houtsnipper houtvergassings instalatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

houtsnipper houtvergassings instalatie

Bericht door kockie »

Ik zag op de 12 ambachten een discussie over een houtsnipper houtvergassings instalatie. Daarin zag ik dat Dirk Bauwens hier mee aan de gang is. Daarom een vraagje aan Dirk: ben je hier nog mee bezig cq heb je vorderingen gemaakt. Ik heb namelijk zelf ook wat ideeen over zo'n installatie en het lijkt me leuk hierover wat te discussieren....

Ik ben zelf al eens aan het experimenteren geweest met houtvergassing: en als je ziet wat er nog een hoop brandhout op de achtergrond ligt.... Zonde om dat zomaar aan de lucht te laten verbranden!
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Kockie,

Wat interessant!

Houtvergassing is wel een complex en uitgebreid onderwerp. Voor mij zijn mijn interesses voor houtvergassing en finovens sterk verweven. Het zogenaamd omgekeerd stoken van een finoven is in feite een eenvoudige methode om de lading hout zo constant mogelijk te doen vergassen/verbranden.

Voeg daarbij dat ik ook voor de minder begoede mensen een betaalbare en weinig complexe verwarmingsbron beschikbaar wil maken. Houtsnippers of ander fijn snoeihout is meestal gratis te verkrijgen. Er is alleen wat moeite mee gemoeid.

Mijn experimenten ivm houtvergassing beperkten zich tot het vergassen/verbranden van gehakseld hout, vochtig groenafval en tot het zuurstofloos vergassen met houtskool als eindprodukt.

Ik heb wel een ernstig gezondheidsprobleem waardoor ik lang niet alles kan doen wat ik zou willen doen. Ik hou je wel op de hoogte!

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het gaat mij ook niet primair om hout te vergasen, het gaat mij om een ketel waarmee ik primair water wil warmstoken om onder andere een huis te verwarmen, het liefst met zo min mogelijk werk. Een aantal jaren geleden heb ik al eens een oude olie-cv omgebouwd om op hout te stoken. Dat werkte, maar niet goed. De verbranding was niet optimaal en er moest te vaak hout in. Wat me wel opviel is dat er maar weinig hout nodig was om de cv op temperatuur te houden.

Mijn ideeen gaan uit van een vuurbetonnen verbrandingsruimte met naverbranding (secundaire lucht) met daarna pas een warmtewisselaar. Ik wil proberen om voor de warmtewisselaar een ruimte over te laten om later (als ik er ooit aan toekom :) een stirling motor te plaatsen.

Plannen heb ik genoeg, ruimte ook. Nu nog tijd en geld :twisted:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Kockie,

Dat vat (220 liter ?) met vergassend hout, waarvan je een foto toont, kan reeds het eerste gedeelte van je verwarmingsinstallatie zijn. Op dat vat monteer je een vertikale brander.

Het tweede gedeelte is een ruim bemeten verbrandingskamer, uitgevoerd in isolerend vuurvast materiaal. Daarin worden de brandbare gassen met voldoende verse lucht gemengd en verbrand.

Pas daarna, dat heb je dus heel goed gezien, mag er een warmtewisselaar komen. Warmteafname gebeurt optimaal met het tegenstroomprincipe zoals ook in een finoven gebeurt. Deze warmtewisselaar be?nvloedt in geen enkel opzicht de verbranding!

Hoe groot wil je de warmwatertank ?

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat vat met vergassend hout is denk ik een liter of 60, het is namelijk geen olievat.

Ook is het vat niet handig bij te vullen....

Over de grootte van de buffer moet ik nog eens nadenken. Eerst maar eens wat rekenregels over opzoeken. Heb zo nog geen idee hoe groot dat ding moet worden. Bij een oude klant van me, een boerderij, stond een vat van 9 kubieke meter, maar dat lijkt me voor een 2 onder 1 kap rijkelijk groot....

Bij die klant werd een woonhuis, een varkensschuur met 1200 vleesvarkens en een melkput compleet verwarmd.

Als ik een schatting moet maken denk ik aan een kuub of 3, zo uit de losse pols.
Gast

Bericht door Gast »

Kockie,

Het lijkt mij dat als je hout verbrandt in een omgeving waarin dat zo optimaal mogelijk kan, dus in een finnoven of iets dergelijks, dat je dan ook het hoogste rendement eruit haalt en minimale reststoffen overhoudt.
Bovendien bespaar je dan op een ingewikkelde installatie om houtgas te maken. Ik gebruik ook heel veel kleine takken en snoeihout om te stoken, het is niet zoveel moeite om dat ook te verwerken, in plaats van het weg te gooien.

groet Burt
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

De stookruimte van een als een finoven uitgevoerd bouwsel kan uitgevoerd worden als een vat dat langs boven kan gevuld worden met houtsnippers en dergelijke. Langs boven aansteken. Door de brandstof heen moet de primaire lucht komen, de secundaire lucht wordt boven de vergassende biomassa bij de brandbare gassen gemengd. Dit mengsel verbrandt bovenaan in een grote, ge?soleerde verbrandingskamer.

De hete uitgebrande gassen kunnen dan in een andere kamer worden geleid om daar in tegenstroom het water te verwarmen. In een simpele versie kan de buitenwand van de voorraadtank als warmtewisselaar dienen. De verbrandingssnelheid moet wel aangepast worden aan het oppervlak van de warmtewisselaar zodat slechts minimaal warmte verloren gaat.

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Even resumeren:

Hout vergassen en dan verbranden is voor mij geen must, het mag ook in een keer compleet verbranden, lijkt mij dat dat met een secundaire luchttoevoer gepaard moet gaan. Deze secundaire lucht zal mijns inziens ook voorverwarmd moeten worden (net als de primaire verbrandingslucht?). Verder is het duidelijk dat (na)verbrandingsruimte en warmtewisselaar van elkaar gescheiden moeten worden.

Ik had zelf het idee om de warmtewisselaar van een oude (kapotte) cv ketel te gebruiken, lijkt me beter dan een wand van een buffervat. Zo'n ketel heb ik nog wel staan, en daar heb ik zelfs eerdere experimenten mee uitgevoerd.

Als derde lijkt me belangrijk dat de verbrandingsruimte uit een materiaal bestaat dat slecht warmte geleidt en dus alle warmte vasthoudt waardoor het vuur een hoge temperatuur kan bereiken.

Nu nog iets bedenken voor het (automatisch) hout laden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Men kan vergassen niet vermijden. Hout vergast altijd, of men wil of niet. Hout in ??n keer verbranden betekent dat alle hout gelijktijdig vergast en verbrandt. Daardoor wordt het proces (in de meeste gevallen) oncontroleerbaar. Alleen wanneer men dan gestuurd brandstof toevoert, krijgt men terug controle.

Door het hout zogenaamd "omgekeerd" te verbranden, kan men ook een regelmatig brandend vuur krijgen, zonder dat een sturing en een brandstoftoevoer nodig is. Het hout of andere biomassa brandt dan met makkelijk controleerbare snelheid van boven naar beneden. Ik vind deze verbrandingswijze absoluut superieur.

Dit eenvoudige principe toepassen, is voor zelfbouwers veel interessanter. Men moet gewoon eerst uitzoeken hoeveel hout men dagelijks denkt nodig te hebben, daarna kan men een aangepaste verbrandingsruimte, een aangepaste warmtewisselaar en een aangepaste kachel maken. Bijvoorbeeld een kachel die men ??n keer per dag moet stoken met 60 kilogram hout.

:idea:
Kockie, niet dat ik me wil moeien, maar je zou in dat opzicht ook makkelijk kunnen voorzien in de warmtebehoefte van je ouders.

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef: :idea:
Kockie, niet dat ik me wil moeien, maar je zou in dat opzicht ook makkelijk kunnen voorzien in de warmtebehoefte van je ouders.

Dirk Bauwens
Dat is ook de bedoeling.... Het huis (2 onder 1 kap) heeft nu ook maar 1 verwarmingsketel. Kunnen zij gelijk mooi stoken :twisted:

[edit] Yeah, ik ben bevorderd tot gevorderde gebruiker :) [/edit]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kockie

Gefliciteerd met je bevordering :D .Je wou toch graag een tegelkachel maar die moest wachten op je nieuw te bouwen huis.Maar er zijn ook verhuisbare tegelkachels die later in capaciteit kunt verhogen of verlagen.Zelfs nog uit te breiden met warmtewisselaar.Wist je waarschijnlijk alzo niet ze zijn er.

groetjes mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mark, dit alles wist ik al... Heb een paar weken geleden voor het eerst een tegelkachel in levende lijve mogen zien...

Het huis waar ik nu naar toe ga, is niet geschikt voor een tegelkachel. Er moet dan teveel gebroken worden om een schoorsteenkanaal aan te brengen. Daar heb ik niet zo heel veel zin in. Over een houtgestookte cv zit ik al een hele tijd na te denken (vanaf ongeveer m'n 20e), die moet er maar eens een keer van komen,al is het alleen maar voor in de schuur om te testen (daar heb ik wel een goed trekkende schoorsteen, maar ook weer in een ruimte die niet geschikt is voor een tegelkachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie,

Het tegenstroomprincipe in een goed ontworpen finoven levert zeer lage rookgastemperaturen op, waardoor onvoldoende trek altijd op de loer ligt. Schoorstenen worden daardoor steeds minder interessant als rookgasafvoer voor goede finovens.

Een doeltreffende oplossing voor jouw probleem is het toepassen van een rookgasventilator. Die bestaan ook in geveluitvoering.

Dirk Bauwens
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zou het voor een tegelkachel/finoven dan ook mogelijk zijn om een rookgasafvoer door/onder de vloer of kruiptuimte te leggen? Dat zou denk ik voor veel mensen een probleem oplossen. Of loop je dan tegen beperkingen van een rookgasventilator aan.

Iemand enig idee wat die dingen kosten? Google laat er genoeg zien, maar geen prijzen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie,

Men zou haast kunnen stellen dat een finoven daar bijna in ieder opzicht is voor ontworpen.

De werkelijke afvoer van een finoven is altijd onderaan, ook al is dat bij een aantal finovens niet zichtbaar.

Een afvoer tegen de vloer wordt in de praktijk regelmatig iets verlengd en dan omgeven door een (op die manier verwarmde) zitbank. Een afvoer zou echter ook lager dan de vloer kunnen lopen, zodat er van het rookkanaal niets meer zichtbaar is.

Het grote voordeel van een rookgasventilator is dat men niet meer afhankelijk is van de temperatuur van de rookgassen. Alle energie kan daardoor uit de rookgassen gehaald worden. De hoeveelheid energie die men gewoonlijk via een normale schoorsteen verliest, is veel groter dan het verbruik van een ventilator. De ventilator moet bovendien alleen tijdens een stookbeurt draaien. Een ventilator is stabiel en betrouwbaar in zijn prestaties. Niet wispelturig zoals een schoorsteen wel kan zijn.

Ik weet alleen dat de prijs van de kleinste ventilator op de volgende bladzijde http://www.ventomatic.com/Groep1n-rmvg.htm ongeveer 500 euro bedraagt. Volgens de technische gegevens zou die ongeveer 200 kubieke meter per uur kunnen transporteren. Dat komt ongeveer overeen met de hoeveelheid rookgassen die door 20 kg hout geproduceerd worden.

Dirk
Plaats reactie