Hoeveel bos nodig voor zelfvoorziener?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Hoeveel bos nodig voor zelfvoorziener?

Bericht door David86 »

Vraagje aan de zelfvoorzienende houtstokers..

hoeveel hectare bos zou men nodig hebben als de kachelhout behoefte 8m3 p.j is ?

voor naaldhout en voor loofhout.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door deleted »

David,

Zoek ook eens op hakhout.
Zoals bij elk gewas is de opbrengst namelijk ook afhankelijk van de intensiteit van bemesting en lichtinval.

Hakhout kan rondom en perceel gezet worden en intensiever beheerd dan een bos. De opbrengst zal/kan dan ook hoger zijn.

Een ander voordeel is (wel afhankelijk van lokale verordeningen) dat hakhout gekapt wordt voordat de stam de omtrek bereikt van een 'boom'. Of toch wat de wetgever daar onder verstaat. Daardoor heb je geen kapvergunning nodig.
Als de 'stoven' minder dan 7 meter breed zijn, val je ook niet onder het bosdecreet (Vlaanderen: met verplichting tot beheersplan).
Bij hakhout moet je ook niet heraanplanten, het schiet vanzelf weer uit.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Gandalf,

Ik ben daar wel eens naar aan het kijken geweest, die bossen zijn hier verdwenen en nieuw aanpoten zou een slordige 10 tot 15 jaar duren. Dat zou ik dan moeten doen op landbouwgrond van (hier in de regio) 60.000 euro per ha. Dat is zelfs voor mijn ambities en zeker voor mijn portomonee te gek. Dat gaat niet

De enige optie die ik op het moment zie is bestaande bosgrond kopen op rij afstand en deze proberen zo te beheren dat zij in goeie productie komt.

Toch maar eens met de white collar criminals gaan praten :)

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door OBL-Rien »

http://www.probos.net/bosdigitaal/html/ ... uctie.html

"Hoeveel hout is er beschikbaar?
In het Nederlandse bos staat een houtvoorraad van ruim 58 miljoen m3. Gemiddeld per ha staat er nu 198 m3 hout. De totale bijgroei bedraagt 2,2 miljoen m3 per jaar en neemt nauwelijks meer toe (gemiddeld 8 m3 /ha/jaar). Van deze bijgroei wordt momenteel 65% geoogst, een deel (10%) wordt aan het dode hout toegevoegd, terwijl de rest (25%) naar de staande houtvoorraad gaat. Het oogstpercentage ligt voor naaldhout (85%) aanzienlijk hoger dan voor loofhout (41%). Een verhoging van de oogst van 65% naar 75% van de bijgroei zou een extra oogstvolume opleveren van 223.000 m3 . Afhankelijk van wie de eigenaar is van het bos, zijn er natuurlijk verschillen: het particuliere bos heeft een ander samenstelling en een andere doelstelling dan bijvoorbeeld het bos van Staatsbosbeheer. SBB heeft relatief jong bos. De houtvoorraad in hun bossen neemt daarom veel sneller toe dan in de meeste bossen in particulier bezit."
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Ervaring deskundigen met wilgen stoken ?

knotwilgen zijn de bomen van de polder. voor beheer van deze bomen zoeken ze altijd vrijwilligers.

Dat zou ook een optie zijn om zelfvoorziender te worden met stookhout, tot dat een hectare bos bij elkaar gespaard is en in de regio te koop komt :(

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door deleted »

Goed plan.
Uit andere reacties had ik ook begrepen dat niet alleen de aankoopprijzen hoog liggen in NL, maar ook de belastingen op het eigendom.
Uiteindelijk heb je alleen het hout nodig, niet het bos ...

Albert van WdJ schreef ooit:
Albert van WdJ schreef:Zomaar een rekensommetje.
Ik hak/zaag elk jaar knotwilgen met 4-jarig hout. 4 knotwilgen geven ongeveer een kuub stookhout. (dan laat ik alles dunner als een polsdikte liggen). Dus om elk jaar een kuub 4-jarig hout te hebben te hebben, zijn 16 knotwilgen nodig.
Ik heb zo'n 15 kuub hout nodig. Als je elke knotwilg 4 m2 geef, komt je met 1000 m2 toe. (16 bomen x 15 kuub x 4m2) En dan staan ze lekker ruim. Heb je nog 9000 meter over.
(En ga je al het restsnoeihout versnipperen, komt er zeker nog 10 kuub snippers bij.)
G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Sandman79 »

Albert heeft het wel over oude knotwilgen, maar desondanks, weinig wilgen nodig om zelfvoorzienend te kunnen worden precies ;)
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Zou het mogelijk zijn een ander beheer op de knotwilgen te botvieren?

Door alleen de tenen te oogsten die een wenselijke diameter hebben, dunnere tenen nog even laten zitten om later te oogsten.

Zou de boom dat aankunnen ?

Optie 2 is takkenbossen maken van de dunnere tenen. Dat resulteert wel in een soort non-stop estafetteloop van houtstapel naar kachel. en een behoorlijk hete vuurkamer vrees ik.

Voor een ouderwetse oven zouden de takkenbossen wel weer buitengewoon werken, maar die heb ik nog niet en staat op het moment ook niet hoog op de klussenlijst.

Iemand ervaring met het stoken van takkenbossen in een houtkachel ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

Kan, vrees ik, alleen als de kachel de explosief vrijkomende warmte aan kan en kan bufferen.

Ben momenteel ook met Elzen aan het experimenteren. In de vorm van wallen en erfbeplanting. Veel stam, weinig zijtakken en groeit erg snel.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 11 aug 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Ondanks de smetteloze reputatie van mijn kwalitatief hoogstaande uber degelijke prity houtfornuis (Zuid Hollands sarcasme) . Twijfel ik of hij de hitte van die takkenbossen kan verdragen in de huidige opstelling.

Ik heb vroeger als kleine aap ooit mijn vaders kachel vol gestouwd met droge twijgen en die aangestoken. Ik had nog nooit een kachel horen kreunen. Maar zowel mijn pa als de kachel deden dat die dag:). Ik denk niet dat ze dat deden omdat ze het zo fijn vonden.

Misschien is het mogelijk als de doorstroom door de warmtewisselaars in de vuurkamer tijdelijk verhoogd kan worden? .Op die manier kan de kachel zijn warmte misschien sneller afgeven aan mijn boiler (buffertje) ?????

Het zou wel erg intressant zijn als een kachel aan te passen is aan takkenbossen. misschien iets in de trent van een rocket stove inzetstuk voor de kachel. kachelhout schooieren word daarmee wel wat makkelijker...


Het is allemaal niet zo eenvoudig om zelfvoorzienend te worden :)


Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Het is allemaal niet zo eenvoudig om zelfvoorzienend te worden :)
Welkom bij de club....

Om weer een keer richting de psychologie van zelfvoorziening uit te wijden: eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. We willen alleen ons hedendaags comfort nog niet opgeven. Haal dat eraf en je hebt ineens veel minder van alles nodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door Brit »

David86 schreef:Zou het mogelijk zijn een ander beheer op de knotwilgen te botvieren?

Door alleen de tenen te oogsten die een wenselijke diameter hebben, dunnere tenen nog even laten zitten om later te oogsten.

Zou de boom dat aankunnen ?
Zeker! Het is waarschijnlijk zelfs beter voor de boom.
De reden dat men het niet doet is dat het erg lastig is om de dikkere takken tussen de dunne uit te snoeien zonder dat je nog bijna 30 cm laat zitten. Maar het zal waarschijnlijk de productie wat verhogen.
Als je op kniehoogte begint met knotten, dan kan je het een hele tijd volhouden en als het aan de hoge kant wordt om nog makkelijk te oogsten, dan zaag je het gewoon weer tot kniehoogte af om weer opnieuw te beginnen.
Wilgen, Elzen en Essen zijn de meest gebruikte soorten hiervoor, maar ook Esdoorn en zelfs Eik schijnt het prima te doen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door OBL-Rien »

Wilgen (of Elzen), hoe zit dat eigenlijk met de uitputting van de grond?
Als je jaar na jaar hout kapt en nieuwe aanplant op dezelfde grond, hoe lang kun je dat dan volhouden?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: hoeveel bos voor zelfvoorziener

Bericht door David86 »

Oneindig. Bomen ontrekken hun voedsel anders uit de grond dan bv sla of graan
Zij gaan de diepte in , alle uitspoelende voedingstoffen kunnen zij in de diepte weer opvangen, de oerbossen zijn daar een mooi voorbeeld van.

als de as weer terug gebracht word bij de bomen moet het cirkeltje redelijk rond zijn.

Groeten,
..
Plaats reactie