ijskasten en ijskelders

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Hoe kan het dan dat een gemiddelde koelkast toch het hele jaar doorkomt met 250 kWh aan electriciteit of zelfs minder?
Kan zijn dat ik iets mis, maar met een blok ijs ter grootte van een koelkast kom je de zomer niet door. De koelkast kan prachtig ge?soleerd zijn, maar is niet groot genoeg voor de koelbehoefte van ??n seizoen (gok ik zo). Dus heb je een grotere hoeveelheid ijs nodig, dus neemt daavan het verliesoppervlak toe.
Op deze site wordt met een praktijkvoorbeeld aangetoond dat het w?l kan! :)

Een uiterst vernuftige toepassing overigens!!

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Briljant ding, inderdaad.

Als je de foto's bekijkt, kun je wel zien dat het klimaat daar wat kouder zal zijn. Northfield, Massachusetts ligt in het noorden van de VS, richting Canada. Er is 10 dagen tussen de -7 en -18?C nodig om het blok volledig te laten bevriezen. In Nederland hebben we dan een Elfstedentocht, dus dat gebeurt ongeveer ??ns in de tien jaar, vroeger wat vaker.

Het is ook een redelijk groot ding, ruim 1100 liter, ge?soleerd met 40 cm ge?xtrudeerd polystyreen (dat blauwe spul). Maar je hebt gelijk: ik had niet gedacht dat een kuub ijs voldoende zou zijn voor een seizoen.

Om zo'n apparaat in Nederland of Belgi? te kunnen gebruiken, moet er denk ik wat aan het ontwerp worden veranderd. Iets meer volume misschien, meer koelend oppervlak en een koelmiddel met een kookpunt iets onder het vriespunt.

Een "uitstralingsspiegel" behoort misschien ook tot de mogelijkheden? Het schijnt immers mogelijk te zijn om water te laten bevriezen bij temperaturen boven nul, door bij onbewolkte nachten straling het heelal in te zenden.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Water bevriest al vanaf 0 graden, dus die -7 graden is geen absolute vereiste. In Nederland en België zijn er wellicht jaarlijks verschillende honderden uren beneden het vriespunt. Maar opdat het systeem hier goed zou werken moet, zoals je zegt, het kookpunt van het koelmiddel goed afgesteld worden.

Wat het vermogen van het systeem betreft, dat is bij voorkeur uit te breiden met een grotere warmtewisselaar buiten. Het moet in principe mogelijk zijn om zo'n hoeveelheid water in slechts één vriesnacht of -dag in een ijsblok te veranderen. Maar ja, daar zullen ettelijke meters warmtewisselaar voor nodig zijn!

Ook wat je zegt, zou een spiegel gericht naar het heelal wellicht kunnen helpen. Of dat een echt praktische oplossing is, weet ik niet. Zo'n spiegel naar boven gericht wordt wel makkelijk vuil en reflecteert dan veel minder. Bovendien zit er tussen het aardoppervlak en het heelal nog heel wat massa, die ook invloed uitoefent. Ik zou niet weten hoeveel men de temperatuur zou kunnen doen dalen via een spiegel.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Er is relatief veel sneeuw gevallen en blijkbaar is er nog een flink pak op komst!
Grijp je kansen om die eventuele ijskelder te vullen!

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Bij jou is de kelder inmiddels al rijkelijk gevuld Dirk. :lol:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Bij jou is de kelder inmiddels al rijkelijk gevuld Dirk. :lol:
Helaas niet, maar had ik er één gehad: gegarandeerd!

In principe heb ik wel een kelder. Die heeft ongeveer de afmetingen: 4x3x2,5 meter. Naar goede Belgische gewoonte is die volgegooid met puin. Die kelder wordt in de toekomst heus wel leeggemaakt, maar is eigenlijk niet zo geschikt voor de opslag van ijs omdat die kelder zich in de woning zelf bevindt. Of ik moet zwaar gaan isoleren. Dat doe ik liever niet, een normaal koele kelder heeft ook zijn specifieke nut.

Misschien inspiratie voor een nieuw onderwerp: "Het nut van een kelder"?

Dirk
Plaats reactie