Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Is het bekend tot hoever de vlammen reiken in de riser of wellicht daarna nog?
Dat hangt heel erg van de verdere opbouw af, hoeveel ruimte zich boven de riser bevindt. Maar het is goed te doen om in de open lucht met alleen de gietstukken en de geisoleerde rvs riser een vlam van 30 cm in de open lucht te krijgen. In dit geval, plus 90 cm riser, was dat dus totaal 120 cm lang, in zonlicht niet goed te zien omdat de vlam voornamelijk blauw was. Met de opzet die ik binnen heb staan is het anders, en moeilijk te zien door de plug in het bovenste vat. Maar ik schat dat de vlam die boven de riser uit komt wel een halve meter lang kan worden.
RicharddeBlauw schreef:En bij welke temperatuur wordt staal rood want ik lees ergens dat je zegt dat dat vrij snel gebeurt?
Geen vragen stellen die je gemakkelijk zelf kunt opzoeken Richard, maar vooruit, ik heb toevallig hier een link.
RicharddeBlauw schreef:Stel je gebruikt inderdaad een riser van 145cm voor een 150mm riser. Komen de vlammen dan achter de riser in de bell?
Geen idee wat je hiermee bedoelt. Hoezo een 145 cm riser, waar haal je dat vandaan? En wat bedoel je met vlammen achter de riser in de bell? De vlammen gaan direct achter de poort omhoog en de riser is een verticale buis! Misschien heb je een wat afwijkende voorstelling van zaken?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

De thermokoppels zitten nog in de stoof en ik ben nu bezig het ding te gebruiken als verwarming van mijn werkplaats. Ik stook het ding open omdat het gewoon gemakkelijker bijvullen is. Als het ding lekker brult is de verleiding groot om allebei de thermometers aan te zetten. Omdat ik geen tijd heb om die dingen constant in de gaten te houden heb ik ze allebei op maximum registratie gezet zodat ik altijd kan zien wat de hoogste score was.

Aan de stoof is verder niets gedaan, de p-channel zit er gewoon in en de voorkant staat open. Na de tweede keer bijvullen met wat klein spul registreerde de meter 2 cm voor de wand tegenover de poort 1096 graden Celsius. De meter die de uitgang van de riser bijhoudt kwam vandaag op 785 graden. Niet per se tegelijkertijd, dit waren de maximum waarden.

Dit ding blijft mij verbazen, ik heb eerder aardig wat moeite gedaan om op ruim 1100 graden uit te komen en dat gekke ding komt er zonder dat wel heel dichtbij! Als het gaat vriezen en ik ben nog steeds met brandhout bezig dan kan het wel eens interessant worden. Meerdere keren bijvullen kan ook wel record waarden opleveren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Als het ding lekker brult is de verleiding groot om allebei de thermometers aan te zetten
Dat had ik met het hoela hoep meisje totdat ze wat schaars gekleed was.
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

Dat had ik met het hoela hoep meisje totdat ze wat schaars gekleed was.
Bijlagen
this_thread_is_worthless_without_pi.gif
this_thread_is_worthless_without_pi.gif (11.7 KiB) 2417 keer bekeken
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

En nou weer even serieus.....

Hoe zetten jullie nou filmpjes in een topic, zonder ze op de server van Kockie te zetten?
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

via youtube
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

Hey Kockie,

dat snap ik, maar als je het topic bekijkt zie je gewoon het filmpje ook al is het in miniformaat. Als ik een link in een topic zet, zie je alleen de link...
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef: Hoezo een 145 cm riser, waar haal je dat vandaan? En wat bedoel je met vlammen achter de riser in de bell? De vlammen gaan direct achter de poort omhoog en de riser is een verticale buis! Misschien heb je een wat afwijkende voorstelling van zaken?
Ik ben bezig met bedenken om een 6D inwendig om te bouwen tot een RS. Daarmee zou ik een riser van 145 (wellicht iets korter) kunnen krijgen. De vraag is of de vlammen achter (lees; na) de riser, dus in de bell zouden kunnen komen. De riser wordt uiteraard geïsoleerd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Ik begrijp wat je wilt, maar het is voor de lezer nog steeds een beetje tasten in het duister.
Open liever een nieuw onderwerp onder de titel "Rocket stove in Tigchelkachel 6D?" bijvoorbeeld. En maak een tekeningetje met een verklarende tekst, dan heb je een grotere kans op een antwoord waar je wat aan hebt.
Laatst gewijzigd door peterberg op 31 okt 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Richard, waarom wil de de tichelkachel ombouwen tot een rocket?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

In een andere richting zit er weer schot in de rocket ontwikkeling. Joris Pouls, de Vlaming die al een paar jaar bezig is met mijn eerdere ontwerpen, heeft nu voor het eerst een compleet kookfornuis gebouwd voor een klant met dit ontwerp verbrandings kamer. Hij heeft een paar korte video's gemaakt. Toen het ding al heet was, heeft-ie de vuurkamer nog eens luchtig volgestapeld en achtereenvolgens

het op gang komen,
halverwege de stook
en de top van de stook gefilmd.

Dit kookfornuis is gemaakt met een zijwaartse vuurkamer, de primaire lucht komt hoofdzakelijk van rechts, de riser en de p-channel zitten links.

Spectaculair of wat?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door benthuis »

Wauwwww, vooral de toepassing in het fornuis, midden in de kamer, staat mij aan!!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Peter, wat bedoel je met zijwaartse vulkamer? Of doel je op de zijwaartse vuldeur?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

Johndc schreef:Peter, wat bedoel je met zijwaartse vulkamer? Of doel je op de zijwaartse vuldeur?
Volgens mij heb ik zijwaartse vuurkamer getypt. :P

Alle prototypes waren met een opening tegenover de poort naar de riser. De luchtstroom en de vlammen gaan dan van voor naar achter als je in de deur kijkt.
Deze heeft een deur in de zijkant en de stroom richting gaat van rechts naar links. Daardoor kan het ding vrij ondiep gebouwd worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie