Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: project rocket/bell

Bericht door wouter a »

even snel iets gemaakt gezien de vraag hier in deze draad van hoe een bepaald rendement ergens op gezet kan worden.

http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Rendementsmeting

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:Een paar weken geleden ben ik begonnen met een nieuwe implementatie te tekenen. Deze is wat minder diep, de deur kan naar keuze links of rechts uit het midden zitten.
Afbeelding
Het opstroom kanaal zit naast de vuurkamer in plaats van er achter. De speling intern is zo klein mogelijk gehouden, groter kan wel maar niet kleiner denk ik. Deze heeft een wat grotere inhoud dan de eerdere uitvoering, voornamelijk door de ervaringen van Joris Pouls en Zaerum die allebei zo'n kachel gebouwd hebben. Het is mogelijk dat deze rocket/bell nog hoger en/of breder kan worden, het is wachten op iemand die het wil proberen. Er zijn 3 veegluikes getekend, waarschijnlijk zijn die geen overbodige luxe. Alle lagen zijn als groep georganiseerd, met de "move" tool van SketchUp kan laag voor laag er af gehaald worden.
Hier is de link naar de tekening. Die is gemaakt met SketchUp versie 8. Hier is een link waar de laatste versie van dit programma klaar staat. Niet de Pro versie downloaden, die houdt er na een bepaalde tijd mee op.
Intussen heb ik na wat lang beraad terug de tekening onder handen genomen en deze open gewerkt om te zien hoe deze gebouwd is
nu valt me op dat er nergens een afsluit klep is voorzien op deze kachel of is dit niet nodig voor dit soort type kachel.

Ben nu bezig met de stenen aan het zoeken dus waarschijnlijk komt dit projekt er in de toekomst.
De buiten mantel staat deze tegen de vuurhaard aan of is daar speling tussen is me niet duidelijk.
Heb wel rond de deur opening of lijst gezien er stroken isolatie band worden gebruikt of ben ik verkeerd.
Is het nog mogelijk deze kachel te plaatsen na de schauw aan sluiting op de tekening zou een bocht mogelijk 2 van 90° komen met ongeveer 1m buis tot in de schouw in de muur die schouw is een 20 /20 binnen diameter en een 6 tal meter hoog.
Zo dit waren enkele vraagjes waar ik weer al iets verder ben in het begrijpen van zo een kachel.

Mvg Pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 26 nov 2012, 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:nu valt me op dat er nergens een afsluit klep is voorzien op deze kachel of is dit niet nodig voor dit soort type kachel
Afkoelen via de schouw gaat veel langzamer bij dit systeem, omdat de warmte boven in de bell opgesloten wordt. Zolang de deur dicht is kan er wel wat lucht doorheen stromen maar dat is altijd in de laagste gedeelten van de bell. Een afsluitklep mag trouwens nooit meer dan 80% afsluiten.
pedro koi schreef:de buiten mantel staat deze tegen de vuurhaard aan of is daar speling tussen is me niet duidelijk
Overal waar een hete wand tegen een koudere aan staat hoort superwool tussen te zitten. De hetere stenen zetten meer uit dan de koelere en hebben dus expansieruimte nodig. De superwool zorgt ook voor afvlakken van de "hotspots" aan de buitenkant van de kachel. Dus ja, een peling van +/- 1 cm tussen de verschillende onderdelen.
pedro koi schreef:heb wel rond de deur opening of lijst gezien er stroken isolatie band worden gebruikt of ben ik verkeerd
Tussen het metaal van het deurkozijn en de stenen moeten natuurlijk ook stroken superwool aangebracht worden om te voorkomen dat het ijzer de stenen uit elkaar drukt.
pedro koi schreef:is het nog mogelijk deze kachel te plaatsen na de schauw aan sluiting op de tekening zou een bocht mogelijk 2 van 90° komen met ongeveer 1m buis tot in de schouw in de muur die schouw is een 20 /20 binnen diameter en een 6 tal meter hoog
Deze vraag is een beetje onduidelijk, bedoel je een buis die 1 meter horizontaal of verticaal loopt? Indien horizontaal: daar heb ik geen idee van, het is sterk afhankelijk van hoe goed je schouw is. Voor alle zekerheid zou je een rvs voering er in kunnen trekken en omstorten met vermiculiet. Dan heb je een snel opwarmend kanaal dat uitstekend trekt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

Bedoel je een rvs voering boven in de kachel waar ik vertek met rvs buis naar de schauw of bedoel je een rvs voering in de schauw zelf?

mvg Pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 26 nov 2012, 02:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:bedoel je een rvs voering boven in de kachel waar ik vertek met rvs buis naar de schauw of bedoel je een rvs voering in de schauw zelf
Een inox voering in de 6 meter schouw zelf, het gaat er om dat je voldoende trek krijgt dan is die meter horizontaal plus twee bochten niet belangrijk meer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

Bedankt Peter
Men vrouwtje is ook nog benieuwd naar iets.
Nu verstoken we om een 18a19°c te hebben een 2500euro aan gas dit wil ik dus terug dringen die temp houden we een 2 u aan s' morgens en een 9 tal u in de namiddag ertussen word de thermostaat op 16 gezet.

Nu de ruimte waar de kachel in komt is een 5 op4,5 m groot en een 2,5m hoog daar sluit een keuken op aan die met der tijd een open keuken word de keuken zelf is een 5m op 3 deze 2 ruimtes warm stoken tot een aangenamer temp 20a22°c zal met de stove waarschijnlijk geen probleem zijn.

Nu komt de vraag zou ik tussen kachel en buiten muur(word geïsoleerd bv) geen valse ruimte kunnen steken die afgesloten is een 20tal cm breed en de diepte van de kachel zelf daarop boven in een buis plaatsen die een 4 a5m verder uit komt in de nieuwe living ruimte die we gaan bouwen
op deze buis eventueel een ventilator plaatsen om de warmte te onttrekken aan de valse ruimte.

Op die manier word een 2de deel mee verwarmd deze ruimte word een 6,8m diep op 5m breed en 2,5 hoog.
deze ruimte gaan we na verbouwing waarschijnlijk meer gebruiken als zit ruimte maar de kachel daar plaatsen is niet mogelijk omdat er geen schouw aanwezig is nu word de living achter met aan horende keuken het meest gebruikt het is eigenlijk onze leef ruimte .

Of word deze opzet een loze opzet.
mvg Pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 26 nov 2012, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Pedro,
Of de rocket/bell zowel de kamer als de keuken warm kan krijgen is helemaal afhankelijk van een paar dingen. Ten eerst is dat de hoeveelheid hout die je gaat verstoken, en ten tweede de isolatie die je denkt aan te brengen. Hoe meer isolatie, hoe minder er nodig is om beide ruimtes warm te krijgen. Dan kan het zijn dat in de omgeving van de kachel het prima toeven is, maar in de keuken nog niet echt omdat er alleen een deuropening tussen zit die eventueel ook nog uit het zicht van de kachel is. Als het in de kamer 20 graden is, dan zal het in de keuken zeker niet meer dan 18 graden worden. Dat wordt uiteraard anders als het een open ruimte wordt.

En dan die valse ruimte achter de kachel, daar zie ik meteen al een probleem. Als je met een ventilator warmte af wil voeren naar een andere ruimte is dat altijd warme lucht. Dan moet er ook aanvoer zijn, bijvoorbeeld onderin die loze ruimte achter de kachel. En die warme lucht wordt dan aan de kamer of keuken onttrokken, eventueel wordt er dus koude lucht van buiten aangevoerd waardoor de temperatuur daalt. Om dat te ondervangen moeten er dus twee buizen zijn, eentje die de warmte transporteert naar de nieuwe living, en eentje die de lucht van de living terug voert naar de rocket/bell. Ik vind dat geen goed idee, je krijgt alleen maar tocht verschijnselen. Bovendien koelt lucht die snel wordt verplaatst behoorlijk af denk ik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

Ok bedankt idee word dus af gevoerd.

Eigenlijk heb ik nog een idee zijn er mensen die bv al eens geprobeerd hebben om er pellets in op te stoken en hoe dat verloopt deze ontwikkelen toch op korte tijd ook een grote warmte.

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 26 nov 2012, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Project rocket/bell

Bericht door Chicken Power »

Beste Pedro,

Zou je alsjeblieft, waarnodig, je vorige berichten van hoofdletters, komma's en punten willen voorzien?

Deze 'platte' tekst is niet aangenaam leesbaar.

Heb je een legitieme reden waarom dat niet lukt of kan, geef dat dan even aan. Dan zal ik zien of ik wat kan doen.


Groet, Cp mm
Verwijderd.
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

Sorry hoor maar ben zo gene hoofdletter schrijver en punten en komma meeste fora maakt daar geen punt van.
Nu goed ha er proberen op letten al is dat heel moeilijk voor mij ne hoofdletter en een punt lukt me wel maar ne komma en al die rest das een andere zaak.

Heb intussen nog één en ander getekend in sketchup.
Heb de vuur haard behouden zoals hij was maar heb de mantel erom heen aangepast naar een model me beter zou passen naar plaats toe.
Achter de achter zijde op de 2 kanten die dus in de hoek zou komen te staan zou nog een 5cm dikke isolatie plaat komen te zitten dit om zo weinig mogelijk warmte af gifte te hebben aan de buiten muur.

Zou dit werken op deze manier eventueel de schouw van de vuurhaard zelf in plaats van naar boven toe open te maken naar rechts zodat er een langere weg is naar de onderzijde van de linkse schouw in de bell.

Hier ne foto of 2 van het grond plan zelf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg pedro
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Project rocket/bell

Bericht door deleted »

Pedro,

De warmte in een Bell zakt laagsgewijze. Dus
Pedro Koi schreef: eventueel de schouw van de vuurhaard zelf in plaats van naar boven toe open te maken naar rechts
lijkt me overbodig.

Ook ben ik benieuwd of Peter in een dergelijke opstelling deze versie van Rocket zou verkiezen boven een BatchRocket als vuurhaard ?

G
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

Zie zo net van 2 personen bevestiging gekregen over de stenen.
1200 handvorm stenen en 130 chamotte stenen gebruikt wel is waar maar dit voor 180 euro samen.
Eerst die op halen zal nog 2 weken duren en dan uit zien naar mortel en beton of zou ik zelf de mortel samen stellen heb her en der al wat recepten gevonden.

Mvg Pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Ook ben ik benieuwd of Peter in een dergelijke opstelling deze versie van Rocket zou verkiezen boven een BatchRocket als vuurhaard ?
G.,
Dat idee is hier inderdaad ook langs gekomen. Het kan wel, zolang als er maar een goeie schoorsteen achter zit die voor de nodige trek zorgt. Pedro, het valt te overwegen omdat de interne opbouw eenvoudiger is en de deur is ook maar een simpel ding vergeleken bij die van de rocket/bell. De hele rest van het ding kan hetzelfde blijven, alleen de verbrandings kamer en riser is anders.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

peterberg schreef:
Gandalf schreef:Ook ben ik benieuwd of Peter in een dergelijke opstelling deze versie van Rocket zou verkiezen boven een BatchRocket als vuurhaard ?
G.,
Dat idee is hier inderdaad ook langs gekomen. Het kan wel, zolang als er maar een goeie schoorsteen achter zit die voor de nodige trek zorgt. Pedro, het valt te overwegen omdat de interne opbouw eenvoudiger is en de deur is ook maar een simpel ding vergeleken bij die van de rocket/bell. De hele rest van het ding kan hetzelfde blijven, alleen de verbrandings kamer en riser is anders.
Veel info over die batch rocket vind ik niet.
Wat bedoel je dat de deur ook anders is en eenvoudiger.

Kan je mischien een link vinden waar er meer uitleg over staat en eventueel een doorsnede van zo een kachel.

Ook naar rendement toe welke zou beter zijn.
Het werk enz metselen gieten van beton zie ik zeker niet tegen op kan dit allemaal.
Enkel de deur blijft me een raadsel wil het zo goedkoop mogelijk houden dus is zelf bouw naar mijn mening de optie enkel een goed schema of enkele detail foto ontbreken me.
Mvg Pedro
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Project rocket/bell

Bericht door peterberg »

pedro koi schreef:Kan je mischien een link vinden waar er meer uitleg over staat en eventueel een doorsnede van zo een kachel. Ook naar rendement toe welke zou beter zijn.
Qua verbranding efficiency is de batch rocket het beste. Het is een ding waar ik afgelopen zomer mee bezig ben geweest. Zie hiervoor het onderwerp "Rocket stove, maar dan anders". Het is een lange draad, maar het is toch wel de moeite om door te spitten. De verbrandingskamer is ook te koop voor forum leden bij Michel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie