Batch Rocket: Rocket stove, maar dan anders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

@DJ, oke ja dat klinkt goed! En achter elk onderdeel schuilt weer heel veel. Eigenlijk concentreren we ons teveel op die procentjes rendement. Brandstof krijgt ook nog wel de nodige aandacht. De skills van de stoker zijn eigenlijk onderbelicht. Maar ja goed stoken is ook kennis hebben van je kachels (daarmee bedoel ik dat goed stoken een behoorlijke kachelafhankelijke component heeft en dat betekent dat je er niet bent met een algemene instructie).

@ michel. Ik ben nog steeds heel nieuwsgierig naar de verstelbare p-channel (niet perse de tomado variant). Ik hoop dat als de testo weer is hersteld deze variant ook wordt gemeten.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door stan »

Lees ik niet goed ov is er nog geen antwoord op gegeven, wat is het voordeel van downdraft, als dat aleen de grote badges is, is dit mischien een leuk ontwerpje, met meer rendement dan die duitse dingen (denk ik )
Bijlagen
Naamloos.png
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Stan,
ik denk dat je het kachelgedeelte en de wisselaar allebei niet moet kopen (5300,-).
Ritsaert
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Goed idee Stan.

Ik heb een vermogensmeting gedaan vanmiddag.
Wie wil de berekening maken?

A. Ik heb 2kg hout verstookt.

B. De ketel heeft een diameter van 0,4m1 en een lengte van 0,94m1.
De vlampijpen hebben een diameter van 49mm en een lengte van 0,94m1 en het zijn er 19 stuks.
Hieruit volgt de nette waterinhoud van de ketel.

C. Het water is opgewarmd van 22 graden tot 40 graden in precies 20 minuten.

D. Hoeveel kw aan hout is verstookt en hoeveel energie heeft de ketel opgenomen in KW?

:mrgreen: :mrgreen:

Ik schat zo'n 5 a 6 Kw, maar ik weet het nog niet zeker.
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
Je hebt de pomp niet aan gezet?
RS
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Tuurlijk staat de pomp in stand 3 water rond te pompen om gelaagdheid te voorkomen en een volledige mixtemperatuur te garanderen.
Ps. de ketel is d.m.v. open expansie kortgesloten.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Nou is even kijken wat we hier hebben.
Op zich vindt ik de cijfers nog niet tegenvallen.
Wie kan de excel sheet checken?

Dit is een "koude" vermogenstest waarbij de energieverliezen inbegrepen zijn. (kachel opwarmen, straling, convectie etc. de hele mikmak).
Dis dus "netto hout" versus "netto warm water".
Wel heb je de winst van de condensatiewarmte er gratis bij.
Het condenswater heb ik achteraf afgewogen en zo kon ik het vochtgehalte bepalen.
Bijlagen
2kg badge
2kg badge
vermogenstest kwh 002_512x768.JPG
vlampijp rocket 177 vermogen berekening.xlsx
(11.61 KiB) 99 keer gedownload
printscr.jpg
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
Je haalt dus een kw uit een kilo hout. Je berekening ziet er wel goed uit. Je zou de test kunnen herhalen voor een langere periode. Heb je rekening gehouden met de temperatuurverschillen in het water? Wat was je rookgastemperatuur? Je rendement is aan het eind van de stook natuurlijk lager omdat je temperatuur lager wordt. Kan je geen boilervat aansluiten. Heb nog wel een oude NIBE boilervat liggen. Het is ook wel interessant om de temperatuur in de schuur te meten.
RS
groet!

Ritsaert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

@Rits,

Tijdens de top van de stook geeft loopt de vlampijpwisselaar 2 graden per minuut op, dit gemeten over 8 intervallen.
Je zit als je het dan per minuut bekijkt op de 11.77 Kw vermogen.
Ik heb voornamelijk gestookt met de deur open (veel luchtovermaat), morgen zal ik nog een vermogenstest doen met de deur dicht, de kachel wordt dan nog heter.
Vanavond nog een 2e test gedaan, exact 2kg hout, waarvan per ongeluk de eerste 8 minuten over de bypass en daarna met de deur dicht, ook deze delta T over de vlampijpketel is ongeveer gelijk,
de start temperatuur was 25 graden en de eind temperatuur was 49 graden. Bij deze stook is geen druppel condens afgevangen.

Een buffer is nog niet nodig omdat de temperatuur nog niet richting de 99 graden gaat, heb hiervoor e.v.t. een ibc gereed staan met mangat zodat je de gelaagdheid flink kan roeren met een stok. :wink:
Heb je rekening gehouden met de temperatuurverschillen in het water? Wat was je rookgastemperatuur?
Het water wordt zo hard rondgepompt dat de ketel van boven tot onder hetzelfde aanvoelt qua temperatuur, dit lijkt mij goed.
De rookgastemperatuur heb ik niet gemeten, ook de temperatuur in de schuur niet.
Verwijderd
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door ritsaert snijder »

Michel,
De condenserende wisselaar wordt toch minder effectief als je watertemperatuur in de buurt van de 40 graden wordt, ik kan me herinneren dat je rookgas vrijdag 35 graden was. Wil je het rendement goed meten dan is water van 20 graden prima.
Rs

@Peter ,
De kachel wordt met een beperkte overmaat toch niet minder heet? Het rendement en de emmissies worden toch slechter ? met een forse overmaat is dat weer anders?
R
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 11 okt 2012, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door bas-hilversum »

michel schreef:@Goed idee Stan.

Ik heb een vermogensmeting gedaan vanmiddag.
Wie wil de berekening maken?

A. Ik heb 2kg hout verstookt.

B. De ketel heeft een diameter van 0,4m1 en een lengte van 0,94m1.
De vlampijpen hebben een diameter van 49mm en een lengte van 0,94m1 en het zijn er 19 stuks.
Hieruit volgt de nette waterinhoud van de ketel.

C. Het water is opgewarmd van 22 graden tot 40 graden in precies 20 minuten.

D. Hoeveel kw aan hout is verstookt en hoeveel energie heeft de ketel opgenomen in KW?

Ik schat zo'n 5 a 6 Kw, maar ik weet het nog niet zeker.
Nou, ik heb de berekening gedaan, maar probeer alsjeblieft de eenheden goed te krijgen en niet kW (vermogen) en kWh (energie) door elkaar te halen.
Daar gaat 'ie:
Inhoud van de ketel is 84,44 liter (uitgaande van een binnendiameter van 400 mm en een buitendiameter van de vlampijpen van 49mm). Benodigde energie voor een temperatuurstijging van 18 graden van 84,44 liter water is 6,361 MJ = 1,77 kWh.
Die energie (in de vorm van warmte) is geleverd in 20 minuten, dus is het gemiddelde nuttig vermogen 5,30 kW.

2 kg droog hout heeft een energieinhoud van ca. 30 MJ, wat betekent dat daarvan 21% is omgezet in opwarming van het water.
Bas.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:@Peter ,
De kachel wordt met een beperkte overmaat toch niet minder heet? Het rendement en de emmissies worden toch slechter ? met een forse overmaat is dat weer anders?
R
Het klinkt een beetje verward, ik probeer het uit te leggen.
Als de overmaat beperkt wordt, is er dus ook minder (ballast) lucht die opgewarmd wordt. De temperatuur kan daardoor verder oplopen, en het (verbrandings) rendement stijgt. Als de beluchting en turbulentie minder goed geregeld zijn wordt de concentratie van emissies groter, want er is minder verdunning. Wat we willen bereiken is een zuurstof niveau dat omlaag gaat terwijl de koolmonoxide dat ook doet, tegelijkertijd.

Kortom, een kleine luchtovermaat in de orde van lambda 1,5 tezamen met een lage CO van b.v. 150 ppm is iets om erg blij van te worden. En dat is exact wat deze simpele batch box rocket constructie als vast effect heeft. Leuk toch?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Vanavond een bagde getest van 4122 gram hout.
De begintemperatuur in de schuur was 13 graden, de eindtemperatuur in de schuur was 28 graden.
De kachel dient dus geïsoleerd te worden. Het was op het laatst niet te harden zo warm.
Deze badge is met de deur dicht gestookt.

De cijfers zijn al beter als gisteren. :mrgreen:
Maar veel stralings- & convectieverliezen in de schuur zelf.

De kop van de centrale vlamkast is op 371 graden gemeten, deze zit bovenin vast gelast aan de vlampijpwisselaar.
Bijlagen
rendement meting 12-10-12.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Nog een paar aanvullende foto's, zo heet als vanavond is de kachel nog niet geweest. :wink:

Aan het vochtgehalte (gewogen afgevangen condenswater) in de vorige excel sheet, kun je goed zien dat er gedeeltelijk is gecondenseerd bij deze stook. :wink:

Even voor de proefstook is er ook nog een nieuwe Rocket 177 geboren / gestort. :P

Niet te geloven wat 4122 gram aan hout aan warmte kan veroorzaken. pffff..
Ik dacht even dat de rvs riser ging smelten.
Bijlagen
riser 12-10-2012 008_1024x683.JPG
riser 12-10-2012 009_512x768.JPG
riser 12-10-2012 004_512x768.JPG
riser temperatuur kon ik niet meten.
riser temperatuur kon ik niet meten.
riser 12-10-2012 002_512x768.JPG
riser 12-10-2012 014_512x768.JPG
riser 12-10-2012 011_1024x683.JPG
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Rocket stove, maar dan anders

Bericht door account verwijderd »

Vreemd vindt ik aan deze test, die verschrikkelijk heet was, dat aan het einde van de stook de struktuur van het brandende hout / kool er anders dan
normaal uit zag. Normaal is het vrij glad, nu was het net ofdat het hout verdampt was en er bepaalde strukturen van het hout overeind zijn blijven staan.
Het brandende hout / kool zag er nogal grillig uit. :?:
Op de foto is eigenlijk niet / moeilijk te zien wat ik bedoel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijlagen
riser 12-10-2012 019_1024x683.JPG
riser 12-10-2012 017_512x768.JPG
riser 12-10-2012 018_512x768.JPG
Verwijderd
Plaats reactie