Een warmtewisselaar van een boiler maken.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo Dirk,
Als de zaak op temperatuur is dan kan de ventilator uit.
Alleen ben ik nu bezig om de beste manier van stoken uit te vinden.
Gisteren had ik het probleem dat de kachel te heet werd.
Ik moet n.l. door kunnen stoken en dan heb ik het probleem dat het nieuwe hout te heftig in vergassing over gaat.
Vandaag had ik het al beter voor elkaar.
Nadat de kachel goed brand sluit ik de lucht toevoer onder geheel.
Boven zet ik behalve de normale lucht toevoer ook het vul deksel bovenop op een kier.
De ventilator aan en ik ben zwaar onder de indruk van het warme water.
Ik ben nu bezig het geheel aan het huis systeem te verbinden.
Daarna ga ik de secondaire lucht aanvoer aan de nieuwe situatie aanpassen.
Het kacheltje lijkt straks op een fiat 500 met een ferrari motor.
groet,
Frans.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef: Het kacheltje lijkt straks op een fiat 500 met een ferrari motor.
Hallo Frans,

In wezen lijken de meeste kachels op een Fiat 500 met een ferrari motor. Bij bijna alle houtkachels is de verbrandingskamer in verhouding veel te groot. De meeste kachels kunnen het produceerbaar vermogen helemaal niet aan.

Heb je in je koude kachel al 'omgekeerd' stoken toegepast? Eerst het dikke hout, daarboven wat dunner hout en daarboven het aanmaakhout. Dan brandt de lading van boven naar beneden. Dit geeft een trager en veel gelijkmatiger verbrandingspatroon.

Meestal is het zelfs gewenst dat warmte nog trager en nog gelijkmatiger wordt vrijgegeven. Het verbranden van 1 kilogram hout levert een vermogen van ruim 4 kW. Voor veel geïsoleerde woningen is gemiddeld 1 kg hout per uur verbranden al te veel.
Een manier om de hoeveelheid gas in een gewone kachel onder controle te houden, is de hoeveelheid brandstof beperken door met mondjesmaat te stoken. Dat is erg bewerkelijk en pelletkachels lossen dit op door met een spindel de brandstof aan te voeren.
Dikker hout gebruiken, is ook een manier om het vergassen wat te vertragen.
Een finoven lost het probleem op door het grote vermogen van de 'ferrari motor' ten volle te gebruiken om een zware 'accu' (de massa van de kachel zelf) op te laden. De 'motor' hoeft dan maar 1 uur te draaien en de 'auto' rijdt daarmee de hele dag rond.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

De laatste foto's geplaatst.
Morgen ga ik de buizen en boiler van isolatie voorzien.
Het hok wordt anders wel heel aangenaam warm.
Ik heb nu een binnen temperatuur in de kamer van c.a. 20C.
Dit zonder de overige verwarmings bronnen in te schakelen.
Buiten is het c.a 0C , weliswaar nagenoeg windstil.
Niet slecht voor iets dat eigenlijk alleen bedoeld is om warm water te maken en de vloer op temperatuur te houden.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:...Ik heb nu een binnen temperatuur in de kamer van c.a. 20C. Dit zonder de overige verwarmings bronnen in te schakelen...
Als je regelmatig stookt, zal, volgens mijn mening, het warmtecomfort de komende dagen nog verbeteren. Want, afhankelijk van de beschikbare massa in de woning, duurt het meestal een aantal dagen voordat alles een evenwichtstemperatuur bereikt.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:De laatste foto's geplaatst.
Morgen ga ik de buizen en boiler van isolatie voorzien.
Het hok wordt anders wel heel aangenaam warm...
Er is ondertussen toch niets ontploft, Frans? :shock:

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Natuurlijk niet Dirk.
De vloer is ondertussen ook op een aangename temperatuur gekomen.
Mijn gasverbruik van de afgelopen twee "winterse"dagen is gedaald naar ca, 0.8 m3 per dag.
Het was ca 2 m3 per dag.
Alleen ben ik nu toch weer aan het broeden op een andere kachel.
Het zal dan toch een downdraft worden met een langere goed geisoleerde na verbrandings kamer.
Dat is voor mijn doel toch een beter regelbare hitte bron.
Bij het tegel kacheltje gaat het te veel op en neer.
Bij navullen veel lucht nodig en dan halverwege de verbranding de lucht toevoer knijpen.
Bovendien kan ik er ook per keer maximaal twee blokken in kwijt om het verbrandings proces niet te veel te verstoren. (dat geeft dan rook)
De downdraft kan behoorlijk vol worden gedaan zonder dat het de boel verstoort.
Als ik weer wat te tonen heb dan meld ik het weer,
groet,
Frans.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:...Mijn gasverbruik van de afgelopen twee "winterse"dagen is gedaald naar ca, 0.8 m3 per dag.
Het was ca 2 m3 per dag...
Met alle respect Frans, maar moet je dan niet eens gaan nadenken om die navelstreng door te snijden?
Waarschijnlijk zijn je vaste kosten nu al veel hoger dan je verbruik. :wink:

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Klopt Dirk,
Toen ik het huis bouwde was er geen gas aansluiting in de buurt.
Het stukje zichtbare buis in de meterkast noemde ik dus het duurste stukje buis in het huis. de rest ligt buiten in de grond
Het kostte een paar duizend gulden met de zekerheid dat het alleen duurder zou worden.
De verwarming is al tijden over op hout alleen de vloerverwarming bleef min of meer onbenut.
Als dat straks helemaal naar wens werkt dan komt waarschijnlijk de volgende stap.
Groet,
Frans.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Frans, Dirk,

Kun je je zodanig laten afsluiten van aardgas, dat je geen vast recht meer hoeft te betalen?
Destijds bood Obragas ons aan om een aansluiting tot in de meterkast te leggen. Ondanks dat we toen vooraleerst geen gas af zouden nemen, zouden we toch vast recht moeten betalen. Het was niet mogelijk een aansluiting te krijgen, door alleen de aanlegkosten te betalen. Ik heb de vertegenwoordiger van Obragas destijds voorgesteld dat hij -als hij graag iets wil verkopen- iets meegaander moest zijn en zich zeker niet monopolistisch moest opstellen. Na zijn antwoord, dat we toch nergens anders terecht konden, heb ik hem de deur gewezen en gezworen nooit met een dergelijke firma in zee te gaan.

In Duitsland is men zo witheet over de hoge gasprijzen, dat verschillende mensen de gasketel met de voorhamer van de muur slaan en overgaan op hout. Het schijnt dat zij de hoogste prijzen van Europa betalen. Zij die gekozen hebben voor een pelletketel voelen de strop ook al aangetrokken worden.

Groet,
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo John,
Het lijkt mij niet zo moeilijk.
Indien ik er toe besluit zeg ik mijn contract op.
Als ze dan door zouden blijven gaan rekeningen te sturen dan betaal ik die niet.
Dan dreigen ze me af te sluiten......
Dus..... gaat uw gang, dat was net de bedoeling.
Het zou anders de situatie worden dat de verzekering maatschapij mij kan verplichten om mijn 15 jaar oude auto allrisk te verzekeren.
Groet,
Frans.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Waar ik woon, betaalt men niets als men officieel 'afgesloten' is. Zo heb ik een aardgasmeter die met een loodje afgesloten is, en daar betaal ik dus niets voor. Niet meer dan normaal, vind ik. Ik heb die aardgasmeter niet nodig, ze mogen hem rustig komen halen als ze willen.

Natuurlijk kan het zijn dat iemand een niet officieel afgesloten meter heeft en toch geen verbruik. Dat heb ik al voorgehad met een watermeter. Niets verbruikt en toch moest ik vastrecht betalen. Dat is ook ergens te begrijpen. Moest ik de watermeter officieel laten afsluiten, dan denk ik niet dat ik nog jaarlijkse kosten zou moeten betalen. Maar zeker ben ik daar niet van.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:...Zij die gekozen hebben voor een pelletketel voelen de strop ook al aangetrokken worden...
Dat zal wel! Maar ja, iemand die een pelletketel of pelletkachel wil, die kiest toch voor afhankelijkheid? Tenzij die persoon zelf pellets maakt, natuurlijk.

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Zo weer een paar foto's geplaatst.
Tijdens de isolatie van de kachel heb ik gebruik gemaakt van aluminium en gasbeton.
De bedrijfs temperatuur is zodanig gestegen dat ik de huidige kachel blijf gebruiken.
Zelfs na het bijvullen van de kachel blijft de kachel rookloos.
Overigens was het toch al zo dat de warmte wissel boiler alleen bedekt was met een grijskleurig laagje stof toen ik de kachel er voor weghaalde.
Ik zal morgen (na afkoelen) nog wat foto's toevoegen van de aangepaste secondaire lucht aanvoer.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Prachtig hoor, Frans!

Blijkbaar heb je nu een goed evenwicht tussen brandstof en de aangezogen lucht gevonden. Hoeveel bedraagt de gemiddelde rookgastemperatuur nu?

Wat is het effect van de vloerverwarming op het binnenklimaat in je huis?
Gebruik je de vergasser nog?

Dirk
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

Hallo Dirk,
Ik heb de verschillende temperaturen gemeten en in het schema aan het einde van de foto's van vandaag gezet.
De schoorsteen temperatuur was 175 C.
Het lukt me niet om de verwarming nu geheel met de vloerverwarming te regelen.
Als het te koud wordt moet de vergasser bijspringen.
Voor voor en najaar heb ik goede hoop, en nu is de vloer in ieder geval aangenamer van temperatuur.
groet,
Frans.
Plaats reactie