leemmuren met eerst isolatiefolie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Omdat de ventilatieverliezen van een goed geisoleerd huis groot zijn, lijkt me dat balansventilatie het antwood is voor deze verliezen. Gecontroleerde ventilatie (door roosters) werkt natuurlijk nooit, omdat iedereen die roosters vergeet en ze dus altijd in dezelfde stand staan. Het is net zo gecontroleerd als de "ventilatie van de jaren 60" (overal kieren).
Wat de filters betreft in ventilatiekanalen: Of je nu filters hebt van 100 of 5 micron, met pollenfilter, met aktieve kool, er komt altijd stof door. En vocht, hoe laag de relatieve vochtigheid ook is. Dat weerhoudt me nog van investeringen in balansventilatie.
Ik ben zelf niet zo zuinig op mijn longen, maar die bacterien en stofophoping kunnen toch tot hoge concentraties ongezonde organisme leiden? Kanalen die goed te reinigen zijn, zijn duidelijk een vereiste.
Meningen? Antwoorden? Overigens, chathanky, ik ben je op andere fora al tegen gekomen, je hebt een enorme hoop kennis. Complimenten!
Hans
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je zal nooit alles uit de lucht halen. die vorm van bacterien zijn net zo groot bij natuurlijke ventilatie. Waar met zo`n systeem gewaakt moet worden is dat je de filters tijdig reinigd zodat het geen voedingsbodem gaat vormen voor ziekten. Dit is dan ook de meest gemaakte fout.
Verder zal het huis met balansventilatie goed kierdicht moeten zijn, anders werkt het niet of nauwelijks.
Ook van belang is dat er een bypass op zit anders raak je in de zomer je warmte niet kwijt in de nachtelijke uren. (ook een van de fouten bij ontwerp en uitvoering) Nachtventilatie is in de zomer een goedkope manier om je woning te koelen en als het gaat om een zware constructie heb je daar het meeste profeit van.
Ander gehoord probleem is lawaai. Dit is ook toe te schrijven aan een slecht ontwerp of uitvoering van de luchtkanalen of roosters. Een goed ontwerp hoor je geen luchtgeruis.

Wat betreft recirculeren, dit zit niet in deze systemen en kan ook niet. Uitvoering is 90% uitgevoerd met een kruisstroom wisselaar en heeft hierdoor altijd 100% buitenlucht.
Omdat op deze systemen motorloze afzuigkappen en afzuiging van je badkamer ook aangekoppeld is zou je anders met recirculeren de hele nacht kunnen genieten van je kookkunsten van die avond. :lol:
Als ik m`n buik vol heb vindt ik dat niet nodig. :lol:

Overgens zijn er wel filters die bacterien filteren de zgn. absoluut filters. Ik kom ze voor m`n werk regelmatig tegen bij bv. quarantaine afdelingen, laboratoria en operatiekamers.

:oops: Ben ik elders gesiniaaleerd. Ik kwam dit forum bij toeval tegen. Ik houd wel van alternatieve vormen van energie en het zo zuinig mogelijk omgaan met de bestaande bronnen. Een huis warm krijgen is geen kunst maar dit zo efficient mogelijk te doen is 2.
Ik zal hier regelmatig kijken of er nog nieuws is en laten we wat leren van elkaar.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

waar gaat dit over?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kees schreef:waar gaat dit over?

oh ja leemmuren :roll:
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Was enkele weken geleden op de bouwbeurs in Hasselt
En vroeg er informatie over wandverwarming.
De verkoper (firma smolders) deed alsof het zeeeer moeilijk was om het zelf te gaan leggen.
En hij zij dat aleen multibeton buis goed was om te leggen (de andere buizen zouden teveel uitzetten)
En ja hoor, deze buis mocht alleen door erkende installateurs worden geplaatst.
En nog iets ,al doehetzelver kan je ze niet goed leggen, zij leggen ze verwarmd terplaatse (zou veel beter zijn)
Dus ik terplaatse effe een schrik te pakken, maar na 2 weken heb ik toch weer zin om het zelf te doen!

Ik dacht gewoon mijn plaasteren muur met behang te houden en daar tegen een heraklith: Magnesietgebonden fijndradige houtwol met polystyreen of resol tegen plaatsen met pluggen.
En dan een alpex buis er tegen met daar leem tegen + wapeningsnet+ weer leem tegen
dacht overal heraklith + resol te nemen (ook binnenmuren), zodat de warmte niet in de muren gaat maar uitstraalt.


Wat denken jullie van zowel de verkoperspraat van Smolders als mijn idee.
Wie heeft er nog onlangs een warmte muur geplaatst?
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Ik zelf heb een vloerverwarming.
Een warmte muur lijkt mij eigenlijk een slechtere toepassing van dit systeem.
Warmte stijgt je op, bij een warme vloer krijg je dus als het ware een warme laag die omhoog gaat.
Effect, de warmte blijft waar jij bent en dat is onder in de kamer.
Een warme muur kan niet anders dan er voor zorgen dat de warmte gaat circuleren.
Uiteindelijk lijkt mij dat niet ideaal.
Het is denk ik vaak een noodsprong omdat men geen vloerverwarming kwijt kan.
Bij de bouw moet je de dikte van het geheel al inplannen en dat is incl. isolatie al snel 10 cm.

