met zo'n kekke vonkentrekker, kan ik naar de Aldi om aanmaakblokjes te kopen :oops: ik durf mijn moeder nou niet meer uit te nodigen :lol: :lol:

Oké, als ik uitgerold ben, ga ik maar een tuincentrum opzoeken die bBBQ's verkoopt (in de Aldi durf ik mij ook niet meer te vertonen, ik rij nu op LPG.....)

Update: En nu even serieus....het werkt...Tnxx, wel moeilijk om er niet meteen in te gaan stapelen. Het glas is trouwens naar de vaantjes.
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door account verwijderd »

@12Much,

Dat je niet een eigen topic maakt, voor je rocket?
Ik kijk ook uit naar jouw persoonlijke rocket topic namelijk.

Van de week komen er vuur-betonnen risers uit van 500mm verticaal 2 delig.....
Op vraag van Bas
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door peterberg »

12much schreef:Ik ben zo'n ouwe stomp (=grote padvinder) die alles in de hens probeert te steken met zo'n kekke vonkentrekker, kan ik naar de Aldi om aanmaakblokjes te kopen :oops: ik durf mijn moeder nou niet meer uit te nodigen :lol: :lol: Oké, als ik uitgerold ben, ga ik maar een tuincentrum opzoeken die bBBQ's verkoopt (in de Aldi durf ik mij ook niet meer te vertonen, ik rij nu op LPG.....)
Probeer eens bij de Action, daar hebben ze de goedkoopste. Als ik me goed herinner zijn die dingen 49 cent per pakje van die bruine vezelige blokjes.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door ritsaert snijder »

12,
Zal ik hem afsplitsen? Moet ik wel eerst een studie doen :lol: :lol: !
Ik vind ook echt dat je een eigen rocket draad hoort te hebben....met veel foto's.

Zelf heb ik veel houtzaagsel en we (met Stan) hadden van het weekend een grote rest oude kaarsen. Kaarsvet gesmolten en tot verzadiging aangevuld met zaagsel. Vervolgens een wedstrijdje gedaan tussen een eigen brokje en een bruin blokje. Het eigen brok heeft een rustige start maar verslaat het bruine blokje.

Het is geen werk en als je restjes hebt, is het gratis. Belangrijker is dat je de padvinderseed niet schendt :fff en dat je moeder bij de kachel kan zitten :) .

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door 12much »

Als je nagaat dat mijn moeder ook bijna Akela was geweest, dan weet je het wel....
Never burn faster than your Wocket.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket.

Bericht door xychix »

In frankrijk grijp ik meestal mis in de aanmaakblokjes. Ik heb nu wat poreus hout naast mijn lekkende olielamp liggen.
Perfect aanmaakspul :) :fff

diesel werkt ook maar stinkt in de woonkamer. Ik heb eens een tank moeten schoonmaken en de 3 liter diesel die daar uitkwam bewaar ik nog om af en toe een stukje staand dood hout in te doorweken, ideaal voor aanmaken kampvuur.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door frans »

Alles is weer min of meer opgeruimd.
Bocht wat netter gemaakt en branden met de hap.
Een keer vullen is in ieder geval voldoende om in de zomer mijn zonne boiler af en toe te ont legionella-en.
Nu heb ik warm water en het overschot gaat naar de vloer.
Als het nieuwtje er af is zal ik e.e.a. eens wegen en kijken hoeveel ik moet stoken om de zaak warm te houden.
De oude toepassing van het nadrogen van het hout is weer operationeel.


rocket 1.JPG
rocket 2.JPG
drogen1.JPG
drogen 2.JPG
drogen 3.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn eerste lanceerpoging rocket

Bericht door Tim »

Frans,

Ik zie het helemaal voor me, in "The GorreDome" is lange Frans aan het stoken :wink:.

Wat gebruik je als p-channel?

Tim
Plaats reactie