Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:....een lang gasafvoerkanaal in de stoof veronderstelt natuurlijk een schouw met voldoende trek. Daar vind ik echter weinig informatie over. Hebben jullie tips voor me, sites of literatuur, waar ik daar meer over kan vinden? Gewoon basisinfo - principes van trekkende schouw, hoe je trek kan verbeteren enzovoort?
Er wordt toch een werkmap "Schoorstenen" verkocht bij DTA?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

rowan schreef:...Mijn eerste idee en ontwerp was eigenlijk gebaseerd op de zweedse vijf-kanalenstoof van Cronstedt/Wrede, eventueel uitgebreid met nog twee neerwaartse kanalen. In vergelijking met een finoven zie ik bij de zweedse kachel een groter contactoppervlak gassen/stenen en een langer traject en dus meer tijd voor warmte-afgifte. Wat maakt de finoven dan toch een beter model?...
Waar ergens is informatie over die vijf/zeven-kanalenstoof te vinden? Anders is het onmogelijk om te vergelijken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...wat is er dan mis met DTA? Leeflang c.s. hebben toch het e.e.a. uit hun handen laten komen lijkt mij. Goed of fout maakt niet uit; er gebeurt tenminste iets...
Dat is niet zomaar waar.
Men moet zeer begrijpend en vergevensgezind zijn voor diegenen die, als échte pioniers, fouten maken. Echter, naar mijn ervaringen, verteren en verwerken de huidige '12Ambachten' in hoofdzaak de intellectuele eigendom van een ander, om er in de eerste plaats, zélf beter van te worden.
Niet voor niets zijn Sietz én dochter Lieselot Leeflang (huidig voorzitter) journalist van opleiding. Zij gebruiken DTA, volgens mijn ervaringen, om er in de éérste plaats vooral zelf beter van te worden en zij verdedigen, enigszins begrijpelijk, dit mini-bolwerk met hand en tand! Zij bieden echter geen méérwaarde, integendeel zelfs. Door hun ongezeggelijkheid én erg gebrekkige kennis op technisch gebied zetten zij vele mensen op een dwaalspoor. Enkele voorbeelden zijn hun uitleg en toepassingen ivm stralingswarmte, reflectie-isolatie, warmtemuren, ventilatie, koepelwoning, enz.
Daarom kan ik voor deze organisatie in haar huidige vorm geen begrip meer opbrengen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kees schreef:...wat is er dan mis met DTA? Leeflang c.s. hebben toch het e.e.a. uit hun handen laten komen lijkt mij. Goed of fout maakt niet uit; er gebeurt tenminste iets...
Dirk Bauwens schreef:Dat is niet zomaar waar.
Men moet zeer begrijpend en vergevensgezind zijn voor diegenen die, als échte pioniers, fouten maken. Echter, naar mijn ervaringen, verteren en verwerken de huidige '12Ambachten' in hoofdzaak de intellectuele eigendom van een ander, om er in de eerste plaats, zélf beter van te worden. enz.
Daarom kan ik voor deze organisatie in haar huidige vorm geen begrip meer opbrengen.

Dirk
Heb je gelijk dan ben ik de advocaat van de duivel :P
En hun rasknutselaars zijn inmiddels overleden.
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

waar eerlijk

Bericht door geert »

Dirk,

heb met plezier forum gelezen en heb bewondering voor de expertise die je hebt, de finoven heeft me wel in vuur en vlam gezet, kan jij me zeggen waar het dan goed is een workshop of zo te volgen om zelf een finoven te bouwen?
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Beste Geert, daar ben ik ook naar op zoek, ik weet dat de vuurmeester een workshop houden in mei:

Net als 15 jaar geleden komt de Finse architect en kachelbouwmeester Heikki Hyytiainen naar Nederland. In samenwerking met Vuurmeesters geeft hij in de week van 29 mei een workshop kachelbouwen.

H. Hyytiainen is inmiddels wereldwijd bekend door zijn research en ontwikkeling op het gebied van schone houtverbranding. Hij inspireerde zowel in Noord - Amerika en Canada als ook in Europa veel mensen om kachelbouwer van beroep te worden.

