Hoeveel bos nodig voor zelfvoorziener?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. De meeste massa haalt een boom uit de lucht (CO2). De tweede grote post is water. Slechts een paar procent bestaat uit mineralen. Het gaan heel lang duren voordat die uitgeput raken. Bovendien kun je de houtas weer onder de aanplant uitstrooien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Jan. »

Hier is dus klinkende munt uit te slaan.
Plant elzenwallen, dit zijn snelle groeiers, leveren goed haardhout en last but not least, ze halen het ozo gevaarlijke co2 uit de lucht. Dan denk ik direct aan een tegenprestatie van de miljeufanaten.


Zo doen de grote energiemaatschappijen het ook. Niet verder vertellen
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door frans »

Jan. schreef:Hier is dus klinkende munt uit te slaan.
Plant elzenwallen, dit zijn snelle groeiers, leveren goed haardhout en last but not least, ze halen het ozo gevaarlijke co2 uit de lucht. Dan denk ik direct aan een tegenprestatie van de miljeufanaten.
Tja, maar dan moet je het hout dus wel droog bewaren,
en ik vind juist het opstoken zo ...... :fff
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Pietje »

Als je een bos gaat kweken om het brandhout, dan kun je net zo goed vlees eten ;-).
Verbranden van hout doe je voornamelijk met dat hout dat echt nergens anders voor te gebruiken is. Van de mooiste stammen zaag je planken, dan balken, dan palen, en wat je overhoud is voor de kachel...
En de takken die te klein zijn voor de kachel (afgezien van aanmaakhout, maar daar heb je op een gegeven moment ook genoeg van) kun je versnipperen en gebruiken als bodemverbeteraar onder bomen en struiken.
Op dit moment is er genoeg hout dat (meestal uit financieel oogpunt) echt nergens meer voor te gebruiken is dan kachelhout, en die bomen kun je van je 8-kuub-in-eigen-beheer afhalen.
Het is zeker goed om bomen te planten, want er komt vast een tijd dat we weer meer bomen nodig hebben.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Pietje ,

Ik snap je punt, nu is het alleen zo dat mijn behoefte aan kachelhout groter is dan aan bouwhout.

Ik ben niet op zoek naar de meest economische oplossing maar naar de met onafhankelijke.\

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Ik ben niet op zoek naar de meest economische oplossing maar naar de meest onafhankelijke.
:D
Ik snap jouw vraag heel goed, hoor! Maar misschien is de meest onafhankelijke oplossing toch het aangaan van een wederzijdse afhankelijkheid met anderen.

Op het moment dat jij mooie bomen hebt om planken/balken van te zagen, kun je dat verruilen tegen een veel grotere hoeveelheid hout dat niet te gebruiken is om planken van te zagen. Win-win voor beide partijen, die wel wederzijds afhankelijk van elkaar zijn. Oftewel, symbiose.

Los van dat het zonde is om mooi hout tot brandhout te verzagen, denk ik dat we het ons in de toekomst niet kunnen permitteren om lokaal planken/balken-hout te verspillen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door frans »

Pietje schreef: Op het moment dat jij mooie bomen hebt om planken/balken van te zagen, kun je dat verruilen tegen een veel grotere hoeveelheid hout dat niet te gebruiken is om planken van te zagen. Win-win voor beide partijen, die wel wederzijds afhankelijk van elkaar zijn. Oftewel, symbiose.

Los van dat het zonde is om mooi hout tot brandhout te verzagen, denk ik dat we het ons in de toekomst niet kunnen permitteren om lokaal planken/balken-hout te verspillen.
Hum, je moet eens informeren hoe het zit met het laten verzagen van je bomen tot planken enz.
Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat jij niet diegene bent die er veel wijzer van wordt.
En dus brand je gewoon alles op met de wetenschap dat de opbrengst van een ton hout omgerekend tot het bespaarde gas een waarheid is als een koe.
En eiken hout is lekker zwaar. :fff
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Pietje schreef:
David86 schreef:Ik ben niet op zoek naar de meest economische oplossing maar naar de meest onafhankelijke.
:D
Ik snap jouw vraag heel goed, hoor! Maar misschien is de meest onafhankelijke oplossing toch het aangaan van een wederzijdse afhankelijkheid met anderen.

Op het moment dat jij mooie bomen hebt om planken/balken van te zagen, kun je dat verruilen tegen een veel grotere hoeveelheid hout dat niet te gebruiken is om planken van te zagen. Win-win voor beide partijen, die wel wederzijds afhankelijk van elkaar zijn. Oftewel, symbiose.

Los van dat het zonde is om mooi hout tot brandhout te verzagen, denk ik dat we het ons in de toekomst niet kunnen permitteren om lokaal planken/balken-hout te verspillen.

Sterk argument....
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

frans schreef:
Pietje schreef: Op het moment dat jij mooie bomen hebt om planken/balken van te zagen, kun je dat verruilen tegen een veel grotere hoeveelheid hout dat niet te gebruiken is om planken van te zagen. Win-win voor beide partijen, die wel wederzijds afhankelijk van elkaar zijn. Oftewel, symbiose.

Los van dat het zonde is om mooi hout tot brandhout te verzagen, denk ik dat we het ons in de toekomst niet kunnen permitteren om lokaal planken/balken-hout te verspillen.
Hum, je moet eens informeren hoe het zit met het laten verzagen van je bomen tot planken enz.
Uiteindelijk kom je tot de conclusie dat jij niet diegene bent die er veel wijzer van wordt.
En dus brand je gewoon alles op met de wetenschap dat de opbrengst van een ton hout omgerekend tot het bespaarde gas een waarheid is als een koe.
En eiken hout is lekker zwaar. :fff

Ook een sterk argument,

Cooperatieve zagerijen starten?
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Pietje »

Mijn gasrekening ging de afgelopen winter 30% naar beneden omdat de CV elke ochtend na een uurtje draaien uitviel; de houtkachel kon het daarna prima overnemen. En als het toch te koud werd, werd de CV gereset en deed 'ie het weer een uur (de waterpomp bleek niet voldoende debiet te geven).
Dus ja, hout stoken levert geld op. Maar als je ruimte hebt kan planken te (laten) zagen ook veel opleveren. Maar geld is iets tijdelijks...

Antwoord op Davids vraag:
per ha kun je ongeveer 4 tot 5 ton droog hout uit je bos halen zonder het bos te laten interen. Energetische waarde ca 80.000 MegaJoule. Rendement van de kachel moet er nog af. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie