Eigen meubels ontwerpen en maken.

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Pietje »

Dank voor de uitleg, Frans. Helemaal duidelijk. Toch kijk ik uit naar het filmpje; anderen in mijn omgeving zullen dit met interesse bekijken!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door frans »

Ik heb een filmpje gemaakt van de lade.
Te zien is hoe e.e.a. inelkaar zit en beweegt.
Ook is het effect van het strakhoud gewichtje te zien.
Deze komt alleen naar beneden als de lade handmatig wordt dichtgedaan.
Hum, je moet op "la" klikken om de film te zien zie ik... :fff




Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door deleted »

Frans,

Mooie en cratieve ontwerpen !
Zijn die schilderijen aan de wand ook van jouw hand ?

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door frans »

Gandalf schreef:Frans,
Mooie en cratieve ontwerpen !
Zijn die schilderijen aan de wand ook van jouw hand ?
G
Bedankt, en tuurlijk. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door JantjeV8 »

In 1 woord geweldig. De eenvoud siert de oplossing. Over smaak valt niet te twisten, maar de denkwijze, en dan ook nog het 'gewoon doen' is een prachtige visie.

V.w.b. die ladesluiter komen er 2 dingen in me op: Loopt het pijpje nooit droog? En algengroei? Een ander medium zou beide zaken kunnen voorkomen (als het al aan de orde is).
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door frans »

JantjeV8 schreef: V.w.b. die ladesluiter komen er 2 dingen in me op: Loopt het pijpje nooit droog? En algengroei? Een ander medium zou beide zaken kunnen voorkomen (als het al aan de orde is).
Was ik ook bang voor, resulteerde in een spijsolie....
Dat was geen succes, het werd een vieze boel.
De olie begon wat op teer te lijken.
Heb toen gewoon water toegepast, de gevreeste vervuiling bleef uit.
Vermoedelijk omdat het geen stilstaand water is en omdat het donker is in de buis.
Als er na maaaanden teveel water is verdampt blijkt dat uit een gorgelend geluid van onder de keuken bij het gebruik van de lade, dan is het tijd om weer water bij te vullen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Pietje »

frans schreef:Ik heb een filmpje gemaakt van de lade.
Geweldig! Dank!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door frans »

Betreft de lade sluiter.
Vandaag bleek het touwtje gebroken op de lus.
Bleek zich anders te bewegen dan gedacht en kon doorslijten.
Het hangt nu aan een haakje en zal daar niet meer kunnen doorslijten.
Gelijk maar eens een paar foto's gemaakt.
Geweldig materiaal is leer, zeker in water.
Klepje is vast gezet met twee rvs spijkers.
Het messing deel zorgt voor de losse passing in de pvc buis.
klep en gewicht 1_1.JPG
klep en gewicht 2_1.JPG
klep en gewicht 4_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Pieke »

Vorig jaar heb ik een 20 tal planken op de kop getikt die dienst hebben gedaan als vloer in een zeecontainer.Zeer intensief belast en daarbij ook nog eens lange tijd buiten gelegen,blootgesteld aan weer en wind.Ik was in eerst instantie voornemend om ze aan te wenden voor de bouw van een houthok,maar dit leek me iets te veel eer voor deze planken.Dus ik besloot er een tafelblad van te maken.
voorbereiding.jpg
Die ene wat dwars,bovenop ligt, zo zagen ze er allemaal uit.Na intensief schuren om onregelmatigheden en beschadigingen weg te werken kwam ook de lichtere kleur tevoorschijn.
montage2.jpg
Na een boel passen en meten om de krenten uit de pap te halen kon ik een blad samenstellen van 90 bij 180 cm. Als beginner heb ik de planken vastgeschroefd op een mdf-plaat.Het geheel is stevig en werkt niet.Het was niet mijn bedoeling om een strakke tafel te maken en ik wilde een gebruikt uiterlijk als resultaat.
resultaat1.jpg
Volgende stap is om een bijpassend onderstel te maken.Op dit moment gebruik ik een metalen onderstel omdat ik niets anders voor handen had.Recent ben ik 2 balken tegengekomen van een metertje of 4, oude dwarsliggers voor een vloer.Vol met houtrot,(inmiddels) overleden wormpjes en vol met roestige spijkers.Tijdens de afgelopen "warme" dagen heb ik me daar op uitgeleefd.Spijkers verwijderen en rot hout weg schaven en schuren.Mijn inschatting is dat het mogelijk is om er 4 delen uit te halen om er tafel"poten" van te maken,maar dan in de vorm van 2 X'en met een boomstam die ik nog heb liggen van 2 meter mét schors als dwarsbalk, te monteren ter hoogte de "kruising" van de X'en middels een pen gat verbindingen.

Ik doe later deze week ff een foto maken van deze vorderingen, dan is ook goed te zien hoe de balken er op dit moment aan toe zijn.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door deleted »

Pieke,

Erg mooi zo'n doorleefd tafelblad !

Forumlid Penneke hield zich vroeger ook bezig met de productie van meubels van oud hout.
Ondertussen beperkt hij zich tot de handel in oud hout, geloof ik.

Ben benieuwd naar het onderstel.

G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Jimmeuh »

Zeer knap!

