Infrarood-thermometer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Infrarood-thermometer

Bericht door kockie »

AL een tijdje zit ik te denken om een infrarood thermometer te kopen, maar nu een vriend van mij er ook een wil, hebben we besloten om er samen eentje te kopen. Hij is druk bezig met isolatie en verbouwing van zijn (duitse) huis en wil meten waar het meest te winnen is. Zelf wil ik mijn isolatie perfectioneren en wil ik mijn bergkachel monitoren en mogelijk een nog te bouwen hout-cv (10 jarenplan waarschijnlijk :?

NU sta ik dus voor een keuze. Ben bij onze vriend conrad electronics aan het kijken geweest. Ze hebben onder andere Testo en fluke (bekende merken in meetapparatuur), maar ook voltcraft dat een stuk aantrekkelijker geprijsd is. Heeft iemand ervaring met een van deze meters? Iemand die misschien een aanbeveling kan doen?

We zoeken een thermometer rond de 100 euro met een zo groot mogelijk temperatuurbereik. Absolute nauwkeurigheid is niet van erg groot belang, als de herhaalbaarheid van de metingen maar goed is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: infrarood thermometer

Bericht door Speksteenkachel »

Ik heb er een van Voltcraft IR-360 bereik -50 tot 550 'C te koop bij Conrad.
Meet vrij nauwkeurig en kost iets van 60 a 70 euro.
Ik stook altijd op de wandtemperatuur van m'n kachel, zo'n 150'C.
Daarna stop ik met hout bijvullen.
Altech Eclips
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: infrarood thermometer

Bericht door willem »

Ik heb een voltcraft van Conrad die gaat tot 1000gr. , de IR- 1000L, heb 'm al enige jaren, voldoet aan
al mijn eisen en wordt zo'n 6x per dag ter hand genomen. Wordt geleverd in een koffertje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: infrarood thermometer

Bericht door Pieke »

Ik wilde eigelijk een nieuw topic starten, maar ik kwam hier terecht via de zoekfunctie.

Ik heb vandaag bij die grote electronica-boer ook zo'n IR-thermometer besteld.Bereik tot 260 graden.

Lijkt me toch wel genoeg om de kachelmantel en vrijstaande EW kachelijp te meten??Ook wil ik de schoorsteen buiten ns aan een meting onderwerpen.

Ook ben ik hier druk bezig met isoleren.Qua gevoel is het effect niet te verwaarlozen.Maar ik zou graag wat cijfers hebben en natuurlijk wat "coldspots" lokaliseren.

Instand tip>>>> Iets van een watje in een groot sleutelgat.Eerst een flinke woei die een lucifer doet doven, nadien een kalm brandend vlammetje.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: infrarood thermometer

Bericht door ritsaert snijder »

Kockie,
Zelfde probleem, wilde mezelf deze geven voor de sint maar ik ben nog even aan het kijken. Je kan er voor een paar tientjes ook een K-koppel aanhangen en dan kan je meten tot 1100 graden+ :oops: 50 euries...Het dure spul is misschien wat degelijker, maar of je nu goedkoop of heel goedkoop koopt...maakt niet zoveel uit.
Gevonden op http://nl.rs-online.com/web/p/infrared- ... s/0411122/

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: infrarood thermometer

Bericht door Pieke »

@ RS

Je staat op dit moment > off-line < .......maar een schaamteloze zelfpromotie? :wink:
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: infrarood thermometer

Bericht door 12much »

@Pieke:

die is leuk...nou snap ik dat ie 's middags uit het raam kan kijken.. :lol: :lol: :lol: :lol:

(grapje Rits..)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: infrarood thermometer

Bericht door kockie »

Ik heb er inmiddels 1 gekocht. Een voltcraft (geloof ik). Doet voor mij wat ie moet doen. Met een thermokoppel, al heb ik geen idee waar dat ding nu weer is gebleven. Dus Ritsaert, je mag de mijne wel even lenen.

Inmiddels waren op dit forum ook mensen met een infraroodcamera rond. Dat zijn leuke dingen om huizen en kachels op de foto te zetten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: infrarood thermometer

Bericht door fikkie stoken »

Ik heb er ook een tot 400 graden, mis het bereik, zou bij volgende aanschaf 1 met meer bereik nemen.

Voor de sint zou ik een warmtebeeld camera willen, lijkt me handiger met lekken in de woning te zoeken en de rest van de installatie.
Maar dat zal wel zakje zout worden.

Met 1 puntje te meten zie je toch niet veel hoor(isolatie lekken): wel handig geeft zeer snelle nauwkeurige meting op kachel en rookgas delen etc.

Zelfs handig om bv elektra te onderzoeken, ik heb er al eens een slechte automaat 20 amp mee gevonden werd te warm door slechte verbinding.

Groet Lars
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: infrarood thermometer

Bericht door Pieke »

fikkie stoken schreef:
Voor de sint zou ik een warmtebeeld camera willen.

Groet Lars
Ikke ook, maar iedere ochtend weer die zelfde peen die uit mijn schoentje steekt, nog geen pepernoot.Misschien een grotere diameter kachelpijp overwegen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: infrarood thermometer

Bericht door ritsaert snijder »

Kockie,
Ja dat kwijt raken herken ik ook. Ik heb wel het voordeel dat ik altijd weer Stan de schuld kan geven. Kom op Stan!
RS
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: infrarood thermometer

Bericht door stan »

Zegt degene die de alles kwijt maakt :fff
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: infrarood thermometer

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb dat konijn niet kwijt gemaakt :fff . Cp hoe smaakte het konijn eigenlijk?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: infrarood thermometer

Bericht door benthuis »

Voor als SKLS de knip klein heeft: http://www.ebay.de/itm/190744528287?ssP ... 1438.l2649
Wel even geduld hebben, want deze komt van de pakjesboot uit Hong-Kong
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Infrarood-thermometer

Bericht door Pieke »

De mijne is binnen.Zeer leuk speelgoed, mét laser-pointer.De buren kwamen al vragen of er een nieuwe film van Star Wars werd opgenomen. :wink: Leuk om te zien wat de temperatuur op de kachelpijp doet bij bijvoorbeeld het openen of sluiten van de deurtjes en het bijgooien van een blokje.Ik heb er even tijdelijk een ventilator op gericht,mooi om te zien hoe de pijp afkoelt én deze warmte natuurlijk verpreid wordt.Ben druk bezig om deze luchtstroom te kanaliseren.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie