Downdraft vergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Downdraft vergasser

Bericht door Pietje »

In het forum "rocket stove maar dan anders" kwam even de downdraft vergasser langs:
De Walltherm is ook een downdraft vergasser. Zeggen dat ze de enige zijn zonder ventilator
[youtube]zMaB21vZUA0&feature=player_embedded[/youtube]

Hoewel het branden van de downdraft er fantastisch uit ziet, kan ik eigenlijk niet anders concluderen dat de rest van de verbranding het moet stellen zonder deze downdraft gassen, waardoor die veel meer moeite heeft om volledig te verbranden. Dat lijkt ook zichtbaar in het vuur bovenin de kachel; de vlammen zien er donkerder, koeler uit.

Kan iemand me uitleggen wat nu eigenlijk het voordeel van die downdraft is, en of het vermoeden klopt dat de verbranding van de rest van het hout minder gunstig verloopt?

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Downdraft vergasser

Bericht door David86 »

Als ik mij niet vergis is jouw observatie correct,

De onverbrande rookgassen (uit een niet geheel verbrandend vuur) verbranden onderin de kachel.

Het bovenste vuur word bewust aan omstandigheden bloot gesteld die er voor zorgen dat de verbranding onvolledig is. De onverbrande rookgassen kom in de onderste kamer tot (gehele) ontbranding, de warmte van deze gevoerde vlam zorgt er voor dat brandbare gassen die op hoge temperaturen pas ontvlammen ook mee gaan branden, dat is wat het hem zo schoon maakt.

In een normale vuurkist verdwijnen deze gassen die op hoge temperaturen ontvlammen voornamelijk via de pijp je huis, dat is zonde want als ze ontstoken kunnen worden heb je een hoger rendement (meer warmte van een kilo hout) en minder uitstoot.

Bovenste vuur is gas generator, het onderste kamertje doet het "echte werk" namelijk de complete verbrandig van de in de eerste kamer vrijgekomen gassen.

Edit: dit is nou een kachel waar ik verliefd op kan worden :)

Groeten,
..
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ecogoeikoop »

:?: De vlammen die je in de bovenste kamer ziet, zie je waarschijnlijk enkel de eerste 3 minuten. Dan is het glas zo aangeladen dat het lijkt alsof er een zwarte plaat zit.
Zou ik denken?? 1ste kamer is onvolledige verbranding. (=houtgas genereren)

In dat geval zal je verliefdheid vlug over zijn.

David86 schreef: Edit: dit is nou een kachel waar ik verliefd op kan worden :)

Groeten,
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Downdraft vergasser

Bericht door David86 »

Ecogoeikoop,

mijn buurman heeft een vogel, grijs met een rooie staart, die vogel kan praten.

Het is net een mens maar toch zet hij nooit iets nieuws.
Groeten,
..
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door gerard »

ecogoeikoop schreef:De vlammen die je in de bovenste kamer ziet, zie je waarschijnlijk enkel de eerste 3 minuten. Dan is het glas zo aangeladen dat het lijkt alsof er een zwarte plaat zit.
@ecogk,
Bekijk bijgevoegde foto eens. Deze heb ik gemaakt op een beurs waar deze kachel al uren in bedrijf te zien was. Het glas is zo verschrikkelijk zwart geblakerd dat ik de vlammen prima kon zien.....
groet,
Gerard
Bijlagen
Walltherm_405x600.jpg
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Downdraft vergasser

Bericht door Johndc »

ecogoeikoop schreef::?: De vlammen die je in de bovenste kamer ziet, zie je waarschijnlijk enkel de eerste 3 minuten. Dan is het glas zo aangeladen dat het lijkt alsof er een zwarte plaat zit.
Zou ik denken?? 1ste kamer is onvolledige verbranding. (=houtgas genereren)

In dat geval zal je verliefdheid vlug over zijn.

David86 schreef: Edit: dit is nou een kachel waar ik verliefd op kan worden :)

Groeten,
Sorry jongen! Maar deze stelling vind ook ik maar povertjes hoor! Zelfs in mijn omgebouwde pelletbrander is deze "downdraft" perfect te realiseren.
Als er maar net genoeg zuurstof aanwezig is om de vlam er in te houden, om dan via de onderliggende verbrandingskamer en met toevoeging van de benodigde lucht het verbrandings-proces optimaal te maken werkt het perfect.
Kijk ook eens wat Michel heeft gedaan met de "Rocket, maar dan anders" :wink:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

walltherm claimt een rendement van 93 procent en een rendement van 70 procent op de wisselaar...dat is echt goed...maar het zal wel gegoochel zijn ( maximum)
Rs
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Downdraft vergasser

Bericht door Chicken Power »

David86 schreef:Ecogoeikoop,

mijn buurman heeft een vogel, grijs met een rooie staart, die vogel kan praten.

Het is net een mens maar toch zet hij nooit iets nieuws.
Groeten,
Even de acties van een wat te vlotte leerling saven.... :)


Groet, Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Downdraft vergasser

Bericht door David86 »

..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Mooi dat de vogeldiscussie en de leerlingentoestanden elders worden voortgezet.

Het is natuurlijk leuk om te zien die downdraft. En inderdaad het is gewoon een kunstje. Maar wat mij boeit is dat ze 93/70 claimen (rendement en rendement op de wisselaar). De rocket haalt dit niet (afhankelijk van hoe je het rendement formuleert) en de vlampijpwisselaar al helemaal niet.

Maar als ik nu de wisselaar van de Walltherm bekijk dan lijkt het het alleen een simpele mantel. Voordeel is dat de mantel heel dicht bij het vuur zit, zo dicht dat je zou denken dat het vuur wordt gekoeld.

@Gerard, je hebt het ding in werking gezien, heb je een idee of ze bijzondere toverkunsten uithalen, voor wat betreft de verbranding (geloof het niet), maar vooral voor wat betreft de wisselaar?

Ik heb de testgegevens opgevraagd bij Walltherm.

Wat ook heel interessant is (ik citeer DJ/ in de rocket topic).
Complimenten dat je hem in vergassermodus hebt kunnen trekken. Nu doorzetten naar hèt grote voordeel van een vergasser: een grote hoeveelheid hout langzaam, maar schoon laten verbranden. Ofwel een continu standje "laag" terwijl je een kruiwagen hout gevuld hebt.
Walltherm claimt dat ze er 25 kilo hout in kunnen gooien in de downdraft modus en dat het ding dat dan keurig verbrand in vijf uur. Maar strookt dat met het door hun zelf opgegeven vermogen van van 14,9 kw? (5 kilo (per uur dan) geeft een vermogen van 20 kw. Met 93 procent rendement zou er dan toch iets van 18 kw uitkomen?
@ Gerard, deden ze dat op de beurs ook, 25 kg verbranden?

En het is ook nog een stralingskachel van 275 kg. Ja...straling en heel veel convectie.

Als het allemaal waar is wat ze zeggen dan ga ik zo'n ding nabouwen...Maar ik geloof er met deze opzet geen snars van!

Ritsaert
Bijlagen
walltherm.JPG
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Downdraft vergasser

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Het is natuurlijk leuk om te zien die downdraft. En inderdaad het is gewoon een kunstje. Maar wat mij boeit is dat ze 93/70 claimen (rendement en rendement op de wisselaar). De rocket haalt dit niet (afhankelijk van hoe je het rendement formuleert) en de vlampijpwisselaar al helemaal niet.
Rits,
Het is zeer waarschijnlijk dat het rendement waar Walltherm op doelt geen gemiddelde is, maar het hoogst bereikte op enig moment. En dat het aannemelijk is dat het gemeten is met Testo apparatuur. Als de vlampijp wisselaar van Michel de rookgassen metterdaad terug koelt tot 40 graden, dan komt er op de top van de verbranding waarschijnlijk meer rendement uit dan 93%. Maar dat gaan we nog zien als mijn meter weer terug is van reparatie, nu heeft het pompje de geest gegeven ofwel het ding is gigantisch verstopt. En dat al na 250 bedrijfsuren, die dingen kunnen ook nergens tegen. :mrgreen:
Hoe die Duitsers het rendement van de wisselaar bepaald hebben weet ik niet, maar dat kan net zo goed 70% van de aangeboden warmte zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Downdraft vergasser

Bericht door deleted »

Hier de officiële cijfers naar DIn EN 13240. (pagina 12)
http://www.he-energy.de/Downloads/Testb ... 013240.pdf

Peter weet wellicht hoe ze te interpreteren.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

@ Peter,
Ja de testo ligt bij jou niet in een laatje!
Toen ik bij Michel op bezoek was kwam de rookgastemperatuur zelfs op de 35 graden. Ik hoop dat het lukt om te te testen met 1000 liter koud water. Wordt een heel ander verhaal.

Ik denk ook dat het 93 % verhaal om een piekmoment gaat. Maar het rendement van die wisselaar snap ik niet. Ze zeggen dat 30 % in de ruimte gaat en 70 % in de wisselaar. Vind ik erg veel!

Ik heb dat rapport van Gandalf even bekeken maar ik kan er geen kaas van bakken. Peter kan jij er iets uit halen?

RS
groet!

Ritsaert
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ecogoeikoop »

@ecogk,
Bekijk bijgevoegde foto eens.
Gerard
Niets aan te merken op gebied van de vergassing, deze gaat goed zo te zien.
Maar:
- Hoe komt het dat het gesmoorde vuur in de eerste kamer het kachelruitje niet zwart maakt?


David,
Hopelijk heb je geen teenverzorging nodig, het was niet mijn bedoeling om er op te staan. :fff
Mijn excuses bij deze.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Downdraft vergasser

Bericht door ritsaert snijder »

Het is helemaal geen gesmoord vuurtje! Het is gewoon de primaire verbranding, met de juiste hoeveelheid zuurstof en een primaire verbrandig van de rookgassen met de juiste hoeveelheid secundaire zuurstof. In de rocket van Peter begint die tweede verbranding achterin (onderin de riser), in dit ding wordt de tweede verbranding naar beneden getrokken.

De grote vraag is of zo een downdrafter een grote bulk hout rustig en gelijkmatig kan vergassen. Want dat is er natuurlijk wel een die hoog staat op het verlanglijstje; een simpele vergasser zonder ventilator die netjes brandend een bulk hout kan wegeten. Walltherm claimt dat dit ding 25 kilo kan wegwerken.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie