isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: isolatie

Bericht door cjm »

Ze zouden nu al bezig moeten zijn met baggeren. Logisch lijkt me overigens dat ze alleen de hoofdgangen doen.
Met je sonderen heb je toch ook een bodemsamenstelling verkregen? Stevig is tenslotte alleen een dikke laag zand. Alle andere grondsoorten vragen om oplossingen.
Wij op klei hebben een deel op zijn 'kerks' gebouwd bv om palen te vermijden. Met veen zou je dan al snel een prachtige grote kelder hebben ;-)

Edit:
Blunder van mijn kant: ik lees nu dat er wordt gebaggerd aan de westzijde van de hoofdwatergang in portengen. Niet aan jouw kant dus.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Toch even een rapportage van de isolatie vanaf de muur
* 2 cm spouw
* geen dampopen laag
* 2 lagen pir (gecacheerd) van 3 cm geschrankt geplaatst (minimaal vastgezet, zonder hout)
* laag folie
* 2 cm laag riet vastgezet met vloervwarmingsraster (betonijzermat is beter)
* vloerverwarmingsbuizen
* leem met in de toplaag jute

Ritsaert
Bijlagen
het riet in het netje geklemd
het riet in het netje geklemd
DSC_3102.jpg (65 KiB) 3985 keer bekeken
de wandverwarming vast op het netje
de wandverwarming vast op het netje
2.jpg (68.12 KiB) 3985 keer bekeken
de leemlaag;<br />* leem tegen en het riet<br />* leem tussen de buizen<br />* derde laag met jute in de top<br />* dunne finish laag
de leemlaag;
* leem tegen en het riet
* leem tussen de buizen
* derde laag met jute in de top
* dunne finish laag
3.jpg (67.66 KiB) 3985 keer bekeken
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: isolatie

Bericht door deleted »

Ritsaert,

Enkele vraagjes:

Je neemt een spouw van 2 cm. Dat is erg weinig. Wat is de reden ?
Je hebt de spouw verlucht naar buiten toe. Heb je daar een foto van hoe dat gedaan werd ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Dit is de Oostzijde met wat overstek, daarachter staat een hooiberg. De muur is halfsteens (nieuw opgemetst met schelpkalkmortel) en nu altijd droog. De ventilatie bestaat uit 6 gaten verdeelt, onderin in het trasraam, 10 mm in de voeg.
Aan de voorkant (Noord - West/ die wordt nat) maak ik de spouw 4 cm. Rechtsvoor ook nog een dikke spouw. De rest allemaal 2 a 3 cm).

Het is geen spouw als met een gemetselde binnenmuur (met baarden) het is een vlakke binnenmuur en een vlakke binnenkant. Bij 2 cm, wel het minimum, ontstaat al een goede luchtstroom. Vandaar dat bij dubbel glas de spouw wordt beperkt tot 15 mm. Althans dat neem ik als uitgangspunt.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: isolatie

Bericht door deleted »

Interessant. (en gewaagd).
Al heb je gelijk dat de oostkant wel met minder spouwbreedte toekomt.
Is de spouw bovenaan ook geventileerd ?
En hoe sluit het nieuwe binnenblad bovenaan aan op de muur en/of dak?

(over de balkkoppen ga ik maar weer niet opnieuw beginnen ... :wink: )

Hé Michel: had jij nog info hoe dit probleem door de professionelen werd aangepakt ?

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: isolatie

Bericht door Jan. »

Is dat riet horizontaal of vertikaal vastgemaakt?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gandalf,
de Oostkant nu alleen nog aan de onderzijde. Ik ga de vochtighied van de steen proberen te meten. Kan er nog gaten bij maken.

@ Jan, het riet zit tussen gegalvaniseerde vloerverwarmingsmatjes geklemd. Die heb ik vastgemaakt zonder de folie te beschadigen, hoe ook al weer?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: isolatie

Bericht door Chicken Power »

Jan. schreef:Is dat riet horizontaal of vertikaal vastgemaakt?
Jan, of dat nu Ritsaert op zijn voeten of op zijn kop staat, ik heb nog wel het idee dat de dan heersende camerapositie je echt uitsluitsel geeft over horizontaal, danwel vertikaal.


Groet, Cp

Ps, spelbreker kan natuurlijk wel zijn, hoe of jij voor het beeldscherm zit, dat weet ik dan weer niet.... :oops:
Verwijderd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Cp, hij heeft het over vastgemaakt....denk niet dat hij de richting bedoelt van het riet. ...maakt het niet minder leuk.....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: isolatie

Bericht door Chicken Power »

Jaja,

Maar hij schrijft toch echt:
Jan. schreef:Is dat riet horizontaal of vertikaal vastgemaakt?


Bijschrift bij de eerste foto is ook “het riet in een netje vastgeklemd”. Daarop lijkt me het antwoord nu wel gegeven.

En toegegeven, het blijft leuk!

Bij de 2e foto valt het me wel op, dat de verdichting van het riet me niet (meer) in overeenstemming met de vergrotingsfactor van die opname lijkt.

Dit gerelateerd aan het vierkantje van het net.


Groet, Cp
Verwijderd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: isolatie

Bericht door Jan. »

De kameera zou gekanteeld kunnen zijn.

Voordat we allemaal in een deuk liggen om onze eigen grappen, zou je je kunnen afvragen waarom een rietdekker het riet van onder naar boven op het dak spreid?

iets met vocht enzo? :fff
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Jan, als het water daar naar beneden loopt wordt ik op staande voet ontslagen!
groet!

Ritsaert
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: isolatie

Bericht door Jan. »

Op de foto's zag ik de rietstengels -van onderkant stengel links naar bovenkant stengel rechts- liggen.
Dit kombineer ik met de groeirichting en de vorming van het riet en hoe de rietdekker de rietstengels spreidt.

Nu weet ik natuurlijk niets van de vochthuishouding in jullie woning, maar ik meende ergens gelezen te hebben van 5 personen en misschien wel huisdieren, de was en noem nog maar wat, een lekage of een plaatselijke wateroverlast over de vloer. Dat vocht moet toch ergens heen. Ventilatie, wtw, en noem maar iets.
Ook las ik ergens dat je op het vochtige veen woont, de grondwaterspiegel stijgt ook nog eens.

Al met al zou ik de stengels vertikaal op de kop bevestigen.
Maar wie ben ik. :?
En jij hebt er vast een goede reden voor :P
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: isolatie

Bericht door ritsaert snijder »

Jan,
Ik heb er nog eens over nagedacht...had ik dus inderdaad totaal niet gedaan. En misschien dat het rietdekkersgewijs plaatsen zinvol is voor eventueel optrekkend vocht, maar daar is riet sowieso wel een blokkade voor. Vocht van buiten wordt geblokkeerd en als het dan toch komt wil ik het ook niet op de vloer. Vocht van binnen is luchtvochtigheid en condensatie en daar ga je met het riet niet veel aan doen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie