Hoeveel 'vermogen' kan men 'kopen' met 10.000 euro?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Hoeveel 'vermogen' kan men 'kopen' met 10.000 euro?

Bericht door Dirk Bauwens »

Hoeveel 'netto-vermogen' is te koop voor 10.000 euro?

Zonnepanelen, zonneboilers, een houtvoorraad, een stuk bosgrond, een stuk landbouwgrond, etc. ... :?: :idea:

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Beste Dirk,

Ingval van een nieuwe generatorset ongeveer 20 tot 30 kVA.

Tweedehands tussen de 120 en de 160 kVA.

Groet, Cp
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Landbouwgrond, tegenwoordig rond de €30.000 per hectare (verschilt erg per gebied), goed 0,3 hectare dus.

Zonnepanelen: bij ongeveer €5 per watt piek: 2 KW piek
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Landbouwgrond, tegenwoordig rond de €30.000 per hectare (verschilt erg per gebied), goed 0,3 hectare dus.
Bosgrond is veel goedkoper dan landbouwgrond. Ik schat dat je voor 10.000 euro een hectare koopt.

John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dutch John schreef:
kockie schreef:Landbouwgrond, tegenwoordig rond de €30.000 per hectare (verschilt erg per gebied), goed 0,3 hectare dus.
Bosgrond is veel goedkoper dan landbouwgrond. Ik schat dat je voor 10.000 euro een hectare koopt.

John
heeft Frans al gememoreerd: er komen ook div. lasten bij.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: Hoeveel 'vermogen' kan men 'kopen' met 10.000 euro?

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Hoeveel 'netto-vermogen' is te koop voor 10.000 euro?

Zonnepanelen, zonneboilers, een houtvoorraad, een stuk bosgrond, een stuk landbouwgrond, etc. ... :?: :idea:

Dirk
België is akkerland ongeveer €15.000 per ha. Frankrijk 150 ha €450.000
Wil je een enclave stichten in Fr. dan zijn er mogelijkheden; subsidies te over. Helaas ben je zelf ouder dan 39 jaar, dan worden de agrarische regelingen minder. Maar woodlands zijn er te vinden. Safer.fr bv.
Of http://www.totalfrance.com in het Engels :) zoeken op "hardworkinghippy"
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dutch John schreef:
kockie schreef:Landbouwgrond, tegenwoordig rond de €30.000 per hectare (verschilt erg per gebied), goed 0,3 hectare dus.
Bosgrond is veel goedkoper dan landbouwgrond. Ik schat dat je voor 10.000 euro een hectare koopt...
10.000 euro voor één hectare bos is niet zo duur. Ik weet wel niet wat men voor zo'n stuk aan belasting moet betalen.

1 hectare bos zou naar mijn weten ruim 2000 kg 'drogestof' aan oogstbaar brandhout kunnen opleveren, zonder aan het bos zelf te raken. Dat komt overeen met ongeveer 10.000 kWh aan oogstbare 'zonne'-energie. Niet slecht!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Landbouwgrond, tegenwoordig rond de €30.000 per hectare (verschilt erg per gebied), goed 0,3 hectare dus.

Zonnepanelen: bij ongeveer €5 per watt piek: 2 KW piek
Na wat zoeken, kom ik eigenlijk uit op wat meer euro's per kW piek (ik laat me graag corrigeren indien dit niet zo is)

Volgens mij kan men, met de huidige prijzen en onder ideale terugleveromstandigheden, voor een investering van 10.000 euro aan zonnepanelen, maximaal 1000 kWh opbrengst (wél electrisch) verwachten, per jaar.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 26 jan 2007, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:1 hectare bos zou naar mijn weten ruim 2000 kg 'drogestof' aan oogstbaar brandhout kunnen opleveren, zonder aan het bos zelf te raken. Dat komt overeen met ongeveer 10.000 kWh aan oogstbare 'zonne'-energie. Niet slecht!
Per wat? Per jaar?
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:1 hectare bos zou naar mijn weten ruim 2000 kg 'drogestof' aan oogstbaar brandhout kunnen opleveren, zonder aan het bos zelf te raken. Dat komt overeen met ongeveer 10.000 kWh aan oogstbare 'zonne'-energie. Niet slecht!
Per wat? Per jaar?
Sorry,:oops:
dat moet inderdaad per jaar zijn!
Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Interessant om te weten, want ik heb een klein stukje bos, iets minder dan een halve hectare schat ik. Daar zou dan 1000 kg droge stof per jaar uit moeten komen.

Ik weet dat we op dit forum eerder hebben gesproken over de verbrandingswaarde van hout, maar kan de bewuste plek zo snel niet vinden. Een topic `basisgegevens´ is misschien handig. Er staat mij bij iets van 20 MJ/kg, dus ongeveer een halve kubieke meter gas. Mijn bos zou dan goed zijn voor het equivalent van 500 kubieke meter gas per jaar. Dat is niet genoeg, ik heb misschien vijf keer zoveel nodig. Mijn bos is dus te klein om zelfvoorzienend te zijn. Misschien toch maar hooibalen inslaan bij de buren.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Interessant om te weten, want ik heb een klein stukje bos, iets minder dan een halve hectare schat ik. Daar zou dan 1000 kg droge stof per jaar uit moeten komen...
...Mijn bos zou dan goed zijn voor het equivalent van 500 kubieke meter gas per jaar. Dat is niet genoeg, ik heb misschien vijf keer zoveel nodig. Mijn bos is dus te klein om zelfvoorzienend te zijn...
Na wat zoeken op het internet met het woordje 'drogestofopbrengst' vond ik wat meer nuttige informatie.

Naar het schijnt zou maïs makkelijk 15 ton drogestof per hectare per jaar opbrengen. Er zou zelfs een 5 meter hoge maïssoort bestaan met een drogestofopbrengst van 30 ton!

Dit deed me nadenken over de lage oogstbare drogestofopbrengst van een gewoon bos. Terwijl er vroeger toch typische kapbossen bestonden. Gelukkig vond ik in een document de drogestofopbrengst van zo'n kapbos met wilgen: in Zweden zou dat 10 ton oogstbare drogestof per hectare per jaar opbrengen! Er wordt geoogst iedere 4 jaar.

Dus goed nieuws, John! Je kunt op die manier aan je jaarlijkse 5 ton drogestof geraken en zelfvoorzienend zijn :P

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:....Ik weet dat we op dit forum eerder hebben gesproken over de verbrandingswaarde van hout, maar kan de bewuste plek zo snel niet vinden....Er staat mij bij iets van 20 MJ/kg, dus ongeveer een halve kubieke meter gas...
20 MJ/kg is ongeveer de gemiddelde bovenwaarde voor 100 percent droog hout. Voor luchtdroog hout (20 percent) is de gemiddelde bovenwaarde ongeveer 16 MJ/kg.

http://www.woodgas.com/proximat.htm

Voor aardgas wordt in Nederland blijkbaar de bovenwaarde op ongeveer 35 MJ per kubieke meter afgesteld.

De verhouding is inderdaad ongeveer 2 kg hout voor 1 kubieke meter aardgas. Hout moet echter wel erg goed verbrand worden om dit ook in de praktijk te doen opgaan!

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:20 MJ/kg is ongeveer de gemiddelde bovenwaarde voor 100 percent droog hout. Voor luchtdroog hout (20 percent) is de gemiddelde bovenwaarde ongeveer 16 MJ/kg.
Kan zijn dat ik het mis heb, maar volgens mij is die 16 MJ/kg dan niet de bovenwaarde, maar de onderwaarde.

Voor aardgas in Nederland inderdaad 35 MJ/m^3 (normaalkubiekemeter) bovenwaarde, 31,65 MJ/m^3 onderwaarde. Het verschil zit hem in het volledig of helemaal niet condenseren van de waterdamp in de rookgassen.

Het verschil tussen de 20 MJ/kg en de 16 MJ/kg van hierboven zit hem toch in het feit dat er water moet worden verdampt. Als ik al het water zou laten condenseren, heb ik toch weer gewoon die 20 MJ/kg terug? Of komt het verschil soms doordat een kg hout met 20% vocht minder droge stof bevat? Dat zal het wel zijn.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Inderdaad John, het vochtgehalte in hout wordt meegewogen en daardoor ook beschouwd als brandstof, wat onjuist is.

1 kg luchtdroog hout (ongeveer 20 percent vocht) bevat 0,2 kg water. Dat betekent slechts 0,8 kg brandstof met een bovenste verbrandingswaarde van ongeveer 0,8 kg x 20 MJ/kg = 16 MJ

De onderwaarde van 100 percent droog hout (0 percent vochtigheid) ligt echter ook rond de 16 MJ/kg. Dat kan inderdaad verwarrend werken.

Voor hout is rekenen met de onderwaarde eigenlijk meer realistisch dan rekenen met de bovenwaarde, omdat gewone houtkachels de condensatiewarmte niet kunnen benutten. Luchtdroog hout zal dan een meer realistische verbrandingswaarde geven van ongeveer 13 MJ/kg. Daarop moet men dan nog eens het stookrendement van de kachel toepassen, wil men de 'echte' warmteopbrengst kennen. Bij veel houtkachels zal dat niet hoger zijn dan 50 percent, door de schoorsteenverliezen, de onvolledige verbranding enz. Voor de meeste huishoudens met houtkachel is het volgens mij realistisch om 1 kubieke meter aardgas te vergelijken met 5 of 6 kilogram hout.

Dirk
Plaats reactie