Consuminder-producten

Tips en trucs van het consuminderen en hergebruiken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: consuminder producten

Bericht door Chicken Power »

Ik tel mijn zegeningen, en ervaring(en).

Zonder er brood van te eten.

Maar wel wel met koffie!


Groet, Cp mm
Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

Oke,
Goede dingen van eerlijk materiaal, die je zelf uit elkaar kan halen. Op mijn lijst van te verbieden staan ondermeer: plastic koplampen van fietsen, heel snel kapot, onzichtbaar samengeperst. Ook afschuwelijk zijn die plastic kettingkasten.
Design spullen zijn ook niet voor mij. Oude designspullen vaak wel. De slaapbank van Martin Visser (voor Spectrum) is simpel en makkelijk zelf te bekleden. De inmiddels 40 jaar oude bank van mijn ouders komt dan ook weer terug in ons huis.

Hieronder nog wat voorbeelden.

RS
Bijlagen
Pannen, vaak heel slecht. De calphalon koekepan is geweldig. Als de greep los raakt geef je hem een klap met een hamer. Als de pan krom trekt...geef je hem een klap met de hamer. Twintig jaar in dienst (nu ff niet schoon). De RVS pannen van de hema vind ik ook prima.
Pannen, vaak heel slecht. De calphalon koekepan is geweldig. Als de greep los raakt geef je hem een klap met een hamer. Als de pan krom trekt...geef je hem een klap met de hamer. Twintig jaar in dienst (nu ff niet schoon). De RVS pannen van de hema vind ik ook prima.
DSC_0650.JPG (44.78 KiB) 5468 keer bekeken
Een trekbel, nu hebben we niks maar in het voorhuis komt deze trekbel. Lowtech, geen stroom en leuk.
Een trekbel, nu hebben we niks maar in het voorhuis komt deze trekbel. Lowtech, geen stroom en leuk.
DSC_0648.JPG (39.58 KiB) 5468 keer bekeken
Een zoutpot van Alessi, de spullen die ze nu maken zijn waardeloos. Vroeger maakten ze prachtig tijdloos en degelijk spul. Gewoon dik RVS. Veel gebruikt door het leger (dus stevig).
Een zoutpot van Alessi, de spullen die ze nu maken zijn waardeloos. Vroeger maakten ze prachtig tijdloos en degelijk spul. Gewoon dik RVS. Veel gebruikt door het leger (dus stevig).
DSC_0647.JPG (44.45 KiB) 5469 keer bekeken
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: consuminder producten

Bericht door Anne2 »

ritsaert snijder schreef:volgens 12 much is de ultieme thermoskan een bravilor!
Zou best kunnen, ik had er nog nooit van gehoord.

Maar ik had ook nog nooit van een Shira gehoord tot ik hem kocht. En dat die van mij een Thermos was wist ik ook niet, dus dat ik er nog nooit van gehoord had zegt niets.

Testje 12much?

Zeg we koken water 2 minuten precies ( heb je stopwatch)en doen dit in een niet voorverwarmde thermoskan. Dan na 24 uur (?) opmeten. Of zijn verschillende thermometers niet precies genoeg? En kan de kooktemperatuur ook nog verschillen? Hangt misschien van het verschil af.

Geen wedstrijdje hoor, ben alleen nieuwsgierig wat een goede thermoskan is en misschien hebben andere er wat aan.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zet een euro op de B van 12 much (sorry Anne).
Geen wedstrijd wel een wedje..
Of krijgen we dan met de wet op de Kansspelen te doen?
RS
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: consuminder producten

Bericht door David86 »

Rits, hoe zit dat met die theepot van jullie ?

Die heeft een stalen jasje aan toch ?
..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: consuminder producten

Bericht door cjm »

Met een perc is zeker hele beste koffie te zetten.
Vraagt wel ervaring. Hoeveelheid koffie en hoe lang en eigenlijk is er maar 1 moment.
Het 2e bakkie is altijd minder en iedereen drinkt dezelfde pleur.

Op onze manier- frans?- kan ieder naar smaak koffie drinken.
DE bedacht dat ook of nu nog weet ik niet, maar met al hun weten van koffie wisten ze het produkt te verkloten. Kan alleen door gelddenken volgens mij.
Net zoals met senseo: nooit een goede kop koffie uit dat ding geproefd en talloze tot in de hemel geprezen geproefd. Heb ik liever een koffie uit een automaat. Zo beroerd is die koffie.
Op de koffie komen is een leuke.
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: consuminder producten

Bericht door cjm »

oh en design ritsaert is voor mij wel gevoelig.
Maar dat woord is erg misbruikt.
Overal opgeplakt. Vind ik zelfs van martin visser,
maar ok, smaken verschillen.
Design is voor mij kunst.
Kunst die me kan verwennen.
Van goedkoop tot heel erg duur.
Als het je maar warmt en niet het heb.
Wij hebben dure design echt versleten zonder enige pijn.
Genoten tot het end.
Duurzaam, ecologisch?
Ik zeg ja tegen kunst en nee ikea, bouvrie en zelfs je martin.
Wel een icoon trouwens en je bewaart goed.
Mooi man.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: consuminder producten

Bericht door David86 »

Koffie zetten met een perc vind ik eigenlijk heel makkelijk, je kan er weinig aan verzieken.

Waterkamer vol en koffiezeefje helemaal vol, dat zijn de verhoudingen

In het onderste kamertje zit water, in het midden koffie en bovenin eindigt het zootje.

Water gaat koken, een mengsel van water en stoom gaat door de koffie en komt in het potje. Als het klaar is is het klaar. Langer op het vuur laten staan maakt niet zoveel uit, de kan waar de koffie nu inzit maakt geen contact het het vuur.

Het is kiezen tussen koffie uit een "doorloop" apparaat of deze bij ons thuis, ik heb het liefst die perculator koffie.
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

CJM,
Ik irriteer me ook aan slechte ontwerpen met het stickertje design en een hoge prijs.

De Martin Visser bank vind ik mooi en ecologisch briljant. Simpel, om te klappen als slaapbank. Degelijk gemaakt. Degelijke stof. Makkelijk zelf te bekleden. Wel een degelijke prijs. Maar dat is voor 40 jaar goed te behappen.

Zelf heb ik hem gratis, nieuwe bekleding en hij kan weer mee.

Wat is er concreet, voor wat betreft de duurzaamheid op aan te merken?
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: consuminder producten

Bericht door frans »

De percolator koffie pot werkt door het water telkens over de koffie te laten stromen.
Als het maar lang genoeg duurt is de koffie niet meer te zui...drinken..
De apparaten die hier soms voor percolator worden uitgemaakt zijn espresso apparaten, ze persen eenmalig het water door de koffie heen, geeft een lekker bakje.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: consuminder producten

Bericht door David86 »

a zo , dan heb ik die van het laatste systeem.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: consuminder producten

Bericht door Dutch John »

Koop nooit impulsief.
Koop degelijk.
Koop iets dat te repareren is.

Nog beter: neem iets over, dat een ander weggooit.

Groet,
DJ
die zijn jeugd op de lokale vuilnisbelt doorbracht
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: consuminder producten

Bericht door 12much »

Zeg we koken water 2 minuten precies ( heb je stopwatch)en doen dit in een niet voorverwarmde thermoskan. Dan na 24 uur (?) opmeten. Of zijn verschillende thermometers niet precies genoeg? En kan de kooktemperatuur ook nog verschillen? Hangt misschien van het verschil af.
Ja leuk, met één wijziging in het protocol om de omgevingstemperatuur van onze testlocaties te neutraliseren? (het is hier 12 graden Celsius:-)

Na het koken (2 minuten is ok) in de thermos en meteen weer terug in de waterketel. Dop op de thermosfles. Nadat het water weer 2 minuten gekookt heeft terug in de fles, thermometer bij voorkeur al in de fles tijdens het ingieten, even roeren (plusminus 5 slagen in de rondte) Hierdoor wordt de temperatuur voor beide flessen binnen een zelfde range gebracht zonder koudeplakken, en met een acceptabel verschil. Het gaat namelijk om het verschil tussen begintemperatuur (in deze gecreëerde bandbreedte) en eindtemperatuur na de gegeven tijd. Dan doet het er ook niet toe, dat er een verschil in meting is tussen beide thermometers, zolang je maar dezelfde thermometer voor de meting in dezelfde fles gebruikt. Snapt iedereen het nog? :D De hoeveelheid water moet overigens minder dan 10% kleiner zijn dan de inhoud van de fles, dus gewoon vol, zeg maar.

Overigens zal in Nederland de kooktemperatuur overal hetzelfde zijn omdat de luchtdruk nagenoeg hetzelfde is voor deze toepassing. Doen?
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: consuminder producten

Bericht door ritsaert snijder »

Hoera een test! Leuk leuk!

@ David
Ja die theepot is een oud bauhaus ontwerp. In het metaal zit een laagje isolerend vilt. Inderdaad ook een goede!

@ DJ
Het mooiste is natuurlijks iets goeds uit hergebruik. Ook het hergebruik van oude plankjes voor bijvoorbeeld een hooikist geeft veel voldoening!

RS
groet!

Ritsaert
Tracer
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2007, 08:15
Locatie: Waasland BE

Re: consuminder producten

Bericht door Tracer »

Gebruik dan gelijk een ouderwetse koffiemolen voor de koffiebonen te malen.
Liefst een regelbare Douwe Egberts molen dan als mijn voorstel voor het consuminder produkt.

En als tweede consuminder produkt is de warmwaterkruik beter als het elektrische deken of waterbed of verwarming op de kabel.
En het water uit de kruik kan je hergebruiken, of de plantjes ermee water geven, of koffie van zetten......
Plaats reactie