Kleding

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Kleding

Bericht door Anne2 »

Misschien een onderwerp waar vrouwen meer mee bezig zijn?

Wat mij tegen staat is dat niemand nog kleding verslijt omdat het daarvoor al uit de mode is.
En dat mode voorschrijft wat we mooi vinden. Ben er toch ook wel gevoelig voor, dat ik kleding die echt uit de mode zijn niet aantrek als ik ergens heen ga, misschien zelfs kluskleding wordt.

Er zijn ook wel merken die bewuster produceren en niet zo met mode meegaan, zoals Cora Kemperman.

En door minder uitgesproken kleuren en printjes te kopen is het niet zo snel uit de mode.

Ik doe "normale" kleding aan als ik de deur uit ga of er iemand langs komt, anders trek ik gewoon oude kleding aan die ik echt draag tot ze versleten zijn, waarna ze poetsdoek worden.

Ik vind ook dat we niet veel kleding nodig hebben, dan slijten ze meteen wat harder voor ze uit de mode zijn.
Gelukkig weeg ik al 40 jaar of zo hetzelfde, dat scheelt ook.
En met maatje 36 t/m 40 (lange armen en benen) slaag ik ook in Kringloopwinkels. Als andere uit hun kleding groeien kan ik het nog aan.

Koop ik daar een basis shirt of broek en dan iets leuks in de winkel daarover.

Vooral de TV programma's Bloed, zweet en luxeproblemen maakte wel wat los. Ik werd er echt helemaal naar van en nog meer gemotiveerd. Met Fairtrade rijst is dat gemakkelijker dan met kleding, want ik wil dan ook nog dat ik het leuk vind en betaalbaar.

Dit klinkt alsof ik vaak kleding koop, maar ik koop eigenlijk maar heel weinig. Pas vertelde een mede Letser dat ze met vriendinnen had afgesproken een jaar geen kleding te kopen. Dat vond ik zo'n leuk initiatief.

En ik ben ook een keer naar zo'n ruilbeurs geweest. Dat was eenmalig want zoveel had ik niet te ruilen... en ik wilde er eigenlijk ook niets voor terug.

Het is ook raar dat boeren hier niets voor hun wol krijgen, dat zo goed als gratis inleveren en dat dan naar China verstuurd wordt. Wol is toch een mooi product.
Hoewel mijn moeder in de jaren 80 die wol spon en verfde en wij geen van allen die kledingstukken fijn vonden (kriebelde). Dus ik weet niet of de gewone Hollandse schaap wol nou zo geschikt is voor kleding.

Kopen jullie bewust kleding in of juist heel bewust niet?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kleding

Bericht door Brit »

Toevallig is mijn vrouw net in een discussie verwikkeld op een ander forum over hergebruik van kinderkleding.
Wij hebben nu een dochter en er is een zoon onderweg, toch zijn wij niet van plan om alle meisjes-kleding weg te doen en te vervangen voor jongens-kleding. Het kleine mannetje zal het echt niet erg vinden om met een roze shirt rond te kruipen.
Ook hebben we al gelijk voor onze dochter rond gevraagd voor 2de handjes, en erg veel gekregen van vrienden en familie. We hebben alleen gekocht wat we echt te kort kwamen.

Voor ons zelf kopen we ook alleen als we bepaalde kledingstukken te kort komen, maar dit komt eigenlijk voornamelijk neer op broeken en werkkleding (hovenier) en nu sokken.
Omdat we allebei vrij lang zijn is er in de hergebruik-markt niets te vinden voor ons, zeker niet in dit Kiwi-land met veel korte mensen. Kopen van kleding met de juiste maat is al een aardige uitdaging....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kleding

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn kleding is eerst werkkleding en dan kluskleding en dan poetslap en dan is er echt niet veel meer van over!
RS
groet!

Ritsaert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kleding

Bericht door Brit »

ritsaert snijder schreef:Mijn kleding is eerst werkkleding en dan kluskleding en dan poetslap en dan is er echt niet veel meer van over!
Geen nette kleding voor naar een forumdag? :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kleding

Bericht door Tim »

Anne2 schreef:Hoewel mijn moeder in de jaren 80 die wol spon en verfde en wij geen van allen die kledingstukken fijn vonden (kriebelde). Dus ik weet niet of de gewone Hollandse schaap wol nou zo geschikt is voor kleding.
Niks mis mee. Kriebelen valt ook mee om te gaan, in de kraan, daar je gewoon een stuk zacht katoen in. Een dergelijk vest is onverslaanbaar en gaat jaren mee. Ik kan spinnen, maar modern society geeft me de tijd en moed (nog) niet.

Een oud tante van, me deed altijd sokken breien. Ik mis haar en de sokken.

Ik koop heel weinig kleding, alleen de aflosser van mijn hypotheek wil graag dat ik er netje bij loop. Thuis past de klus/pruts outfit het best.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kleding

Bericht door Pietje »

Brit schreef:Wij hebben nu een dochter en er is een zoon onderweg, toch zijn wij niet van plan om alle meisjes-kleding weg te doen en te vervangen voor jongens-kleding. Het kleine mannetje zal het echt niet erg vinden om met een roze shirt rond te kruipen.
Grappig dat "mode" al begint met blauw/roze...

Mijn vrouw heeft een bijna belachelijke hoeveelheid dozen met kinderkleding, gesorteerd op maat en sexe. Maar wel als gevolg dat we zelden iets te kort komen (7, 4 en 2 jaar).
Er zijn een paar kennissen die uitgegroeide kleding naar ons laat komen, waarvan een gedeelte in die dozen belandt. De rest wordt weer doorgegeven.

Er is in het dorp 2x per jaar een kinderkledingbeurs, waar ze na een nauwkeurige inventarisatie van de inhoud van die dozen precies de dingen koopt die nog ontbreken. Ons budget voor kinderkleding is een fractie van ouders uit onze omgeving. Zeg maar in de orde van 1 paar nieuwe schoenen.

De economie zal van ons niet groeien... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Kleding

Bericht door benthuis »

Ik lach me vaak een breuk als ik commentaar krijg over mn kleding
"Go, ik dacht dat je niet zo veel geld uitgaf aan kleding, nu loop je in een G-star broek...."
Ik vertel dan eerst dat ik eens in de zo veel tijd graag kwaliteit koop. (Poch, poch)
Dan vertel ik dat deze kwaliteit me maar liefst 40 euro heeft gekost.
Dan... vertel ik, dat ik voor dit bedrag 3 broeken, 2 truien, drie broeken voor mn zoon en 2 voor mn dochter kocht.
En allemaal, als nieuw en keurig gewassen.
Aantal mensen heeft nog dezelfde week de gang naar de 2dehands winkel gemaakt.

Mooiste is dat er volgens mij een fanatieke donateur in Lichtenvoorde rond loopt met mijn maat.
Niet te begrijpen dat mensen 100en euro's uitgeven aan kleding die ze maar een paar keer aantrekken.

Kinderkleding geven we altijd door op voorwaarde dat de ontvanger zelf ook weer doorgeeft. (aangevuld met eigen nieuwkoop)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Kleding

Bericht door deleted »

Ik koop niet vaak kleding.
Maar vind het de laatste jaren bijzonder moeilijk om nog echt degelijke kleding te vinden.
Voor de winter heb ik bijvoorbeeld graag één of twee echte dikke scheerwollen truien, 100% dus.
Ook goede schoenen met nog gestikte naden en een gestikte zool kan ik wel appreciëren.
Oliejack zonder plastic binnenzakken ...
Wollen Jas met wollen binnevoering, zonder een bepaald percentage aan kunstvezel...

Goedgemaakte kleding van eerlijke materialen gaat
makkelijk 10 jaar mee en kan ook makkelijker hersteld worden.(als je nog iemand vind die het wil/kan)

Van merken ken ik niets, en of het nieuw dan wel tweedehands is maakt me ook niet uit.
Maar ik stel vast dat je ze nergens meer tegenkomt. (Of ik kom/kijk niet op de juiste plaatsen).

Heb de indruk dat het 10 -15 jaar geleden ook wel zeldzaam was, maar toch nog te vinden.
Mijn huidige echt weersbestendige kleding stamt dan ook uit die periode ... en is voor een deel aan vervanging toe ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleding

Bericht door Dutch John »

Hier is het niet veel anders. Alleen ondergoed en sokken zijn nieuw, de rest is krijg of kringloop, zelfs de zondagse kleding. Het wordt pas poetslap als het niet meer blijft hangen door de vele gaten. Schoeisel is wat lastiger. M'n voorraad rubber laarzen uit de DDR dump raakt leeg. Heb nog één paar lederen, maar zou er daar een paar meer van willen. Tip, iemand? Legerkistjes vind ik ook bijna niet meer in de kringloop. Zou ik ook een voorraadje van willen. Moderne (werk)schoenen gaan maar heel kort mee. Waar zijn de volrubber zolen gebleven?

Pas een complete Brother breimachine gekregen, zo'n ingewikkeld, maar stekkerloos gevaarte. Vrouwlief wil ermee aan de gang, maar zoekt nog kennis en ervaring.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kleding

Bericht door ritsaert snijder »

Leuk onderwerp! niet alleen voor vrouwen.
@ Brit, als ik er dan een beetje netjes bij moet lopen zoek ik een mengelmoes tussen werk en kluskleding.

@ Gandalf, ja de kwaliteit is modegevoelig, echt fijne tijdloze kleding is moeilijk te vinden.
RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Kleding

Bericht door Anne2 »

Brit schreef:Het kleine mannetje zal het echt niet erg vinden om met een roze shirt rond te kruipen.
Mijn neefje was jarig, zus wilde step van MP kopen, maar helaas ze kon alleen een roze vinden... Slim bedacht van fabrikant want jongens op een roze step dat kan echt niet....(?) dus verkopen ze nog een step.

12much heeft Lets al uitgelegd.

Een clubje mensen die met elkaar ruilen. Ik ga bijv kerstdiner maken, krijg daar punten voor. Die punten kan ik weer gebruiken om iemand binnen die club (niet perse dezelfde persoon) mijn computer te laten repareren. Zit in heel veel plaatsen en zitten te springen om mensen die zo handig zijn als jij!
Ecologisch geinteresseerde mensen zeker.
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Kleding

Bericht door cjm »

Kleding ach en ik kan zeer triest worden als ik bij de vuilstort kom.
Toch leven we nu in een tijd dat er al veel een 2e leven krijgt.
Kringloopdenken is niet meer voorbehouden aan vies langharig tuig.
Via internet is het geweldig uitgebreid en geld is met onbekenden nog steeds een prima uitdrukkingseenheid.

Overigens Gandalf je gilden. Klinkt als Grolsch.
Ken je ook de mindere aspecten?
De laatsten zijn we nu gelukkig beetje bij beetje aan het slopen.
Mag jij me zeggen op welke ik doel.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Kleding

Bericht door Chicken Power »

Het onderwerp lokale ruilsystemen heeft een eigen draad gekregen:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=35&t=2902

Helaas is de eerste pagina beginnend met de vraag van Michel over LETS elders blijven hangen. Er wordt nog gezocht. :oops:

Groet, Cp mm

Edit: Verloren pagina weer boven water, en op de juiste plek.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Kleding

Bericht door 12much »

Pas een complete Brother breimachine gekregen, zo'n ingewikkeld, maar stekkerloos gevaarte. Vrouwlief wil ermee aan de gang, maar zoekt nog kennis en ervaring.
Had ik dat nou maar geweten....(en nee Stan, die heb ik niet meer:-)

Ligt er een beetje aan welke Brother je hebt, maar voor sommige modellen had je een zgn "slak", de K93, die langzaam maar helemaal automatisch, steek voor steek je trui afmaakt.....
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kleding

Bericht door ritsaert snijder »

12 much,
niet ergens diep verstopt.... :lol: zeg maar eerlijk :lol:
groet!

Ritsaert
Plaats reactie