terraskachel terracotta

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

terraskachel terracotta

Bericht door kees »

wie kent deze kachels en heeft ervaring met het ombouwen naar gas?
En waar zijn ze in de handel te koop?
Ik heb er zelf een staan van DTA om een schuurtje van 30m2 te verwarmen en dat lukt goed. Deze staat altijd op de laagste stand. Is het misschien mogelijk om er zelf een op te bouwen als dunwandige tegelkachel?

http://www.flickr.com/search/?q=terraskachelDTA&w=all
Laatst gewijzigd door kees op 19 jan 2007, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Zo'n kacheltje hoeft niet van terracotta te zijn. Ook met gewoon beton kan een holle vorm naar eigen keuze gemaakt worden. Daarin onderaan een gasbrander aanbrengen, gemonteerd achter een laag tussenschotje.

Onderaan ergens, aan de andere kant van het tussenschotje, een opening voorzien voor de rookgasafvoer en klaar is kees!

Door de massa en de oppervlakte aan te passen, kan een kachel ontworpen worden in functie van de gewenste warmteafgifte.

Zeer waarschijnlijk is zelfs geen schoorsteen nodig omdat zo'n brander werkt op overdruk. Dan is zelfs een gewone verbinding via een buitenmuur voldoende en kan zo goed als alle warmte benut worden, ook de condensatiewarmte!

Zo'n kacheltje zou een goed demonstratie-object zijn op een eventuele ontmoetingsdag. Want het is veel goedkoper, veel flexibeler en veel zuiniger dan de oplossingen die de familie Leeflang voortdurend aanprijst.


Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Zo'n kacheltje hoeft niet van terracotta te zijn. Ook met gewoon beton kan een holle vorm naar eigen keuze gemaakt worden.
Dirk
ik zou die brander mee kunnen nemen. Ik had het idee de losse onderdelen te kopen en er zelf een in elkaar te zetten (copi?ren :idea: ). Deze brander heeft dezelfde werking als caf?terrasverwarming, zoals je vaak ziet.
er zit een afvoerpijpje op van 8 cm, maar die voelt gewoon koud aan.
kees
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Re: terraskachel terracotta

Bericht door Marcel »

kees schreef:Ik heb er zelf een staan van DTA om een schuurtje van 30m2 te verwarmen en dat lukt goed. Deze staat altijd op de laagste stand.
Is het schuurtje geisoleerd?

Is het als werkplaats in gebruik of is het alleen om de vorst en vocht buiten te houden?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: terraskachel terracotta

Bericht door kees »

Marcel schreef:
kees schreef:Ik heb er zelf een staan van DTA om een schuurtje van 30m2 te verwarmen en dat lukt goed. Deze staat altijd op de laagste stand.
Is het schuurtje geisoleerd?

Is het als werkplaats in gebruik of is het alleen om de vorst en vocht buiten te houden?
rockwool (spijkerflens) 8cm met 1 kant alufolie bekleed. Om in te werken is op het moment de hoogste stand teveel van het goede. Ik zou eigenlijk wel een willen uitproberen om een huiskamer van 35m2 van 2 kacheltjes te voorzien; 4m3 gas per etmaal lijkt me niet extreem duur worden. Een warmtewandje draaiend houden is ook niet gratis. Het kacheltje geeft echte geen verkeerde warmte af m.i.
Laatst gewijzigd door kees op 29 aug 2006, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: ik zou die brander mee kunnen nemen. Ik had het idee de losse onderdelen te kopen en er zelf een in elkaar te zetten (copi?ren :idea: ). Deze brander heeft dezelfde werking als caf?terrasverwarming, zoals je vaak ziet.
er zit een afvoerpijpje op van 8 cm, maar die voelt gewoon koud aan.
Kees,

Volgens mij is gelijk welk type gasbrander goed te gebruiken. Terrasverwarmers en andere infraroodbranders branden niet noodzakelijk zuiniger dan bv. klassieke branders van gaskachels, kookfornuizen of roofingbranders. Door een ombouw worden al deze branders omgevormd tot infraroodstralers.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Kees,

Volgens mij is gelijk welk type gasbrander goed te gebruiken. Terrasverwarmers en andere infraroodbranders branden niet noodzakelijk zuiniger dan bv. klassieke branders van gaskachels, kookfornuizen of roofingbranders. Door een ombouw worden al deze branders omgevormd tot infraroodstralers.

Dirk

Dirk,

deze is wel zuiniger t.o.v. het "gewone " gaskacheltje dat ik gebruikte.
Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet; het werkt in iedergeval.
:D

Post aangepast door moderator ivm fout in quote.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: deze is wel zuiniger t.o.v. het "gewone " gaskacheltje dat ik gebruikte.
Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet; het werkt in ieder geval.
:D
Had je die brander al gemonteerd in een kacheltje ?

De zuinigheid zal dan:

1) Rechtstreeks te danken zijn aan lagere rookgastemperaturen dan je "gewone" gaskacheltje.

2) Onrechtstreeks is de ervaren zuinigheid te danken aan de relatief lage oppervlaktetemperatuur van de nieuwe kachel. Daardoor wordt de lucht opgewarmd tot lagere maximumtemperaturen, wat minder warmteverliezen in de kamer veroorzaakt.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef: deze is wel zuiniger t.o.v. het "gewone " gaskacheltje dat ik gebruikte.
Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet; het werkt in ieder geval.
:D
Had je die brander al gemonteerd in een kacheltje ?

Dirk
dit is het mexicaanse terraskacheltje van DTA dus compleet zoals zij dat verkopen.
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef:Volgens mij is gelijk welk type gasbrander goed te gebruiken. Terrasverwarmers en andere infraroodbranders branden niet noodzakelijk zuiniger dan bv. klassieke branders van gaskachels, kookfornuizen of roofingbranders. Door een ombouw worden al deze branders omgevormd tot infraroodstralers.

Dirk
Dirk,

Hoe kun je die branders ombouwen naar infraroodstaralers?
Grootste probleem lijkt me de veiligheid, dus met thermokoppel bouwen.
Nederland is ??n van de weinige landen in West- Europa waar op een gasfornuis niet verplicht een thermokoppel zit, dacht ik.


Post aangepast door moderator ivm fout in quote.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef: Hoe kun je die branders ombouwen naar infraroodstralers?
Wanneer men een gasbrander een ombouw geeft van bijvoorbeeld beton, dan zal die brander zijn warmte afgeven aan het beton. Dit beton zal deze warmte opslaan en geleidelijk afgeven aan de omgeving. Neemt men bijvoorbeeld een holle betonnen bak met dezelfde massa en buitenoppervlakte als de finoven van DTA, dan zal deze net als deze kachel presteren en aanvoelen. Alleen verbrandt men per keer bijvoorbeeld 4 kubieke meter gas in plaats van 10 kg hout. Door meer gas te verbranden per "stookbeurt" wordt de kachel heter en krijgt hij meer vermogen.
Marcel schreef: Grootste probleem lijkt me de veiligheid, dus met thermokoppel bouwen.
Nederland is ??n van de weinige landen in West- Europa waar op een gasfornuis niet verplicht een thermokoppel zit, dacht ik.
Branders moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden. Voor zover ik weet, bezitten de infraroodbranders die bv. in straalkacheltjes gebruikt worden, deze beveiliging. Die zijn hier al te koop voor rond de 50 euro. Men een gasbrander kan men dan stoken zoals een finoven gestookt wordt: bv. een uurtje branden, daarna manueel de brander uitzetten en het schoorsteenkanaal sluiten. In functie van het gewicht en de buitenoppervlakte van het bouwwerk wordt dan de warmte die er werd ingestopt, afgegeven.

Dirk
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef:
Marcel schreef: Hoe kun je die branders ombouwen naar infraroodstralers?
Wanneer men een gasbrander een ombouw geeft van bijvoorbeeld beton, dan zal die brander zijn warmte afgeven aan het beton. Dit beton zal deze warmte opslaan en geleidelijk afgeven aan de omgeving. Neemt men bijvoorbeeld een holle betonnen bak met dezelfde massa en buitenoppervlakte als de finoven van DTA, dan zal deze net als deze kachel presteren en aanvoelen. Alleen verbrandt men per keer bijvoorbeeld 4 kubieke meter gas in plaats van 10 kg hout. Door meer gas te verbranden per "stookbeurt" wordt de kachel heter en krijgt hij meer vermogen.
Marcel schreef: Grootste probleem lijkt me de veiligheid, dus met thermokoppel bouwen.
Nederland is ??n van de weinige landen in West- Europa waar op een gasfornuis niet verplicht een thermokoppel zit, dacht ik.
Branders moeten natuurlijk met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden. Voor zover ik weet, bezitten de infraroodbranders die bv. in straalkacheltjes gebruikt worden, deze beveiliging. Die zijn hier al te koop voor rond de 50 euro. Men een gasbrander kan men dan stoken zoals een finoven gestookt wordt: bv. een uurtje branden, daarna manueel de brander uitzetten en het schoorsteenkanaal sluiten. In functie van het gewicht en de buitenoppervlakte van het bouwwerk wordt dan de warmte die er werd ingestopt, afgegeven.

Dirk
Oeps Dirk, ik begrijp nu hoe je "ombouw" bedoelde. :oops:
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Marcel schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Marcel schreef: Hoe kun je die branders ombouwen naar infraroodstralers?

Oeps Dirk, ik begrijp nu hoe je "ombouw" bedoelde. :oops:

dat heet quoten :shock:
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef: Voor zover ik weet, bezitten de infraroodbranders die bv. in straalkacheltjes gebruikt worden, deze beveiliging. Die zijn hier al te koop voor rond de 50 euro. Men een gasbrander kan men dan stoken zoals een finoven gestookt wordt: bv. een uurtje branden, daarna manueel de brander uitzetten en het schoorsteenkanaal sluiten. In functie van het gewicht en de buitenoppervlakte van het bouwwerk wordt dan de warmte die er werd ingestopt, afgegeven.

Dirk
Dirk,
Weet je een merknaam van de infraroodbranders met beveiliging?
Ik heb ze wel gezien bij DTA in het mexicaanse kacheltje maar dat is eigen fabrikaat.
Ik ben hierin geinteresseerd omdat het natuurlijk een goede manier is om je kachel te stoken als je geen tijd of zin hebt om een houtvuur aan te leggen. Het gaat mij dus puur om een element met thermokoppel dat veilig te gebruiken is in een Finoven of tegelkachel
Marcel
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel,

Ik ken helaas geen merknaam, maar in Belgi? werd die brander verkocht in de Makro. Ik weet niet zeker of die daar nu nog verkocht wordt, maar ik denk van wel. Als ik er kom, kijk ik het na.

De brander was wel de uitvoering voor butaan-/propaangas, inclusief slang en ontspanner.

Ik heb een paar keer op het punt gestaan om er een te kopen (vanwege de aantrekkelijke prijs), maar omdat het alleen maar was om mee te experimenteren, liet ik het maar zo.

Dirk
Plaats reactie