douche warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

douche warmtewisselaar

Bericht door kockie »

hier (ecn) en hier (fabrikant) staat interessante informatie over een warmtewisselaar die in de afvoerleiding van een douche opgenomen kan worden. Misschien interessant?

Ik ben zelf al aan het denken of- en hoe ik zo iets (natuurlijk zelf gemaakt) kan toepassen in mijn in staat van verbouwing verkerende woning.

Helaas is de werkvloer van de badkamer al gestort, dus ik zal het ding ergens buiten moeten situeren. Waarschijnlijk met de afvoerleiding voor het doucheputje door de isolatielaag van de vloer (die wordt 6 cm)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kockie,

Een paar jaar geleden had ik hem ook al eens gezien. Ik wist alleen niet meer bij wie. De inbouw lengte was toen 2.10 en die ruimte moet je maar hebben onder je afvoer. Ik had toen mijn twijfels over het redement tegen over de kosten. Maar nu komt hij ook steeds meer in beeld bij de groote bedrijven.Dat zegt natuurlijk nog niets want je kon bij een bouwmarkt ook zonnepanelen kopen met een slecht redement. Ik ben wel benieuwd naar de reacties op deze draad. Het is wel een vindingrijk idee.

mark
Laatst gewijzigd door mark op 25 feb 2007, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Er zijn ook douchebakken te koop waar de wisselaar Als een zgn. vloerverwarming onder de douchebak gemonteerd is.

Er zijn ook zelfbouw ontwerpen te vinden. ( even zoeken ik ben ze ooit eens tegen gekomen maar weet niet meer waar)
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Laatst gewijzigd door chathanky op 26 feb 2007, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mijn bedoeling was om geen douchebak te gebruiken, maar een gootje als afvoerputje. Eventueel kan in de warmtewisselaar dus ook buiten maken. De douche komt op de begane grond tegen een buitenmuur aan. Midden in de toekomstige douche prijkt nu nog een gasmeter....Die moet dus nog verplaatst worden...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Aan de buitenmuur heb je wel een uitdaging. Je zit wel met vorst in de winter.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

chathanky schreef:Aan de buitenmuur heb je wel een uitdaging. Je zit wel met vorst in de winter.
Dat klopt, maar ik wil de grond aan die kant van het huis toch nog iets ophogen, waardoor de afvoerbuis zeker 30 cm onder de grond komt te zitten. Is niet de "officiele vorstgrens", maar wanneer zou de vorst zo diep komen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Deze winter niet zo diep meer denk ik zo. :lol:

Er is wel wat op te vinden om de boel te beschermen, desnoods door een trace leiding.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Het rendement zal wel het hoogste zijn als de warmtewisselaar zo dicht mogelijk in de buurt van de douche wordt geplaatst. Bij grotere afstanden heb je immers verlies in de afvoerleiding en vervolgens ook nog eens verlies in de toevoerleiding.

Als je toch met leidingen gaat slepen, stel ik de volgende oplossing voor: neem een flexibele afvoerleiding en leg daar binnenin een eveneens flexibele toevoer voor de koudwaterkraan van de douche. Die leidingen was je toch al van plan om te leggen, toch? Je maakt daarmee een buis-in-buis warmtewisselaar volgens het tegenstroomprincipe.

De maatregel zal allicht een beetje helpen, maar wonderen moet je er niet van verwachten. Minder vaak douchen bespaart vermoedelijk veel meer. Het blijkt dat ouderen in dit opzicht een veel zuiniger verbruikspatroon hebben dan jongeren, waarbij ik zelf nooit gemerkt heb dat ouderen harder zouden stinken.
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De douche zit, zoals hierboven al gezegd, tegen de buitenmuur. De warmtewisselaar zou dan direct daarbuiten komen te liggen. Ik wil m graag bereikbaar hebben in geval van een eventuele verstopping. Ik heb geen zin om dan m'n complete badkamervloer uit te moeten hakken....

En met mijn werk en dat van m'n vrouw is het toch prettig om 1 keer per dag een douche te nemen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:...En met mijn werk en dat van m'n vrouw is het toch prettig om 1 keer per dag een douche te nemen.
Oei Kockie, jij bent veearts. :shock:
Ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan en zal gebeuren!
Dan is 1 keertje douchen per dag zeker niet te veel.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef: Als je toch met leidingen gaat slepen, stel ik de volgende oplossing voor: neem een flexibele afvoerleiding en leg daar binnenin een eveneens flexibele toevoer voor de koudwaterkraan van de douche. Die leidingen was je toch al van plan om te leggen, toch? Je maakt daarmee een buis-in-buis warmtewisselaar volgens het tegenstroomprincipe.
John,

Een buis-in-buis warmtewisselaar kan erg goed werken (het systeem van Bries is trouwens ook buis-in-buis).
Maar, volgens mij geeft jouw methode een te klein warmtewisselend oppervlak tenzij een relatief lange leiding gebruikt wordt. Maar dan worden de verliezen ook weer groter. Ook is er een absolute garantie op verstopping.

Een variant op jouw idee is het maken van een geïsoleerd collectorputje waarin voldoende meters koper- of rvs-buis van bijvoorbeeld 6 mm diameter ondergedompeld zitten, bijvoorbeeld als spiraalvormige warmtewisselaar. Of men kan ook een dubbelwandig putje als warmtewisselaar maken.
Het putje na iedere douchebeurt leegmaken door het openen van bijvoorbeeld een bolkraan.

Dirk
Plaats reactie