De luster erboven ook een eigen creatie? Vind ik ook wel iets hebben.
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door frans »

Als ik iets maak dan maak ik van teken karton altijd eerst een model op schaal.
Dat geeft een beter beeld dan iets dat je tekent, en is makkelijker aan te passen als je iets toch niet helemaal goed vind.
In het geval van een tafel moet je ook rekening houden met het de beenruimte.
Als je een mooie tafel hebt maar je kunt er niet lekker aan zitten is het toch geen echt goede tafel.
Het is een grote tafel, houd er rekening mee hoe hij te vervoeren is.
Succes.
Pas op! zelf maken is verslavend.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Pieke »

frans schreef:Als ik iets maak dan maak ik van teken karton altijd eerst een model op schaal.
Dat geeft een beter beeld dan iets dat je tekent, en is makkelijker aan te passen als je iets toch niet helemaal goed vind.
In het geval van een tafel moet je ook rekening houden met het de beenruimte.
Ontwerpje zit in mijn hoofd,maar ik zal zeker de dwarsbalk/stam 'ns positioneren,zonder te monteren om te kijken hoe mijn knieën deze ervaren
frans schreef: Succes.
Pas op! zelf maken is verslavend.
Dankje Frans en dat het verslavend is, daar weet ik alles van.Ik zal hier onder een andere uitspatting van mijn creativiteit etaleren.

@ Jimmeuh,jij ook bedankt!!

Van een luster had ik nog nooit gehoord ,maar ik neem aan dat je die cluster van lampjes bedoeld?

Hij staat hierboven een beetje scheef op de foto en hij is een jaar geleden tijdens de verhuizing ietwat verbogen,maar ik heb een oudere afbeelding gevonden.
vooraanzicht.jpg
Een plexiglas staaf van 2 meter,10 mm in 40 stukjes gezaagd.40 bestaande,12 volt 1 Watt fittinkjes en ik schat zo'n 15 meter stangetjes.Als je van de zijkant bekijkt,zie je 3 "lagen", middelste laag 2 naast elkaar en bovenste en onderste één rij elk.Als ik er weer aan terugdenk krijg ik weer pijn in mijn vingers Aan ieder stangetje 2 oogjes buigen.Op de zaagsnede van de 40 buisjes, schuren en polijsten.( want als je deze zaagt, dan slaan die wit uit) Al met al toch een uurtje of 30 werk gehad, maar het resultaat mag er zijn vind ik!!

Hij hangt aan 2 visdraadjes en is verder in diverse posities op te hangen.

G. ook jij bedankt!!

Mijn hand jeuken wel om verder te gaan, maar het weer gooit een beetje roet in het eten en het gebrek aan tijd.Mede door deze reacties, stimuleerd dat wel weer om er lekker de schouders onder te zetten.

Nogmaals: Kleine update volgt begin dit weekend.In ieder geval de ruwe delen die ga gebruiken voor het onderstel.

Fijne avond allen!!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Jan. »

Piek knap gemaakt.
Mijn complimenten!

Het is niet echt de stijl waar ik van houd, maar nietemin petje af!

Zelf heb ik eens de fout gemaakt een mooie tafel volgens tekning en naar wens van de klant te maken, geheel uit één deel.
Paste wel door de deur van mijn werkplaats en ook wel in ons transportmiddel, maar niet door de deur van de klant :oops: :cry:
Gelukkig is dit goed opgelost doordat er een buurman bij kwam kijken en ook wel zo'n tafel wilde. :lol: met een paar stoelen :lol:

Maar houd altijd rekening met verhuizingen.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eigen meubels ontwerpen en maken.

Bericht door Pieke »

Jan. ... Wederom dank!! ( moet oppassen om niet naast m'n schoenen te gaan lopen).Qua afmetingen en een eventuele verhuizing, daar maak ik me niet zo'n zorgen over, tafelblad past door iedere deur en het onderstel wil ik construeren middels een pen gat verbinding.Ik heb er een boel over gelezen en in de praktijk gezien,vervolgens zelf toepassen.Een dergelijke constructie lijkt me desnoods ook weer eenvoudig te demonteren.

Keb de afgelopen week weinig kunnen doen, maar hieronder een opsomming van de materialen die ik tot mijn beschikking heb voor het onderstel.
alles.jpg
Aan de linkerzijde een balk die ik wil gebruiken op de vloer om de "X-en op te laten steunen" ,rechts daarvan de dwarsstam-balk.Beide uiterst rechts de X-en/poten.
detail 1.jpg
Bovenstaand stuk is zo erg aangevreten dat ie de kachel in mag.
detail 2.jpg
Het gedeelte hierboven,dat is nog wel te redden, daar ga ik met de schaaf en staalborstel overheen, totdat ik bij het onaangetaste hout geraak en dan een glooiend geheel proberen te realiseren,zoals je wel 'ns ziet bij oude gebinten.Dit zijn ook niet allemaal kaarsrecht.

Ik heb de komende weken mijn energie en tijd elders nodig, maar ik hoop binnen een maand klaar te zijn.

Gr. Pieke
Laatst gewijzigd door Pieke op 19 mar 2013, 01:49, 2 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie