wasmachine vullen met thermostaatkraan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

wasmachine vullen met thermostaatkraan

Bericht door mark »

Hallo,

Ik zat te denken om nog wat meer redement uit mijn buffervat te halen. Door de wasmachine te vullen d.m.v een douchethermostaat kraan. Je moet de graden toch al instellen op de wasmachine en kun je daarbij ook gelijk de graden op de kraan instellen. Wat denken jullie heeft het zin of laat maar zitten.
Op de vatwasser doen we het al maar dan rechtstreeks met gemiddeld 55 graden. Maar daar staat in de gebruiksaanwijzing dat je hem mag "hotfillen". Dit vind ik niet terug in de gebruisaanwijzing van de wasmachine.

groet Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Mark,

Dat gaat zeker, maar men moet dan manueel voor koud en warm water kiezen op het juiste moment.
Dat hebben wij jarenlang zo gedaan en dat ging goed.

Momenteel hebben we een (industriële) wasmachine met standaard twee wateraansluitingen: één voor koud en één voor heet water. Het programma kiest welke klep open moet en wanneer.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Jaren geleden hadden we een z.g. bovenlader wasmachine.
Ik had toen een pvc buis met een knik aan de warmwater slang gemaakt.
Als we de machine vulden dan vulden we met dat geheel tot het water het van te voren bepaalde nivo had bereikt, dat kon je zien en horen.
De hoogte werd door de knik in de pvc buis bepaald.
Domweg al het water op temperatuur brengen is nadelig, dan ga je ook het spoelen doen met warm water!!!

Nu heb ik een wasmachine met een aparte aansluiting voor warm water, dat is toch wat makkelijker,
Groet,
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Mark,

Ik speel ook al even met de gedachte, maar ben eerst het stroomverbruik van de wasmachine gaan meten. Kom tot het volgende: 70 % op 40 graden en 30 % op 60 graden levert een gemiddeld verbruik van 0,9 kWh per wasbeurt. Stel dat daarvan 80 % voor rekening van het element komt (aanname). Is 0,72 kWh per wasbeurt; keer ca. 20 cent is 0,144 euro per wasbeurt voor het verwarmen van het water.

Stel de thermostaatkraan plus nog wat fitwerk en leidingen komen op 75 euro, dan heb je 75 gedeeld door 0,144 is 520 wasbeurten nodig om de investering eruit te halen. Er vanuitgaande dat de verwarming van het tapwater niets kost! Dan hangt het ervan af hoe vaak je wast en of de magneetkleppen in de wasmachine de warmte kunnen verdragen. Ik laat het zoals het nu is; heeft voor ons geen zin.

Meer winst kun je behalen door de wasdroger eruit te schoppen.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi John,

Morgen ook eens meten het stroomverbruik. Eens kijken hoeveel keren wij wassen. Kom er nog op terug.

Hoi Frans,

Dat is handig twee aansluitingen erop. Of is het ook een industriële machine net als van Dirk. Anders wil het merk graag weten voor in de toekomst als deze de geest geeft.

groet Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Hoi Mark,

Als je op een zeker moment eenvoudig kunt aanpassen (bijv bij een verbouwing) is een goedkope thermostaatkraan inbouwen het makkelijkste. Wij hebben het ook zo gedaan. Het vergt wel even van je dat je moet wachten tot de machine vol is met het warme water en daarna weer op koud moet draaien, maar dat hebben wij er graag voor over. Onze oude maar kwalitatief goede wasmachine (Miele) heeft hiermee geen enkele moeite. En Calgon hebben we ook niet nodig :lol: ! Ik weet iig dat Miele een hotfill wasmachine heeft (maar dat is volgens mij ook gelijk de allerduurste van Miele). John moet, als ik zijn getallen zie, wel een van de energiezuinigste machines hebben (zie topten.ch, daar staan wat voorbeelden op). Voordeel bij jou is dat je het water verwarmd met CO2 neutrale energie, iets wat je van de gemiddelde elek uit onze stopcontacten niet kunt zeggen. Dat pleit ook voor hotfill met gasverwarmd water (rendement elekt centrales is bedroevend laag, ik lees net in Stromen dat bij elek centrales geen besparing maar ontsparing heeft plaatsgevonden, ze verbruiken dus meer fossiele brandstof dan voorheen om hun elek te produceren).

Patrick
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

pdkl schreef:John moet, als ik zijn getallen zie, wel een van de energiezuinigste machines hebben
Hallo Patrick,

Ik betwijfel het. Het is een 17 jaar oude Blomberg. Bovendien moet je toch de nodige watten in de verwarming van het water stoppen, ook bij een moderne machine.

Groet,
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Vandaag gehoord dat Asko wasmachines niet met heet/warm water gevuld mogen worden. Garantie vervalt als het geconstateerd word dat de machine met warm water wordt gevuld. Nog even wachten want we hebben 5 jaar garantie. Daarna durf ik het wel aan.

groet mark
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

mark schreef:Hoi,

Vandaag gehoord dat Asko wasmachines niet met heet/warm water gevuld mogen worden. Garantie vervalt als het geconstateerd word dat de machine met warm water wordt gevuld. Nog even wachten want we hebben 5 jaar garantie. Daarna durf ik het wel aan.

groet mark
Hallo Mark,
Het enige wat een probleem zou kunnen geven bij het vullen van een wasmachine met heet water is de vul klep.
Dan moet je toch al kokend heet water gebruiken!!

Zelf hebben wij al weer jaren een miele allwater.
Deze was niet goedkoop maar principes mogen geld kosten.
Groet,
Frans.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Ben bezig met spullen verzamelen voor het automatiseren van warm water inname, mengkraan, timer, elektrisch bdiende afsluiters.
Bedoeling is dat ik de temp. op de mengkraan op de gewenste waarde zet, gelijk aan de wasmachine, de timer start, als deze is afgevallen ( na 10 minuten) komt er alleen nog koud water binnen voor de rest van het wasprogramma. Alleen de thermostatische mengkraan heb ik moeten kopen rest had ik nog. Investering van 22 euro. terugverdientijd 1 jaar denk ik.
Hans
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Goed idee van die timer.Ik heb nog een niet gebruikte beregenings timer liggen. Digital en per minuut in te stellen. Ik heb nog wat tijd dus op zoek naar nog meer spullen. Zoals Hans al zegt dan heb je het eerder terug verdiend.

Frans bedankt voor de tip ik had al zo'n vermoeden dat het niet veel kwaad kon.Het is prettig als dat bevestigd word.

mark
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Bericht door henk »

Kom ik vandaag tegen:

http://www.izen.be/shop.php?lng=nl&show ... id=2001842

persoonlijk vind ik het veel te duur. Dat haal je er in geen 20 jaar uit. Maar als ik
op een beurs of zo langs kom wil ik wel weten hoe het werkt. Ik vermoed
zoals het schema van Hans: temperatuur instellen en op het gropene knopje drukken
om de timer te starten?

Groeten,

Henk
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wasmachine vullen met thermostaatkraan

Bericht door maarten »

ik heb mijn wasmachine aan gesloten op de ,zelf gemaakte, zonne boiler.
de boiler word niet naverwarmd door een ketel en klevert dus alleen warmwater wanneer de zon schijnt wat tot 60 graden kan oplopen.
deze boiler levert warmwater voor het wasmachien via een driewegmengventiel [ t merk wat ik heb is TAKO] die met de hand word ingesteld en gewoon zo blijft staan tot je er weer es aan draait.
dat is dus warm en koud water aansluiten en er komt gemengt water uit waarmee ik de wasmachine al jaren zonder mankeren mee vul.
kost veel minder dan een thermostaatkraan en ook verkrijgbaar bij de loodgieter.
Plaats reactie