Ananas uit glas - recycling ten top!

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Ananas uit glas - recycling ten top!

Bericht door David86 »

De ananas

je houd van hem of je haat hem , ik hou er wel van een ananasje overleefd zelden langer dan een dag bij ons thuis

de ananas is een apart ding , hij heeft wel een klokhuis maar zijn zaden zitten in zijn huid hij prikt een beetje onbestendig in de mond als je er teveel van eet en hij schijnt nog wat te doen met je libido ook

ananas is duur in de aanschaf, omdat ik een krentenkakker ben ben ik daar niet zo blij mee , daarom ben ik begin dit voorjaar gaan experimenteren met het kweken van ananas.

ananas is uit zaad net zo goed te kweken als een sinaasappel (een groot drama dus) ananas word per stek vermeerderd en ananas stekken die kom je niet vaak tegen toch ?

of wel ? de ananas draagt zijn eigen stek als een deftig hoedje op zn lelijke geel bruine harses.

deze stek is dus in elke supermarkt verkrijgbaar en de eerste vrucht krijg je er gratis bij

hoe maken we van dit rare onbestendige hoedje nou een nieuwe ananas?

we nemen de ananas in een hand en pakken zijn kruin met de andere hand stevig vast nu draaien we de kruin van de ananas af zoals je een schroef of bout uit een werkstuk draait het is de bedoeling zo WEINIG mogelijk vruchtvlees mee te nemen , dit gaat rotten heb ik geleerd in mijn micro experiment

nu worden de eerste 4 a etages bladeren met beleid van de kruin gepeld, achter deze blaadjes zitten kleine witbruine bolletjes dit zijn wortelbeginselen
PIC_0123.JPG
PIC_0121.JPG

dit afgekloven hoedje gaat nu 2 tot 4 weken marineren in leiding/regenwater
PIC_0124.JPG

de stekken die het beste te vermeerderen zijn, zijn van de vruchten die eigenlijk niet de lekkerste zijn. De helgroene kronen slaan fantastisch aan. De ananas met een felgroene hoed is echter vaak niet echt door en door rijp. Maarja men moet wat doen voor een gratis stek :) Een weg vreten door een net niet rijp genoege (is dat een woord?) ananas is dan een kleine opgave voor een liefhebber.

de planten hebben 2 jaar nodig om te groeien volgend jaar heb ik voor jullie een foto van de ananas in bloei en hopelijk mijn eigen vruchten , ze groeien in ieder geval fantastisch in de kas

leuk experiment om met de kinderen te doen of om jezelf kennis te laten nemen met de zwaar overtrokken "kunst van het stekken"

wilgen thee of chemisch stekpoeder kan gebruikt worden het is echter niet nodig als je een groene pet weet te bemachtigen
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door OBL-Rien »

Hoed af David voor de fantastische bijdragen die je iedere keer weer plaatst.

Ik heb helaas niet genoeg ervaring om mee te kunnen praten, maar ik leer er veel van.
En ook deze ananas liefhebber zal dit zeker gaan proberen!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door David86 »

plaatje van een stek van een maand oud :

de bladeren met dorre punten zijn oude bladeren de groene bladeren die uit het midden groeien zijn de nieuwe ananas plant
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door tiho »

Wat voor grond zet je ze in David? Niets speciaals?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door David86 »

de potgrond die ik voor de grijp heb

meestal maak ik potgrond in bulk voor zaai en stekwerk

1/3 zand 1/3 kompost en 1/3 turf/cocopeat

potgrond uit de winkel is ook prima

bij stekken en zaaien is het eigenlijk alleen belangrijk dat de grond los is en wat vocht vast houd

grond is in principe een substraat het zijn de voedingstoffen en mineralen enz die er aan toe gevoegd worden die een plant laat groeien

je kan in principe deze regels aan houden :

zand maakt grond los en voert water af

turf houd water vast en maakt klei los

compost bevat alles wat een plant nodig heeft

ik stek ook wel in perliet het kan ook in grind of steenwol


groeten
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door tiho »

Oke, de reden dat ik het vraag is dat mijn moeder dat ik een jaar of 10 was een drakenboom mee had genoemen uit tenerife. Hoewel drakenboom, hij was hard en rond, een zaadje. Deze moest echt in turfgrond staan. Ook heb ik wel eens cactussen gezaaid en deze moeten weer in tuinaarde of potgrond met heel veel schelpenzand. Verschilt toch waar de plant vandaan komt.

In potgrond uit de winkel zit dus ook standaard potgrond?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door David86 »

tiho schreef:Oke, de reden dat ik het vraag is dat mijn moeder dat ik een jaar of 10 was een drakenboom mee had genoemen uit tenerife. Hoewel drakenboom, hij was hard en rond, een zaadje. Deze moest echt in turfgrond staan. Ook heb ik wel eens cactussen gezaaid en deze moeten weer in tuinaarde of potgrond met heel veel schelpenzand. Verschilt toch waar de plant vandaan komt.

In potgrond uit de winkel zit dus ook standaard potgrond?

potgrond uit de winkel is prima dat bevat turf zand en compost

het verschilt niet waar de plant vandaan komt (niet meer iig) planten zijn in mensenhanden al duizenden jaren op reis, aardappels uit midden amerika en sinaasappels uit china zijn over heel de wereld te vinden

de verschillende eisen die planten stellen aan hun grond heeft 99 van de honderd keer te maken met ph (zuurgraad), water afvoer en de structuur van het substraat de ene plant wortelt veel sterker dan een andere

de cactus die je noemt eist droge voeten , veel zand dus. Zand houd heel slecht vocht vast dus automatisch droge voeten

de drakenboom zal het zurige of het watervasthoudende aspect van de turf waarderen

groeten
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door tiho »

Ok, duidelijk dank je.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door tiho »

Zo hij staat bij mij in het water. Ben benieuwt.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door Jimmeuh »

Leuk, iets om eens mee te experimenteren (als er nog eens zo'n exotisch ding in huis is :))

Bedankt voor de uitleg!
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door kockie »

Ik heb ook maar eens de proef op de som genomen. Onder begeleiding van 2 wijsneuzen de kop eraf gedraaid, gepeld en in een voormalig augurkenpot. Kreeg al opmerkingen in trend van "wordt dat mais papa?" :lol:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door tiho »

Gister dacht ik hier ook wat zit hier nu in de grond? Mijn dochter had twee appels begraven voor een appelboom :D
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door David86 »

kockie schreef:Ik heb ook maar eens de proef op de som genomen. Onder begeleiding van 2 wijsneuzen de kop eraf gedraaid, gepeld en in een voormalig augurkenpot. Kreeg al opmerkingen in trend van "wordt dat mais papa?" :lol:

Dan zijn ze al verder dan de meeste kinderen. op zich geen gekke gedachte. Die blad in blad structuur van een ananasplant heeft wel wat weg van de blad in blad structuur van een maisplant.

Ze zijn zich in ieder geval bewust dat je planten kunt vermeerderen en eten.

:)
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door kockie »

Nou, hier wijzen ze de sla aan die ze op willen eten, hebben al 2 keer gezien hoe een ree ontweid/geslacht wordt en merkten bij een keizersnede van een schaap droogjes op "dat de binnenkant van het mammaschaap op een ree leek". Kippen slachten hebben ze ook al eens gezien. Schoffelen kunnen ze ook al goed, al vergissen ze zich nogal eens van plantjes :). De te poten plantjes staan hier op de vensterbank en later op het terras; ook dat kennen ze al. Ze weten dus wel waar het eten vandaan komt. Al had onze oudste afgelopen week nogal een vreemde theorie hoe een koe gemolken moest worden. :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pascal7
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jul 2011, 21:56
Contacteer:

Re: ananas uit glas recycling ten top

Bericht door pascal7 »

Nooit gedacht dat je een ananas kan kweken in Nederland. Ik zou denken dat het een exotische plant is die veel zon nodig heeft.
Zie hier meer foto's: http://www.tuin-forum.be/content/zelf-ananas-kweken
Plaats reactie