Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door deleted »

Artikel uit: De Morgen schreef:Unilever bereidt zich voor op terugkeer van armoede in Europa Bewerkt door: Anneleen De Vel − 27/08/12, 08u46 − Bron: belga.be
Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever ziet de armoede terugkeren in Europa en moet bijgevolg zijn strategie daarop afstemmen. Dat zegt de Unilever-topman voor Europa, Jan Zijderveld, in een interview met de Financial Times Deutschland. .

"Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft bij de boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost", geeft Zijderveld als voorbeeld.

Unilever wil daarom in Europa methodes toepassen die het met succes in Azië toepast. "In Indonesië bijvoorbeeld verkopen we individuele dosissen shampoo aan 2 à 3 cent, en toch verdienen we er geld."

Zo verkoopt Unilever nu in Spanje wasmiddel in kleine verpakkingen die maar voor een vijftal wasbeurten dienen. In Griekenland biedt het concern mayonaise en aardappelpuree aan in kleine verpakkingen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door kockie »

Dat is toch voor de consument alleen maar duurder? Om naar verpakkingsmateriaal maar helemaal niet te kijken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door deleted »

Ik neem aan dat ze zich niet vergissen wat betreft de optimalisatie van hun verkoop.
Dat kan je ze wel toevertrouwen.

Conclusie: de wetten van de kudde zijn niet dezelfde als die van de logica.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Dutch John »

Ik wacht op de tijd dat we onze eigen, meegebrachte verpakking mogen vullen. Da's voor bijna iedereen het beste. Alleen voor de verpakkingsindustrie niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door David86 »

Keerzijde is dat mensen misschien een beter beeld krijgen van hun inkoop behoeften..

Ik weet niet of dit als goed of kwaad gezien moet worden. Het feit dat Unilever stappen onderneemt vind ik wel enigzins zorgwekkend.

Groeten,
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door tiho »

Die laatste zin ben ik het ook mee eens David. Vooral voor iets wat niet bederft, het wasmiddel. Dat zou eigenlijk zeggen dat sommigen het niet eens meer kunnen kopen anders.

Zit nu in frankrijk, daar kon je vroeger je eigen wijn tappen in de supermarkt DJ. Kan ik helaas ook niet meer vinden. Zal wel met hygiene ed te maken hebben vermoedelijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Pietje »

tiho schreef:...Zal wel met hygiene ed te maken hebben vermoedelijk.
Reken maar dat dat een smoesje is van de supermarkt branche om de locale wijn te kunnen vervangen door de concern-wijn en zo diens omzet te verhogen.

Iemand schreef: is dat beleid of is er over nagedacht, dat lijkt me wel een passend citaat...

Apart dat, als de armoede terugkeert, bedrijven gaan zoeken naar andere manieren om nog meer geld te verdienen. Laat iemand in de straat een groot (en dus logischerwijs :roll: ) goedkoop pak waspoeder kopen en het voor een fractie van de Unileverprijs in kleine hoeveelheden evenredig doorverkopen aan andere straatbewoners.
Ow, niet goed voor de economische groei, sorry :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Sandman79 »

Groter is niet altijd goedkoper, al heeft dat dan weer vaak met prijszetting te maken.
In België is een vat bier duurder dan dezelfde hoeveelheid bier in flesjes... Tof voor Caféhouders bv.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Ik neem aan dat ze zich niet vergissen wat betreft de optimalisatie van hun verkoop.
Dat kan je ze wel toevertrouwen.

Conclusie: de wetten van de kudde zijn niet dezelfde als die van de logica.

G
en de massa zit altijd verkeerd. :!:

zo ook onze fantastische OV chipkaart die reizen duurder maakt dan losse kaartjes kopen. Straks zijn er geen kaartjes meer te koop.
Is hetzelfde idee als omkatten van verpakkingen door unilever -nu 10% extra....jokkebrokken. Biologische winkels kunnen er trouwens ook wat van met de spulletjes van Wessanen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Dutch John »

Toch lijkt het me dat de multinationals meer bezig zijn met de wens van de klant (kleinere verpakkingen; "groene, duurzame" en vooral goedkope producten), dan met lange termijnproblemen als grondstofschaarste en stijgende energie- en daarmee transportprijzen. Dat laatste is voor een wereldwijd opererend bedrijf een achilleshiel, terwijl het voor een lokaal bedrijfje zijn sterkste kracht betekent.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Krelis »

Pietje schreef:
tiho schreef:...Zal wel met hygiene ed te maken hebben vermoedelijk.
Reken maar dat dat een smoesje is van de supermarkt branche om de locale wijn te kunnen vervangen door de concern-wijn en zo diens omzet te verhogen.

Iemand schreef: is dat beleid of is er over nagedacht, dat lijkt me wel een passend citaat...

Apart dat, als de armoede terugkeert, bedrijven gaan zoeken naar andere manieren om nog meer geld te verdienen. Laat iemand in de straat een groot (en dus logischerwijs :roll: ) goedkoop pak waspoeder kopen en het voor een fractie van de Unileverprijs in kleine hoeveelheden evenredig doorverkopen aan andere straatbewoners.
Ow, niet goed voor de economische groei, sorry :roll:
wij kochten 40 jaar geleden waspoeder bij de landbouwcoop (zoiets als boerenbond/welkoop) in kunstmestzak formaat. Al snel was het in de supermarkt goedkoper.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Toch lijkt het me dat de multinationals meer bezig zijn met de wens van de klant (kleinere verpakkingen; "groene, duurzame" en vooral goedkope producten), dan met lange termijnproblemen als grondstofschaarste en stijgende energie- en daarmee transportprijzen. Dat laatste is voor een wereldwijd opererend bedrijf een achilleshiel, terwijl het voor een lokaal bedrijfje zijn sterkste kracht betekent.

Groet,
DJ
hun bottleneck is denk ik dat ze ook een financiële instelling moeten zijn om op de wereldmarkt te kunnen opereren. Voordeel is dat Unilever een Minister President in NL heeft :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Krelis op 28 aug 2012, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Krelis »

tiho schreef:Die laatste zin ben ik het ook mee eens David. Vooral voor iets wat niet bederft, het wasmiddel. Dat zou eigenlijk zeggen dat sommigen het niet eens meer kunnen kopen anders.

Zit nu in frankrijk, daar kon je vroeger je eigen wijn tappen in de supermarkt DJ. Kan ik helaas ook niet meer vinden. Zal wel met hygiene ed te maken hebben vermoedelijk.
dat het nog uit een glas gedronken mag worden is wonderbaarlijk.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:
Artikel uit: De Morgen schreef:Unilever bereidt zich voor op terugkeer van armoede in Europa Bewerkt door: Anneleen De Vel − 27/08/12, 08u46 − Bron: belga.be
Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever ziet de armoede terugkeren in Europa en moet bijgevolg zijn strategie daarop afstemmen. Dat zegt de Unilever-topman voor Europa, Jan Zijderveld, in een interview met de Financial Times Deutschland. .

"Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft bij de boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost", geeft Zijderveld als voorbeeld.

Unilever wil daarom in Europa methodes toepassen die het met succes in Azië toepast. "In Indonesië bijvoorbeeld verkopen we individuele dosissen shampoo aan 2 à 3 cent, en toch verdienen we er geld."

Zo verkoopt Unilever nu in Spanje wasmiddel in kleine verpakkingen die maar voor een vijftal wasbeurten dienen. In Griekenland biedt het concern mayonaise en aardappelpuree aan in kleine verpakkingen.
Ecover biedt nu extra geconcentreerd wasmiddel aan :fff Verpakking van 1.5 liter naar 1 liter teruggebracht. Niet goedkoper maar ze weten dat te verhullen doordat er een coupon aanhangt waarmee de klant 100% geld terug kan vragen bij ze. Niet vergeten dus.
Over een paar maanden zal de hoofdprijs er aanhangen.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Bedrijven beginnen strategie al aan te passen.

Bericht door tiho »

Wat heeft dat ermee te maken Krelis? Dat is je eigen glas, maar wat als iemand telkens dezelfde sherrycan meeneemt zonder hem schoon te spoelen. Of iets onder de leden heeft, zijn handen onder niest en het kraantje bedient?

Lijkt mij best mogelijk dat het van de keuringsinstanties om dat soort redenen niet mag.
Plaats reactie