In Nederland waren dat o.a. Fetze Tigchelaar van de firma Tigchelaar Tegelkachels en Roland Voppel van het kachelbouwbedrijf Vuurmeesters. Ook stichting de 12 Ambachten startten na een enthousiaste workshop van hem met hun tegelkachel werkplaats.


Misschien dat dit iets is, je ontmoet dan in iedergeval de meest ervaren tegelbouwer, waar je altijd iets van kan opsteken. ik heb me aangemeld per e-mail, echter nog geen reactie, zal van de week eens bellen.

eigenlijk hoop ik dat ook iemand reageert op mijn adverentie, waar ik op zoek ben naar iemand, met ervaring en die van wat experimenteren houd. Misschien dat dirk dit wat vind, natuurlijk gewoon tegen betaling!

Maarja dat wachten we af, zo niet dan gaan we in juni beginnen met de bouw van een kachel geinspireerd op het model van: Henrym, zie voor meer info:
http://diymasonryheater.blogspot.com/20 ... r-d24.html

echter wij beschikken niet over de gedetailleerde tekeningen, waarover Henrym wel over beschikte. nl tekeningen van: Professor 2xH out of finland, zoals Henrym beschrijft.

Echter Henrym regeert niet op meerdere e-mails, en voor mij is deze: Professor 2xH out of finland, zoals Henrym beschrijft onvindbaar!

Maar goed als er niemand zich meld gaan we de kachel gewoon maken als laat maar zeggen lego (we willen de stenen gaan gebruiken van Brula, http://www.brula.de/index.shtml?heiztueren ) let wel een duitse tegelkachel zijn we niet van plan te bouwen, echter zij hebben erg mooi bouwmateriaal (echt alle soorten hoeken en vormen vuurvaste stenen, tevens hebben zij ook vuurvast beton en mortel, wel ver weg, maar goed een bestel wagentje en eenleuk wekkend ervan maken, is best mooi daar) en die ben ik hier in nederland nog niet tegengekomen.

als er dan iets dan niet helemaal loopt (te weinig trek, is het eenvoudig om wat te veranderen

maar goed dat is als er niemand zich meld.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: waar eerlijk

Bericht door Dirk Bauwens »

geert schreef:Dirk, heb met plezier forum gelezen en heb bewondering voor de expertise die je hebt, de finoven heeft me wel in vuur en vlam gezet, kan jij me zeggen waar het dan goed is een workshop of zo te volgen om zelf een finoven te bouwen?
Dag Geert,

Bedankt voor je aangename commentaar!
Dat de finoven je in vuur en vlam zet, is niet zonder reden. Het is, volgens mijn inzichten, zowat het beste en het meest belovende houtverbrandingssysteem dat momenteel bestaat voor de particulier.

Volgens recente berichten zou er in Nederland een workshop plaatsvinden in de week van 29 mei. Zie http://www.vuurmeesters.nl/kachelbouwworkshop.html

Indien mogelijk, wil ikzelf daar ook aan deelnemen, al was het alleen maar om op die manier Heikki Hyytiainen te ontmoeten.

De laatste drie jaar heeft Fetze Tigchelaar ook workshops georganiseerd.
Ik weet echter niet wat hij dit jaar van plan is.

Wat mij betreft, wil ik ook graag workshops organiseren. Misschien komt het er ook van. Ik word, helaas, fel gehinderd door een slechte gezondheid. Anders hadden hier allang maandelijkse workshops kunnen doorgaan :)

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: waar eerlijk

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk Bauwens schreef:
De laatste drie jaar heeft Fetze Tigchelaar ook workshops georganiseerd.
Ik weet echter niet wat hij dit jaar van plan is.
Dirk
Dirk,
Dat weet ik wel, Fetze organiseert eind juli een workshop finovenbouw in Reduzum, ik heb mij daar al voor opgegeven.
Het is wel haasten voor Geert en andere liefhebbers want hij zit, zo ik van hem begreep, al aardig vol en was eigenlijk niet van plan dit op z'n website te vermelden.
Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: waar eerlijk

Bericht door Dirk Bauwens »

Gerbe Ouwehand schreef:...Fetze organiseert eind juli een workshop finovenbouw in Reduzum, ik heb mij daar al voor opgegeven.
Bedankt Gerbe,

Ik wist van niets.