Technisch is het aanbrengen van al de soorten van verwarming gewoon mensenwerk.
Alleen zal je als amateur er wat langer over (willen) doen.
Ik zou mij alleen wel even verdiepen in de manier van plaatsen van de slang en de manier van ontluchten.
Dat lijkt mij bij een wand verwarming iets kritischer.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wanneer alle muren in de woning verwarmd worden, zal er nauwelijks convectie optreden. Bij een muurtemperatuur van bijvoorbeeld 22 graden kan de lucht ook niet warmer worden dan 22 graden.

Wat de uitvoering betreft, zou ikzelf kiezen voor een door thermosifon aangedreven systeem in hele dikke muren.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:...En hij zij dat aleen multibeton buis goed was om te leggen (de andere buizen zouden teveel uitzetten)...
Voor zover ik weet, zetten metalen buizen minder uit dan kunstof buizen. Alpexbuis zal dus minder uitzetten dan de multibetonbuis die, denk ik, gemaakt is van polypropyleen.
Buizen die helemaal van metaal zijn, kunnen, in tegenstelling tot plastics, heel goed tegen de hoogst mogelijke watertemperaturen. Dat is een niet onbelangrijk voordeel.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

is het beter om een heraklith te gebruiken ZONDER extra isolatie er tegen??? (isomo of resol)
de vraag is wil ik mijn stenen muur ook verwarmen , of wil ik dat de warmte alleen in de leem zit + in de heraklith plaat
wat is het best?

Ik las vandaag dit:
ze zeggen dat isolatie tegen de heraklith niet goed is!


Wanneer houtwolcementplaat toepassen?

SWH1 Registerwandverwarming met houtwolcementplaat
(a) Bij massieve ongeïsoleerde muren met een U-waarde tussen de 0,3 en 0,5 W/m²K wordt met de grondplaat een thermische rem/break tussen de muur
(opslagmassa) en de goede warmtegeleidende Eco-verwarmingspleister
bereikt. Door de grondplaat wordt de warmte de juiste kant op gestuurd. Nadat het Ecopleister warm is wordt ook de muur, gelijkmatig opgewarmd. Een echte
binnenisolering brengt in deze gevallen verlies van de opslagmassa (zeer zeker in zomer nodig voor opname van warmte), maar ook het dauwpunt wordt bij binnenisolatie meer naar binnen in de constructie gehaald. Dit kan juist bij renovatieprojecten scheurende muren, scheurende en loslatende voegen van de muur tot gevolg hebben
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Walter,

Het is mijn overtuiging dat men best, zoveel mogelijk massa betrekt in het verwarmingsgebeuren. En alle isolatie, indien mogelijk, lans de buitenkant van het huis.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

iemand een idee of vacuum panelen goed zouden zijn voor wandverwarming?

vooral als je je wandverwarming aan de binnenkant van een buitenmuur moet plaatsen

http://www.va-q-tec.com/english/product ... mples.html
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:iemand een idee of vacuum panelen goed zouden zijn voor wandverwarming?...
Ik wist dat deze panelen bestaan en dat ze door het relatief hoge vacuum erg goed isoleren bij een relatief kleine wanddikte. Maar ik vermoed dat deze panelen erg duur zijn en daardoor alleen gebruikt worden op plaatsen waar ruimtebesparing het allerbelangrijkste is. Ze worden op maat gemaakt en mogen niet zelf bewerkt worden. Ze moeten beschermd aangebracht worden, zodat ze niet beschadigd raken. Ook heb ik eens gelezen dat deze panelen in de tijd hun vacuum verliezen. Op een gegeven moment zijn ze dus hun superisolerende eigenschappen kwijt.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

tja, heb wat verder gelezen
tss de 30 en de 50 jaar en dan zijn superisolerende eigenschappen kwijt?

ben niet van plan om binnen 30 jaar mijn muur optebreken!
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:tja, heb wat verder gelezen
tss de 30 en de 50 jaar en dan zijn superisolerende eigenschappen kwijt?

ben niet van plan om binnen 30 jaar mijn muur optebreken!
Walter,

Ik vind het misschien wel nog terug, maar volgens mij was het in de praktijk eerder 6 à 10 jaar. Dat ging wel over andere merken.

Ze kunnen wel 30 tot 50 jaar beloven, maar ik denk zelfs niet dat de firma enige garantie zal geven, behalve die tegen productiefouten.
En volgens mij zul je wel helemaal afzien van het idee, als je ook nog eens de prijs te weten komt.

Het idee om vacuum toe te passen voor isolatiedoeleinden blijft buitengewoon goed, natuurlijk!

Dirk
Plaats reactie