Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Dutch John »

Michel en Jan.

Je kunt overblijvende as niet relateren aan de hoeveelheid gestookt hout. Afhankelijk van de vorm en afmetingen van de verbrandingskamer en schoorsteen verdwijnt een deel van de as in de kachel, schoorsteen en atmosfeer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door Johndc »

Was ik ook aan't denken. Want ik heb zo goed als geen as wat achterblijft. :wink:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

hansp schreef:Begrijp ik hieruit, dat het P-channel bij gesloten deur dan de enige lucht inlaat wordt van het systeem?
Nee, dat is niet zo. Er zit een gat in de deur, in mijn geval onder de (losse) ruit en tussen de chamotte stenen waar de ruit op staat. In deze video kun je goed zien hoe dat zit. In wezen is het een aangeblazen vuur, de p-channel draagt alleen maar bij in de vorm van secundaire beluchting. Die trouwens pas echt belangrijk is als de hele poort geblokkeerd wordt door het hout en er geen primaire lucht meer overheen kan stromen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef:Met laden heb je er geen hinder van dat het vuur al aan is, de vlammen trekken toch naar achter de poort in.
Dat is dan fundamenteel anders dan het bijvullen van de Walltherm. Na het stoken om een koolbedje te krijgen wordt daar ook bijgevuld (met grote stukken hout) maar dan gaat eerst de vergasser uit doordat de by-pass opengaat.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Dat is dan fundamenteel anders dan het bijvullen van de Walltherm. Na het stoken om een koolbedje te krijgen wordt daar ook bijgevuld (met grote stukken hout) maar dan gaat eerst de vergasser uit doordat de by-pass opengaat.
De batch box rocket is dan ook duidelijk een heel ander ding. Het grappige is, dat de horizontale vergasser vlam al "aanslaat" met het aanmaakhout. Met andere woorden, de fase als gewone houtkachel die de Walltherm nodig heeft om op te warmen wordt helemaal overgeslagen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

peterberg schreef:In wezen is het een aangeblazen vuur, de p-channel draagt alleen maar bij in de vorm van secundaire beluchting. Die trouwens pas echt belangrijk is als de hele poort geblokkeerd wordt door het hout en er geen primaire lucht meer overheen kan stromen.
Peter,
Is de luchtovermaat voldoende om ook de secundaire verbranding te voeden? Of heeft de P-channel daar normaliter ook wel een rol in? Ik zag namelijk bij de tomado beluchting bij Michel dat de brul wel sterk reageerde, maar dat is natuurlijk dan de hoogte van de brievenbus.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Is de luchtovermaat voldoende om ook de secundaire verbranding te voeden? Of heeft de P-channel daar normaliter ook wel een rol in? Ik zag namelijk bij de tomado beluchting bij Michel dat de brul wel sterk reageerde, maar dat is natuurlijk dan de hoogte van de brievenbus.
Het kan zonder p-channel, maar dan is het proces minder betrouwbaar. En dan moet de primaire inlaat ook wat groter zijn plus helemaal volstouwen is dan een nono. Dus die channel werkt altijd, ook in het begin van de stook. Maar naarmate de temperatuur en de stroom snelheid toeneemt wordt er steeds meer lucht door naar binnen gezogen. Het is een geregelde secundaire beluchting waarvan de variatie min of meer automatisch verloopt. Daarom is het ook zo elegant, de regeling is ingebouwd in de geometrie van het ding.

Bij de tomado beluchting is er verschil tussen de channel helemaal omhoog en zo laag mogelijk. In de laagste stand is er dan effectief een kleinere poort, dan neemt de stroom snelheid toe en dat hoor je. Het gebrul is het sterkste als het ding heel veel houtgas produceert en de poort voor het grootste deel is geblokkeerd door de brandstof.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door 12much »

Hoi Peter,

hoe belangrijk is de breedte van de P-channel tov de breedte van de brievenbus? En ik zie verschillende uitvoeringen, (enkelzijdig open in de vuurkamer, of geheel gesloten zoals bij Michel) Zou het volstaan om de channel bovenop uit een goot tot aan de voorzijde van de box te laten bestaan met een metalen U aan de binnenzijde van het plafond tot aan de brievenbus?

Ik wil namelijk een vuurbetonnen schijf maken voor op de box, op een eigen onderstel zodat de vuurbox er spanningsvrij onder staat. Ik zou dan de P-channel uit willen sparen in deze plaat. Ik ben van plan om een iglo-vormige brood-cq Pizzaoven boven op de drum te plaatsen met een Bypass, zodat ik in de zomer niet de hele RMH hoef te verwarmen om brood te bakken. Het gewicht wordt dan te hoog om zomaar op de box te laten rusten.
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

@Peter,
Bedankt & helder. Nog een vraag; ik wil hem bouwen in een bell. Het is dan handig om ook kleinere hoeveelhouden te stoken. Is het de moeite waard om daarvoor een verstelbare p- channel te maken?Zoals bij Michel maar dan bedient met een hendel.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

12much schreef:hoe belangrijk is de breedte van de P-channel tov de breedte van de brievenbus? En ik zie verschillende uitvoeringen, (enkelzijdig open in de vuurkamer, of geheel gesloten zoals bij Michel) Zou het volstaan om de channel bovenop uit een goot tot aan de voorzijde van de box te laten bestaan met een metalen U aan de binnenzijde van het plafond tot aan de brievenbus?
Ideaal gesproken zou de channel even breed moeten zijn als de poort (brievenbus is alweer oud). Het gemakkelijkste gaat dat in geval van een 177 versie om daar een rechthoekige stalen profielbuis van 60x20x2 mm voor te gebruiken. Die is een heel klein beetje breder en heeft vrijwel de juiste doorsnede. Ik heb die in verstek geslepen en als een haak aan elkaar gelast. Het horizontale stuk ligt gewoon bovenop de vuurkamer, het geheel kan niet rondom lekken. Vooral dat laatste bleek belangrijk te zijn, dat het stuk in de vuurkamer niet lekt tegen de wand van de riser. Het gietstuk dat je er bovenop wilt leggen kun je natuurlijk gewoon uitsparen over de channel heen. Ik heb ook lopen knoeien met een buis die aan de binnenkant tegen het plafond van de vuurkamer zat. Dat is een ramp omdat het slecht te bevestigen is en bovendien beweegt door uitzetting tijdens heet worden.

Als de platte buis in kwestie breder is, dan heeft het deel van de buis dat links en rechts van de poort zit nauwelijks effect. De lucht zuigt alleen maar op de plek waar de poort zit en de gas stroom onderdoor gaat. Niet vergeten dat de buis plusminus 15 mm moet overhangen onder de bovenkant van de poort. En er aan de achterkant van de buis die tegen de wand van de riser staat een stukje uit moet van 15 mm. Zodat de voorkant en zijkanten overhangen maar de achterkant niet.

De channel verbrandt niet omdat-ie lucht gekoeld is. Dit is de beste configuratie die ik tot nog toe heb getest. Geen losse onderdelen die van elkaar af kunnen lopen en de lucht per ongeluk niet van buiten betrekken. De primaire en secundaire luchtstroom moeten zo goed mogelijk gescheiden worden, anders gaat de primaire overheersen.

Oh ja, geen hout onder de channel of in de poort leggen, dan gaat de stove roken. Hoop dat dit duidelijk is, veel succes!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Nog een vraag; ik wil hem bouwen in een bell. Het is dan handig om ook kleinere hoeveelhouden te stoken. Is het de moeite waard om daarvoor een verstelbare p- channel te maken? Zoals bij Michel maar dan bedient met een hendel.
Die verstelbare channel wordt weer lastig te implementeren omdat de lucht van buiten de bell moet komen. Dan moet er ergens een scharnier of zo in zitten? Zie mijn post aan 12much, dat is een stuk eenvoudiger.

Denk er aan dat er flink wat ruimte boven de riser zowel in de hoogte als de breedte moet zitten, niet proberen om na 10 cm de zaak om te willen buigen. De bell vangt als het goed is alle geproduceerde warmte af, waardoor met kleine hoeveelheden de schoorsteen temperatuur laag blijft en de gas snelheid niet zo hoog wordt. Wat ik maar wil zeggen: maak je niet druk om kleine hoeveelheden, het ding verbrandt ook die heel aardig schoon.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Bedankt, je heb me van veel geknutsel met scharnieren, hendels enzovoorts afgeholpen.

En mijn plan is toch al een beetje ingewikkeld: een 450 liter bakstenen bell met een klep waarmee je de rookgassen ook door een vlampijpwisselaar kan jagen. Als riser dacht ik daarbij aan een stuk dubbelwandig rookgaskanaal en dan met drie kleppen en een bypass. Ik denk dat ik drie kleppen maak want een soort tweewegklep bovenop de riser lijkt me een beetje teveel.

Maar ik zou hier niet uitweiden! Ik zal een apart draadje voor rocket toepassingen openen. Kockie, 12 much en alle andere trotse bezitters willen jullie daar dan ook jullie rocket toepassingen plaatsen (had ik al afgesproken met Peter)?

groet!
Ritsaert
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 27 okt 2012, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: nieuwe topic geplaatst
groet!

Ritsaert
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RicharddeBlauw »

peterberg schreef: De riser is bekend, de front opening van de vuurkamer is 4 keer zo groot als de riser en heeft de verhouding hoogte x breedte als 3 x 2.

Vuurkamer: bxhxd = 2x3x4 = 29x43,5x58 cm.
Poort: bxh = 0,5x2,2 = 7,25x31,9 cm.
lengte riser: 8 tot 10 = 116 tot 145 cm. (Gerekend vanaf bodem vuurkamer)
@peterberg
Ik vraag me af hoe groot de primaire beluchting is onder je ruitje en kan deze ook meegenomen worden in de basismaat of gaat het dan echt fout?. Je schrijft dat de opening v.d. vuurkamer 4X zo groot is maar dan heb je het wellicht over de maat van de ruit.

Zou je kunnen zeggen dat de verschillende maten van de vuurkamer ook aangegeven kan worden in één inhoudsmaat. En zolang je deze inhoud maar aanhoudt het mogelijk is in verschillende vormen te werken? Uiteraard zonder al te extreem te gaan.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Ik vraag me af hoe groot de primaire beluchting is onder je ruitje en kan deze ook meegenomen worden in de basismaat of gaat het dan echt fout?
Die maat heb ik al eens weergegeven maar dan nog maar eens: 25 cm2, of 14,1 % van de doorsnede van de riser. Dan ook nog een kiertje boven de ruit om het glas schoon te houden van 10 cm2 of 5,7 % van de riser.
RicharddeBlauw schreef:Je schrijft dat de opening v.d. vuurkamer 4X zo groot is maar dan heb je het wellicht over de maat van de ruit.
De front opening is 4x de riser doorsnede, maar daar gaan die schuine kanten links en rechts nog vanaf. Dan blijft er een oppervlak over van 3,6 maal de riser.
RicharddeBlauw schreef:Zou je kunnen zeggen dat de verschillende maten van de vuurkamer ook aangegeven kan worden in één inhoudsmaat. En zolang je deze inhoud maar aanhoudt het mogelijk is in verschillende vormen te werken? Uiteraard zonder al te extreem te gaan.
Dat zou je kunnen zeggen, maar dat is gewoon een slag in de lucht slaan zonder te weten of het werkt of niet. De maten die ik opgeef betreffen een getest model die in diverse verhoudingen en formaten gebouwd is geweest. Dit levert de beste resultaten op zonder dat er problemen ontstaan. Als jij iets anders wil proberen: ga je gang, of het werkt en wat de beperkingen zijn kan pas wat over gezegd worden als het gebouwd en getest is...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door RicharddeBlauw »

Dank je Peter, nu je het zegt herinner ik me die 25cm² maar het is ook zoveel wat hier allemaal bedacht wordt.

Is het bekend tot hoever de vlammen reiken in de riser of wellicht daarna nog?
En bij welke temperatuur wordt staal rood want ik lees ergens dat je zegt dat dat vrij snel gebeurt?

Stel je gebruikt inderdaad een riser van 145cm voor een 150mm riser. Komen de vlammen dan achter de riser in de bell?
Plaats reactie