Downdraft vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Downdraft vergasser

Bericht door RicharddeBlauw »

Wat ik gezien en uitgelegd gekregen heb is dat tijdens de opstart de by-pass, de klep bovenin de stookkamer open gaat en dat de rookgassen met een vrij hoge temperatuur de schoorsteen ingaat. Doordat de WW dicht tegen de stookkamer aanzit wordt deze opgewarmd. De WW wordt dus niet opgewarmd door rookgassen maar direct door het vuur zelf in de stookkamer. Dit is ook de verklaring waarom er zo lang voorgewarmd moet worden.

Daarnaast is het volgens de verkoper noodzakelijk om eerst een gloeibed te creëren. Nadat er voldoende kooltjes liggen wordt de by-pass gesloten zodat de rookgassen naar beneden gaan en direct langs de WW.

Het gehele traject van voorverwarming en creëren van een koolbedje wordt niet meegenomen in de berekening van rendement en geeft daarom ook een scheef beeld. Stel je hebt een Downdraft vergasser die geen of maar een korte opwarmtijd nodig heeft en je komt op een rendement van 90% dan zou het zomaar kunnen zijn dat deze een veel beter rendement heeft dan de Walltherm. Enkel uiteraard als de gehele tijdsduur van opstarten ook in de berekening wordt meegenomen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Bizar,
opwarmen van de warmtewisselaar door een startend vuur. Tsja als je die fase dan niet meeneemt bij het meten. Maar vreemd dat hij het dus blijkbaar wel goed doet na het starten. Want het vuur wordt redelijk direct gekoeld door het hete water. Is toch in strijd met de uitgangspunten!
RS
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door gerard »

michel schreef:@Gerard,

Ik vraag mij af hoe ik het rendement 1 op 1 kan nameten t.o.v. de Walltherm?
Wat heb ik daar voor nodig?

Als de walltherm 14.9Kw is en 70% waterzijdig levert is dat 10.43Kw.
Let op wij zitten al op 11.77Kw waterzijdig.
Ook de rookgass temperatuur is bij ons stukken lager, afhankelijk van de configuratie ver onder de condensatiegrens.
Het kan niet anders dat ons rendement stukken hoger ligt, maar hoe toon je dat aan?
@Michel,
Helaas, 1 op 1 nameten gaat je niet lukken vermoed ik. Of je moet bereidt zijn een paar honderd duizend Euro te investeren om de apparatuur te kopen. Dit is dan ook de reden dat het laten testen, bij de Instituten die het kunnen en mogen, zeer veel geld kost.
Je moet in ieder geval al beginnen met testen volgens de volgende normen:
Önorm en 303-5:1999, Önorm en 304:2005, Önorm en 267:1999, DIN 4702-1:1990, DIN 4702-2:1990,
Önorm M5861-1:1993 en Önorm M5861-2:1994
Bij een rendementsmeting worden bv. de schoorsteenverliezen en stilstandsverliezen al meegenomen. Je zou dus verbrandingstechnisch bv. een 99% eff. kunnen hebben, maar het rendement komt door rekening te houden met de verliezen dan toch lager uit.

Je hebt het over de lagere rookgastemperatuur van de Rocket, en volgens jou dus een hoger rendement. Ik denk dat het verschil zit, in dat men niet onder de condensatiegrens wil of mag komen. Je dient er rekening mee te houden, dat er aan alle geteste vergassers, en dus ook de Walltherm, nog een rookanaal van 9 meter lengte met een doorsnede van Ø20 vastzit. Die vaststaande testlengte heeft waarschijnlijk te maken met het feit, dat in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland een houtgestookte ketel doorgaans in de technische ruimte, de kelder staat.
Als er zich een andere situatie voordoet in de woning waar zo’n warmtebron wordt geplaatst, dan kiest men er in deze landen vaak voor om een zgn. Nachheizflache te plaatsen. Hiermee kan restwarmte worden opgenomen en daarmee dus het rendement verhoogt.
Overigens werken veel houtvergassingsketels met een vlampijpwisselaar, vaak met in de vlampijpen nog zgn. Wirbulatoren. Ik noem ze gemakshalve maar wervelaars. Deze wervelaars zorgen voor een nog efficiëntere warmteafgifte aan de warmtewisselaar.

groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gerard,

bij de test meten ze dan bij de uitmonding van die 9 meter lange schoorsteen?

die wervelaars zijn al een keer eerder gepasseerd, ik meen me te herinneren dat ze lastig te slopen waren!

Weet jij hoe het zit met die opwarmtijd, zit die ook in de testperiode?

RS
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:@ Gerard,

bij de test meten ze dan bij de uitmonding van die 9 meter lange schoorsteen?

die wervelaars zijn al een keer eerder gepasseerd, ik meen me te herinneren dat ze lastig te slopen waren!

Weet jij hoe het zit met die opwarmtijd, zit die ook in de testperiode?

RS
@Rits,
Ik meen dat het een gemiddelde is van 5 meetpunten verdeeld over de gehele 9 meter lengte. En dat alle metingen over de gehele stook, bij Walltherm 2 ladingen achter elkaar,worden meegenomen. Dus zoals ik al schreef, incl. de CO pieken...
Maar je krijgt toch de testgegevens?... daar zal het neem ik aan wel in staan. Waarom dienen die wervelaars overigens gesloopt te worden?
groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door deleted »

gerard schreef:Ik meen dat het een gemiddelde is van 5 meetpunten verdeeld over de gehele 9 meter lengte.

Dat lijkt me niet bijster interessant. Het echte verlies is vlak achter de kachel te meten. De andere 4 meetpunten zeggen enkel iets over de isolatiewaarde van de schoorsteen.
Waarom dienen die wervelaars overigens gesloopt te worden?
Omdat ze in Michels handen terecht kwamen ...

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 1&start=45

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

G,
je bent snel!
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G,
je bent snel!
Degenen die met 1500kg druk onderdelen uit quasi nieuwe CV-installaties persen zijn ook niet zo dik gezaaid hier op het forum.

:fff G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door gerard »

Wervelaars hoeven niet persé klem te zitten...
http://www.youtube.com/watch?v=vnomN3T61qA
En zouden die 5 meetpunten mogelijk nog enige info kunnen verstekken omtrent de kans op condensatie in de rookgasafvoer??
groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door deleted »

Helemaal afhankelijk van de schoorsteen.

Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat de metingen op dezelfde manier gebeuren als je ze onderling wil vergelijken.
En dan doet het er niet toe dat het op een onzinnige manier gebeurt. Om te vergelijken zal je dan op dezelfde onzinnige wijze moeten werken.
Als hun afgastemperatuur van 100 graden een gemiddelde is in een schoorsteen van 9 m (20diameter), dan is dat wat wij hier afgastemperatuur noemen(vlak bij de uitlaat van de kachel) bij die Wallterm een heel stuk hoger. (slechter)

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door gerard »

Mee eens, we zullen de testgegevens van Ritsaert maar even afwachten.

groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

heb nog niets ontvangen!

maar het wordt steeds vreemder;
* afgastemperatuur ligt een stuk hoger dan 100 graden
* hij verbrand 20 kg stukhout
* meting is inclusief het voorverwarmtraject
* de vuurkamer ligt tegen de wisselaar aan
* de wisselaar ziet er op de tekening niet indrukwekkend uit

en dan een rendement van 93 procent en een rendement van 70 procent op de wisselaar,

als ik wat krijg, bericht ik het!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Downdraft vergasser

Bericht door account verwijderd »

@Vandaag gebeld met Testo.
Aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar komt er een speciale rookgas analyse meter op de markt voor houtkachels, is mij verteld.
Dit komt onder meer door de strenge Duitse normen etc.

Dat wordt nog even doorsparen, prijs weet ik nog niet :idea:

Mij adviseerde ze "niet" het model van Peter.
Eigenlijk zeggen ze dat deze roogas analyse meter niet geschikt is voor houtkachels en ze verkopen dat model dan liever niet dan wel aan mij.
( :oops: Peter gaat nu waarschijnlijk koken :oops: )

Ze adviseerde me een andere meter een 330LL met een optiepakket.
Totaal 2000 euro excl. btw.

Voor de liefhebbers kan ik met we transfer de documentatie per mail forwarden.

@Gerard,
Bedankt voor het verhelderende antwoordt wat betreft de rendementsmetingen.
Het waterzijdig rendements verhaal :
Doordat er tijdens de rendementsberekeningen door de instituten met allerlei randvoorwaarden wordt gewerkt en gerekend is, kloppen de waarden niet meer zoals ze ooit
met de caloriemeter zijn vastgesteld.
Zoals ik zelf de waterzijdige meetwaarden opvoer zijn ze een directe afgeleide van de oorspronkelijke caloriemeting.

Maar ja, wie ben ik om dat te zeggen, niemand gelooft mij toch? :roll:
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 16 okt 2012, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Downdraft vergasser

Bericht door le_pilaf »

die meter is pas nieuw op de markt de long live uitvoering.

groet frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Downdraft vergasser

Bericht door account verwijderd »

@Le_pilaf,
Klopt, maar er komt een speciale meter aan voor houtkachels eind dit jaar / begin volgend jaar.
Verwijderd
Plaats reactie