Ik wil Tighel of spekkachel kopen.. is het wel realistisch ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Ik wil Tighel of spekkachel kopen.. is het wel realistisch ?

Bericht door Zoroaster »

Dag
Ik overweeg om mijn gietijzeren kachel te vervangen door een Tighel of een speksteenkachel.
De inplanting van de kachel staat vast door de ligging van de schouw en de constructie van het huis
Ziehier de plattegrond
http://users.telenet.be/choqo/tekening.jpg
Een verkoper kwam kijken en vertelt me dat ik best een kachel van 1850 kg plaats en dat die kachel door de weerkaatsing van de infraroodstraling op al de muren ook wel de eetruimte vlotjes mee verwarmd.
En dit zijn mijn twee vragen
1° Is deze uitspraak(verwarming door allround weerkaatsing van de infraroodstraling ) wel realistisch of is ze een onjuist verkoopsargument ?

2° Is een kachel van 1.850 kg niet overgedimensioneerd voor tweemaal 30 m2

bedankt voor je reactie ! ! !
Bob
Zoroaster
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Bob,

Met onze tigchelkachel 4d van 600 kilo verwarmen wij 36 vierkante meter.En het is hier altijd lekker warm 21 graden en hoger. We gaan verbouwen en er komt 20 vierkante meter bij en we verbouwen de 4d naar een 6d van 800 kilo. Voor deze ruimte en isolatie van dit huis is meer dan toereikend. Zoals als eerder vermeld ons gas verbruik is gedaald van 1749 naar 829 kuub gas.

groet Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Bob,

Ik weet niet of het je eigen huis is. Als het je eigen huis is, zou ik de toekomstige kachel plannen in een te maken opening in de scheidingsmuur.

Massieve kachels geven in verhouding minder warmte af (per tijdseenheid) dan ijzeren kachels. Ze stockeren wel langer warmte en verbranden het hout veel beter. Maar ze hebben zeker een kleiner vermogen.

Van de weerkaatsing van infraroodstraling door woonkamermuren moet je je niets voorstellen. Dat is een dwaalleer. En, als deze muren de warmte van de kachel zouden terugstralen, dan zou het als oncomfortabel aangevoeld worden.
Muren absorberen ongeveer 90 percent van de uitgestraalde warmte en worden daardoor zelf iets warmer. Daardoor verhoogt de gemiddelde achtergrondstraling, waardoor de personen minder warmte verliezen. Wanneer alle wanden zich op een temperatuur van ongeveer 22 graden bevinden, kan men eigenlijk geen kachel meer verdragen.

P.S. Bob, ik heb je privé-bericht goed ontvangen, maar ik heb nog niet geantwoord. Ik krijg vanuit vele hoeken zo'n overvloed aan vragen dat ik er meestal privé niet op kan ingaan. Vandaar dat ik reacties meestal via dit forum plaats. Dan hoop ik dat meerdere mensen tegelijkertijd geholpen worden.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 13 mar 2007, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Ik wil Tighel of spekkachel kopen.. is het wel realistis

Bericht door Dirk Bauwens »

Zoroaster schreef:...Is een kachel van 1.850 kg niet overgedimensioneerd voor tweemaal 30 m2?...
Neen, het gewicht van een kachel geeft in de eerste plaats de grootte van de buffercapaciteit weer. Hoe zwaarder de kachel, hoe minder die in temperatuur gaat stijgen door een stookbeurt en hoe meer warmte kan worden opgeslagen.

Na het verstoken van een bepaalde hoeveelheid hout wordt een kachel van 900 kg in principe dubbel zo heet als een kachel van 1800 kg.

Zware kachels verwarmen de woning dus bij een lage temperatuur (rond de 50 graden). Ze moeten daardoor voldoende vierkante meters buitenoppervlak hebben, anders is de warmte-afgifte onvoldoende.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Ik wil Tighel of spekkachel kopen.. is het wel realistis

Bericht door Dirk Bauwens »

Zoroaster schreef:...Een verkoper kwam kijken en vertelt me dat ik best een kachel van 1850 kg plaats en dat die kachel door de weerkaatsing van de infraroodstraling op al de muren ook wel de eetruimte vlotjes mee verwarmd...
Ik denk dat dat niet zo is.

Het effect van de kachel zal nauwelijks merkbaar zijn in de eetruimte. Die tussenmuur is niet alleen warmtebuffer, ze is ook een stralingsschild. Je zult dus niets merken van de warmtestraling van de finoven in de andere kamer. Die tussenmuur zal wel iets opwarmen, maar onvoldoende om de warmteverliezen van de eetkamer te kunnen compenseren. Het comfortklimaat in beide kamers zal veel verschillen.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Daarnaast spelen ook zaken als fundering, de kosten van de kachel ook mee. Wij hebben voor een Tigchelkachel (6D) gekozen vanwege het uiterlijk (de enige tulikivi die we mooi vonden zou onze vloer doen instorten en onze bankrekening voor jaren in het rood doen belanden) wat veel beter is dan van een speksteenkachel (dat is natuurlijk een kwestie van smaak), de medewerking van de leverancier (wij kregen een goed gespecificeerde offerte, door de belgische (sorry Belgische forum leden) werd op de achterkant van een bierviltje een bedrag vermeld en dat was de offerte. De verdere afhandeling was ook perfect. Verder natuurlijk zoals vermeld de vloer. Onze houten vloer kan het gewicht van de Tigchelkachel goed hebben, voor een zwaardere zou alles aangepast moeten worden. Wij hebben een woonkamer van zo'n 40 m2 en alles is heerlijk verwarmd met deze kachel. Door de wat mindere isolatie (ik denk de wanden R=2) en maar deels HR++ glas zakt de temperatuur in de nacht wel wat weg (maar we zijn nu verwend, 19 C is al niet meer goed genoeg), maar in vergelijking met het CV-klimaat blijft het zeer aangenaam. Ons verbruik gaat, zoals het er nu naar uitziet, teruglopen van zo'n 2.200 m3 (puur voor verwarming) naar 1.000 m3 voor een vrijstaande woning. Wat mij ook een voordeel leek is, wat Mark ook schreef, is het relatief modulaire van een Tigchelkachel. Dat zie ik bij een speksteenkachel nog niet zo snel gebeuren.

Patrick
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Beste allemaal
Bedankt voor jullie snelle en deskundige uitleg ivm met mijn bovenstaande vraag
Voorlopig concludeer ik
1° de mogelijkheden om via weerkaatsing van infrarood straling ook de eetruimte te verwarmen zijn quasi onbestaande
http://users.telenet.be/choqo/tekening.jpg

2° een tighelkachel type 4D zou de zitruimte goed kunnen verwarmen
Zoroaster
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Bericht door Tom »

Je kan ook overwegen om een tegelkachel aan beide zijde van de muur te maken, dit met ergens 1 of 2 muurdoorgangen te maken. Dit moet zeker te doen zijn.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Tom schreef:Je kan ook overwegen om een tegelkachel aan beide zijde van de muur te maken, dit met ergens 1 of 2 muurdoorgangen te maken. Dit moet zeker te doen zijn.
Dus in wezen twee halve kachels die tegen de muur gebouwd worden?
Het is geen onmogelijk, maar ik denk wel, een ingewikkeld en moeilijk karwei.
Ik vrees dat er, zonder speciale voorzorgen, snel grote uitzettingsscheuren te zien zullen zijn.
Een finoven moet, rekening houdend met de relatief belangrijke uitzettingen, bij voorkeur gebouwd worden als een eenheid.
Alle onderdelen in een finoven moeten trouwens ook met de nodige uitzettingsvoegen geplaatst worden. Anders barst alles kapot.

Veruit de beste, gemakkelijkste en goedkoopste oplossing lijkt me nog steeds om de muur te onderbreken en de hele finoven in de opening te plaatsen of te bouwen.

Ik heb enkele jaren geleden meegewerkt aan het plaatsen van twee grote finovens. Beide finovens werden opgetrokken in zo'n daartoe gemaakte muuropening. De woning was een eeuwenoude woning in Frankrijk. Ik denk dat de natuurstenen binnenmuren wel 60 cm of zelfs meer, dik waren.

Dirk
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Bericht door Tom »

Dirk,

Dit karwei is minder omslachtig dan een groot deel van de muur uit te breken.
Bij het uitbreken van de muur moet je de overspanning nog gaan overbruggen.
Bij het plaatsen van 2 halve kachels zijn dit enkel (naargelang plaatsing van de schouw) muurdoorgangen.
Ik heb dit nooit gedaan of gezien bij een Finoven, wel al reeds gezien bij een Tegelkachel. Deze was opgebouwd met Ortner KMS buizen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Tom schreef:...Bij het plaatsen van 2 halve kachels zijn dit enkel (naargelang plaatsing van de schouw) muurdoorgangen.
Ik heb dit nooit gedaan of gezien bij een Finoven, wel al reeds gezien bij een Tegelkachel. Deze was opgebouwd met Ortner KMS buizen.
Tom,

Ja, ik weet wat je bedoelt. Bij zo'n Ortner of Brunner vormen die buizen in wezen de kachel. Het tegelkachel 'uitzicht' van die kachels is weinig meer dan een decoratieve façade. Inderdaad, wanneer zo'n vuurbetonnen buis door een gat in de muur geleid wordt, zit de kachel daardoor meteen ook aan de andere kant van de muur. De kachel (de beplating rond de buizen) kan probleemloos aansluiten aan de muur.

Een finoven is wel een totaal ander beestje. Deze twee kachels zijn zo verschillend dat ze moeilijk met elkaar vergeleken kunnen worden.

Dirk
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Bericht door Tom »

Dirk,

Het is inderdaad zo dat deze kachels totaal verschillend zijn en moeilijk vergelijkbaar.
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Ja . Nu herinner ik mij dat ik dat op de stand van Brunner op Batibouw ook dat systeem met buizen gezien heb.
Hier in dit huis blijft het sowieso een moeilijke klus want er zijn drie vertikale schoorsteenpijpen in die tussenmuur en dat tot in de kelder
Zoroaster
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Zoroaster schreef:...Hier in dit huis blijft het sowieso een moeilijke klus want er zijn drie vertikale schoorsteenpijpen in die tussenmuur en dat tot in de kelder
De doorgang tussen de twee kamers lijkt op het plannetje behoorlijk breed. Kan daarin geen finoven geplaatst worden? In combinatie met een eventueel minder brede doorgang langs de andere kant? Wanneer de bovenkant van de opening een boogvorm krijgt, is geen draagbalk nodig.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Als de doorgang inderdaad zo breed is, kan er misschien wel voldoende transport van warmte naar de naast gelegen ruimte plaatsvinden. Ik merk iig wel dat we in aangrenzende ruimten toch wel veel invloed hebben van de warmte van de tigchelkachel (door het convectiegedeelte van de warmte). Volgens de tekening lijkt het of de twee ruimtes altijd met elkaar in verbinding staan en dan zal de temperatuur toch wel "egaal"worden. En met een 6D moet het dan zeker lukken.

Patrick
Plaats reactie