Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door deleted »

Nep geld ?
Geld is altijd een afspraak.
Ze hebben er toch een "echt" huis mee gekocht ? Of is dat ook nep ?

De bank zal na de verkoop ook enkel de schuld terug kunnen aanzuiveren. Het huis is geen moment van de bank. Tenzij ze de schuld uit eigen middelen aanzuiveren, maar mochten ze dat willen dan hadden ze dat huis van de eerste keer, zonder risico , wel zelf gekocht met eigen middelen.

De bank creëert geld uit het niets, maar niet gratuit: er ontstaat ook altijd een even grote schuld(vordering). Naarmate de schuld afgelost wordt, 'verdwijnt" dat geld ook weer in het niets, samen met de vordering. Het is nog niet zo'n verschrikkelijk slecht systeem. Enkel de rente is er teveel aan.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Dutch John »

In goede tijden verdient een bank gigantisch. In tijden van dalende huizenprijzen hoeft slechts een klein percentage huizenbezitters de hypotheek niet meer af te lossen om een bank failliet te laten gaan.

Dat gezin is een overeenkomst aangegaan. Dat ze zich pas later verdiept hebben in de details is jammer. Eigen schuld.

Maar...

Dat men tegenwoordig banken overeind houdt, is niet eerlijk. Winsten privaat, dan ook de schulden privaat. En niet publiek. Een bank die misgegokt heeft moet gewoon failliet gaan, net als elk ander bedrijf of persoon. Spaargelden zijn beschermd en dat is voldoende. Aandeelhouders weten dat ze een risico zijn aangegaan en moeten daarvan de consequenties kunnen aanvaarden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door deleted »

Inderdaad. Misschien richten ze zich wel tot de verkeerde instantie.
Zouden ze zich niet beter tot de Overheid wenden voor een "Staatstussenkomst" voor hun liquiditeitsprobleem.
Zich baserend op het gelijkheidsbeginsel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkheidsbeginsel

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Gandalf, deze draad sluit eigenlijk perfect aan op die andere draad over een ander ruilmiddel.
Sommigen zijn wakker geworden en weten wat hun te doen en te wachten staat.
De meerderheid zit nog te vervetten op de bank, voor de buis, met in de ene hand een zak chips en de andere bij de leuter. Moeten we die mensen eigenlijk wel helpen?
Nu nog wel en zeker waarschuwen. straks is het ieder voor zich.

er is al zoveel over geschreven, misschien ook hier wel. De hype, de steeds hogere prijzen en daarmee gepaard gaande hogere hypotheekname's
Ik ga daar niet op in.

Het systeem deugd niet. Daar komen de gewone mensen pas achter als het systeem op klappen staat.
De geldbandieten weten dit al veel langer maar dekken zich in met protocollen.
Dus wie is er altijd genaait?
En nu het definitief mis zal gaan, wie worden er dubbel gepakt?
De onwetende client. Die alleen staat.

Waarom worden banken overend gehouden? Wat is het chantagemiddel?




Aan de ene kant denk ik ook moeten die stommelingen maar beter nadenken.
Aan de andere kant is dit probleem wel erg groot, wereldwijd, en raakt het iedereen, ook mensen die onwetende zijn en mensen zonder leningen.
Een klein clubje zal er van profiteren. Superrijk worden over de inzet van vele armen.
Als je tenminste om geld geeft.

Wie denkt er mee, wat is het chantagemiddel?
Laatst gewijzigd door Jan. op 06 aug 2012, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Wie denkt er mee, wat is het chantagemiddel?
De banken hebben de taak gekregen om het geld in omloop te brengen.
Dit was ooit een taak van de Overheid. Maar men heeft geoordeeld dat dat beter geprivatiseerd kon worden.

Echter het is een cruciale taak die niet zomaar kan wegvallen. De (economische) gevolgen (ruilmiddel dat niet meer ter beschikking wordt gesteld) zouden groter zijn dan het privé-belang van de bank.
Dit is dus de eeuwige discussie: meer Staat of juist minder (privatiseren).

Als hypotheken verstrekken enkel gedaan werd door de overheid, dan konden ze banken ook failliet laten gaan.
"Overheid" dan niet als een "zij", maar als een "Wij".


G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Omdat het zeer goed in een belastingsysteem past.

Maar er is meer.
Onze overheid probeert wanhopig "rustig" over te komen als het over de crisis gaat.


En zoals ik al eens schreef, geld moet je lenen van mensen en instellingen die echt geld hebben.
Dan zet je in een klap een groot overbodig gedeelte van het econoomische systeem buiten spel.


Dan nog iets. De voorraad mensen wast wel veel harder aan dan de goudvoorraad.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

David86.

http://adbroere.nl/web/nl/columns/het-m ... eljaar.php


Deze man kan het goed beschrijven, het is alleen jammer dat hij in de msm zo getackeld wordt.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door deleted »

Jan. schreef:Onze overheid probeert wanhopig "rustig" over te komen als het over de crisis gaat.
Natuurlijk. De overbetaalde experts in allerlei denktanks weten maar al te goed dat zowel welvaart als crisis zelfwaarmakende waanideëen zijn.

Geloven de mensen in voorspoed, dan zullen ze ondernemen en investeren en zal er voorspoed zijn.
Geloven ze in een crisis, dan gaan ze sparen, knip op de beurs, minder geld in omloop is minder geld voor investeringen.
Gevolg: crisis.

Het eigenlijke probleem in ons huidige systeem is dat de aktiviteit steeds groter moet zijn dan de voorgaande. In de toekomst moet er steeds een 'meerwaarde' gecreëerd worden owv de verschuldigde rente.
En die 'economische groei' heeft wel een tijdje gefunctioneerd, maar komt nu steeds meer in botsing met de limieten van energie- en grondstoffenvoorraden. Ook de natuurlijke omgeving waarin de mens kan gedijen blijkt een beperkt capaciteit voor vervuiling te hebben.

De groei kan dus niet blijven duren. Tijd om ons systeem daar op aan te passen.

De overheid zit echter in een onhoudbare spreidstand: van de ene kant promoot (subsidieert) ze een 'groene levensstijl', van de andere kant promoot ze economische groei.

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Jan. »

Een overheid behoort verstandig vooruit te denken ten bate van het algemeen belang.

Als zelfs een simpele LTS er ziet dat het binnenkort misgaat, waarom heeft de overheid dan geen plan in het algemeen belang?

Mag ik het vertrouwen in de overheid opzeggen?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Nep geld? Geld is altijd een afspraak.
Ze hebben er toch een "echt" huis mee gekocht ? Of is dat ook nep?
Als de hypotheek nep was omdat er geen echt geld aan te pas kwam dan is de betaalde rente ook nep. Als ze niet elke maand met een zakje knaken naar de bank zijn gegaan worden ook die betalingen twijfelachtig.

Boodschappen doen bij de plaatselijke super en betalen met een pinpas is net zoiets, je ziet niets. Het geld waarvan de werkgever beweert dat het is overgemaakt en waarvan de bank zegt dat het binnen is kan dus ook nep zijn. Tenzij... dit "moedige" gezin alles contant betaalt met "echt geld" waarvan toch alleen maar beweerd wordt dat het waarde vertegenwoordigt.

De kans dat ze hier mee weg komen is uitermate klein lijkt mij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Ze hebben een hypotheek afgesloten 5 jaar geleden. en kwamen er een maand of acht geleden achter waar dat geld vandaan kwam waar ze hun huis mee "gekocht" hadden. Daar waren ze zo verontwaardigt over dat ze nu van mening zijn dat als hun geen echt geld geleend hebben, zij ook geen echt geld terug hoeven te betalen. Daarbij draaien ze in het briefverkeer de machtsverhoudingen om die normaal bestaan tussen bank en klant.
Wordt er ook iets gezegd over de verkopende partij? Als ze van mening zijn dat er lucht is geleend, dan is er ook lucht gegeven aan de verkopende partij. Het lijkt me dan meer dan billijk dat de verkopende partij ook schadeloos gesteld moet worden. Met echt geld, volgens deze mensen.

Jammer dat deze mensen tamelijk eenzijdig naar hun vermeend slachtofferschap kijken. Als ze hun blik iets verruimen, dan zien ze wellicht in dat ze niet helemaal lekker bezig zijn. Ze hebben een punt dat de bank vreemde dingen doen met geld, maar om dat eenzijdig naar de bank af te schuiven...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Gezien het feit dat ze de publiciteit zo opzoeken denk ik dat het hen meer te doen is om een discussie op te starten als om daadwerkelijk hun hypotheek niet te betalen.

Jan het chantage middel is simpel. Wij zitten allen jij, ik de buurman de staat en de grote multinationals in de houtgreep van de bank. Er is lang geleden genoeg wetgeving geïmplementeerd voor de bank om ons juridisch "bij de ballen" te nemen. Als de banken vallen valt de economie en daarmee de welvaart en vrede die wij kennen. De staat zal er alles aan doen om dit tot op het laatste moment te voorkomen. Dit is ook goed te zien aan het knoflook schandaal in zuid europa, ik noem het inmiddels een schandaal want een beter woord is er niet voor.

Vergis u niet het systeem is aan het stuipen, dat is niet omdat ze zo lekker in haar vel zit

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Pietje schreef:
David86 schreef:Ze hebben een hypotheek afgesloten 5 jaar geleden. en kwamen er een maand of acht geleden achter waar dat geld vandaan kwam waar ze hun huis mee "gekocht" hadden. Daar waren ze zo verontwaardigt over dat ze nu van mening zijn dat als hun geen echt geld geleend hebben, zij ook geen echt geld terug hoeven te betalen. Daarbij draaien ze in het briefverkeer de machtsverhoudingen om die normaal bestaan tussen bank en klant.
Wordt er ook iets gezegd over de verkopende partij? Als ze van mening zijn dat er lucht is geleend, dan is er ook lucht gegeven aan de verkopende partij. Het lijkt me dan meer dan billijk dat de verkopende partij ook schadeloos gesteld moet worden. Met echt geld, volgens deze mensen.

Jammer dat deze mensen tamelijk eenzijdig naar hun vermeend slachtofferschap kijken. Als ze hun blik iets verruimen, dan zien ze wellicht in dat ze niet helemaal lekker bezig zijn. Ze hebben een punt dat de bank vreemde dingen doen met geld, maar om dat eenzijdig naar de bank af te schuiven...?

moet je het eens lezen, het is best een leuk gesprek :)

pietje in je onderschrift mist wat. Wie denkt dat de economie kan blijven groeien is gestoord econoom of zuid europeaan :)
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door David86 »

Gandalf schreef:
De bank creëert geld uit het niets, maar niet gratuit: er ontstaat ook altijd een even grote schuld(vordering). Naarmate de schuld afgelost wordt, 'verdwijnt" dat geld ook weer in het niets, samen met de vordering. Het is nog niet zo'n verschrikkelijk slecht systeem. Enkel de rente is er teveel aan.

G
waar o waar komt het geld om de rente te betalen vandaan ? (in letterlijke zin he , wanneer word dit uit het niets op een rekening getoverd en later weer in rook opgelost, o en waar komt dan het geld vandaan om die goocheltruc te betalen?)

Het systeem is naar mijn idee wel verschrikkelijk slecht. Iedereen eindigt in de slavernij der schuld ,omdat er zonder schuld geen geld kan zijn en zonder geld geen handel.

Ze zouden dit gister nog moeten verbieden. Het jubeljaar van Jan en de Here er overeen en klaar met dit gedonder :)

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Moedig gezin weigert hypotheek te betalen

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:
Gandalf schreef:
De bank creëert geld uit het niets, maar niet gratuit: er ontstaat ook altijd een even grote schuld(vordering). Naarmate de schuld afgelost wordt, 'verdwijnt" dat geld ook weer in het niets, samen met de vordering. Het is nog niet zo'n verschrikkelijk slecht systeem. Enkel de rente is er teveel aan.

G
waar o waar komt het geld om de rente te betalen vandaan ? (in letterlijke zin he , wanneer word dit uit het niets op een rekening getoverd en later weer in rook opgelost, o en waar komt dan het geld vandaan om die goocheltruc te betalen?)
Daar is geen extra geld voor nodig.
Een hypotheek wordt niet in 1 keer afbetaald maar in termijnen.
De afbetaalde termijnen kunnen worden gebruikt om de rente te betalen.

http://www.overbeterleven.nl/economie/a ... -en-rente/
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie