Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

Bericht door exroom »

Geachte forum leden, inderdaad dit is mijn eerste berich, ik ben zo iemand die eigelijk alleem maar heeft gelezen, en niet heeft durven schrijven, (aangezien ik denk dat, je pas echt wat kan schrijven indien je beschikt over praktische ervaring ipv alleen theoretische)

maar goed dat is mijn mening.


Wij hebben een zeer oud vrijstaandhuis met buiten muren van 70 - 80 cm
boven verdieping voorzien van velux ramen (dubbel glas) beneden verdieping gedeeltelijk voorzien van dubbelglas, de overige ramen zijn wel voorzien van rolluiken.
De beneden verdieping bestaat uit een woonkamer1 van 45 m2, studeerkamer van 20 m2, woonkamer2 van 25 m2, een keuken van 25 m2 een bijkeuken van 15 m2, een badkamertje van 5 m2, de rest is verloren ruimte door inbouwkast, Trap en binnenmuren van 60 - 20 cm dik
de ruimtes beneden staan allemaal in verbinding met elkaar door toogpoorten van 2 meter breed of door een deurgat.

nu hebben we een morso gietijzeren kachel staan in woonkamer2 en deze is instaat om toch het hele huis op een redelijke temperatuur te houden. echter de kachel zelf zijn we zolijkt het ook aan het opstoken!?
(deze stoken we veel teheet) per jaar verstoken we dan ook best wat 15 m3 hardhout. dit moet dus anders kunnen, en daar zij we dus al weer even meebezig.

een totale inhoud van 800 m3 en een begane grond oppervlakte van 140 m2

We zijn op zoek naar iemand die voor ons uitteraard in overleg een finoven wil ontwerpen, met in iedergeval een koppeling naar de cv dmv een warmtewisselaar, overdrukventiel, extra pomp, en een aansluiting op het waterleidingsnet ivm uitval elektriciteit.
de kachel moet komen te staan in een ruimte van 25 m2 voor de kachel hebben we een oppervlakte gereserveerd van 4 m2
wij hebben geen ruimte (te lichte draagvloeren) voor het plaatsen van een buffervat van 450 liter zoals mark met zijn hele mooie oplossing van fetze.

a fijn wie met ervaring wil zich bij mij melden. uitterraard tegen vergoeding (voor niks gaat de zon op).
voor de duidelijkheid degene die zich meld hoeft niet te gaan sjouwen met stenen, graag had ik dat de,man of vrouw de supervisie neemt, en controleert wat ik gedaan heb, en aanwijzijngen geeft.

het hoeft voor mij niet binnen een week te draaien, en achteraf wijzijngen aanbrengen, daar ben ik ook niet bang voor. (ik zal niet snel kritiek gaan leveren).

ik hoop een serieuze reactie te krijgen, maar aangezien ik een aantal onderwerpen van dit forum dagelijk heb gevolgd zal dat snel gebreuren.

erik
Laatst gewijzigd door exroom op 08 feb 2007, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

Bericht door Dirk Bauwens »

exroom schreef:...nu hebben we een morso gietijzeren kachel staan in woonkamer2 en deze is instaat om toch het hele huis op een redelijke temperatuur te houden. echter de kachel zelf zijn we zolijkt het ook aan het opstoken!?
(deze stoken we veel teheet) per jaar verstoken we dan ook best wat 15 m3 hardhout. dit moet dus anders kunnen, en daar zij we dus al weer even meebezig...
Ijzeren kachels branden altijd kapot. Dat komt omdat ijzer verbrandt tot ijzeroxide. Bepaalde soorten roestvrijstaal bezitten wel een hoge weerstand tegen oxideren op hoge temperatuur. De beste weerstand tegen verbranden wordt geboden door bepaalde steenachtige materialen. Alhoewel ook hier niet alles vanzelfsprekend is. Op de lange duur ziet men dat ook vuurvaste stenen aangetast kunnen worden. Dat ligt dan niet aan oxideren maar aan aantasting door andere oorzaken.

Met een finoven mag men rekenen dat ongeveer tweemaal meer warmte beschikbaar is dan met een gewone kachel. Men moet er echter rekening mee houden dat, vermits een finoven 's nachts ook het huis verwarmt, dit aanleiding kan zijn tot langduriger verliezen. Men is er snel aan gewend dat het 's morgens nog steeds lekker warm is in huis. Die warmte moet ergens vandaan komen.

Om echt energie te besparen moet je gaan isoleren. De absoluut beste plaats, zeker in jouw geval, is isoleren langs de buitenkant. Dan behoudt je de massa die zo waardevol is als warmtebuffer.

Verder is een gemiddelde finoven zeker geen warmtekanon en zeker niet in staat om even snel een ruimte op te warmen. Iedere gewone houtkachel heeft een veel hoger verwarmingsvermogen dan een gemiddelde finoven. De kracht van een finoven zit in de konstante warmteafgifte. Het is wel mogelijk om met verschillende stookbeurten, dagelijks 50 kilogram hout te verbranden in een gemiddeld grote finoven, maar dat is geen aanbevelenswaardige situatie.

Indien iemand 25 kilogram per dag opstookt, 200 dagen per jaar, dan betekent dat 5000 kilogram hout per jaar. Is dat ongeveer wat jij nu opstookt?

Dirk
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Dirk schreef:
Om echt energie te besparen moet je gaan isoleren. De absoluut beste plaats, zeker in jouw geval, is isoleren langs de buitenkant. Dan behoudt je de massa die zo waardevol is als warmtebuffer.
Isoleren aan de buitenmuren zal niet gaan, we wonen in een huis dat valt onder monumentale dorps gezichten.

Tevens hebben wij ons huis laten controleren, door een bedrijf dat een thermische scan heeft gemaakt, en mijn muren dak etc waren perfect, enige punt ter verbetering waren een 5 tal ramen (enkelglas, wel voorzien van rolluiken (zijn in deze periode dicht).

Even een beschrijving van de isolerende maatregelen die we de afgelopen 3 jaar hebben toegepast.

Vloer:
15 cm isolatie, 40 cm beton, 1 cm reflecterende folie met schuim, 6 cm cementdekvloer met daarin vloerverwarming. nog steeds geen vloerbedekking, maar dat worden kerkdallen (dunne versie nl 3 cm dik)uit uw mooie land.

Muur:
10 cm Kalkzandsteen,
6-10 cm isolatie (volgeschuimd met harde schuim, lijkt op pur)
3-5 cm leem met stro / koeie poep (oude stuclaag)
20 cm mergelblokken,
30- 40 cm hand vorm stenen bouwjaar van huis omstreeks 1780 - 1806., de fundering hebben wij volledig ondergraven en volgestort met bewapend beton, tevoorkoming van verzakkingen en opstijging van vocht.

Plafond beganegrond/vloer 1e verdieping, Balken 25 cm hoog daar tussen 20 cm reflecterende rockwool, aan de plafond zijde tussen de balken massieve grenenvloerdelen geplaats (dit om een authentieke sfeer te krijgen),
aan de bovenzijde ozb plaat, met daarop geluiddempende/isolerende Fermacell vloerplaten 25 mm, bedekt met laminaat

Vloer zolder/Plafond 1e verdieping, Massieve MDF Plafondplaten 18 mm, Balken van 20 cm, daartussen rockwool 20 cm, daarop OZB platen, bedekt met isolatie schuimplaten van 5 cm.

Dak, lijkt op unidek, maar dan 15 cm dik.

Echt elke niet zichtbare cv buis is bedekt met isolatie schuim van 10cm
dik (is normaal niet tekrijgen)

ventilatie was volgens datzelfde bedrijf dat de thermische scan heeft uigevoerd ook in orde.

Dat ik de ramen, die enkelglas zijn, nog niet heb vervangen, komt door een geschil met de gemeente, anders had er al lang wat anders in gezeten, uit frustratie laat ik de rolluiken dicht van deze ramen, om het "dorpsgezicht te verstoren"
de ramen die voorzien zijn van dubbelglas zijn HR++ met komo keur.

Dus qua isolatie, ik denk dat ik daar ondertussen wel wat vanaf weet.
en wat ik niet wist heeft een bedrijf (ja die van de thermische scan) mij geadviseerd. (in de die 3 jaar dat we bezig zijn, zijn er 3 thermische scans gemaakt, om verschillen te kunne zien en dat mag ik iedereen aanraden die met dure isolatie klussen bezig zijn)

En wat je, je goed moet realiseren is dat een bestaand huis , dat ook nog onder zeer kritsche blikken staat van een ambtenaar, erg moeilijk perfect te isoleren is. Kan je beter zelf een huis gaan bouwen, is nog leuker ook, maar goed dat is weer wat anders

Indien iemand 25 kilogram per dag opstookt, 200 dagen per jaar, dan betekent dat 5000 kilogram hout per jaar. Is dat ongeveer wat jij nu opstookt?
Ik heb om eerlijk tezijn nog nooit mijn hout gewogen, ik weet dat het eigenlijk voor 95% uit eiken bestaat (komt uit mijn eigen bos, amerikaans eiken). Ongeveer 3-4 jaar gedroogd, en ik verstook dagelijks een redelijk volle kruiwagen!? mijn schoorsteen rookt niet, je ziet niks eigenlijk, dus echt een slechte verbranding is er niet, wel vliegt er veel warmte weg via het rookkanaal (Methalotherm dubbelwandige rvs buis binnendiameter 150 mm)

Er is altijd iemand thuis, en s'nachts wordt gewoon door gestookt. ivm mijn hobby/werk dus de kachel hoeft voor mij geen warmte kanon te zijn, die effe alles warm stookt, in tegendeel, dat is juist een van de punten waardoor we naar andere oplossingen zijn gaan kijken.

Maar goed ik moet weer wat gaan doen,

groet, erik
Laatst gewijzigd door exroom op 09 feb 2007, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb het bericht verplaatst, omdat deze hier beter tot z'n recht komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

Kockie schreef:
Ik heb het bericht verplaatst, omdat deze hier beter tot z'n recht komt.
Het was niet mijn bedoeling, om deze advertentie te gebruiken als een forum punt, wij zijn opzoek naar iemand die ons wil helpen tegen een vergoeding! bij het bouwen ontwikkelen van een finoven met warmtewisselaar.

Maar goed als jij denkt dat er zo meer kans is op een goede respons, en dat zal jij denk ik het beste weten, bedankt voor de verplaatsing

groet, erik
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

Bericht door peterberg »

erik, heb je al iemand gevonden die je wilt helpen? Ik kwam je bericht tegen via google. Ik een aantal finovens gebouwd, waaronder twee geheel gemetseld. En ik heb een finoven ontworpen die tegenwoordig bekend is onder de naam Bergkachel.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef:...En ik heb een finoven ontworpen die tegenwoordig bekend is onder de naam Bergkachel.
Eindelijk een professionele finovenontwerper op het forum! :D


Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gezocht, iemand die met ons een finoven wil ontwerpen

Bericht door kockie »

peterberg schreef:...En ik heb een finoven ontworpen die tegenwoordig bekend is onder de naam Bergkachel.
Peter,

Zou je eens op dit onderwerpwillen reageren?
Ik brand van nieuwsgierigheid en ben daarbuiten ook nog eens geinteresseerd...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Zelf ben ik ook op zoek naar iemand die mij kan helpen met het bouwen van een finoven. Het huis wordt nu zover verbouwd (was aanvankelijk niet de bedoeling) dat ik ook een plaats heb kunnen creeren voor een finoven. Mijn vriendin (ook wel vrouw genoemd) is inmiddels ook overtuigd dus nu moet het maar gaan gebeuren. Een schoorsteen is inmiddels ook gepland en een vergunning bij de gemeente aangevraagd.

Iemand zin en tijd?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Zelf ben ik ook op zoek naar iemand die mij kan helpen met het bouwen van een finoven. Het huis wordt nu zover verbouwd (was aanvankelijk niet de bedoeling) dat ik ook een plaats heb kunnen creeren voor een finoven.
Hallo Kockie,
Goeie beslissing!
Dan hoop ik maar dat die plaats groot genoeg is. Een beetje finoven is al gauw wat meer dan een meter in het vierkant.
Mijn vriendin (ook wel vrouw genoemd) is inmiddels ook overtuigd dus nu moet het maar gaan gebeuren. Een schoorsteen is inmiddels ook gepland en een vergunning bij de gemeente aangevraagd.
Iemand zin en tijd?
Waar die vergunning voor nodig is ontgaat me. En als de vrouw het er niet mee eens is, moet je er niet aan beginnen.

Een schoorsteen moet wel corresponderen met de omvang van de kachel, dus allebei tegelijk plannen is handig. En het is te hopen dat je kunt metselen. Voor een 3-tonner kun je rustig twee weken uittrekken om het ding te bouwen. Afhankelijk van hoeveel onderdelen in vuurbeton erin zitten.

Die moeten dan ook weer gegoten worden, er moeten mallen voor gemaakt en een triltafel in elkaar geknutseld. Dat is niet een kacheltje neerzetten, maar een bouwwerk optrekken.

En ja, ik wil je wel helpen. Je zult het ding grotendeels zelf moeten bouwen, maar het ontwerp maken en de eerste aanzetten van de daadwerkelijke bouw kan ik wel doen. Als je er wat voor voelt dan moet ik al vrij snel een keer komen kijken en praten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De vergunning is nodig voor de schoorsteen en voor de andere wijzigingen aan de woning. M'n vrouw is het er helemaal mee eens, ze heeft alleen nog wat specifieke wensen (die ik nog niet helemaal kan doorgronden, maar dat komt nog wel).

Een echte planning is er nog niet, de woning is op dit moment geen doorzon- maar een doorwaai woning. Zie mijn fotopagina voor wat impressies. :)

We zijn voor wat betreft de binnenkant van de woning bijna afgerond. Het constructiewerk is doorgerekend door een constructeur en als het goed is ontvang ik daar komende week de gegevens van. Dan kan de planning van de kachel beginnen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

kockie schreef:De vergunning is nodig voor de schoorsteen en voor de andere wijzigingen aan de woning. M'n vrouw is het er helemaal mee eens, ze heeft alleen nog wat specifieke wensen (die ik nog niet helemaal kan doorgronden, maar dat komt nog wel).
Misschien wil ze ook wat kunnen bakken. Dan ligt een oven voor de hand, en daar valt ook weer wat te kiezen.
Een echte planning is er nog niet, de woning is op dit moment geen doorzon- maar een doorwaai woning. Zie mijn fotopagina voor wat impressies. :)
Ik hoop dat de betonvloer sterk genoeg is voor de extra belasting. De verbouwing ziet er grondig uit.
We zijn voor wat betreft de binnenkant van de woning bijna afgerond. Het constructiewerk is doorgerekend door een constructeur en als het goed is ontvang ik daar komende week de gegevens van. Dan kan de planning van de kachel beginnen :)
Laat me weten wanneer je er aan toe bent, dan spreken we wat af.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

peterberg schreef: ...Dat is niet een kacheltje neerzetten, maar een bouwwerk optrekken...
Zo is dat!

Ik denk ook dat het raadzaam is om eerst een mock-up op ware grootte te maken en die in de ruimte te plaatsen.
Op die manier krijgt men een goed idee van de dimensies en de visuele impact van de finoven, maar zonder het definitieve karakter ervan.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Bakken is meer mijn pakkie-an :) De vloer is 12 cm dik met wapening. Ligt op een 80 cm aangetrild zandbed. Moet lukken denk ik.... Ik laat het weten wanneer ik er aan toe ben.

Ik zal het idee van Dirk ook uitvoeren!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie