nieuw in de wereld die finoven heet

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sylvio
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2007, 14:10
Locatie: zoelen
Contacteer:

nieuw in de wereld die finoven heet

Bericht door sylvio »

Hallo allemaal,

mijn naam is Sylvio en ik ben nieuw op dit forum, wel heb ik het met belangstelling gelezen en gezien dat er een hoop expertise aanwezig is.
Mijn vrouw en ik hebben net een huis gekocht waar een heel stuk aangebouwd moet worden en wij willen daar graag een finoven in plaatsen.
Helaas hebben wij geen ervaring met finovens wel met stalen houtkachels maar dit terzijde.
Wij hebben zo onze vragen over de finoven laat ik eens beginnen meet vraag 1: is het mogelijk om een finoven te koppelen aan een warmtemuur die ook een dragende functie heeft.
Ik heb hier een schets van gemaakt en ik hoop op reacties van de gebruikers van finovens en dit forum
http://home.wanadoo.nl/s.servaas/html/finoven.htm

Alvast bedankt,

Sylvio
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: nieuw in de wereld die finoven heet

Bericht door Dirk Bauwens »

sylvio schreef:...Wij hebben zo onze vragen over de finoven laat ik eens beginnen meet vraag 1: is het mogelijk om een finoven te koppelen aan een warmtemuur die ook een dragende functie heeft.
Ik heb hier een schets van gemaakt en ik hoop op reacties van de gebruikers van finovens en dit forum
http://home.wanadoo.nl/s.servaas/html/finoven.htm ...
Dag Sylvio,

In principe worden alle wanden in de buurt van de finoven, 'warmtemuren' door de voortdurende warmtestraling van de finoven.
Het is echter eventueel ook mogelijk om een bepaalde muur 'actiever' op te warmen met rookgassen. Alles hangt er ook wat van af hoe groot de totale warmteverliezen zijn in die ruimte.
Van een grote finoven kun je makkelijk tot 100 kWh per dag verwachten.

Dirk
sylvio
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2007, 14:10
Locatie: zoelen
Contacteer:

Bericht door sylvio »

Beste Dirk,

bedankt voor je snelle antwoord.
Ik denk dat ik mijn vraag niet helemaal goed heb geformuleerd of helemaal niet. :?
Mijn vraag is eigenlijk is er een maximale afstand tussen de verbrandingskamer en de daadwerkelijke schoorsteen.
Bedoel jij met warmteverlies de warmte die de kamer opwarmt of datgene wat je kwijt raakt door de schoorsteen?

Ik zal vanaf nu mijn vragen en ervaringen delen op het finoven deel en niet in dit nieuwe topic zo hou ik het ook overzichtelijk.
Tja ik ben nieuw op het forum dus ik heb nogal wat te leren en niet alleen over finovens blijkbaar,

Vriendelijke groet,

Sylvio
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

sylvio schreef:Mijn vraag is eigenlijk: is er een maximale afstand tussen de verbrandingskamer en de daadwerkelijke schoorsteen.
Een langere afstand koelt de rookgassen verder af en doet de stromingsweerstand toenemen. Dat betekent dus dat de uiteindelijke schoorsteentrek vermindert terwijl juist meer trek nodig is. Het blijft zoeken naar een complex evenwicht. Een rookgasventilator kan echter veel goed maken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

sylvio schreef: Bedoel jij met warmteverlies de warmte die de kamer opwarmt of datgene wat je kwijt raakt door de schoorsteen?
Warmteverlies maakt dat de kamer afkoelt wanneer men niet stookt. Warmteverlies is de warmte die vanuit de kamer verwijnt naar buiten.

Een kachel moet aanvullen wat naar buiten verdwijnt. Wanneer bijvoorbeeld een kachel continu 4 kW afgeeft en de temperatuur in de woning blijft dezelfde, dan wil dat zeggen dat de warmtewinst gelijk is aan het warmteverlies. Het warmteverlies is dan ook 4 kW.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

sylvio schreef: Ik zal vanaf nu mijn vragen en ervaringen delen op het finoven deel en niet in dit nieuwe topic zo hou ik het ook overzichtelijk.
Tja ik ben nieuw op het forum dus ik heb nogal wat te leren en niet alleen over finovens blijkbaar...
Mij stoort het niet hoor Sylvio.
Ik vind een beetje rommelig best leefbaar en zelfs efficiënter dan alles netjes op orde.
Bovendien worden de trouwe bezoekers daarmee beloond. Die blijven vanzelf bij.
Wie alleen af en toe komt neuzen naar de beste hapjes, ja, die heeft het wat moeilijker. En dat vind ik maar goed ook!

Dirk
sylvio
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2007, 14:10
Locatie: zoelen
Contacteer:

Bericht door sylvio »

Wederom bedankt Dirk,

het nieuwe deel wat wij gaan aanbouwen aan het huis zal zeer goed geisoleerd worden en voorzien van vloerverwarming.
Daar wij ook een nieuwe cv ketel moeten aanschaffen gaan wij ook gebruik maken van zonnecollectoren(Nefit).
Ik ga er daarom vanuit dat het warmteverlies minimaal word.
In het bestaande deel van het huis zit een klein inbouw houtkacheltje maar dat is meer gezellig dan efficient.
Anyway, ik denk dat ik maar eens een afspraak ga maken bij Fetze of zijn jouw plannen voor een commerciele finoven al concreet?

Heb jij overigens weleens gehoord van de windmolen van renewable devices?

Groeten,

Sylvio
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

sylvio schreef:...Heb jij overigens weleens gehoord van de windmolen van renewable devices?...
Sylvio, die vraag kun je wel beter onder het bestaande onderwerp "Windmolens" plaatsen. Windmolens is wel iets heel anders dan finovens en bovendien komt het onderwerp daardoor terug bovenaan de lijst.
Zie viewtopic.php?t=60

Dirk
Plaats reactie