TV met AAA-label?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

TV met AAA-label?

Bericht door Bert »

Onze tv, nog een erfstuk van mijn oma, is deze week gesneuveld. Ik heb nog geprobeerd hem een tijdje in leven te houden met de Onslow-techniek (de zwager van Mss. Bucket in Schone Schijn), maar het mocht finaal niet meer baten.

Wie kan ons helpen : we zoeken een energiezuinige tv, maar vinden nauwelijks gegevens over het electriciteitsgebruik. Is een niet al te grote LCD-tv per definitie de zuinigste?

Met dank!
Bert vercauteren
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: TV met AAA-label?

Bericht door kees »

Wie kan ons helpen : we zoeken een energiezuinige tv, maar vinden nauwelijks gegevens over het electriciteitsgebruik. Is een niet al te grote LCD-tv per definitie de zuinigste?


Ben ook wat wezen zoeken de laatste week. Lcd is helemaal niet zuinig heb ik begrepen. Ook is nog niets duidelijk over hdtv. Goedkoopste oplossing is een 2de hands te kopen voor (?50?). En welke eisen stel je?
Minder kijken en standby uit?
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Re: TV met AAA-label?

Bericht door Bert »

Ben ook wat wezen zoeken de laatste week. Lcd is helemaal niet zuinig heb ik begrepen. Ook is nog niets duidelijk over hdtv. Goedkoopste oplossing is een 2de hands te kopen voor (?50?). En welke eisen stel je?
Minder kijken en standby uit?

Hoi Kees,

We kijken sowieso niet zoveel tv, er is geen kabelaansluiting mogelijk waar ik woon en voor internet-tv zitten we te ver van een centrale. We hebben een kleine binnenantenne, waarmee we 2 zenders kunnen ontvangen (TV1 en Canvas). Al onze apparaten zitten achter stopkontakt-schakelaars, dus geen standby-verliezen.

Onze eisen zijn simpel: de tv moet gewoon werken, een redelijk beeld geven en zo weinig mogelijk verbruiken. Ik raak enigszins het noorden kwijt door al die toeters en bellen die in veel teevees nu ingebouwd zitten.

Dacht dat LCD verbruik slechts de helft was van beeldbuistv, maar dat die grote plasmaschermen juist veel meer verbruiken dan een klassieke tv?
Ik zoek verder!
Bedankt om even mee te denken.

Bert
Manuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2006, 22:38
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Manuel »

Hallo Bert,

Op het moment verbruikt de LCD tv tot 1/3 van wat een CRT tv zou gebruiken met het zelfde schermoppervlakte.
Het rendement is ook groter (minder warmte verliezen) dan bij een CRT.
Een plasma verbruikt nog steeds het meest, maar daar is ook veel verandering in het laatste jaar!

Op het moment zijn de prijzen nog volop aan het veranderen(dalen) omdat er nog steeds in een hoog tempo nieuwe generaties LCD schermen worden geproduceerd( hogere contrast waarden, reactie snelheden, licht sterkte...)

Misschien dat een tijdelijke oplossing een tv-kaartje in de PC kan zijn?

Groetjes,
Manuel
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dank voor de info Manuel. Je bent blijkbaar goed op de hoogte. Zijn er nog mensen op zoek naar een "eco-tv"?

Wat Kees voorstelde, een tweedehands-tv, heeft me wel aan het denken gezet : wat zou er milieuvriendelijker zijn : een nieuwe energie-arme tv kopen of een tweedehands uit de kringwinkel?
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Bert,
Ik heb toch wel wat vraagtekens bij het energieverbruik van een LCD tv,
je zou zeggen dat dit minder is dan de traditionele beeldbuis TV, kijk toch maar even op de volgende site, dan blijkt de gewone tv zuiniger dan LCD en al helemaal dan een plasma tv.
Ik heb even bij een drietal oudjes gekeken en die waren 60-, 75- en 80 watt.
Loop even een TV zaak binnen en je weet het meteen, op elk toestel staat het vermogen aangegeven (kenplaatje op achterzijde).
Het heeft er dus alle schijn van dat je zeer goedkoop uit kunt zijn.

http://consumenten.eneco.nl/4_besparen/ ... wijzer.asp

Gerbe.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Bert,
Ik heb toch wel wat vraagtekens bij het energieverbruik van een LCD tv,
je zou zeggen dat dit minder is dan de traditionele beeldbuis TV, kijk toch maar even op de volgende site, dan blijkt de gewone tv zuiniger dan LCD en al helemaal dan een plasma tv.
Ik heb even bij een drietal oudjes gekeken en die waren 60-, 75- en 80 watt.
Gerbe.
Op de lcd tv's die ik deze week heb bekeken stond niets over verbruik in Kwh. Speuren op het www heeft mij tot dusverre opgeleverd dat het verbruik 3 to 4x meer is dan een crt. Misschien speelt de tv tuner ook een rol? Ik ga voor een gebruikte 55cm.
Ga je voor een tvkaart in pc (350Watt?) dan lijkt me niet echt minder verbruik op te leveren.
Manuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2006, 22:38
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Manuel »

Hallo iedereen,


Ik heb vandaag in de winkel waar ik werk enkele metingen uitgevoerd op CRT en LCD schermen van 32"(82cm) van verschillende merken.

Bij het testen heb ik een groot verschil opgemerkt tussen het opgegeven vermogen en de werkelijke waarde die ik gemeten heb.

Het eerste dat mij opviel toen ik het opgegeven vermogen van de schermen bekeek, was dat de waarden van de CRT en LCD redelijk in elkaars buurt lagen.
Met zelfs hogere cijfers voor de LCD!

Vervolgens heb ik al de schermen uitgetest met verschillende beelden want ik merkte dat bij beide type schermen het verbruik omhoog ging als er lichtere beelden te zien waren.

Het resultaat heb ik in de volgende tabel gezet:

Code: Selecteer alles

---------------------------------------
#TV    TYPE     OPGEGEVEN      GEMETEN   
                VERMOGEN       VERMOGEN
---------------------------------------                 
1      CRT      130W           181W
2      CRT      151W           230W
_______________________________________

3      LCD      142W           100W
4      LCD      158W           145W
5      LCD      161W           121W
---------------------------------------
Ik merkte ook dat bij de CRT schermen het gemeten vermogen hoger lag dan de opgegeven waarden en bij de LCD schermen juist omgekeerd, de gemeten waarden lager waren dan de opgegeven waarden!

Alle gemeten waarden van de LCD schermen liggen onder de gemeten waarden van de CRT schermen.

In de tabel is zien dat de waarden binnen een type scherm redelijk verschillen, als we de uiterste waarden zouden nemen, het hoogste verbruik van de CRT's en we vergelijken dat met de laagste waarde van de LCD schermen:

Code: Selecteer alles

CRT     LCD       
------------
230W    100W
Dan zouden we kunnen zeggen dat het verbruik van een CRT 2.3x hoger is dan dat van een LCD.
Het is ook zo dat een LCD scherm een lichtsterkte van ongeveer 2 maal dat van een CRT heeft, als we in de instellingen van de LCD de lichtsterkte terugbrengen naar de lichtsterkte van een CRT dan zakt ook het gebruik met ongeveer de helft.
Zo zouden we dan ook kunnen zeggen dat een LCD 4.6x minder verbruikt dan een CRT...

Je ziet dat het gemakkelijk is aan heel mooie cijfers te komen, en ik heb dan maar een klein aantal schermen getest!

Beter is met de gemiddelden te werken(CRT 205.5W, LCD 122W) we zien dan dat een LCD bijna de helft minder gebruikt dan een CRT.

Uit deze proef kan ik besluiten:
  • Dat de LCD schermen minder verbruiken dan CRT schermen.
  • Dat tussen LCD schermen van een zelfde formaat en verschillende merken er nog grote verschillen kunnen zijn in verbruik.
  • Dat de opgegeven waarde voor het verbruik bij een LCD hoger ligt dan wat hij effectief verbruikt.
  • Dat dit voor een CRT juist omgekeerd is.
  • En dat het verbruik van een LCD sterk te verminderen is door de lichtsterkte te verlagen.
Spijtig dat weeral eens blijkt hoe slecht de gegevens van de fabricanten overeenstemmen met de cijfers uit de praktijk.

Manuel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Manuel schreef: Spijtig dat weeral eens blijkt hoe slecht de gegevens van de fabricanten overeenstemmen met de cijfers uit de praktijk.

Manuel
Helemaal gelijk. Goed van je dat je de tijd hebt genomen om deze metingen te doen en zo netjes uit te werken.

Graag zou ik willen weten wat je als meetapparatuur hebt gebruikt. ZOu je dat kunnen vertellen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Manuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2006, 22:38
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Manuel »

kockie schreef: Graag zou ik willen weten wat je als meetapparatuur hebt gebruikt. ZOu je dat kunnen vertellen?
Ik heb een meettoestel gebruikt van het Merk Bang & Olufsen, ik weet niet wat oorspronkelijk de bedoeling van dat toestel was :)
Het meettoestel bevat een regelbare voeding (instelbaar van ~
60V tot ~250V) zodat ik een constante spanning heb, een uitlezing van de spanning over het toestel en een uitlezing van de stroom erdoor.

Manuel
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Manuel schreef:
kockie schreef: Graag zou ik willen weten wat je als meetapparatuur hebt gebruikt. ZOu je dat kunnen vertellen?
Ik heb een meettoestel gebruikt van het Merk Bang & Olufsen, ik weet niet wat oorspronkelijk de bedoeling van dat toestel was :)
Het meettoestel bevat een regelbare voeding (instelbaar van ~
60V tot ~250V) zodat ik een constante spanning heb, een uitlezing van de spanning over het toestel en een uitlezing van de stroom erdoor.

Manuel
Wanneer de tv is aangesloten op een constante netspanning van 230V ~ zou je om goed inzicht in het vermogen van het toestel te krijgen twee dingen moeten weten, nl. wat is de grootte van de stroom en hoe is de cos phi, pas dan kun je echt iets zeggen over het vermogen dat wordt op genomen.
De fabrikant geeft uitsluitend het vermogen in Watt op (U x I x cosphie)
Wat je denk ik gemeten hebt is het schijnbaar vermogen (U x I) dit zou de vershillen kunnen verklaren.
Manuel, heb je de cosphi gemeten?, dat is nogal belangrijk.
Ik ga proberen erachter te komen hoe het zit met de cosphi bij de verschillende toestellen omdat ik denk dat dat de verschillen wel zal verklaren.
Gerbe.
Manuel
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2006, 22:38
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Manuel »

Gerbe Ouwehand schreef: Manuel, heb je de cosphi gemeten?, dat is nogal belangrijk.
Ik ga proberen erachter te komen hoe het zit met de cosphi bij de verschillende toestellen omdat ik denk dat dat de verschillen wel zal verklaren.
Gerbe.
Hallo Gerbe!

Ik heb de Cosinus phi niet in rekening gebracht omdat ik er van uitging dat deze redelijk dicht lagen bij 1.
Beide types van schermen gebruiken nu electronische voedingen zodat de cosphi ongeveer hetzelfde zal zijn bij beide schermen wat het verbruik voor beide type schermen kan drukken maar de verhouding niet zal veranderen.

Natuurlijk moet ik om 100% zeker te zijn dit ook eens meten.
Ik zal zo vlug mogelijk die resultaten doorgeven.

Manuel
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Hoi,

Die cos phi is inderdaad een probleem. Ik heb even de LCD tv aangezet en mijn meter geeft een cos phi van ongeveer 0,7 aan. Nou heb ik toch nog mijn twijfels bij de meter want die heb ik bij de Lidl :lol: gekocht voor een schamele ? 12,- maar hij geeft wel een (volgens mij terechte) cos phi aan van 1,0 als er geen verbruikers aan hangen. Maar als ik de meter mag geloven is het verbruik, dus gecorrigeerd naar de cos phi inderdaad flink lager (circa 70 tov 110 W) dan de fabrikant Sony opgeeft. Men spreekt altijd wel van het maximaal opgenomen vermogen dus zal dit wel onder een standaard toestand gemeten worden (onder een soort extreme omstandigheid waarbij het maximum vermogen gevraagd wordt) waardoor het maximum verbruik hoger is dan het actuele gebruik.
Ik heb dat ding nu tussen de laptop en het net hangen en hier is de cos phi zo rond 0,6. Verbruik zo rond de 25 W.

Over het verschijnsel cos phi is (ik wil deze niet specifiek promoten, omdat ik deze ook al elders op dit forum heb vermeld en er zelf de vormgeving en een klein stukje redactie van doe) is een stukje verschenen in de nieuwsbrief 2005-5 van zonnestroomproducentenvereneniging (zie: http://www.zonnestroomproducenten.nl/). Er was namelijk wat ophef bij de leden ontstaan die met een multimeter hun omvormers 's nachst gingen meten op standby-verbruik (waarschijnlijk iets typisch nederlands om de fabrikant op dit punt niet te geloven :wink: ). Daardoor heb ik ook wat twijfels bij die meetactie van milieucentraal. Volgens mij houdt de meter van Conrad namelijk ook geen rekening met de cos phi (al is het wel beter om wat te meten om bijvoorbeeld het belachelijke sluipverbruik van 350 kWh per jaar per gezin eens duidelijk te maken).

Groet,

Patrick
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Hartelijk dank Kees, Manuel, Gerbe, Patrick!
Ik had niet verwacht dat m'n vraag zo'n boeiende discussie zou opleveren.

Ondertussen heb ik gisteren een TV gekocht. Het is een LCD geworden met een schermdiameter van 20" (51cm). Waarom het toch een LCD geworden is en geen goedkopere CRT :

* we wonen momenteel in een kleine ruimte, waar nauwelijks plaats is voor een gewone CRT tv.
* in de winkel viel de rustige, volle beeldkwaliteit van de LCD meteen op, in vergelijking met de CRT tv's. Zelfs de duurdere 100 Hz beeldbuizen vertoonden nog een flikkering, vooral aan de randen.
* afgaand op het testverslag van Manuel en het feit dat LCD-monitors bij computers ook veel zuiniger zijn, leek een LCD het meest "eco"
* de LCD weegt 4.4kg. Door onze haat-liefde verhouding met het medium tv, is zo'n plat en licht scherm moeiteloos op te bergen of weer terug te plaatsen. :wink:
* de prijs van de LCD was slechts een iets te grote hap uit onze "verbouwingspot" ...
:oops:

In de winkel kon niemand iets zinnigs zeggen over het verbruik. Het staat ook niet vermeld op de platte schermen.
In de gebruikers-handleiding vond ik:

verbruik : 40W, stand-by : 3W

Ik ben zelf gaan meten en vond een werkelijk verbruik van 56-58W en een stand-by van 9W! Gemeten met een digitale "tussenstekker-meter", geplaatst tussen stopkontakt en stekker van het toestel, merk Brennenstuhl. Over cos-phi kan ik niets zinnigs zeggen.

Ons vorig toestel verbruikte 90W, dus ons tv-kijken is een stukje energie-armer geworden.

Bert
Gast

Bericht door Gast »

Bert,Manuel, Patrick
Gelukkig heb je je door deze discussie niet af laten houden van een beslissing, er zitten nogal wat haken en ogen aan en een eensluidend antwoord op deze vraag is nog niet gegeven.
Het is duidelijk dat er nader naar gekeken moet worden een punt dat daarin ook beter bekeken moet worden is het standby vermogen dat soms aanzienlijk is.
Na mijn voorjaarsvakantie zal ik op school eens wat metingen doen, of nog beter laten doen. Maar dat kan wel even duren.

Gerbe.
Plaats reactie