wie wil met mij een leemkachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

krekfree+
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:03

wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door krekfree+ »

Vorige maand hebben we tot onze spijt onze 30 jaar oude tegelkachel moeten afbreken.
Nu willen we graag (op een andere plek) een leemkachel met warmtezitbank realiseren.
Vraag is: Wie zou deze met ons willen ontwerpen, en voor ons bouwen. Er is al een ontwerp in concept, en dat kunnen we je toesturen, en hopelijk kunnen we daarna een afspraak maken. Wij wonen in Eindhoven.
@: -emailadres in forum plaatsen is vragen om spam-
Laatst gewijzigd door kockie op 26 jul 2012, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: emailadres verwijderd
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door Paide »

ik woon in de buurt, wil je best helpen met bouwen, maar ik ben niet zo'n guru in het ontwerpen. Waarom zet je het ontwerp hier niet op het forum, dan kunnen we er met z'n allen naar kijken?
krekfree++
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:14
Locatie: eindhoven

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door krekfree++ »

Dank voor je reactie Paide. Ik kon niet eerder reageren omdat mijn account geblokkeerd was, (raadsel).
Ik ben een beetje erg digibeet, en zo lukte het me ook niet de tekening te importeren. Ik ga het nog eens proberen.
Ideeschets kachel.pdf
(214.39 KiB) 569 keer gedownload
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
De potloodschets en de kleurenschets zijn verschillende varianten? De situatie lijkt geschikt voor de combinatie enkele bell en verwarmde zitbank.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door RicharddeBlauw »

In je ontwerp is je kleurplaatje van Brunner, dat is wel wat anders dan een finoven. Kun je ook duidelijk zien, een gietijzeren stookkamer met één uitgang.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door Erikvr »

het lijkt inderdaad meer op een ijzeren inbouw kachel met een rookkanaal labyrint. In deze opstelling verwacht ik grote problemen met de trek bij het opwarmen, tenzij je er een bypass inbouwt.
De ijzeren kachel zal niet tot erg hoge verbrandingstemperaturen komen, waardoor rook zich gaat afzetten op het kanaal.
groet,
Erik
krekfree++
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:14
Locatie: eindhoven

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door krekfree++ »

Het is inderdaad verwarrend; het plaatje van Brunner hadden we eigenlijk alleen maar toegevoegd om een idee te geven over de gewenste kanalisatie.
Intussen zijn we een stukje verder. Ik zal de tekening bijvoegen. Het is de bedoeling dat er een biovuurkamer met keramische elementen van Rath wordt gebouwd. (de BKR) (dus geen staal!) Op de website van Rath zijn mooie animatiefilmpjes over deze bouw te zien.
Bijlagen
overzicht_iso_en_BA.pdf
(99.52 KiB) 343 keer gedownload
Laatst gewijzigd door krekfree++ op 08 aug 2012, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door RicharddeBlauw »

Erikvr schreef:De ijzeren kachel zal niet tot erg hoge verbrandingstemperaturen komen, waardoor rook zich gaat afzetten op het kanaal.
Dat is geen juiste gevolgtrekking. Ik ken tegelkachels met een gietijzeren stookkamer van Brunner die na jaren branden brandschoon blijven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Krekfree,
Toen ik bezig was met de keuze van een kachel heb ik ook naar de biovuurkamers gekeken, die zijn trouwens maar deels van gietijzer. Mijn conclusie was toen dat ze niet de laatste ontwikkelingen hadden verwerkt in de modellen (secundaire beluchting). Maar dat je wel een stevige prijs moest betalen. Aan de andere kant is het ook niet goedkoop om zelf de benodigde ervaring op te doen waarmee je vervolgens met de gegevens op dit forum aan de slag kan.

Je ontwerp ziet er mooi uit, het komt neer op een hele lang (tegenstroom) kanaal. Dat zet je ook door in je zitbank. Zoals hierboven ook opgemerkt gaat je trek waarschijnlijk in de gevarenzone komen, zeker bij het opstarten.

Als variant zou ik je aanraden om naar de bell ontwerpen van Peterberg kijken. Een bell past prima in jouw situatie en geeft door de scheiding van warme en koude lucht een beter rendement. Je moet je wel afvragen waar je de meeste warmte wil hebben.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door Erikvr »

RicharddeBlauw schreef:
Erikvr schreef:De ijzeren kachel zal niet tot erg hoge verbrandingstemperaturen komen, waardoor rook zich gaat afzetten op het kanaal.
Dat is geen juiste gevolgtrekking. Ik ken tegelkachels met een gietijzeren stookkamer van Brunner die na jaren branden brandschoon blijven.
Feit is dat met een ijzeren stookkamer de verbrandingstemperatuur normaliter nooit hoger wordt dan 600-800 graden, waardoor een deel van de rookgassen niet verbrandt. Anders dan bij een volledig (spek)stenen stookkamer, waar veel hogere temperaturen kunnen worden bereikt. Een schone stookkamer zegt overigens niets over de aanslag in het rookkanaal.
groet,
Erik
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door RicharddeBlauw »

ritsaert snijder schreef:Mijn conclusie was toen dat ze niet de laatste ontwikkelingen hadden verwerkt in de modellen (secundaire beluchting). Maar dat je wel een stevige prijs moest betalen.Ritsaert
Dat de prijs zéér stevig is ben ik met je eens maar de stookkamer is wel van een zéér goede kwaliteit isolatiesteen om juist weer hogere temperaturen te krijgen.
Erikvr schreef:Feit is dat met een ijzeren stookkamer de verbrandingstemperatuur normaliter nooit hoger wordt dan 600-800 graden, waardoor een deel van de rookgassen niet verbrandt. Anders dan bij een volledig (spek)stenen stookkamer, waar veel hogere temperaturen kunnen worden bereikt. Een schone stookkamer zegt overigens niets over de aanslag in het rookkanaal.
Bij een "schone kachel" heb ik het over de kachel dus niet enkel over de stookkamer. De kanalen waren schoon. De isolatiesteen in de stookkamer zorgt wel degelijk voor hoge temperaturen. Wanneer de vorm en luchtstroom maar goed is heb je een schone verbranding. dan heb je eigenlijk geen zogenaamde secondaire lucht nodig. En zeker bij de modellen met electronische regeling is het echt optimaal geregeld allemaal.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door gerard »

Erik,
Brunner noemt zijn stookkamer niet voor niets de ISO-brennkammer. De gietijzeren inzet is van binnen bekleed met chamotte stenen en behaald wel degelijk hoge temperaturen. Brunner was overigens een van de eerste fabrikanten die een schone verbranding nastreefde.

groet,
Gerard
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door Erikvr »

ik heb de brunner even bekeken en het maakt inderdaad een degelijke indruk.
groet,
Erik
krekfree++
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2012, 21:14
Locatie: eindhoven

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door krekfree++ »

Is er iemand die ervaring heeft met het maken van een leem/tegelkachel rondom de biovuurkamer van Rath?
Ik heb op 5 augustus de tekening daarvoor hier op het forum geplaatst, en ging er toen van uit dat de leverancier van materialen ook de bouw zou begeleiden. Maar die persoon heeft het ontzettend druk, en ik durf het zonder professionele hulp niet in mijn eentje aan. Het zou fijn zijn als ik ergens kon komen kijken (of misschien wel een dagje meewerken) bij iemand die zo'n soort kachel bouwt of gebouwd heeft. En mijn vraag of iemand de kachel mee wil bouwen, blijft van kracht! Liefst wil ik dat iemand anders ,- een ervaren kachelbouwer, de kachel bouwt, en ik help/ de ombouw metsel etc.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wie wil met mij een leemkachel bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
Richard je schreef;
Wanneer de vorm en luchtstroom maar goed is heb je een schone verbranding. dan heb je eigenlijk geen zogenaamde secondaire lucht nodig.
Ik denk dat het een misverstand is maar voor een optimaal rendement heb je precies voldoende (liefst voorverwarmde) lucht nodig voor de secundaire verbranding.

@Krekfree,
Die brunner is goed gedocumenteerd. Ik ken verschillende biovuurkamers. Is er ook informatie over de biovuurkamer van Rath?

@Gerard,
Wat vind jij van het rookkanaaltraject?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie