Afzekering 3 fase PV ????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door sathopper »

@kockie
Wat gewoon mag is een tweede verdeler/groepenkast! Alleen de omvormer zal een eigen automaat /groep moeten krijgen vanaf de onderverdeler in de schuur. Dit is gewoon toegestaan. Denk er wel om bij het plaatsen van een tweede groepenkast dat je een hoofdschakelaar in je hoofdkast hebt zitten. Dit is nml. Verplicht in nieuwe en aangepaste installaties. Aardlek schakelaars helaas maximaal 0,03A. Per 4 groepen 1 aardlekschakelaar! In de tweede verdeler mag ook een hoofdschakelaar zitten. Dit is makkelijk als je werkzaamheden in de schuur hebt dan heb je nog steeds stroom in huis. :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door le_pilaf »

Kockie schreef:Nou, heel simpel. TS heeft deze situatie en ik zelf ook. Ik ga onze panelen installeren op een voormalige varkensschuur, daar zit een onderverdeling. Als ik daar niet op zou mogen invoeden (wat volgens mij wel gewoon mag), ben ik veroordeeld tot 40 meter kabel leggen om in de meterkast in huis uit te komen en zit ik dus met 2 stroomkabels naar de schuur (en ligt de 6mm2 kabel die er nu ligt zo goed als ongebruikt)
je kunt deze kabel gewoon gebruiken als je het netjes wild doen in combinatie met een relais als de zonepanelen stroom leveren aansluiten op je groepenkast en als er geen zonnestroom geleverd word de bestaande situatie.

suc6 frank.
Laatst gewijzigd door kockie op 27 jul 2012, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

@Frank:

Hoe zie je dat voor je met het relais? Wat wil je daar mee schakelen? Ik wil de zonnepanelen aansluiten op een onderverdeler en kan ook nergens vinden dat dat niet is toegestaan. Je mag een motor ook op een onderverdeler aansluiten, waarom een zonnepaneel dan niet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door G.E.U.P. »

le_pilaf schreef:
Kockie schreef:Nou, heel simpel. TS heeft deze situatie en ik zelf ook. Ik ga onze panelen installeren op een voormalige varkensschuur, daar zit een onderverdeling. Als ik daar niet op zou mogen invoeden (wat volgens mij wel gewoon mag), ben ik veroordeeld tot 40 meter kabel leggen om in de meterkast in huis uit te komen en zit ik dus met 2 stroomkabels naar de schuur (en ligt de 6mm2 kabel die er nu ligt zo goed als ongebruikt)
je kunt deze kabel gewoon gebruiken als je het netjes wild doen in combinatie met een relais als de zonepanelen stroom leveren aansluiten op je groepenkast en als er geen zonnestroom geleverd word de bestaande situatie.

suc6 frank.
Nou ik ben even aan het zoeken geweest en kwam dit tegen, wat ik uit de tekeningen haal is dat het wel op een onderverdeling mag en anders rechtstreeks op de meterkast met een aparte groep zie link: http://www.enexis.nl/site/content/schem ... _of_pv.jsp
Face your fears living your dreams
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door sathopper »

Het laatste schema is wat ik dus ook bedoel. Alleen hoeft de 2de onderverdeler niet nog eens appart afgezekerd te worden (kan wel). En ik mis een hoofdschakelaar. Verplicht tegenwoordig!
En als de omvormer zonder stekker wordt aangesloten moet er inderdaad een schakelaar tussen. Anders hoeft dit niet.
Een relais hoef je niet te gebruiken. 6mm2 kan alles makkelijk aan.

Kockie welk vermogen gaat je PV systeem leveren en 1 of 3 fase?

Gr.
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

In al onze onderverdelingen zit een hoofdschakelaar. We hebben namelijk allemaal erg de schurft aan vonkende vingers (en zijn te lui om naar de hoofdkast te lopen). Om eerlijk te zijn weet ik ook niet beter....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Frans1305 »

Ik weet niet hoe de wetgeving in nederland is, maar in belgië mag je maximum 5000 watt per fase terug sturen en als je meer dan 10.000 waat toaal terugstuurt dan moet er een netstudie komen en een aparte meter.

Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar bekijk eerst maar de regelgeving of het allemaal zomaar mag :-)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Dutch John »

sathopper schreef: Aardlek schakelaars helaas maximaal 0,03A.
Waarom "helaas"? Een oude 0,5 A aardlek kan ongestraft 0,4 A doorlaten. Da's toch bijna 100 Watt. Buiten dat dit gewoon verloren geld is, kan een dergelijk lek op de verkeerde plaats een aardige brand veroorzaken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door kockie »

Toch wel jammer dat "Bros" sinds het stellen van z'n vraag niet meer op het forum is geweest en ook niets van zich laat horen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Afzekering 3 fase PV ????

Bericht door Atlas »

Kock,

ja inderdaad jammer datie niet reageerd .
Heb zelf veel problemen met reruglevering ondervonden; zie mijn toppick hierover: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2382
Informatie en linkjes die ik nog kon opdiepen rondom de NMA, Enexis en anderen die voor jullie van belang kunnen zijn volgen hieronder. (misschien hoef je het wiel dan niet weer opnieuw te "zoeken")
000DCO aansluiting nma enexis normen.doc
(42 KiB) 105 keer gedownload
(=uitleg van Enexis van NMA regels)
Meterkasten moeten eruit zien volgens NEN 2768.
In een schuur mag je gewoon een tweede verdeling maken; totaal geen probleem. Alleen....... wil je met een teruglevermeter werken (om b.v. subsidierenenen), dan moet je verdeling voldoen aan de meterkastnormen, die NEN 2768 dus.
Enexis info installatievoorwaarden:
Folder Installatievoorwaarden nieuw.pdf
(701.36 KiB) 142 keer gedownload
Enexis Brutoproductiemeter:
Folder Brutoproductiemeter.pdf
(307.05 KiB) 93 keer gedownload
Ook hier veel info over groepenkasten: http://www.groepenkast-meterkast-vervan ... angen.html
Over terugleveren en de regels die de NMA uitvaardigt voor de stroom-leverende-en-liever-niet-innemende-stroomkollossen:
http://www.nma.nl/images/102252-1_Belei ... 148715.pdf

Persoonlijke ervaring: per groep tot 3500 watpiek kan er op één fase teruggeleverd worden. Ga echter niet dunner te werk dan 4mm2 kabel. Alles daar onder geeft gedonder. Setjes zonnepanelen tot ca 3500 wattpiek werken en leveren alle omvormers terug op één fase.
Grotere installaties leveren terug op meerdere fases.

Nog even over Terugleveren en Salderen( = gebruik tegen levering wegstrepen) Zonnestroom:
tot 3500 kwatt; Dat neemt bijna elke elektroboer terug.
tot 5000 Kwatt: Doen enkelen waaronder Greenchoise. (eventueel plus 1000kw: mocht b.v. je huidige gebruik zo rond de b.v. 4000 liggen en je levert 5000Kw terug dan salderen ze ook de teveel geproduceerde 1000 kw)
boven de 5000Kw: klinkt raar maar doet tot nu toe alleen maar Atoomstroom.

Groet atlas
Plaats reactie