Voor jou wordt het nu je tweede workshop... was je niet geslaagd in de vorige? :D

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Re: waar eerlijk

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk Bauwens schreef: Voor jou wordt het nu je tweede workshop... was je niet geslaagd in de vorige? :D

Dirk
Dirk ik hoef maar naar jou te kijken om te weten dat het eigenlijk nooit genoeg is, je leert er altijd van en er gaat niets boven een inspirerend gezelschap met, zei het bescheiden, idealen.
Wat ik ook melden moet is dat ik sedert mei 06 een 6d kachel heb die uitstekend bevalt echter, ik heb een nieuwe woning gekocht en wil daar een totaalconcept toepassen d.w.z. een finoven omwikkeld met enkele honderdenmeters vloerverw. slang (unipipe) die aangesloten wordt op een tweetal groepen van een cv verdeler, Fetze heeft daar ervaring mee en ik denk dat dat goed gaat werken.
Voordeel van het systeem is dat ik de warmte in de muren en finoven opsla en dus geen dure rvs ketel nodig heb.
Kortom ambitie genoeg, overigens wordt dat pas volgend jaar.
Groet,
Gerbe :D
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef:...echter wij beschikken niet over de gedetailleerde tekeningen, waarover Henrym wel over beschikte. nl tekeningen van: Professor 2xH out of finland, zoals Henrym beschrijft.

Echter Henrym regeert niet op meerdere e-mails, en voor mij is deze: Professor 2xH out of finland, zoals Henrym beschrijft onvindbaar!
Deze Henry ontmoette Heikki toen hij deelnam aan een workshop over Finovens in TsjechoSlovakije. Hij heeft daarna zijn finoven gebouwd volgens tekeningen die Heikki voor zijn specifiek geval maakte. Henri heeft voor deze plannen ongeveer 500 euro betaald. Door Heikki werd uitdrukkelijk gesteld dat hij deze plannen niet aan anderen mocht doorgeven.

Dat Henry niet zomaar op e-mails antwoordt, moet men trachten te begrijpen. Mensen met dergelijke ervaring worden overstelpt met e-mails.

Ikzelf kan het echt niet meer bijhouden. Ik moet veel e-mails onbeantwoord laten. Niet dat ik niet wil antwoorden. Ik heb er gewoon te weinig tijd en energie voor. Daarom schrijf ik bij voorkeur op een forum, in de hoop dat op die manier veel meer geïnteresseerden vooruit geholpen worden.

Henri schrijft erg veel op een ander forum en is daarmee erg behulpzaam. Zie http://forums.futura-sciences.com/thread91738.html. Hij schrijft onder de naam 'ririmason'.

Heikki heeft zijn kennis en ervaring beschreven in een aantal boeken. Aan de hand van zijn boek 'Finnish Fireplaces, the heart of the home' is een erg goed werkende finoven te bouwen.

Dirk
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Dirk schreef:
Deze Henry ontmoette Heikki toen hij deelnam aan een workshop over Finovens in TsjechoSlovakije. Hij heeft daarna zijn finoven gebouwd volgens tekeningen die Heikki voor zijn specifiek geval maakte. Henri heeft voor deze plannen ongeveer 500 euro betaald. Door Heikki werd uitdrukkelijk gesteld dat hij deze plannen niet aan anderen mocht doorgeven
Nou dat vind ik erg goedkoop, wij hadden voor een tekening en wat hulp toch meer uitgetrokken, bedankt Dirk voor deze informatie!
\
Toch zou ik het zelf niet aandurven, natuurlijk barst hij van de informatie (Heikki), ikzelf heb het laatste jaar al enige boeken van hem doorgeworsteld, echter hetgene wat ik precies wil, staat er wel in bij benadering, maar om daarzelf dan een tekening van te maken? eng vind ik het. Je belt Heikki niet even op, van kom effe kijken, wat vind je ervan?
Of hij moet het model dat ik in mijn achterhoofd heb, al eens hebben geconstueerd. en dat lijkt me sterk, elke situatie is weer anders.


En trouwens een tekeing maken, daar komt wel effe wat bij kijken.
Als de trek niet voldoende is heb je toch een probleem, en om dit op telossen met een ventilatortje, het zal best werken, echter als de stroom uitvalt? wat dan?

Ik vind het maar moeilijk, elke dag dat ik weer wat lees, wordt het ingewikkelder!

groet
erik[/quote]
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef: Ik vind het maar moeilijk, elke dag dat ik weer wat lees, wordt het ingewikkelder!
Dan klopt er iets niet. Normaal gezien wordt alles toch duidelijker wanneer men iets bestudeert of uitleg krijgt?

Nogmaals, met het boek van Heikki of met de werkmap van DTA over de zelfbouw finoven is een goed werkende finoven te bouwen.

Natuurlijk wordt het bouwen van een finoven ook onderschat door veel mensen. Voor hen is een finoven gewoon een stapel bakstenen. Maar zo eenvoudig is het ook weer niet. Voor een echte finoven betaalt men, alleen al voor de bouwmaterialen, snel meer dan 3000 euro. Het bouwen ervan duurt gemiddeld een paar weken. Men moet dus wel weten waaraan men begint.

Dan zijn er natuurlijk de pioniers die het finovensysteem nog willen verbeteren, optimaliseren en uitbreiden naar andere toepassingen. Dan heb ik het over mensen als Heikki Hyytiainen, Fetze Tigchelaar, Igor Kuznetsov, Norbert Senf en anderen, die haast ieder moment van de dag en de nacht bezig zijn met dit onderwerp. Deze mensen sparen kost noch moeite om vooruitgang te boeken. Die roeping is niet voor iedereen bedoeld.

Dirk
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Beste Dirk,

Het vinden van een goede bouwtekening van alleen een finoven is niet erg moeilijk zie bijv. http://heatkit.com , en dan heb ik hier nog een lijst van tientallen goede sites, in de VS en Canada zij de mensen toch iets opener en trotser op het gene wat zij gepresteerd hebben, en daardoor delen zij (tenminste naar mijn idee) toch gemakelijker informatie.

Dirk schreef:
Dan klopt er iets niet. Normaal gezien wordt alles toch duidelijker wanneer men iets bestudeert of uitleg krijgt?
Wat ik bedoel is, dat ik een combinatie wil maken met de warmte wisselaar, echter sinds wij bezig zijn, ben ik op dit vlak al zoveel vormen tegen gekomen.
de meningen lopen nl nogal uiteen:
-warmte wisselaar wel/niet combineren
- waar (lokatie van de ww)
- vorm warmte wisselaar

En dat is ook logisch het gebruik van de ww beinvloed enorm de stromingsnelheid van de gassen, op een verkeerde lokatie of een te grote ww (die teveel warmte absorbeert) zal de doorstroming van de kanalen dusdanig beinvloeden, zodat er te weinig trek overblijft.

Bovendien zou ik het knap vinden als je een finoven kan maken van 3000 euro.
Volgens mij moet je dan al heel wat vriendjes hebben op de juiste plekken.

Maar goed, dat vinden wij niet het belangrijkste, wij willen graag een kachel bouwen naar onze wensen voor het bestaande huis.
wanneer de tijd rijp is en dat duurt ook nog maar een jaar of 6,
bouwen we een kachel en daaromheen een huis, maar dat is weer een ander verhaal!

Wat ik wel enorm waardeer is de manier waarop Dirk zijn kennis deelt.
Wat ik niet snap is dat Dirk geen mensen om zich heen verzamelt en gewoon voorzich zelf begint, met de stijgende brandstof prijzen, en het toekomstige tekort aan fossiele brandstoffen wordt deze markt alleen maar groter. Dat je dan van je vrienden concurrenten maakt, maakt het alleen maar leuker. maar ja dat is mijn mening.

Ik zelf heb van mijn hobby m'n werk gemaakt, lijkt leuk maar nu heb ik geen hobby meer. Blijft een schemergebied!?

groet,

erik
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
geert
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:22
Locatie: kortrijk

bedankt

Bericht door geert »

blij met jullie reaktie, had al verschillende workshops gezien maar dan kwam je gelijk terug met een finoven wat nu nog de bedoeling niet is.
ik zou me er graag in verdiepen om eerst de mogelijkheden te kennen en dan hopelijk de juiste te kiezen voor bij me thuis. kan er nog ingeschreven worden voor de workshop?
omdat we maar piepklein zijn in het geheel dat we om zeep helpen
Plaats reactie