Dikke-truiendag ?!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Dikke-truiendag ?!

Bericht door Dirk Bauwens »

Dit las ik voor vandaag in het nieuws:
650.000 Vlamingen trekken dikke trui aan

Vrijdag trekken zo'n 650.000 Vlamingen een dikke trui aan voor de derde editie van de Dikke-Truiendag.

De actie, die symbolisch georganiseerd wordt op de verjaardag van het Kyoto-protocol, kadert in de inspanningen om het energieverbruik te beperken en zo de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Ook scholen, bedrijven en overheden nemen deel aan de actie.

In totaal nemen zo'n 1.600 Vlaamse en Brusselse scholen, 123 lokale besturen, 284 Vlaamse overheidsgebouwen en 685 bedrijven deel aan de derde Dikke-truiendag.

In vergelijking met vorig jaar nemen dubbel zoveel scholen deel. Zij draaien massaal de verwarming drie graden lager.

"Dat betekent een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot van 390 ton of 241,3 kilogram gemiddeld per school". De scholen organiseren ook tal van activiteiten zoals een dikke-truienmodeshow, winterpicknicks met warme soep of het bekijken van de klimaatfilm van Al Gore.

Ook de bedrijven springen dit jaar mee op de kar. In totaal zal een duizendtal bedrijfsgebouwen 16 februari in het teken stellen van energiezorg op kantoor.
Ik heb na het lezen van dit nieuws, één symbolisch traantje van ontroering weggepinkt.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

ik draag elke dag 2 of 3 truien over elkaar als ik aan het werken ben.
Ben te lui om harder te stoken in mijn werkplaats (en dan moet ik ook minder hout zagen ;-) )
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ook ministers Kris Peeters (CD&V) en Geert Bourgeois (N-VA) deden mee. Ze namen de trap in plaats van de lift naar hun kantoor op de 12e verdieping.
Ik ga alle dagen de trap op en af, want ik heb geen lift, net zoals de meeste stervelingen trouwens.

Die heren nemen 1 keertje symbolisch de trap (worden daarvoor flink betaald) en komen daarmee extra in het nieuws.
Het zal waarschijnlijk nog stemmen opleveren ook :roll:

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Hier in nederland doen we ook mee. Voor onze jongens in de gemeente de bilt helaas minder leerzaam die zijn allemaal vrij. Dus een traanrje minder in de bilt maar wel een goede actie.

mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

trouwens bij Chathanky in zeist ook een paar basisscholen dicht. Kunnen ze de cv wel heel laag zetten maar minder leerzaam voor de leerlingen.

mark
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Bericht door Marcel »

Dirk Bauwens schreef:
Ik ga alle dagen de trap op en af, want ik heb geen lift, net zoals de meeste stervelingen trouwens.

Dirk
Maar Dirk,

Jij woont toch niet op de twaalfde verdieping? :lol:

Marcel
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

We kunnen beter stoppen met symbolische acties. Die dienen alleen maar als oogverblinding, om gewetens te sussen en als hersenspoeling voor de massa.

De statistieken tonen niet alleen aan dat het gemiddeld energieverbruik per persoon, ieder jaar stijgt (vanaf de jaren '60 tot nu, is het gemiddeld electriciteitsverbruik per persoon verzevenvoudigd) maar ook dat de winst die men maakt, voor ieder verbruikte kWh flink stijgt! De overheden hebben blijkbaar, voorlopig althans, geen enkele economische motivatie om de stijging van het energieverbruik tegen te gaan!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Marcel schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Ik ga alle dagen de trap op en af, want ik heb geen lift, net zoals de meeste stervelingen trouwens.

Dirk
Maar Dirk, Jij woont toch niet op de twaalfde verdieping? :lol:
Neen, de bovenste verdieping van mijn huis is twaalf meter hoog. En ik ben, zonder grapjes, op zoek naar een tweedehands lift! Die zou hier véél energie besparen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Eén van mijn kinderen maakte me attent op een artikel in de krant.
De titel van het artikel was: "Zweten in dikke trui". Nu blijkt dat men in het Vlaamse parlement reeds de avond tevoren de verwarming had lager gezet. Niettegenstaande dat was het op de bewuste dag tegen de energieverspilling nog steeds 20,7 graden! Geïnterviewde politiekers verklaarden dat ze thuis wel beter met energie omgaan.

Dirk
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: Dikke-truiendag ?!

Bericht door sven »

Dirk

ik wil een leemkachel bouwen. Regio st niklaas, en merk dat jij er veel over weet. Geef je ook persoonlijk advies?
Mvg sven
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dikke-truiendag ?!

Bericht door ritsaert snijder »

eh, Dirk zijn laatste bezoek was december 2012
groet!

Ritsaert
Plaats reactie